Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

H

Havregryn

Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil? Vi har varit inne ett tag på att inskaffa en sådan just för att våran bil har inte dragkrok och vi vill inte byta bil, och finns inte som alternativ att lägga dit en heller.

Innan bodde vi på samma ställe som sambons föräldrar och då bytte vi bara bil med dom den dagen vi behövde dra hästarna, men nu bor vi ca 6 mil bort och känns bara drygt och dyrt att åka för att byte bil med dom.

Då kom sambon på ideen med bkortslastbil. Dom är ju dyra, dock hade vi inte behövt ta allt på lån då vi har en del.

Men då är frågan tror ni att de finns en markad att hyra ut en sån under ett dygn osv? Vi kör inte alls mkt, 2 - 3 dagar i månaden max. Kommer bli mer succesivt men andra hästen.

Men i alla fall, när man hyr transport brukar de ju kosta mellan 200 - 300kr per dygn, tror ni de skulle finnas en markad för 500kr per dygn för en bkort + bensin kostaderna då?

Detta är ingen annons!!
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

För min egen del så tror jag nej...

Kanske om det är en B-lastbil som faktiskt får lasta två fullstora hästar, dvs maxlast runt 1200 kg (helst mer) - men finns det??? Då skulle du nå en ny marknad med hästägare som inte har BE-kort alternativt släp som får lasta så mycket. Tror de flesta ligger kring 1000-1100 kg?
Annars är man nog helt klart för snål för att hyra lastbil bara till en häst. Allt är dyrt nog kring häst ändå...
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Jag tror där finns en marknad, jag kunna lätt vara spekulant på en sådan i samband med meetings och längre körsträckor.

Men tänk noga på om du är intresserat av att få din bil kört sönder, trasig inredning, sönderslagna dörrar, och ’hoppsan jag backade på grannens bil’? Hur täcker försäkringen och vems självrisk på försäkringen tar stryk?

Har du sett ett uthyrningssläp på närmare håll? Annars är du välkommen att inspektera det vi har på vårt stall…… lovar nästan att du lägger ned idén direkt. :crazy:

Att hyra lätt lastbil på Statoil kostar förövrigt ungefär 3-4 x mer än ditt prisförslag - så det skall kosta MYCKET mer.

Mycket folk är tyvärr inte ett dugg rädda om andras saker! :mad:
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Vet inte om det faktiskt finns en marknad, men det jag tänkte på, är att maxlast inte bara innefattar lasten på flaket, det är allt som lastas in i bilen ett par passagerare sänker lastvikten på flaket med lika mycket.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Jag letade som en tok efter att hyra en sån när jag skulle hämta hem min häst 40 mil bort. Tänkte att det brukar vara mer lättlastat(hon är lite svårlastad) och att det måste vara stadigare för henne. Lättare att köra också. (Van att köra lätt lastbil på jobbet.)

Men hittade bara en låååååångt bort. :(
Jag tror definitivt det kan finnas en marknad. Jag skulle alla gånger föredra det framför släp. Om jag kunde välja.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Risken är enorm. Risken för att få tillbaka en ruin alltså.

Visst finns det en marknad, men för att tjäna något (när man behöver serva, fixa smågrejor, folk är ovarsamma etc) tror jag man behöver ta mer än 500 kr/dygn.

Leta efter Djurjourens inlägg, hon har väl en strikt policy med sin b-kortsbil för häst vad gäller uthyrning. Du är ju dessutom i samma kommun, så hon borde känna till underlaget för uthyrning, marknaden och fallgroparna.

Vill tillägga att de b-kortsbilar som finns hyfsat nya inte klarar vår tyngre häst (halvblod på 168 cm) - då får man inte lasta mer än föraren och lämna kvar all utrustning och låta hästen åka utan täcke...
 
Senast ändrad:
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

JA!

Absolut. Om jag kunde skulle jag hellre köra hästen i lastbil, och en av mina bästa vänners häst har jättesvårt för att åka i transport så hon har också stort behov av att hyra lastbil. Har funderat på det länge nu om det finns att hyra ngnstans. Vi planerar tom att köpa en själva efter som att jag ännu inte hittat ngn att hyra.

Dessutom är det så svårt att hitta en transport och bil att hyra som man får köra med b. Jättekrångligt varända gång. För man har ju såklart ingen bil i släkten som HAR dragkrok och som man FÅR köra transport med på b-kort. Dessutom får inte ens min sambo - som har lastbildkort o grejer - köra för tung hästtransport.. Det är ngt sorts mellanting som kräver ett annat kort än alla dom han har från sin utbildning. :smirk: Smidigt värre. Så JA, det finns absolut efterfrågan. :bow: Mycket enklare, mycket bättre, stadigare, säktare. Helt klart värt några 100 till, iaf om man inte kör allt för ofta.

Du råkar möjlighvis inte bo i närheten av Sthlm? :angel:
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

500kr/dygn är på tok för billigt. Det kostar det att hyra en transport/dygn här.
Du får nog ha en dygnskostnad + en kostnad per körd mil. Jämnför med vad det kostar att hyra flyttbil, sen får du lägga till lite mer för en hästlastbil är ju dyrarare i inköp.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Dum fråga kanske.. går det inte sätta dragkrok på bilen?
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Tänk på att det är dyrare försäkringskostnad om du avser att hyra ut, det krävs tillstånd, nya EU-regeln för transportör gäller även dig då! Har du avtalat att hyra ut en speciell helg och dina egna hästar måste transporteras akut, ska du hyra på macken då?
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Vet att det finns en marknad här i Skåne men ingen är beredd att betala vad det kostar pga oaktsamhet och olyckshändelser. Priset med 500 kr räcker inte långt om det händer ngt.

Vet två olika aktörer som slutat då det blev för dyrt. Folk skiter liksom i grejorna när det inte är deras egna. :mad:

Såg nu att den enda jag visste som var kvar också slutade i dec.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

hyrsläp har jag sett, ingen av "skräck exempel", dom uthyrarna jag har varit i konakt med har så gott som vattentäta kontrakt vilket gör att brukare får betala om de går sönder.

Att hyra ut är en stor risk, vilket vi redan tänkt på. Tänker mer i de hela om de finns en marknad.

Vi gör de inte flör att få in en inkomst, mer att lätta på trycket lite. Då att hålla en extra bil bara för att dra + släp borde i försäkring osv komma upp i samma summa. Sambon har mer kolla på de.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Risk är de med allt man gör,vi är väl medvetna om de.. de var inte detta de skulle handla om, undare bara om de finns en markand för de som sagt..

ska höra med henne, tack..

ja i värsta fall får jag väl hel enkelt börja vara mer aktiv med hästarna utåt så de ska kännas lönt..
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

haha ne jag bor i skåne..

men de är lite så jag tänker också, folk som åker som varken har bil eller släp, de borde vara intresserade.
´
Jag personligen är ju de, men vi vill köpa inte hyra..
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

vi vill inte byta bil, och finns inte som alternativ att lägga dit en heller.

Läs en extra gång, en av de första meningarna, att sätta dragkrok på en sportbil är inte ett alternativ för oss, då hade ju saken varit klar och vi hade köpt transport för länge sen..
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

500kr var bara som en idee, men som sagt de var markandsfrågan jag ville åt.


Men i alla fall tack alla för allt annat också.. nyttigt att läsa!
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Det gör det nog, vi har en här i trakten som hyr ut sin. Verkar vara ganska bra uppbokad.
Minns inte vad det kostande dock, var ett grundpris + milpris, diesel stod man för att tanka upp själv.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Ja! Jag tänkte på detta så sent som idag! Jag hade gärna hyrt en för längre sträckor och träningar/tävlingar en bit bort. Skulle varit guld :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp