Bukefalos 28 år!

Trött på kattuppfödare

Sv: Trött på kattuppfödare

Undrar hur du löser det rent praktiskt. Hålls de som innekatter när du släpper p-pillerna? Hur fungerar det under dräktighet/digivning? Är det svårt få låna hanar när dina honor går ute?

Jag låter alltså inte mina katter vara ute dygnet runt, de får gå ut dagtid när jag är hemma, och håller sig inne om nätterna. När honan löpte fick hon naturligtvis inte gå ut. Under dräktigheten får hon gå ut, men när kattungarna är födda blir det en period inomhus igen.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Varför polarisera på det sättet? De flesta (iaf som köper katt av mig) bor i tätort där det är klart olämpligt att ha utekatt.

Att inte låta katten gå lös ute är inte detsamma som ett liv i fängelse och det är så förbannat tråkigt att det alltid ska polariseras i den här frågan.

Jag skulle inte sälja till någon som inte har möjlighet att släppa ut katten. Jag anser det vara ett fängelse. Jag har haft innekatter när jag växte upp, så jag har sett skillnaden.

Jag har bott i lägenhet tidigare, delvis innanför Stockholms tullar, och även där går det att släppa ut sina katter, om det finns grönområden i närheten. Man får släppa kontrollen lite och låta sin katt ha ett liv. Det är ingen prydnadssak.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Mina katter är innekatter men har kontrollerad utevistelse (dom är dessutom resvana och brukar följa med då vi campar med husvagn) En av dom skulle inte ens gå ut om dörren stod öppen:angel: Bara för att man inte släpper ut sina katter vind för våg betyder de inte att de bor i ett fängelse...

Det är klart det är bättre om de får komma ut under någon form, men det låter rätt sjukt att låta katterna sitta instängda i en husvagn när man är ute och campar i naturen :P

Och det är klart att en katt som lever under onaturliga förhållanden kan välja att stanna inne, eftersom den är livrädd för det okända utomhuset. Barn som hålls fångna i en källare hela sin uppväxt vågar väl inte heller gå ut.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Undrar hur du löser det rent praktiskt. Hålls de som innekatter när du släpper p-pillerna? Hur fungerar det under dräktighet/digivning? Är det svårt få låna hanar när dina honor går ute?

Sorry, missade sista frågan. Har inte haft några problem att låna hane, varför skulle jag det? Min honkatt är testad för alla sjukdomar, om det var det du syftade på?
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Sorry, missade sista frågan. Har inte haft några problem att låna hane, varför skulle jag det? Min honkatt är testad för alla sjukdomar, om det var det du syftade på?

Jag som hankattsägare skulle inte låna ut till någon som håller sina honkatter ute. Det finns massor med smittsamma sjukdomar och går katten ute spelar testerna för dem ingen som helst roll.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Jag har bott i lägenhet tidigare, delvis innanför Stockholms tullar, och även där går det att släppa ut sina katter, om det finns grönområden i närheten. Man får släppa kontrollen lite och låta sin katt ha ett liv. Det är ingen prydnadssak.

:cry:

Nej, men det är ett liv. Ett liv man har ansvar över, att släppa den lös i Stockholms innerstad borde vara straffbart.

Jag har aldrig sett en hund leva lös i stan, de är man istället rädd om.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

:cry:

Nej, men det är ett liv. Ett liv man har ansvar över, att släppa den lös i Stockholms innerstad borde vara straffbart.

Jag har aldrig sett en hund leva lös i stan, de är man istället rädd om.

Spar på de hårda orden, jag menar naturligtvis inte betongdelarna av stan. Jag bodde intill Skinnarviksparken på söder. Jag skulle som sagt inte sälja till nån som bor där de inte har möjlighet att släppa ut katten.

Nej det är inget liv. Extra illa är det med folk som har EN innekatt och sen är på jobbet hela dagarna. DET om nåt borde vara straffbart.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

:cry:

Nej, men det är ett liv. Ett liv man har ansvar över, att släppa den lös i Stockholms innerstad borde vara straffbart.

Jag har aldrig sett en hund leva lös i stan, de är man istället rädd om.

Jag håller med dig till 100%
Mina katter hålls inne med promenader utomhus i koppel då och då. Ska man tänka på det sättet så är det minst lika mycket djurplågeri att inte låta hundar springa fritt!

För övrigt har jag aldrig sett katter som trivts med tillvaron så mycket som mina gör. Mina föräldrars katter springer ute och jag tycker det är hemskt att se alla ärr efter slagsmål med andra katter och att se överkörda katter längs vägkanten (och då bor de ändå mitt ute i ödemarken)

Micks, en stolt kattägare som inte skäms det minsta över att hon skyddar sina katter!
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Det är klart det är bättre om de får komma ut under någon form, men det låter rätt sjukt att låta katterna sitta instängda i en husvagn när man är ute och campar i naturen :P

Och det är klart att en katt som lever under onaturliga förhållanden kan välja att stanna inne, eftersom den är livrädd för det okända utomhuset. Barn som hålls fångna i en källare hela sin uppväxt vågar väl inte heller gå ut.

Vem har sagt att de sitter i husvagnen hela tiden då vi campat det finns något som heter koppel:grin:

Jag vet många hemlösningar som är född fri som frivilligt blivit innekatt fast de fått möjlighet att gå ut men har ändå ej velat de...
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Kommer du att behöva ha med i kontraktet att den bara ska bo inne? I sånna fall hade jag bytt uppfödare!

Om det därimot bara är en önskning från uppfödaren behöver du ju inte bry dig, när du äger katten gör du ju som du vill! :laugh:

(Tror att katter mår bra av att vara både ute och inne :bow:)

För att vara oärlig och strunta i uppfödarens önskemål gör det ju självklart på sikt lättare att köpa katt.:grin:

Ju mer köpare ljuger ju svårare kommer vi uppfödare få att våga lita på folk vilket innebär att det blir svårare för folk (även ärligt) att köpa katt.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Och det är klart att en katt som lever under onaturliga förhållanden kan välja att stanna inne, eftersom den är livrädd för det okända utomhuset. Barn som hålls fångna i en källare hela sin uppväxt vågar väl inte heller gå ut.

Jag vet fall av f.d. vildkatter som vägrar att någonsin gå ut igen. Vissa katter uppskattar ett tryggt revir även om de flesta naturligtvis vill springa lösa - precis som hundar vill det.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Spar på de hårda orden, jag menar naturligtvis inte betongdelarna av stan. Jag bodde intill Skinnarviksparken på söder. Jag skulle som sagt inte sälja till nån som bor där de inte har möjlighet att släppa ut katten.

Höll den katten bara till i parken? Jag skulle hur som helst inte vara så mycket orolig för trafiken utan för alla störda, fulla människor här i stan.

Nej det är inget liv. Extra illa är det med folk som har EN innekatt och sen är på jobbet hela dagarna. DET om nåt borde vara straffbart.

Håller med om att det är illa, dessa människor har förmodligen även en fritid också och ska dessutom sova 8 timmar per dygn. Stackars katter som har det så.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Spar på de hårda orden, jag menar naturligtvis inte betongdelarna av stan. Jag bodde intill Skinnarviksparken på söder. Jag skulle som sagt inte sälja till nån som bor där de inte har möjlighet att släppa ut katten.

Nej det är inget liv. Extra illa är det med folk som har EN innekatt och sen är på jobbet hela dagarna. DET om nåt borde vara straffbart.

Jag tycker som sagt det borde vara olagligt att släppa ut katter i tätbebyggelse, oavsett hur nära en park man bor. Jag tycker att det är att totalt släppa det ansvar man har som djurägare, dels ansvaret man har över djurets hälsa och trygghet men också det ansvar man har mot sina medmänniskor.

Men den här tråden handlar inte om utevistelse eller ej, så vi släpper det tycker jag.

Jag håller med om att man absolut inte bör ha en ensam katt annat än i undantagsfall, de har oftast väldigt stort utbyte av varandra i en välfungerande kattgrupp. Enligt min erfarenhet är innekattsägare rent generellt kattkunnigare och vet hur man håller katt på ett sådant sätt att den mår bra. De mest understimulerade katter jag träffat har varit utekatter. Dock enbart mina empiriska studier, som självklart inte gäller för alla kattägare.

Allt är nämligen inte svart eller vitt, på vissa ställen kan det absolut vara lämpat att hålla katten utomhus utan uppsikt. Dock inte i stockholms innerstad, där kommer jag aldrig hålla med dig och jag kommer fortsätta kämpa för en skärpt lagstiftning. Vi måste ta ansvar även över våra katter. :)
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Jag har bott i lägenhet tidigare, delvis innanför Stockholms tullar, och även där går det att släppa ut sina katter, om det finns grönområden i närheten. Man får släppa kontrollen lite och låta sin katt ha ett liv. Det är ingen prydnadssak.

Bara en stilla undran, tycker du det är samma sak när det gäller hundar? Hästar? Kor? Om inte, varför är det skillnad?

Jag är absolut inte negativ till att katter får vistas ute, dock ser ju jag helst att man bor såpass att man minimerar riskerna att katterna skadas i allra största mån. Att släppa en katt i Stockholms innestad är för mig så otryggt som det kan bli.

När man släpper ut en katt utan uppsikt så vet jag inte alls vad som händer med den medan jag inte ser. Jag personligen skulle aldrig förlåta mig själv om min katt blev påkörd och fick ligga i flera timmar utan vård, eller om den blev jagad och slagen av barn, vuxna människor kan också vara ett hot mot katten.

Dessutom tycker jag att man som kattägare har ett ansvar gentemot sina grannar och medmänniskor. Katter som går ute kissar gärna i lekparker, andras rabatter och sandlådor. De kan även vara lite nyfikna och få för sig att kliva in till en granne för att hälsa lite.

Människor verkar vara fullt överens om att hundar som kan skrämma barn och vuxna inte ska få rusa vild för våg, men katter kan också störa sin omgivning, tänker man på det innan man släpper ut katten? Finns det en öppen kommunikation med grannarna? Katten kan faktiskt också råka skada någon, om den blir trängd eller skrämd, det behöver inte uppstå vid illvilja från andra människor, världen är full av oförstående, kelsjuka barn som så gärna vill klappa den söta katten.

När man släpper ut sin kisse så släpper man all kontroll för vad som kan hända.

Som sagt, jag ställer mig inte negativ till att ha katter ute. Jag har mina katter ute när vi är på vårat lantställe, jag bedömer själv den platsen som trygg från trafik och grannar, där kan de inte bli jagade eller vänskapligt misshandlade av någon, och heller stör de inte någon annan. Men det finns fortfarande risker.

Hemma får de nöja sig med att vistas ute under uppsikt, i koppel. Och de verkar lika glada åt det. Inte heller är de missnöjda när de inte fått gå ut på länge, uppenbarligen har de tillräckligt med stimulans även inomhus.

Katterna+ute+060.JPG

ute+med+katt+045.JPG
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Ja nu menar jag naturligtvis inte att man ska skita i vad uppfödaren säger, absolut inte, men om det bara är en önskning så gör man ju som man vill! :laugh:
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Ja nu menar jag naturligtvis inte att man ska skita i vad uppfödaren säger, absolut inte, men om det bara är en önskning så gör man ju som man vill! :laugh:

Om uppfödaren önskar att katten inte släpps lös ute säljer h*n antagligen inte katten om köparen är ärlig och säger att katten visst ska släppas lös ute.

Det handlar om respekt för varandra. Att finna en överenskommelse som båda parter är nöjda med och det brukar vara svårt om man struntar i varandras önskemål.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Tänk att sitta och fika i trädgården på sommaren med katten lekandes eller liggandes i knäet . Det är livskvalite för mig . Vad är livskvalite för er ?

Det har jag varit med om många gånger men skillanden är att mina har varit kopplade. Tror du verkligen att bara för att man har innekatt så betyder det att de aldrig får komma ut ? Det finns något som heter kontrollerad utevistelse, jag vet inte hur det är med andra men jag är alldeles för rädd om mina katter för att våga släppa ut dom vind för våg. Jag vill vara säker på att jag fortfarande äger två katter även i morgon, visst kan olyckor hända inomhus också men man får som ägare se till att förebygga och "kattsäkra" sitt hem precis som småbarns föräldrar får göra...

Med andra ord, jag har full förståelse för att uppfödare inte säljer sina kattungar till hem där de blir utekatter.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Jag vet fall av f.d. vildkatter som vägrar att någonsin gå ut igen.

Som mina två. De levde som hemlösa de första åren av sina liv så de var ju verkligen vana vid utevistelse. Ändå - eller kanske just därför - så visar de exakt NOLL intresse för att vistas utomhus nu. De är friska, trygga, harmoniska och väldigt välmående, och den stimulans som de behöver får de av mig eftersom jag är en engagerad kattägare som har skaffat djur för att umgås med dem. Men den som vill kan ju givetvis komma hit och tala om för dem att de inte borde trivas så bra med sina icke-liv som innekatter.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Jag skulle inte sälja till någon som inte har möjlighet att släppa ut katten. Jag anser det vara ett fängelse. Jag har haft innekatter när jag växte upp, så jag har sett skillnaden.

Jag har bott i lägenhet tidigare, delvis innanför Stockholms tullar, och även där går det att släppa ut sina katter, om det finns grönområden i närheten. Man får släppa kontrollen lite och låta sin katt ha ett liv. Det är ingen prydnadssak.

Jag har också haft både inne- och utekatt och jag kan ärligt talat säga att alla har varit lika välmående. Utekatten har varit mer olycksdrabbad, men lika välmående som mina innekatter.

Det krävs helt klart mer av ägaren att få välmående och nöjda innekatter, men det går. Mina katter är ute när vi är på sommarstället. Då bor de i ett stall med tillhörande rastgård. De har enorma ytor att röra sig över och de jagar sina byten och har det gött. De blir dock inte deppade eller mindre levnadsglada när vi återvänder till lägenheten där de "bara" har tillgång till en kattinredd lägenhet med balkong.

Sedan kan det självklart skilja sig mellan individer. Alla katter är inte lika. En del katter kanske är extremt svåra att tillfredsställa inomhus och då får man försöka lösa det, men att släppa ut katter i tätort är fortfarande enligt mig inte en god idé. Det är inte bara sig själv och katten man måste tänka på, man får lov att tänka på omgivningen också.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Nej det är inget liv. Extra illa är det med folk som har EN innekatt och sen är på jobbet hela dagarna. DET om nåt borde vara straffbart.

Även om det är en katt på 17 år som sover större delen av dygnet (eller ja, det gör ju alla katter men gamla katter sover mer)?

Allt är inte svart eller vitt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 304
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 913
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp