Bukefalos 28 år!

Tror du att 30.000/månad så skulle fler tänka sig att städa?

Tilläggen är allt annat än rejäla.
Kvällar, 20 kr extra, helger 45 kr extra, nätter 35 kr extra, storhelger ca 90 kr extra.
När jag jobbade heltid natt fick jag ut ca 3-4 000 utöver min månadslön.
Dagpersonal får ut mellan 2-3000 extra pga helger och kvällar.

Lägg där till att arbetstiderna är riktigt usla, både för dag och nattpersonal.

Glöm inte att nattjobbare får natt-tillägg vardagar och helgtillägg helger. Inget extra för att det är nattjobb under helger, alltså.
 
Fyfan... trodde verkligen det var bättre! :(
Jag jobbar ibland extra i butik på helgen, har då 100% ob dvs dubbel lön.
När jag jobbade extra på ett äldreboende under lumpartiden så hade jag 100% och en del tider tror jag det var 40%under helgerna om jag inte minns fel men det var 86-87 så det har säkert ändrats till nu
 
Alltså.. Jag kanske är naiv, men för mig finns det inga dåliga eller bra jobb
Det håller jag helt med dig om!! Nu pratar jag om att status och lön går hand i hand för många. Lön speglar hur samhället värdesätter arbetet. (Och ja....poliser, syrra och lärare hör absolut också i den här kategorin)
Men oavsett lön finns det i min värld folk som skulle trivas som städare och andra som inte skulle göra det. Status? Jag skulle inte rynka på näsan åt ett jobb liksom.
Jag har jobbat som städerska och trivdes väldigt bra med det. Bra arbetstider och fritt. Tänkte ofta att det här skulle jag kunna fortsätta med hela livet....om det inte vore för lönen och det enorma slitaget på kroppen. Det är också ett jobb där du från det att du sätter din fot innanför kundens dörr måste ligga i för att hinna. Du får betalt för tiden kunden och AG kommit överens om, allt annat är gratis arbete och du blir sen till nästa kund etc. Grus i maskineriet som att spilla ut vattenhinken är något som ger rätt många svordomar:rage:.
Städarbete behöver verkligen passion. Felet , tror jag, är att många med städarbete får alldeles för stort område att städa. Det är inte varken möjligt eller rimligt att göra ett bra jobb.
Och det beror förmodligen på att kunder inte tycker att städning är en viktig utgift:(. Där letar man det billigaste av det billigaste och sen har mage att klaga alt. byta företag på resultatet. Vad finns det för tanke bakom ett sådant synsätt på ett yrke kan jag undra?
De som har tillsvidareanställning på städfirman jag jobbar extra på har 26'. Vet inte om det gör så himla mycket med statusen dock
Majoriteten får ingen heltidstjänst. Det är timme som gäller och de får betalt för tiden att aktivt städar. Jag pratade med en kvinna som kunde få börja vid 06.00 och komma hem vid 19.00 beroende på hur hennes städschema såg ut. Fick vänta mellan olika städningar. "Enkla" jobb blir lätt oseriösa jobb som inte värderas.
 
Det håller jag helt med dig om!! Nu pratar jag om att status och lön går hand i hand för många. Lön speglar hur samhället värdesätter arbetet. (Och ja....poliser, syrra och lärare hör absolut också i den här kategorin).

När jag jobbade på förskola hade jag och min kollega 30.000 och 32.000 i månadslön. Sen bytte vi jobb och hon fortsatte inom skolan och fick 35.000, är det verkligen så urusla löner? Hur mycket borde en lärare tjäna? Jag pratade med en kollega och hon sa att 35 inte var så bra för hennes man tjänade det dubbla. Ärligt, tjänar alla utom jag och min man 70 i månaden? Är det normallön och allt annat är dåligt?
 
Det håller jag helt med dig om!! Nu pratar jag om att status och lön går hand i hand för många. Lön speglar hur samhället värdesätter arbetet. (Och ja....poliser, syrra och lärare hör absolut också i den här kategorin)
Jag har jobbat som städerska och trivdes väldigt bra med det. Bra arbetstider och fritt. Tänkte ofta att det här skulle jag kunna fortsätta med hela livet....om det inte vore för lönen och det enorma slitaget på kroppen. Det är också ett jobb där du från det att du sätter din fot innanför kundens dörr måste ligga i för att hinna. Du får betalt för tiden kunden och AG kommit överens om, allt annat är gratis arbete och du blir sen till nästa kund etc. Grus i maskineriet som att spilla ut vattenhinken är något som ger rätt många svordomar:rage:.
Och det beror förmodligen på att kunder inte tycker att städning är en viktig utgift:(. Där letar man det billigaste av det billigaste och sen har mage att klaga alt. byta företag på resultatet. Vad finns det för tanke bakom ett sådant synsätt på ett yrke kan jag undra?

Majoriteten får ingen heltidstjänst. Det är timme som gäller och de får betalt för tiden att aktivt städar. Jag pratade med en kvinna som kunde få börja vid 06.00 och komma hem vid 19.00 beroende på hur hennes städschema såg ut. Fick vänta mellan olika städningar. "Enkla" jobb blir lätt oseriösa jobb som inte värderas.

Jag är nog inte riktigt med på varför just städare borde vara bättre betalt? Det verkar inte vara svårt att hitta folk som kan och vill städa (jag tycker i princip alla städare jag stött på städar bra, så att hitta en ok städare verkar inte omöjligt) , självklart kan det vara slitsamt att städa i 45 år, men måste det vara så att målet är att alla ska ha exakt samma jobb hela yrkeslivet, aldrig utvecklas eller byta. Såklart ska man göra sitt bästa för en ergonomiskt bra arbetsmiljö, men samtidigt - jag vet t ex att min kropp inte hade hållit för att t ex jobba som stallskötare hela livet. Och det kan väl nånstans vara ok? Många kanske heller inte vill städa hela livet?

Sen är det såklart roligt med mer pengar, men det torde inte vara unikt för städare.
 
När jag jobbade på förskola hade jag och min kollega 30.000 och 32.000 i månadslön. Sen bytte vi jobb och hon fortsatte inom skolan och fick 35.000, är det verkligen så urusla löner? Hur mycket borde en lärare tjäna? Jag pratade med en kollega och hon sa att 35 inte var så bra för hennes man tjänade det dubbla. Ärligt, tjänar alla utom jag och min man 70 i månaden? Är det normallön och allt annat är dåligt?

Är inte detta lite av problemet? "Alla" tycker att allt under 40 000 kr/månad är pinsamt underbetalt och fattigt att leva på. Personligen tycker jag över 25 000 kr (jag är ekonom) är helt OK för det jag gör på dagarna. I o f s väldigt små/inga möjligheter till övertid och extrainkomst via den tjänsten, men väldigt strukturerad tillvaro med semester, lediga helgdagar etc.
 
Skulle 30.000/månaden öka status på städjobb?
Skulle fler kunna tänka sig att betrakta städ som ett helt OK arbete att ha hela livet med en sådan lön?
Skulle företag som köper den här servicen idag tänka att det är så mycket värt för vår drift och produktion att vi kommer att köpa tjänsten ändå?
Vad tror Ni......

Säkert skulle fler vilja städa för en högre lön.

Men menar du att det är svårt idag att rekrytera lokalvårdare?
Nej, det har väl ingen värst vidare status, men i mina ögon är det ett viktigt och inte helt enkelt jobb. Det kräver en hel del för att få riktigt rent.

Jag tror att företag/verksamheter som har "billigare" arbetskraft än de 30 i månadslön du föreslår, hellre skulle lägga ut på billigare arbetskraft att också städa.
 
När jag jobbade på förskola hade jag och min kollega 30.000 och 32.000 i månadslön. Sen bytte vi jobb och hon fortsatte inom skolan och fick 35.000, är det verkligen så urusla löner? Hur mycket borde en lärare tjäna? Jag pratade med en kollega och hon sa att 35 inte var så bra för hennes man tjänade det dubbla. Ärligt, tjänar alla utom jag och min man 70 i månaden? Är det normallön och allt annat är dåligt?

Eftersom medianlönen för män år 2013 låg på 28.800 kr och medianlönen för kvinnor låg på 26.100 kr och löneutvecklingen sedan dess varit ca 2% per år - så är väl dessa att betrakta som normala löner bortsett från alla kriterier som ålder, utbildning, yrke, osv.

Men det är som de flesta i löneförhandlingar - bara jag får över snittökningen så är jag nöjd. Hey, statistik funkar inte så.
 
När jag jobbade på förskola hade jag och min kollega 30.000 och 32.000 i månadslön. Sen bytte vi jobb och hon fortsatte inom skolan och fick 35.000, är det verkligen så urusla löner? Hur mycket borde en lärare tjäna? Jag pratade med en kollega och hon sa att 35 inte var så bra för hennes man tjänade det dubbla. Ärligt, tjänar alla utom jag och min man 70 i månaden? Är det normallön och allt annat är dåligt?
Det låter som ganska bra löner, det du beskriver.
Min mamma pensionerades för ett år sedan från sitt jobb som lågstadielärare. Hennes slutlön låg en bit under 30. Runt 25, tror jag.
 
Majoriteten får ingen heltidstjänst. Det är timme som gäller och de får betalt för tiden att aktivt städar. Jag pratade med en kvinna som kunde få börja vid 06.00 och komma hem vid 19.00 beroende på hur hennes städschema såg ut. Fick vänta mellan olika städningar. "Enkla" jobb blir lätt oseriösa jobb som inte värderas.
Men oj, jag har en helt annan uppfattning. Alla städfirmor jag jobbat på har jag (och alla andra anställda) haft schema för alla timmar anställningen gäller. Restiden inräknad i schemat. Även vikarier och extrapersonal har jobbat med samma villkor..
Jag tycker det låter som att du har erfarenhet av något riktigt skitföretag ?
Jag har erfarenhet från både stora städbolag och små familjeföretag med lokalvård som huvudsyssla..
 
Apropå det här med löner. Ibland är de faktiskt ganska svåra att jämföra därför att arbetsvillkoren är så väsensskilda. Till exempel finns det konsultbolag i teknikbranschen som erbjuder riktigt höga löner på papperet - men sedan är det av de pengarna man betalar sin kompetensutveckling, sin pensionsavsättning, utfyllnad när man inte är uthyrd och andra aktiviteter som gäller jobbet.

Jämför man då med ett annat företag som har tjänstepension utöver lön och andra förmånliga villkor med försäkringar utöver lön osv så kan hela skillnaden vara utraderad.

Trots att lönen på "papperet" kan skilja tiotusentals kronor.

Att stirra sig blind på lönesumman kan vara kontraproduktivt, på flera sätt.
 
När jag jobbade på förskola hade jag och min kollega 30.000 och 32.000 i månadslön. Sen bytte vi jobb och hon fortsatte inom skolan och fick 35.000, är det verkligen så urusla löner? Hur mycket borde en lärare tjäna? Jag pratade med en kollega och hon sa att 35 inte var så bra för hennes man tjänade det dubbla. Ärligt, tjänar alla utom jag och min man 70 i månaden? Är det normallön och allt annat är dåligt?
För mig låter det som hög och bra lön.
 
Fyfan... trodde verkligen det var bättre! :(
Jag jobbar ibland extra i butik på helgen, har då 100% ob dvs dubbel lön.
Ja, jag vet! Visst är det dåligt. :( Riktigt uselt!

Handels har bättre avtal, precis som du säger. Alltid det dubbla på helger.
Antar att det är det perfekta jobbet för studenter. :)
 
Glöm inte att nattjobbare får natt-tillägg vardagar och helgtillägg helger. Inget extra för att det är nattjobb under helger, alltså.
Jag skrev det precis, 35 kr för natt, 45 kr på helgen, oavsett dag eller natt.
Det enda som kan vara till nattarbetarens fördel är att en heltid räknas som 32 timmar och inte 38 timmar.

Jag vet också att nattjobb sliter otroligt och att det är vanligt att folk blir sjuka av det. Jag blev det.
 
Apropå hur lätt eller svårt det är att anställa...

Jag tycker mig då och då märka av en atttiyd att städjobb är så enkla, det kan vem som helst få. Somliga, framförallt äldre människor som haft fast jobb hela sitt yrkesverksamma liv, tror att unga och arbetslösa anser sig "för fina" för städjobb och andra liknande yrken (snabbmatsrestaurang, tidningsbud etc.) och därför inte hittar jobb.

Men erfarenheten från andra sidan säger mig något helt annat. Jag tror inte jag vet någon som varit arbetslös en tid, som anser sig "för fin" för vissa jobb. Däremot är det otroligt svårt på många håll att hitta även den typen av jobb! I min stad är arbetslösheten hög, framförallt bland unga och utlandsfödda. Det är jättemånga som inte ens får komma på intervju på t.ex. städfirmor som söker personal, då det är så många sökande. Arbetsgivaren kan välja och vraka och hitta de allra bästa lokalvårdarna.

Så jag tror inte att lösningen på allt bara är att höja lönen och på så sätt få upp statusen på yrket. Många av de lokalvårdare jag träffat, i synnerhet utlandsfödda, är stolta över sitt yrke och förstår hur viktigt det är. Det är nog faktiskt även där så att de är den äldre generationen som är de som mest ser ner på städjobb, enligt min uppfattning.
 
Jag tycker mig då och då märka av en atttiyd att städjobb är så enkla, det kan vem som helst få. Somliga, framförallt äldre människor som haft fast jobb hela sitt yrkesverksamma liv, tror att unga och arbetslösa anser sig "för fina" för städjobb och andra liknande yrken (snabbmatsrestaurang, tidningsbud etc.) och därför inte hittar jobb.

Men erfarenheten från andra sidan säger mig något helt annat. Jag tror inte jag vet någon som varit arbetslös en tid, som anser sig "för fin" för vissa jobb. Däremot är det otroligt svårt på många håll att hitta även den typen av jobb! I min stad är arbetslösheten hög, framförallt bland unga och utlandsfödda. Det är jättemånga som inte ens får komma på intervju på t.ex. städfirmor som söker personal, då det är så många sökande. Arbetsgivaren kan välja och vraka och hitta de allra bästa lokalvårdarna.

Så jag tror inte att lösningen på allt bara är att höja lönen och på så sätt få upp statusen på yrket. Många av de lokalvårdare jag träffat, i synnerhet utlandsfödda, är stolta över sitt yrke och förstår hur viktigt det är. Det är nog faktiskt även där så att de är den äldre generationen som är de som mest ser ner på städjobb, enligt min uppfattning.

Både och skulle jag säga. Det finns många som tillhandahåller sk "enkla" jobb som inte kan rekrytera i den utsträckning de önskar för att de inte har sökande (tex många som söker telefonförsäljare). Linda Skugge skrev en bra krönika om detta för några år sedan. Jag har släktingar som ständigt söker taxichaufförer till sin firma och det är ständigt ont om folk, ingen vill jobba på sommaren, ingen vill jobba natt osv. För mig som jobbar inom vården låter det som ett ständigt bortskämt gnällande, med vissa jobb kommer obekväma arbetstider liksom. Har flera bekanta inom hästsporten som gång på gång letat (vit) arbetskraft till enkla jobb men arbetsmoralen och antal sökande är inte direkt skrämmande hög..

OnT: Having that said så vet jag inte riktigt om det är så jäkla viktigt att få upp statusen på just städjobb. Varför ska det nödvändigtvis ha hög status? Och varför är det ett problem om det inte har det? Alla kan liksom inte ha högstatusklassade jobb, inte ens i jantelagssverige. Jag har jobbat med städ, som diskare, diskplockare, telefonintervjuare, servitris, mm och förutom när jag var 15 och "allt" var pinsamt så kunde jag inte bry mig mindre om min sk status. Nu har jag vad många ser som högstatusyrke och jag vet inte om jag tycker att det gör nån skillnad i mitt liv för fem öre jämfört med lågstatusjobben. Jag har mycket bättre lön än vad jag hade när jag jobbade inom hotell/restaurang men då hade jag det betydligt mindre psykiskt slitigt än jag har nu. Jag kan sakna de dagarna av flera anledningar.
 
Monotona jobb har sällan hög status nuförtiden. Personligen skulle jag inte kunna jobba med någonting där det saknades utvecklingsmöjligheter under en längre period, oberoende om lönen var 20 eller 50-tusen. Jag blir uttråkad efter nåt år och kan jag då inte byta arbetsuppgifter så skulle jag vantrivas enormt.
 
Majoriteten får ingen heltidstjänst. Det är timme som gäller och de får betalt för tiden att aktivt städar. Jag pratade med en kvinna som kunde få börja vid 06.00 och komma hem vid 19.00 beroende på hur hennes städschema såg ut. Fick vänta mellan olika städningar. "Enkla" jobb blir lätt oseriösa jobb som inte värderas.

Nä, det är ju möjligt. Nu var ju det här ETT konkret exempel. Arbetstiderna är 07-16. Väldigt blandade uppdrag, mycket bygg. Jag ville mest visa på att det finns andra typer av städfirmor också. Däremot tror jag kanske inte att det gör jättemycket med själva statusen på jobbet.
 
De som har tillsvidareanställning på städfirman jag jobbar extra på har 26'. Vet inte om det gör så himla mycket med statusen dock.

Det är 16.000 mer i månaden brutto än jag tjänar och då har jag jobbat i 40år.
Folk i gemen har ingen aning om hur jävla taskig pension ni får när det är dax.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 925
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 231
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 057
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp