Troligtvis snart arbetslös

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Det är den krassa verkligheten: jag kommer troligtvis att bli uppsagd ifrån mitt jobb längre fram - den bästa arbetsplatsen jag varit på. Koncernen och min arbetsplats går dåligt och min främsta arbetsuppgift sköts numera centralt. Det har varit prat om att jag ska få en högre befattning på min arbetsplats, men tror ändå inte att det kommer att fungera i längden då budgeten för vår verksamhet inte går ihop. Egentligen känns arbetsplatsen som ett sjunkande skepp.

Vad gör man? Jobbar kvar så länge man får? Söker nytt jobb redan nu? Det kan ju vara ett halvår tills jag blir uppsagd.

Jag ville egentligen gå ner i tid, men hur funkar det med a-kassa; kommer min a-kassa baseras på en deltidsanställning i så fall? Alternativet är annars att jag får kämpa på med heltid och stoppa undan pengar inför arbetslöshet ☹️

Arbetar kvar OCH söker andra jobb?
Tänker att du har lite tid att hitta något annat bra?
Tyvärr tror jag det blir svårt att hitta något annat som kan mäta sig 😕 Jag avfärdar dom flesta jobben pga att man ej får ta med sig hund på arbetsplatsen. Så lutar åt att bli timvikarie inom vården för att själv kunna bestämma mina arbetstider för att passa med min sambos arbetstider.

Tyvärr tror jag det blir svårt att hitta något annat som kan mäta sig 😕 Jag avfärdar dom flesta jobben pga att man ej får ta med sig hund på arbetsplatsen. Så lutar åt att bli timvikarie inom vården för att själv kunna bestämma mina arbetstider för att passa med min sambos arbetstider.

Timvikarie inom vården kanske går att hoppa på relativt fort? Det kanske en kan söka när en verkligen vet att en blir uppsagd?

Vet inte vad du jobbar med nu eller har utbildning till men det kanske finns något en kan jobba hemifrån en viss procent?

Timvikarie inom vården kanske går att hoppa på relativt fort? Det kanske en kan söka när en verkligen vet att en blir uppsagd?

Vet inte vad du jobbar med nu eller har utbildning till men det kanske finns något en kan jobba hemifrån en viss procent?
Ja, det är sant 🙂 Det är nog bara att det känns jobbigt att inte veta hur det ska bli.

Ja, jag sökte en tjänst där jag blev kallad på intervju av 216 sökande, där kunde man arbeta hemifrån ett par dagar i veckan. Men fick inte den ☹️ Känns dock inte så vanligt med hemarbete tyvärr, och det löser inte riktigt dom andra dagarna (nej, jag vill inte ha dagmatte/hunddagis).

Jag hade jobbat kvar så länge som möjligt. Hör med a-kassan hur det fungerar om du går ner till deltid, för många räcker det med att du jobbat ett visst antal timmar/månad, det måste inte alltid vara heltid för maxersättning ändå. Har ni kollektivavtal? Det kan finnas ganska generösa stöd om du tillslut blir uppsagd, typ omställningsstöd med ekonomisk ersättning osv. Är du med i facket? Du kan teckna inkomstförsäkring för att extra från a-kassan men iland måste man varit medlem ett år i facket först.

Det är den krassa verkligheten: jag kommer troligtvis att bli uppsagd ifrån mitt jobb längre fram - den bästa arbetsplatsen jag varit på. Koncernen och min arbetsplats går dåligt och min främsta arbetsuppgift sköts numera centralt. Det har varit prat om att jag ska få en högre befattning på min arbetsplats, men tror ändå inte att det kommer att fungera i längden då budgeten för vår verksamhet inte går ihop. Egentligen känns arbetsplatsen som ett sjunkande skepp.

Vad gör man? Jobbar kvar så länge man får? Söker nytt jobb redan nu? Det kan ju vara ett halvår tills jag blir uppsagd.

Jag ville egentligen gå ner i tid, men hur funkar det med a-kassa; kommer min a-kassa baseras på en deltidsanställning i så fall? Alternativet är annars att jag får kämpa på med heltid och stoppa undan pengar inför arbetslöshet ☹️
Ja, din akassa baserar sig på din faktiska inkomst, så den bryr sig bara om summan du arbetar inte hur många procent av en tjänst. Tjänar du mindre för då du mindre. Det påverkar alla delar av ersättningar inkl sjukersättning och framtida pension.

Det beror ju på lite vad du vill. Det skadar ju inte att kolla marknaden och söka det som dyker upp om det finns något som verkar lovande. Tror du de kommer säga upp enligt LAS eller är det utköp?
Jag blev från helt out of the blue erbjuden att sluta för en dryg månad sen och valde att ta det erbjudande så jag jobbar denna månaden ut och är sen arbetsbefriad i 6 månader. Jag kollar runt och har sökt lite tjänster och fått en del återkoppling men jag vet inte riktigt vad jag vill än. Jag förstår hur du känner med hunden, jag har jobbat helt remote nu, så bara hemifrån och de flesta verkar ha minst 50% på kontoret och jag vill inte heller ha hundvakt.

Börja kolla efter andra jobb nu på en gång. Det KAN ju hända att det dyker upp något intressant, men det missar du ju om du inte kollar.

När jag fick mitt nuvarande jobb så arbetade jag på en plats där jag verkligen trivdes, men av en slump fick jag se att det söktes folk till konkurrenterna som skulle starta upp i närheten. Jag hade en deltidstjänst, såg att det nya stället sökte någon till en tjänst med fler timmar och blev nyfiken. Så jag sökte, blev kallad till intervju, blev erbjuden en betydligt bättre tjänst än den jag hade och tackade ja.

Nu ska jag snart sluta på det jobbet. Jag hade nämnt till några kontakter inom branschen att om de hör talas om något för mig passande jobb så är jag eventuellt intresserad, mycket för att jag ville ha nya erfarenheter och få "komma vidare" även om jag trivs väldigt bra på jobbet. Well. Plötsligt en dag hörde en person av sig med ett riktigt drömerbjudande, en sån där "once in a lifetime"-grej. Ingen tvekan där, och anställningsintervjun blev mest för att bekräfta att vi tyckte så lika och så bra om allt som vi hoppats på. Nu är det inte många veckor kvar innan jag börjar där. Men, jag hade aldrig(!) hittat det jobbet om jag nöjt mig med nuvarande jobb och inte hållit ögon och öron öppna för nya möjligheter.

Kolla på andra jobb under tiden drömjobbet kan ju dyka upp när man minst anar det. När du väl blir uppsagd så kan ju detta med timvikarie inom vården något att ha som alternativ.

Sen kan det ju också vara så att hemarbete är något som går att diskutera eller fråga om även om det inte står i annonsen. Är ju enkelt att ta reda på policyn hos arbetsgivaren innan man lägger ner tid på en ansökan..

Det beror ju på lite vad du vill. Det skadar ju inte att kolla marknaden och söka det som dyker upp om det finns något som verkar lovande. Tror du de kommer säga upp enligt LAS eller är det utköp?
Jag blev från helt out of the blue erbjuden att sluta för en dryg månad sen och valde att ta det erbjudande så jag jobbar denna månaden ut och är sen arbetsbefriad i 6 månader. Jag kollar runt och har sökt lite tjänster och fått en del återkoppling men jag vet inte riktigt vad jag vill än. Jag förstår hur du känner med hunden, jag har jobbat helt remote nu, så bara hemifrån och de flesta verkar ha minst 50% på kontoret och jag vill inte heller ha hundvakt.
Utköp verkar inte vara aktuellt (jag har redan frågat), utan jag kommer bli uppsagd på grund av arbetsbrist i så fall.

Är det? Hur gör man det? Om man bara ringer upp och frågar det så tänker jag att man blir bortsorterad direkt 😕

Jag har i alla fall aldrig blivit bortsorterad för att jag hört mig för om vilken policy de har. Jag ringt eller mailat arbetsgivaren och kommit på intervju på flera jobb där jag ställt frågan. Sen har jag såklart övervägt deras policy för hemarbete och om arbetet är intressant för mig eller inte utifrån det. Om du är rädd att bli bortsorterad finns ju också möjligheten att sätta upp en annan mailadress än den man söker ifrån och ställa frågan,

Jag hade en sökande som ringde mig, som då var fackrepresentant, och frågade hur långt det var till Lund O_o Hen fick jobbet (men stannade inte så länge, det var för långt från Lund...).
Så jag tror inte du blir bortsållad för en fråga om hur de jobbar.

Märkligt att personen inte kunde ta reda på det själv. Google maps till exempel (om det inte var länge sen så att internet inte var så utvecklat såklart)

Själv har jag när jag har ställt frågor om policy för hemarbete fått en positiv reaktion från arbetsgivaren. Just för att jag varit ute efter ett jobb där jag kan jobba hemma några dagar per vecka och förklarat detta så har arbetsgivaren tyckt det varit positivt att jag tagit reda på vad sin som gäller innan jag ansökt. Att hantera en ansökan tar ju tid både för kandidat och arbetsgivare och i och med att jag inte har gjort ansökan i vissa fall så har de ju sluppit en onödig ansökan och eventuell intervju.

Är det? Hur gör man det? Om man bara ringer upp och frågar det så tänker jag att man blir bortsorterad direkt 😕
Inom mitt yrke känns det, av min erfarenhet på de arbetsplatser jag hittills jobbat på (när man diskuterat nya medarbetare att anställa) som att det är en fråga om hur chefen personligen ställer sig till hemarbete som avgör lite grann hur väl man står sig när man ställt den frågan. En chef som låter sina medarbetare arbeta hemma reflekterar inte speciellt över frågan utan svarar, medan en chef som är negativt inställd "vi ska jobba på plats" ser det som negativt.

Med andra ord- det beror ju helt och hållet på yrke och chef. Är det ett yrke där man normalt jobbar hemma nästan mer än på plats så är det ju inget att fundera på, fråga på, men då står det väl i annonsen också, tänker jag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka