Tröttnat eller köpa häst?

N

NoSex

Jag anser mig sitta lite i funderingarnas hörn. Jag är ute efter att köpa häst. Tror jag. Samtidigt tycker jag inte det är så kul att åka till stallet längre. Jag funderar nu på om det är så att jag tröttnat på hästar eller om det är så att jag helt enkelt tröttnat på att ta hand om andras hästar?
Jag har aldrig haft en egen häst utan tagit hand om andras. I början gav det mig enorma möjligheter att lära mig utan att betala, sedan började jag jobba på ridskolor, hos hoppryttare osv.

Jag har länge sagt att jag vill ha en häst, och det vill jag men samtidigt känns det jobbigt att åka ut till stallet i dagsläget. Då blir jag förvirrad....

Tips?
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Ta en liten time out från hästarna och känn efter hur livet skulle vara utan. Saknar du det så till den grad att du känner att du behöver hästar i ditt liv så köp "din rätta" häst och skapa den hästtillvaro som passar dig.

Har gjort två time outer från hästarna och man känner i kroppen om man måste ha dem i sitt liv eller inte. Själv har jag kommit fram till att jag behöver hästar i mitt liv och att jag är stallberoende ;)

All lycka till// Voff
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Lite samma logik som när folk skaffar barn för att deras förhållande är dåligt. Jag har hittills aldrig sett någon som klarat förhållandet med de förutsättningarna...

Jag tror som Voff att du ska avsluta hästeriet för nu, och känna efter och fundera om du verkligen vill fortsätta och på vilket sätt. Det är ju mycket pengar involverat om du ska skaffa häst, och att sälja eller känna att man sitter fast med en häst när man upptäcker att det inte var vad man hoppats på är inte roligt.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Tack!

Jag har haft uppehåll på några år när jag var 17-23 år men sen har jag kommit tillbaka. Jag har också haft ett uppehåll på två år från 2008-2010. Nu är jag tillbaka till en viss mån, men tar då hand om en annans häst ngngång då och då.

Det som jag tror jag mest saknar är "min häst pratet" Alla hästmänniskor jag känner är hästägare till minst 2 hästar. De pratar om sina hästar såklart och jag känner att jag aldrig är den som känner en häst "bäst" och jag tycker det är kul att lyssna (jag är en sån som vill lära mig hela tiden) men jag kan aldrig komma in med ngt för jag har ingen häst. Visst kan jag berätta om alla dessa hästar jag ridit och skött i mitt fd yrke både ridskolehästar och topphästar men det känns som "jaja, de är ju inte mina hästar ändå" och ingen lyssnar??

Men jag är tacksam över att jag fått hjälpa till med deras hästar!

Jag har aldrig haft möjligheten att lära känna en häst på riktigt, aldrig "min". Jag har aldrig fått köpa saker till "min" häst, även om jag samlat på mig lite med åren när jag hittat ngt väldigt billigt. Jag har aldrig kunna tänka "passar detta täcke/shabrak etc till min häst".
Förstår ni? :D
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Hej

Jag tycker inte alls det är lika roligt att hålla på med andras hästar som med min egen. Rider jag min egen kan jag rida andras några dagar i veckan och njuta av det. Men att bara rida andras är inte alls lika roligt.
Det har inte så mycket att göra med att jag måste känna hästen bäst, utan mera att hästen för mig blir roligare att rida och att jag slipper störa mig på rutiner/utrustning/foder/träningsupplägg osv som jag inte valt själv.

Kan du inte ta en häst på foder för eventuellt senare köp?
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Det sista inlägget gör att jag känner det som om du skulle vilja ha en egen häst för att passa in i ditt umgänge.Vad knasigt!Byt kompisar om de inte kan lyssna på dig bara för att du inte har en egen häst.Supermärkligt!
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Nej, jag är ingen sån som gör något för att vara andra till lags! Men jag har ju ingen "frihet" när jag rider andras hästar. Det känns som jag hela tiden måste prestera när jag rider andras hästar. Jag rider mest hästar som är "jobbiga" och hjälper mina vänner när det går sämre eftersom jag inte är rädd.

Min fundering är att köpa ett föl iår så jag kan göra allt från början på mitt vis, att få starka band och se fölet växa upp till en lycklig och trygg häst. En kompis som jag kan ut i skogen med, ut på tävlingsbanan med osv.

Tänk att få kunna bestämma allt själv :D

Därför blir jag lite konfunderad på varför jag inte tycker det är så kul i stallet längre..Nu är det ju detta ett nytt stall för mig, varit där kanske 10 gånger och hjälpt en kompis.

Att hitta en häst på foder eller på prov för senare köp känns svårt, jag har inte hittat ngn som kan tänka sig det.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

kl


Jag förstår dig TS, tror jag.
Jag själv har varit medryttare i många år, och man tröttnar till slut. Så jag har tagit lite uppehåll, för att komma tillbaka igen. Men sen står man där och trampar igen och funderar på om man ska lägga av eller köpa egen. Jag själv har inte råd med egen häst i dagsläget, därför är jag också väldigt tacksam för att få rida andras häster, mot betalning eller bara som hjälp. Men det är tröttsamt i längden att inte kunna göra saker på sitt egna sätt och att, i viss mån, vara "övervakad". Som sagt, som TS säger, jag är med otroligt glad över att få kunskap genom att rida andras hästar, det är guld värt. Men när man gjort det i så många år.. Jag tror att för många av oss "eviga medryttare", så finns det bara två val sedan. Köpa egen och känna hur det känns att faktiskt ha en EGEN häst, eller lägga av.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Jag tycker att det låter som om det är situationen du har tröttnat på, inte hästar. Du vill helt enkelt få ut andra saker av ditt hästliv än vad du får nu.

Utifrån det så kanske hästköp är vägen att gå. :) Det ekonomiska mm har du naturligtvis tänkt igenom.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Det är ju det jag funderar på. Precis så. Att köpa eller lägga av. Jag är väl lite nervös för ekonomin, det känns som man måste vara jätterik för att äga häst. Ingen av mina vänner är spec rika, vissa är arbetslösa men ändå har råd. Samtidigt här på Buke säger alla att det är så dyrt att ha häst. Jag är vuxen (över 30) och är medveten om vad en häst kostar i månaden men jag är mest nervös för att pengarna inte ska räcka, även om jag har uppåt 10 000 kr "över" efter mina räkningar är betalda i dagens läge.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Prioriterar du rätt tror jag det går. Hade jag haft 10k plus i månaden hade jag slagit till direkt :P Men ack, jag är ju blott en fattig student :rofl:
När folk frågar på Buke så får man ju tänka på att de flesta höftar med. Kostnader är ju så olika beroende på var man har pålle med.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Kan du inte ta ett uppehåll och känna om det du har tröttnat på att springa i stallet eller inte? Jag fick ett ofrivilligt uppehåll (pga ryggskada) precis innan jag tänkte köpa häst och då fick jag verkligen reda på att jag ville ha häst och springa i stallet varje dag. Innan dess visste jag inte heller om jag var trött på stallet eller trött på själva situationen. Stax efter detta uppehåll köpte jag min alldeles egna lilla tjej. Så mitt tips är uppehåll över sommaren och se sen vad det är du egentligen vill :)
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Jag förstår vad du menar för jag känner så själv just nu. Jag är trött på att inte få bestämma vad hästen ska äta, när veterinären ska komma eller inte, om hästen ska vara ute eller inne osV. Nu har jag det egentligen väldigt bra men om ett år eller så tror jag det blir en egen eller så slutar jag nog helt. Men jag tycker att du ska ta ett uppehåll först och saknar du det så kan du ju ta en häst på foder och sen ev köpa.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Jag tycker som Gicageli att prova med ett uppehåll först och om du saknar det alldeles för mkt så får du pröva att köpa häst.

För jag tror inte att det är bra att köpa häst när du inte är helt 100% på vad det är som känns jobbigt. För om man leker med tanken att du skaffar häst och det är hästar överhuvudtaget du har tröttnat på, då ska du behöva sälja å gå igenom allt det, det är ju fortfarande inte jätte lätt att sälja hästar.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

fast innan jag köpte min häst nu var jag jättetrött på hästar. Min egna häst hade varit skadad i 1,5år och så jag var stuck på min föredetta medryttarpålle, och jag tyckte inte det var alls kul! Åkte i princip bara ut och mockade, red så mycket som var tvunget då vi tävlade en del, även om vi fick massa bra resultat.

Köpte min nuvarande häst och jag bor i princip i stallet. Till min sambo förtret :P Även om vi inte har haft speciellt bra tävlingresultat ännu så vet jag med mycket träning så kan vi bli så mycket bättre och framför allt så har jag en helt annan glädje när jag sitter på honom jämför med medryttarpållen.

Jag tycker faktiskt att det är stooor skillnad på att ha egen häst, jämfört med bara har medryttarhäst. En egen häst blir mer som en i familjen.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Jag förstår också hur du menar, nu har inte jag alls lika mycket erfarenhet av att hjälpa andra som du verkar ha men ändå. Just det där med att behöva prestera är jobbigt. Att man ska göra allt rätt, och anpassa ridningen efter vad ägaren gjort, ska göra. Allt ska va pedantiskt rent. Såklart ska det vara det med hade det varit min häst hade jag kanske inte smörjt allt varje dag. Jag hade själv kunnat bestämma om träning, inriktning och allt sånt. Samtidigt är jag tacksam de veckor jag är trött och har mycket för mig, att det bara är några dagar jag är uppbokad i stallet och att jag slipper allt ansvar. Men återigen - hade det varit min häst hade jag kunnat planera och haft en vilodag då, åkt ut den tid som passar mig. Känns lite sådär när man bara har hästen 2 dar att "slarva" en enda gång.
Nej jag vill också ha häst. Men jag är samtidigt rädd att inte kunna tillräckligt eller så. Men framförallt så funderar vi på barn och sånt nu så det kanske är dumt att skaffa häst då... har du/ni andra barn? Hade ni häst då eller gjorde ni ett uppehåll?
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Jag gjorde uppehåll över skaffa barntiden men det föll sig naturligt. Min häst togs bort pga spatt strax innan jag blev gravid. Eftersom jag ville ha en sorgeperiod så blev dett inget hästeri och sen började jag inte igen sålänge lillen var liten. Med facit i hand hade jag inte orkat med häst ändå. Jag hade isf lånat ut hästen på foder under tiden.

Började rida 1 ggr/ v lektion sen när lillen var ca 1,5 år. Det kändes lagom mycket då och det var kul att uppdatera kunskaperna och prova nya hästar igen. Det gav blodad tand och två år senare blev jag medryttare och nu har jag den hästen på foder.

När barn kommer försvinner mycket tid. Det kanske är annorlunda om man har hästen hemma än inackorderad som jag hade. Sen brukar mycket annat följa i barnspåren. Husköp, ev giftemål mm som äter tid och pengar. Man ska börja jobba igen. Sen ska man ju inte glömma bort varandra som par. Jätteviktigt att man försöker klämma in lite "bara du och jag tid". Mao så blir hästen ofta ganska lågprioriterad de två första åren.

Säger inte att det är så för alla men ofta ser man ju annonser med säljes eller foder pga graviditet så det är nog inget jag är ensam om att uppleva.

Det positiva med ett lite "ofrivilligt" uppbrott från hästarna är att man längtar mycket och kommer igen med en jättelust och sug på hästar igen. Det är mycket roligare nu än förut när det bara tuffade på.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Skaffa ett föl kan nog vara en bra idé! :)

Dels behöver det ju inte bli såvärst mycket jobb just nu, finns ju t ex lösdrifter där det inte krävs dagligt jobb eller minimalt med skötsel. Bara den roliga biten! ;)
Dels så OM man då kommer fram till att man lessnat, då tycker jag det är lättsammare med en unghäst - att sälja iväg den till någon annan som får nöjet att rida in den.

Är man tvärtom lite otålig med att få ut mer av hästeriet så kan det tvärtom vara mindre taktiskt med en unghäst. Gäller att inte ha bråttom! :)

Det är bara du som kan svara på frågan själv.
Troligen hade jag själv valt att ta en hästpaus för att känna hur det känns. Om inte annat för att det du upplever nu inte är så roligt att ha med sig som bagage när man skaffar ny häst. Det behöver ju inte vara någon längre paus heller utan mer som en energiboost - beroende på vad man kommer fram till och hur snabbt man kommer fram till det! :)
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Det som jag tror jag mest saknar är "min häst pratet" Alla hästmänniskor jag känner är hästägare till minst 2 hästar. De pratar om sina hästar såklart och jag känner att jag aldrig är den som känner en häst "bäst" och jag tycker det är kul att lyssna (jag är en sån som vill lära mig hela tiden) men jag kan aldrig komma in med ngt för jag har ingen häst. Visst kan jag berätta om alla dessa hästar jag ridit och skött i mitt fd yrke både ridskolehästar och topphästar men det känns som "jaja, de är ju inte mina hästar ändå" och ingen lyssnar??

Men jag är tacksam över att jag fått hjälpa till med deras hästar!

Jag har aldrig haft möjligheten att lära känna en häst på riktigt, aldrig "min". Jag har aldrig fått köpa saker till "min" häst, även om jag samlat på mig lite med åren när jag hittat ngt väldigt billigt. Jag har aldrig kunna tänka "passar detta täcke/shabrak etc till min häst".
Förstår ni? :D

Jag förstår faktiskt. Jag har haft egen häst och är nu medryttare. Jag känner inte alls samma engagemang längre och jag tror att det har att göra med att jag inte har samma känsla av samhörighet, ansvar, delaktighet av vad som händer i stallet. Det är skillnad med en egen häst, en "familjemedlem", som möter en när man kommer till stallet. Det blir massor av saker man ska ta ställning till när man har egen häst och det ökade intresset och engagemanget för mig.

Vad som är bäst för dig vet jag inte, men du har fått många bra svar.
 
Sv: Tröttnat eller köpa häst?

Jag känner igen mig i det du skriver.

Hade egen häst som jag fick avliva april 2009 och efter det har jag hjälpt andra och sedan tagit en häst på halvfoder. Hästen är jättetrevlig och jag tycker jättemycket om honom men det är den där sista lilla "glansen" som saknas i allt som har med det att göra. Det blir liksom lite dammigt och tråkigt när det inte är min häst som jag får göra precis som jag vill med, det får aldrig den där yttersta guldkanten det ska vara.

Jag saknar att känna "du och jag, jag och du" med hästen, nu är det liksom "du, jag och ägaren.."

Så jag ska personligen ta ett break nu, iallafall från denna hästen, hästen är kanon, ägaren är mindre kanon, mycket därför också.
Men jag väljer att ta en liten paus för jag vill inte tröttna på hästar och längtar helt galet mycket efter en egen men har ingen möjlighet att köpa just nu så jag vilar lite från det och hoppas hitta en annan häst att rida senare i väntan på egen.. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 676
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 063
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 294
Senast: Lickety
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp