Bukefalos 28 år!

Tror du att 30.000/månad så skulle fler tänka sig att städa?

gulan

Trådstartare
Skulle 30.000/månaden öka status på städjobb?
Skulle fler kunna tänka sig att betrakta städ som ett helt OK arbete att ha hela livet med en sådan lön?
Skulle företag som köper den här servicen idag tänka att det är så mycket värt för vår drift och produktion att vi kommer att köpa tjänsten ändå?
Vad tror Ni......
 
Skulle 30.000/månaden öka status på städjobb?
Skulle fler kunna tänka sig att betrakta städ som ett helt OK arbete att ha hela livet med en sådan lön?
Skulle företag som köper den här servicen idag tänka att det är så mycket värt för vår drift och produktion att vi kommer att köpa tjänsten ändå?
Vad tror Ni......

Klart det är ok att vara städare hela livet. Människor har olika förmågor.

Att städa är ett för enkelt arbete för att det ska bli höga löner där. På sikt lär snarare lönerna relativt sett gå ner för städare.
 
Skulle 30.000/månaden öka status på städjobb?
Skulle fler kunna tänka sig att betrakta städ som ett helt OK arbete att ha hela livet med en sådan lön?
Skulle företag som köper den här servicen idag tänka att det är så mycket värt för vår drift och produktion att vi kommer att köpa tjänsten ändå?
Vad tror Ni......
1.Ja absolut! Det går inte att komma ifrån att jobb med låga löner också har låg status i andras ögon.(och tyvärr i ens egna också)
2.Det är jag övertygad om. Det finns människor som sitter vid ett löpande band hela livet (nästan, i många år i sträck i alla fall) för att arbetstider och lön är riktigt hyggliga.
3. Det skulle ju protestera helt klart, men i slutändan skulle de nog ändå bli tvingade att köpa tjänsten. Som bekant: ingen märker av att städaren varit på jobbet.....men ALLA märker när denne inte varit där...
 
Nej.
Tror inte statusen skulle ändras. Däremot kanske fler skulle vilja bli städare - med bibehållen syn på arbetets art och status.

Däremot skulle det bli samhällsekonomiskt ohållbart att några skulle kunna jobba som städare för 30' och andra samtidigt få betydligt färre tusenlappar efter flera års universitetsstudier.

Känns dessutom lite främmande som tanke. Inte är väl just städjobb så otroligt lågt värderat?

Är det svårt att rekrytera städare? I min värld känns det tvärtom. det finns många som vill men t.ex. språket sätter hinder i vägen. Du måste också ha utbildning om de ytor som ska städas och de ämnen och material som används.
 
Vi har delvis egen städ på mitt jobb. Det område som vi tidigare hade en heltid för att städa tar nu ett städföretag 8500 kr per månad för att städa. Ett lätt val för min arbetsgivare. Men tyvärr blir det ju sämre kvalitet på köpet.

Nej, jag tror inte speciellt många skulle vara villiga att betala den summan för städning.
 
Klart det är ok att vara städare hela livet. Människor har olika förmågor.

Att städa är ett för enkelt arbete för att det ska bli höga löner där. På sikt lär snarare lönerna relativt sett gå ner för städare.
Tror du status på städjobb öka då? Det svarade du inte på.
Och visst finns det människor som har jobbet hela livet. Om kroppen håller dvs.....Tyvärr tror många inkl. du att det bara är att gå runt lite med svabben i godan ro och lyssna på lite musik. Krävs inte några större ansträngningar här inte. Det är inte så -idag!
Det är lika enkelt att stå på lina och paketera något. Varför ska ett sådant "enkelt" arbete betalas med?
 
Däremot skulle det bli samhällsekonomiskt ohållbart att några skulle kunna jobba som städare för 30' och andra samtidigt få betydligt färre tusenlappar efter flera års universitetsstudier.
Ja, tänker man traditionellt så är det så. Betydligt färre tusen lappar....vad menas med det? 2-5 eller 10 000?
Känns dessutom lite främmande som tanke. Inte är väl just städjobb så otroligt lågt värderat?
Jo verkligen eftersom folk och företag inte är beredda att betala för var det verkligen kostar i form av slitage på kroppen, stressen och att utstå klagomål dagligen.
Är det svårt att rekrytera städare?
Nej,vi har som bekant väldigt många som vill ha ett jobb, men inte får något. Arbetsgivaren kan välja och vraka. Får du klagomål (vilket man nästan alltid får som städare oavsett om du anses vara firmans stjärnstädare) så riskerar du bli av med jobbet.
 
Nej,vi har som bekant väldigt många som vill ha ett jobb, men inte får något. Arbetsgivaren kan välja och vraka. Får du klagomål (vilket man nästan alltid får som städare oavsett om du anses vara firmans stjärnstädare) så riskerar du bli av med jobbet.

Fast i vilken branch riskerar du inte att bli av med jobbet om kunderna klagar?
Jag har städat i relativt många år och min erfarenhet är att det såklart beror på typen av klagomål. Jag hade t.ex. en tant som klagade varje gång jag städat trapphuset hon bodde i. Klagomålet bestod av att jag inte hade städat med parfymerat skurmedel den här veckan heller... att vår kund, bostadsbolaget, hade beställt städning utan parfym gick inte att få fram till tanten.
Däremot när jag helt ovetandes hade missat ett helt rum i tre veckor hos en ny kund fick jag det lite hett om öronen :angel: Men jag förklarade för chefen(som vidarebefodrade till kunden) att jag inte hade en blekaste aning om att det rummet existerade så var det enbart glada miner igen. Rummet låg i en helt annan byggnad...

Jag tycker inte att städjobb har så dålig status..eller så är jag bara så totalt obrydd om vad allt status heter så jag märker det inte? Med lite branchvanetillägg och löneförhandling fick jag ca 24.000 före skatt..Helt okej lön tycker jag.
 
Fast i vilken branch riskerar du inte att bli av med jobbet om kunderna klagar?
Jag har städat i relativt många år och min erfarenhet är att det såklart beror på typen av klagomål. Jag hade t.ex. en tant som klagade varje gång jag städat trapphuset hon bodde i. Klagomålet bestod av att jag inte hade städat med parfymerat skurmedel den här veckan heller... att vår kund, bostadsbolaget, hade beställt städning utan parfym gick inte att få fram till tanten.
Däremot när jag helt ovetandes hade missat ett helt rum i tre veckor hos en ny kund fick jag det lite hett om öronen :angel: Men jag förklarade för chefen(som vidarebefodrade till kunden) att jag inte hade en blekaste aning om att det rummet existerade så var det enbart glada miner igen. Rummet låg i en helt annan byggnad...

Jag tycker inte att städjobb har så dålig status..eller så är jag bara så totalt obrydd om vad allt status heter så jag märker det inte? Med lite branchvanetillägg och löneförhandling fick jag ca 24.000 före skatt..Helt okej lön tycker jag.
När jag började som lärare efter 31/2 år på högskola fick jag 21500 i lön före skatt
Räkna då minus de 1200 i månaden jag skulle betala CSN så
 
Fast i vilken branch riskerar du inte att bli av med jobbet om kunderna klagar?
Jag har städat i relativt många år och min erfarenhet är att det såklart beror på typen av klagomål. Jag hade t.ex. en tant som klagade varje gång jag städat trapphuset hon bodde i. Klagomålet bestod av att jag inte hade städat med parfymerat skurmedel den här veckan heller... att vår kund, bostadsbolaget, hade beställt städning utan parfym gick inte att få fram till tanten.
Däremot när jag helt ovetandes hade missat ett helt rum i tre veckor hos en ny kund fick jag det lite hett om öronen :angel: Men jag förklarade för chefen(som vidarebefodrade till kunden) att jag inte hade en blekaste aning om att det rummet existerade så var det enbart glada miner igen. Rummet låg i en helt annan byggnad...

Jag tycker inte att städjobb har så dålig status..eller så är jag bara så totalt obrydd om vad allt status heter så jag märker det inte? Med lite branchvanetillägg och löneförhandling fick jag ca 24.000 före skatt..Helt okej lön tycker jag.
Det var bra betalt.
Det är vad nya sjuksköterskor får ut efter 3-4 års högskolestudier.
Ansvaret och arbetsbelastningen som sjuksköterska är något helt annat än det man har som städare. Så med den lönen skulle jag vara nöjd om jag jobbade i städbranschen.
 
Det var bra betalt.
Det är vad nya sjuksköterskor får ut efter 3-4 års högskolestudier.
Ansvaret och arbetsbelastningen som sjuksköterska är något helt annat än det man har som städare. Så med den lönen skulle jag vara nöjd om jag jobbade i städbranschen.

Hur mycket ca i månaden läggs till för ob? Bara en nyfiken fråga! Tänker att vårdpersonal får ett ganska rejält tillägg (med all rätt såklart) för obekväma arbetstider?
 
Nej.
Tror inte statusen skulle ändras. Däremot kanske fler skulle vilja bli städare - med bibehållen syn på arbetets art och status.

Däremot skulle det bli samhällsekonomiskt ohållbart att några skulle kunna jobba som städare för 30' och andra samtidigt få betydligt färre tusenlappar efter flera års universitetsstudier.

Känns dessutom lite främmande som tanke. Inte är väl just städjobb så otroligt lågt värderat?

Är det svårt att rekrytera städare? I min värld känns det tvärtom. det finns många som vill men t.ex. språket sätter hinder i vägen. Du måste också ha utbildning om de ytor som ska städas och de ämnen och material som används.
Kan svara på sista, det är inte många som söker jobb som lokalvårdare där jag jobbar, i höstas sökte vi en tjänst och det var 1 sökande och ett annat företag som bara jobbar med lokalvård måste tacka nej till jobb då företaget inte har tillräckligt med anställda och inga som svarar på jobb annonser.

Hur det ser ut i övriga landet vet jag inte och själv bytte jag tjänst pga den låga lönen.
 
Hur mycket ca i månaden läggs till för ob? Bara en nyfiken fråga! Tänker att vårdpersonal får ett ganska rejält tillägg (med all rätt såklart) för obekväma arbetstider?
Tilläggen är allt annat än rejäla.
Kvällar, 20 kr extra, helger 45 kr extra, nätter 35 kr extra, storhelger ca 90 kr extra.
När jag jobbade heltid natt fick jag ut ca 3-4 000 utöver min månadslön.
Dagpersonal får ut mellan 2-3000 extra pga helger och kvällar.

Lägg där till att arbetstiderna är riktigt usla, både för dag och nattpersonal.
 
En smula OT men ändå relevant.

I min värld är det svårare att hitta en duktig städare än en bra advokat.

Fast inte så konstigt ändå. Det sker ett ganska rejält urval genom antagningskrav och tuffa utbildningar för advokater så lägstanivån blir ganska hög i ett högstatusyrke med utbildningskrav.

Städare är något som betraktas som något som vem som helst kan göra och då ansluter vem som helst och jobbar ett tag. Sedan är inte städning något för vem som helst. Det krävs en form av passion där också, kunskap och ett service mind, som tyvärr är alltför ovanligt bland städare jag träffat.

Jag tror att det skulle kunna finnas en marknad för städbolag som satsar på hög kvalitet genom omfattande utbildningar i både service och kunskap om städning, och erbjuder lite högre löner, lite bättre arbetsvillkor och städning till lite högre priser. Då slåss man inte om alla lågpriskontrakt längre, men kanske kan man locka de bästa städarna till sig och ta en bra del av marknaden i andra segment.
 
Tilläggen är allt annat än rejäla.
Kvällar, 20 kr extra, helger 45 kr extra, nätter 35 kr extra, storhelger ca 90 kr extra.
När jag jobbade heltid natt fick jag ut ca 3-4 000 utöver min månadslön.
Dagpersonal får ut mellan 2-3000 extra pga helger och kvällar.

Lägg där till att arbetstiderna är riktigt usla, både för dag och nattpersonal.

Fyfan... trodde verkligen det var bättre! :(
Jag jobbar ibland extra i butik på helgen, har då 100% ob dvs dubbel lön.
 
Fast i vilken branch riskerar du inte att bli av med jobbet om kunderna klagar?
Jo förstås. Men jag får en känsla av att just när det gäller städning som profession så är det många som har åsikter på ditt utförda arbete, och klagar för ingenting. Finns sällan/aldrig någon förståelse för att städaren tvingas städa på väldigt snålt tilltagen tid. Dvs. du får bara betalt för två timmar hos den kunden. Tog det 2 tim och 15 minuter städar man gratis i 15 minuter.
När jag började som lärare efter 31/2 år på högskola fick jag 21500 i lön före skatt
Räkna då minus de 1200 i månaden jag skulle betala CSN så
Ja det är skit.
Sedan är inte städning något för vem som helst. Det krävs en form av passion där också, kunskap och ett service mind, som tyvärr är alltför ovanligt bland städare jag träffat.
Framför allt god fysik.
 
Skulle 30.000/månaden öka status på städjobb?
Skulle fler kunna tänka sig att betrakta städ som ett helt OK arbete att ha hela livet med en sådan lön?
Skulle företag som köper den här servicen idag tänka att det är så mycket värt för vår drift och produktion att vi kommer att köpa tjänsten ändå?
Vad tror Ni......

Alltså.. Jag kanske är naiv, men för mig finns det inga dåliga eller bra jobb. Jobb är jobb. För en del är jobb också en stor del av hens identitet och för vissa är det närmast outhärdligt att jobba med något som är samma dag efter dag. Och det gör ju att vissa jobb kanske funkar bättre än andra för dem. Men oavsett lön finns det i min värld folk som skulle trivas som städare och andra som inte skulle göra det. Status? Jag skulle inte rynka på näsan åt ett jobb liksom.

Jag är själv akademiker och tjänar helt ok, så det är väl lätt för mig att säga att pengar inte är så viktigt, men för mig är faktiskt så. Jag känner många som tjänar mer än mig och jag känner mig inte direkt avundsjuk, om man säger så. "Bra lön" kommer ofta med gränslösa arbetstider, obekväma arbetstider, hög arbetsbelastning, stress, dålig arbetsmiljö etc. etc... Ingenting är gratis, liksom. Om akademikerjobb ofta förknippas med "hög status" så är det fortfarande så att man över en livstid inte nödvändigtvis tjänar mer än någon som börjat jobba direkt efter gymnasiet. Jag är ingenjör och en av mina klasskompisar tjänar lika mkt som sin sambo som är undersköterska i ett akutteam. Han jobbar generellt sett obekväma tider (t.ex. varannan helg). Å andra sidan har han inga studielån och missade inte 5 år i arbetslivet medan han pluggade... För mig är inte det ena yrket bättre eller sämre än det andra. Bortsett från att jag uppenbarligen är mer intresserad av teknik än omvårdnad (iom att jag valde den yrkesbanan). Alla jobb har sina plus och minus. Det är inte självklart för mig vad som är ett lågstatusyrke eller ej. Det har i alla fall inte så mkt med pengar att göra, nödvändigtvis, eller?
 
Alltså.. Jag kanske är naiv, men för mig finns det inga dåliga eller bra jobb. Jobb är jobb. För en del är jobb också en stor del av hens identitet och för vissa är det närmast outhärdligt att jobba med något som är samma dag efter dag. Och det gör ju att vissa jobb kanske funkar bättre än andra för dem. Men oavsett lön finns det i min värld folk som skulle trivas som städare och andra som inte skulle göra det. Status? Jag skulle inte rynka på näsan åt ett jobb liksom.

Jag är själv akademiker och tjänar helt ok, så det är väl lätt för mig att säga att pengar inte är så viktigt, men för mig är faktiskt så. Jag känner många som tjänar mer än mig och jag känner mig inte direkt avundsjuk, om man säger så. "Bra lön" kommer ofta med gränslösa arbetstider, obekväma arbetstider, hög arbetsbelastning, stress, dålig arbetsmiljö etc. etc... Ingenting är gratis, liksom. Om akademikerjobb ofta förknippas med "hög status" så är det fortfarande så att man över en livstid inte nödvändigtvis tjänar mer än någon som börjat jobba direkt efter gymnasiet. Jag är ingenjör och en av mina klasskompisar tjänar lika mkt som sin sambo som är undersköterska i ett akutteam. Han jobbar generellt sett obekväma tider (t.ex. varannan helg). Å andra sidan har han inga studielån och missade inte 5 år i arbetslivet medan han pluggade... För mig är inte det ena yrket bättre eller sämre än det andra. Bortsett från att jag uppenbarligen är mer intresserad av teknik än omvårdnad (iom att jag valde den yrkesbanan). Alla jobb har sina plus och minus. Det är inte självklart för mig vad som är ett lågstatusyrke eller ej. Det har i alla fall inte så mkt med pengar att göra, nödvändigtvis, eller?
Jobb är jobb. Jag gillar att använda min hjärna nästan lite för mycket. Det innebär att en får arbeta annorlunda än ett praktiskt arbete. En blir trött mentalt och behöver röra kroppen och ha respekt för att teoretiskt arbete är arbete och vila ordentligt.

Städarbete behöver verkligen passion. Felet , tror jag, är att många med städarbete får alldeles för stort område att städa. Det är inte varken möjligt eller rimligt att göra ett bra jobb. Jag tror absolut det är rimligt med 30 000 kr för ett bra utfört städjobb för att jag egentligen tror att det är frågan om mer än en heltidstjänst för de flesta väl utförda städarbeten.
 
Skulle 30.000/månaden öka status på städjobb?
Skulle fler kunna tänka sig att betrakta städ som ett helt OK arbete att ha hela livet med en sådan lön?
Skulle företag som köper den här servicen idag tänka att det är så mycket värt för vår drift och produktion att vi kommer att köpa tjänsten ändå?
Vad tror Ni......

De som har tillsvidareanställning på städfirman jag jobbar extra på har 26'. Vet inte om det gör så himla mycket med statusen dock.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 145
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 587
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 207
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp