Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

hyrsläp har jag sett, ingen av "skräck exempel", dom uthyrarna jag har varit i konakt med har så gott som vattentäta kontrakt vilket gör att brukare får betala om de går sönder.

Det är svårt med ett vattentätt kontrakt när det gäller själva bilen så som motor, växellåda, bromsar m.m. Skadorna visar sig kanske inte just när någon är oaktsam och det går inte att peka ut någon som ska betala.
Tänk på att det är bättre att få den uthyrd dyrt och sällan,än billigt och ofta. 2500kr för en helg skulle jag inte se som en orimlig summa.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

En marknad tror jag det finns ... absolut.

Om det går ihop sig ekonomiskt är ju en anna fråga. Men det kanske inte heller är tanken. Något som du måste känna till om du skaffar en, är att du måste ha tillstånd till yrkesmässig trafik från LST. Även det kostar en liten slant att få.

Att hyra ut släpvagnar kräver inte tillstånd till yrkesmässig trafik.
Att hyra ut bilar/lastbilar kräver tillstånd till yrkesmässig trafik - uthyrning.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Finns en hel del att tänka på vid uthyrning av bil för djurstransport.

Räkna med kostnaden för ansökan hos länsstyrelsen (1200:-) samt att uthyraren ska uppvisa:

"Intyg om yrkeskunnande (godkänd kurs för biluthyrning) för den ansvarige för uthyrningsverksamheten."

Sedan misstänker jag att ni automatiskt kommer att tvingas följa EG 1/2005 eftersom ni driver verksamhet. Kursavgifter och besiktning kan då dra iväg totalt 3000-4000:-.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Jag tror det finns en marknad, det finns en i närheten av mig som hyr ut B-kortsbil som jag tänkte hyra, men det blev inställt av olika anledningar. Jag kommer inte ihåg priset, men det fanns en milkostnad inkluderat, tror det var 35:-/mil för något år sedan drygt.
Marknaden är dels alla svårlastade hästar, vilket är en nackdel ur lastbilsägarens synvinkel, då risken för skador nog är större. Men även när man inte har dragbil som kan dra, eller inte kan dra tillräckligt mycket, stor häst, hästar som inte gillar bom bakom/klaustrofobi (men beror lite på hur lastbilen ser ut, de jag har sett så har inte hästen haft dörren rakt bakom.
Dels om man kan köra 2 hästar (jag gissar att det inte går med B?), att hitta någon med BE-kort är inte alltid så svårt, hyrsläp brukar vara nedtypade. Men jag vet inte riktigt hur vikt-typningen funkar med lätt lastbil?
Sedan kostade ett vanligt boggi-släp 550:- att hyra på Statoil förra året, och på våren under tävlingssäsong brukar det inte finnas ett släp att hyra på flera mils avstånd runt Göteborg.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Dels om man kan köra 2 hästar (jag gissar att det inte går med B?), att hitta någon med BE-kort är inte alltid så svårt, hyrsläp brukar vara nedtypade. Men jag vet inte riktigt hur vikt-typningen funkar med lätt lastbil?

Det är ytterst få (de riktigt gamla) B-bilarna som klarar två normalstora halvblod.

För att transportera två normalstora halvblod (c a 1000 kg) krävs en C-lastbil.

Ingen av de nyare bilarna vi tittat på (Böckmann, Ume etc) har klarat några större vikter på B-kort.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Men i alla fall, när man hyr transport brukar de ju kosta mellan 200 - 300kr per dygn, tror ni de skulle finnas en markad för 500kr per dygn för en bkort + bensin kostaderna då?

Detta är ingen annons!!

Bensinmacken här i "byn" tar nästan 500:- för att hyra ut en hästtransport / dygn. Kan väl lugnt säga att det INTE är lönt att hyra då om mn behöver köra sin häst mer än ett fåtal gånger per år.

På en hästbutik ett par mil bort kan man hyra hästsläp för ca 350:- /dygnmen då tar det ju en massa extra körtid att hämta och lämna släp.

500 för en lastbil per dygn tycker jag är ganska ok.

/KT
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Men i alla fall, när man hyr transport brukar de ju kosta mellan 200 - 300kr per dygn, tror ni de skulle finnas en markad för 500kr per dygn för en bkort + bensin kostaderna då?

Detta är ingen annons!!

Det du ska tänka på är att till skillnad mot en släp så blir det en värdeminskning på bilen för varje kilometer den rullar. Så om du hyr ut för 500/dygn så kan rulla ganska långt för de pengarna, vilket gör att du i själva verket förlorar på det hela.
Här i trakten fanns tidigare en att hyra men de har slutat med det. Gick inte ihop sig ekonomisk med slitage och värdeminskning. Då tog de ändå dygnshyra + milersättning och hade den nästan alltid uppbokad. Tror de höll på i ca två år med detta innan de slutade.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Ang pris.

Har kollat runt lite nu i Sthlmsområdet. Det finns bara en firma med hästlastbil i innerstan, och ett par utanför stan (flera mil).

De i innerstan tar 445:-/dygn plus 45kr/mil. Efter som att det är både bil och släpt i ett så blir det ju debitering på milen också. Glöm inte det. ;) Sen bjöd de på dygnstaxan om man skulle köra långa sträckor. Vad som är långa sträckor vet jag ej. De hade övervakningskamera och högtalare med ljud så att man kan både se och höra hästarna medan man kör.

För vår del blev detta onödigt dyrt då det är 5 mil enkel resa från hyrfirman hem till stallet. Det skulle sluta på minst 14 mil - dvs över 600:- och därpå ev hyra på 445:-. Då tar jag hellre transport på orten med övervakningskamera för 300:- och kör med egen bil nu när vi faktiskt hade tillgång till en denna gång. ;)

En annan firma utanför stan tar 300:-/dygn. Vad milkostnaden är där vet jag ej.


:)
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Jag saknar faktiskt möjligheten att hyra lastbil enormt!

Har ett avelssto som är lite orolig att åka i transporten, med tanke på att de få ggr hon åker trailer är det till och från seminstation, och i samband med betäckning är det inte bra med stress.
I lastbil står hon som en klippa.

Så se nu till att köpa en innan maj/juni så bokar vi när sto & föl ska åka till hingsten igen !
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

För att få hyra ut en hästlastbil måste du registrera dej som djurtransportör och ha F-skattsedel.Gått en utbildning och blivit godkänd genom Burf. Bilen och du ska godkännas av jordbruksverket och du ska ha en speciell bilförsäkring för uthyrning(mkt dyr) Ska du dessutom köra annans häst mot betalning måste du ha kursen "Eget på väg". Glöm inte kompetesbeviset. Du får heller inte köra bilen för eget bruk mer än 100 mil om året, annars blir du förmånsbeskattad.Allt detta gäller om du hyr ut din hästbil lagligt. Visst kan du hyra ut den ändå men det blir svårt att kräva nåt om kunden kör sönder bilen eller vägrar betala eftersom du hyrt ut den "under bordet".
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Det är ytterst få (de riktigt gamla) B-bilarna som klarar två normalstora halvblod.

För att transportera två normalstora halvblod (c a 1000 kg) krävs en C-lastbil.

Ingen av de nyare bilarna vi tittat på (Böckmann, Ume etc) har klarat några större vikter på B-kort.

Nu var du snäll mot halvbloden... Jag skulle räknat med 1200 kg plus utrustning och passagerare. Det är vad jag har förstått både dyrt och kräver mycket tanke på detaljerna och materialval om en B-kortslastbil lagligt ska köra två hästar plus last.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Visst var jag snäll och tog vikten i underkant. Men det bevisar bara ytterligare att det är väldigt svårt (omöjligt?) att frakta två halvblod i en b-kortsbil om man vill köra lagligt.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Jag skulle gärna hyra en sådan iaf.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Visst var jag snäll och tog vikten i underkant. Men det bevisar bara ytterligare att det är väldigt svårt (omöjligt?) att frakta två halvblod i en b-kortsbil om man vill köra lagligt.

Vi har 1350kg lastvikt i vår, så nej omöjligt är det inte, dessutom är den bra mkt större än de flesta B-korts (nästan 5 meter lång inv i skåpet utan hytt).
Dock är den en specialare byggd med lättvikts helgalvat chassi och skåpet är helt i aluminium.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Precis, det krävs ett specialbygge för att få till det med vikten. Å andra sidan, det är ju inte jättemycket lastvikt om man ser till två hästar (vårt fullblod väger 560 kg, halvblodet närmare 600 kg) sadlar, utrustning och en människopassagerare
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Precis, det krävs ett specialbygge för att få till det med vikten. Å andra sidan, det är ju inte jättemycket lastvikt om man ser till två hästar (vårt fullblod väger 560 kg, halvblodet närmare 600 kg) sadlar, utrustning och en människopassagerare

Jo med de vanliga plåtskåpen blir det inte mkt lastvikt över.
En sak som är lite lustig med vår är att den dessutom inte ens är intypad på 3500kg utan 3400kg (utländsk, handlade om någon skatteteknisk grej i landet den kommer ifrån) så hade den dessutom varit intypad på 3500 ja då hade vi haft 1450kg lastvikt (jag trodde inte det skulle vara så svårt att typa om den här men jag gav upp snacka om klydd med intyg hit och dit). Dock som återförsäljaren för likadana byggen här i sverige sa, det är mkt sällan polisen när de väger de stora b-korts bilarna kollar så noga utan de tittar efter 3500kg på sina vågar, så vips slinker där med 100kg till förhoppningsvis :angel:, för övrigt så är den i exakt samma utförande som de som är typade i 3500kg så det är ju inte det att den inte klarar den vikten. Satt och hade en intressant diskution med generalagenten och efter det så vet man ju lite mer hur det funkar. Som han sa de som på pappret skall "klara" 3.500kg de klarar bra mkt mer utan att bli de minsta "trafikfarliga" allt är dimentionerat för mkt större vikter men de måste ha jättestora säkerhetsmarginaler
som han sa finns det en lastbil som inte överlastas ;)
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil? Vi har varit inne ett tag på att inskaffa en sådan just för att våran bil har inte dragkrok och vi vill inte byta bil, och finns inte som alternativ att lägga dit en heller.

Innan bodde vi på samma ställe som sambons föräldrar och då bytte vi bara bil med dom den dagen vi behövde dra hästarna, men nu bor vi ca 6 mil bort och känns bara drygt och dyrt att åka för att byte bil med dom.

Då kom sambon på ideen med bkortslastbil. Dom är ju dyra, dock hade vi inte behövt ta allt på lån då vi har en del.

Men då är frågan tror ni att de finns en markad att hyra ut en sån under ett dygn osv? Vi kör inte alls mkt, 2 - 3 dagar i månaden max. Kommer bli mer succesivt men andra hästen.

Men i alla fall, när man hyr transport brukar de ju kosta mellan 200 - 300kr per dygn, tror ni de skulle finnas en markad för 500kr per dygn för en bkort + bensin kostaderna då?

Detta är ingen annons!!

För mig som HATAR att dra släp skulle jag bli överlycklig om man kunde hyra Bkortslastbil i mina trakter :) Och 500 + bensin eller ja diesel e det tom är inte farligt för tänk själv att du betalar i tex 350 kr för släphyra i stockkholm och en personbil med släp drar mer i bensin än en lastbil i diesel plus att din bil tappar värde för varje mil den rullar ;) Så är lite win win!
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

kl.


Måste bara höra, har sett en del B-kortslastbilar till uthyrning, många tar en startkostnad, och sedan "per mil" . Är denna milkostnad (runt 50-lappen) inkl bensin/diesel eller tillkommer det? Annars blir det ju väldigt dyrt om man ska köra långt.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Kan inte tänka mig att det är inkl. bränsle, det är ju en kostnad för att täcka att bilen faktiskt slits mer när den går fler mil.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Fast t ex hos boj så blir det billigare om man kör fler mil (över 100), och då utgår även startkostnaden. Kör man strax därunder så blir det ju rätt dyrt. En vanlig hyrbil slits ju också, men där har jag aldrig sett att de tar ut mil-kostnad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp