Lite ekonomi och tankar om saker man villhöver

Det har jag inte sagt. Jag har haft många år på mig(2005) att betala av. Och räknar med att ha betalt av inom 10 år.
Det är ju en annan femma. Jag tolkade det som att du ansåg att man skulle ha betalt av sina bostäder på 10 år, inte 25.
I princip håller jag med, lån ska betalas av. Jag välkomnade amoteringskravet (men är tjurig över kontantisatskravet på 15%) Men att betala av sitt boende på tio år i några av våra större städer, det är det ytterst få som kan.
 
Det är ju en annan femma. Jag tolkade det som att du ansåg att man skulle ha betalt av sina bostäder på 10 år, inte 25.
I princip håller jag med, lån ska betalas av. Jag välkomnade amoteringskravet (men är tjurig över kontantisatskravet på 15%) Men att betala av sitt boende på tio år i några av våra större städer, det är det ytterst få som kan.
Jag tycker det är helt galet att kallt räkna med att aldrig någonsin betala av sina lån. Det har för många gått från "bara" bostadslån till att gälla alla lån (lån är något en har hela livet, jag handlar tv:n på avbetalning). Jag tycker det är farligt väg att gå. Särskilt om en behöver sälja (skilsmässa?) vid fel tidpunkt och inte får tillbaka pengarna.

Nu kommer detta off topic, men jag tycker det är skrämmande att se lån som något som är oundvikligt och livslångt. Istället för att se det som en möjlighet till investering (inte konsumtion).
 
Jag tycker det är helt galet att kallt räkna med att aldrig någonsin betala av sina lån. Det har för många gått från "bara" bostadslån till att gälla alla lån (lån är något en har hela livet, jag handlar tv:n på avbetalning). Jag tycker det är farligt väg att gå. Särskilt om en behöver sälja (skilsmässa?) vid fel tidpunkt och inte får tillbaka pengarna.

Nu kommer detta off topic, men jag tycker det är skrämmande att se lån som något som är oundvikligt och livslångt. Istället för att se det som en möjlighet till investering (inte konsumtion).
Med tanke på vad bostäder kostar är det inte alls orimligt att betala av "resten av livet". Har man en bostad som är värd 6 miljoner och lån på 2 känns det inte som en speciellt stor risk heller, även om man aldrig blir skuldfri.
 
Just nu tycker jag det är rätt ekonomiskt korkat att satsa på att betala av lån istf att investera de pengar man har, jag reviderar min uppfattning när räntorna stiger.

Men om räntorna väl stiger blir det ju saftigt att dels betala de ökade räntekostnaderna om man har mycket lån kvar och dessutom amortera mer för att få bort lånen? Istället för att passa på att amortera bort när räntorna ändå är låga och man kan lägga mer pengar på att bli av med lånen menar jag.
 
Men om räntorna väl stiger blir det ju saftigt att dels betala de ökade räntekostnaderna om man har mycket lån kvar och dessutom amortera mer för att få bort lånen? Istället för att passa på att amortera bort när räntorna ändå är låga och man kan lägga mer pengar på att bli av med lånen menar jag.

Då har förhoppningsvis investeringarna vuxit och man kan använda dem till att amortera. Jag har alltid amorterat så lite jag bara kan och det har varit mycket fördelaktigt för mig under de 10 år som jag har ägt mina boenden.
 
Men om räntorna väl stiger blir det ju saftigt att dels betala de ökade räntekostnaderna om man har mycket lån kvar och dessutom amortera mer för att få bort lånen? Istället för att passa på att amortera bort när räntorna ändå är låga och man kan lägga mer pengar på att bli av med lånen menar jag.
Om eller när räntorna stiger så har ju mitt kapital vuxit så jag kan amortera bort en större summa om jag investerat mina pengar väl.
Jag har tex råd att betala av hela mitt bolån (vilket är det enda lån jag har) men inte sjutton gör jag det just nu utan låter mina pengar jobba istället.
 
Om eller när räntorna stiger så har ju mitt kapital vuxit så jag kan amortera bort en större summa om jag investerat mina pengar väl.
Jag har tex råd att betala av hela mitt bolån (vilket är det enda lån jag har) men inte sjutton gör jag det just nu utan låter mina pengar jobba istället.
Precis! Sen mår vissa så bra av att vara skuldfria. Jag är inte så bekymrad. Jag maxade mina csn-lån och kunde istället amortera på mitt husån och även spara och investera. Jag har en väldigt långsiktig ekonomisk plan.
 
Just nu tycker jag det är rätt ekonomiskt korkat att satsa på att betala av lån istf att investera de pengar man har, jag reviderar min uppfattning när räntorna stiger.
Jag gör exakt så: bor i ett litet hus i Göteborg och satsar på att betala av bolånet. Om allt går som det ska, kommer bolånet vara avbetalt inom 10 år. Samtidigt sparar jag ungefär 15% av min nettolön till en buffert. Det är pengar som just nu bara ligger på ett sparkonto med 0% i ränta. Korkat? Ja, förmodligen. Jag har tittat på olika typer av fondsparande, det som får mig att tveka är att om man väljer de säkraste fonderna, är tillväxträntan låg plus att man måste binda upp sina pengar för x antal år i taget.
 
Fast jag har ju inte 90.000:- som semesterkassa precis. :cautious:

Men visst, den kommer ju att användas. Men det blir ju ändå en dyr timpenning på den i användandet. Även om jag åker mycket på den så kommer det ju ändå att svida lite ekonomiskt. Men villhöver-behovet är stort på denna!
Inte om du säljer den våren 2023 för samma summa som du köpte den eftersom priset är 20 lapp under ditt beräknade pris för våren 2022. Förlorar en gammal mc verkligen 20 lapp på ett år?. Du verkar ju inte seriös när du säger att du vill köpa en motorcykel, det är annat du vill diskutera. Kostnaden då blir underhåll och bensin och ränta på 1,5 år.
 
Frågan om boendet är nära - vet du vad det aktuella marknadspriset för gården är? Nu under coronan har priserna på hus och gårdar skenat iväg på vissa platser. Vilka saker är du inte beredd att gambla med? YOLO är sant - men vilka saker gör det enda livet värt att leva? Skulle du stå ut med att t.ex slumpa bort hästarna om du inte får köpa gården? Vad är utbytt bart?

Jag vet att många jag känner under flera år köpt upp gårdar och villor i fjällen, kustnära, i delar av Skåne, Gotland och på Öland etc. De har dem som sommarstugor, hyr ut dem och som ett sätt att placera pengar för att få riskspridning. Nu händer det även att de köper hus att bo i - vi är äldre, barnen är utflugna och möjligheterna att jobba hemifrån är större.

Jag skulle som sagt var sitta still i båten och varken ta lån eller binda upp mig på nya utgifter innan frågan om boendet är klar. Jag skulle alltså inte köpa en billigare hoj nu - även om priserna går upp i vår.
 
Med tanke på vad bostäder kostar är det inte alls orimligt att betala av "resten av livet". Har man en bostad som är värd 6 miljoner och lån på 2 känns det inte som en speciellt stor risk heller, även om man aldrig blir skuldfri.

Verkligen. Nu tittar vi på dyra boenden, men jag vet inte hur vi skulle kunna bo kvar i vår hemstad med plats för familjen utan att köpa för åtminstone 3-4 milj. Det är nog vad man måste köpa för här och då får man väl en rymlig lägenhet i förort. Sen tar vi riskerna och köper dyrare, men det är ju för att vi helt enkelt värderar hemmet väldigt högt och vill bo så vi trivs. Vi kommer vid nästa köp kanske ha lån på 6,5 milj, det lär ju inte betalas av om man säger så 😂 Å andra sidan har vi god marginal för höjda räntor så vi känner oss rätt lugna. Men att betala av bostadslån i Stockholm, oavsett om man köper "billigt" eller dyrt, har nog ingen för avsikt att göra.
 
Det har jag inte sagt. Jag har haft många år på mig(2005) att betala av. Och räknar med att ha betalt av inom 10 år.
Dock så var bostadspriserna lägre år 2005 i förhållande till hushållens inkomster, jämfört med var det är idag.
Så det är ingen en riktigt rättvis jämförelse. Är man ny in på bostadsmarknaden nu och inte har dragit fördel av de ökade priserna, är det betydligt mer att betala av på 25 år.
 
Dock så var bostadspriserna lägre år 2005 i förhållande till hushållens inkomster, jämfört med var det är idag.
Så det är ingen en riktigt rättvis jämförelse. Är man ny in på bostadsmarknaden nu och inte har dragit fördel av de ökade priserna, är det betydligt mer att betala av på 25 år.
Absolut. Å andras sidan hade jag inte 42 % avkastning över två årpå mina värdepapper år 2005, så allt är inte nattsvart.
 
Dock så var bostadspriserna lägre år 2005 i förhållande till hushållens inkomster, jämfört med var det är idag.
Så det är ingen en riktigt rättvis jämförelse. Är man ny in på bostadsmarknaden nu och inte har dragit fördel av de ökade priserna, är det betydligt mer att betala av på 25 år.
Sant, men man får inte heller glömna att vi som köpte hus i början på -90 talet hade en ränta på 15-17%.
 
Om du köper hojen och sedan INTE får köpa gården: hur mycket kommer då att konsumtionslånet på hojen att påverka dina möjligheter att hitta någon annanstans att bo?
Får jag inte köpa gården får jag nig fortsätta hyra så det är inget större problem. Arvingen har ärvt ett helt gäng fastigheter, inkl några stora hyresfastigheter så jag har besittningsrätt. De kan inte kasta ut mig hur som helst. Och kommer heller inte göra, så jag är inte oroad över det. Behöver jag köpa något annat så finns det hus i "byn" inom min budget så jag kommer inte bli bostadslös.
 
Förra veckan tänkte jag svara YOLO - köp hojen!

Men denna veckan tänker jag att du har för många variablar, 3 hästar och en gård du ska köpa.
Helt plötsligt stannar pannan och en häst får fång, så seglar pengarna iväg. 🙈
 
Förra veckan tänkte jag svara YOLO - köp hojen!

Men denna veckan tänker jag att du har för många variablar, 3 hästar och en gård du ska köpa.
Helt plötsligt stannar pannan och en häst får fång, så seglar pengarna iväg. 🙈
Det där beror ju helt på vilka förutsättningar man har. Jag har tex inte ens en panna. :angel:Och hästarna har sin budget så det kommer inte gå någon nöd på dem.
 
Jag tycker ändå detta är intressant, alltså att ta/ge ekonomiska råd över folk på internet. Vi bukefalister har ju väldigt dålig insyn i varandras privatekonomi. Personligen så tar jag hellre ekonomiråd av folk som har god ekonomi själva - men hur vet man det på Buke liksom? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 339
Senast: Habina
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 635
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp