Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Jag har aldrig sett b-kortsbilar hyras ut på annat än följande sätt:

- en fast dygnskostnad/startkostnad omkring 1500/dygn, ibland inkl tex 40 mil
- körda mil som överskrider ev inkluderade mil kostar ex 25 kr/mil

Detta är enbart för hyra och slitage på bilen.
Drivmedel (bensin/diesel) betalar man själv. Ofta är bilen fulltankad när man hämtar och ska återlämnas fulltankad.

Och ja, det kostar lite, men å andra sidan sliter man ju inte på sin egna bil samtidigt. Dessutom är det ju inte samma slitagekostnader på ett släp som det är på ett helt fordon med motor och allt.

Vi hyrde b-kortsbil 3 dygn inkl 120 mil för ett tag sedan, det gick väl på drygt 5000 inkl hyra och soppa. Klart värt det, särskilt om man ska åka långt, man behöver ju inte släpa sig fram i 80 knyck, jag sliter inte på min egen bil(alt att jag behöver ha en bil som kan dra resten av tiden), jag får lasta mer hästkött på mitt b-kort samt att hästarna står sååå mycket bättre.

Vi har hela tiden tänkt att vi måste ha en rejäl bil så att den kan dra de gånger vi vill köra hästarna till sommarstället osv, men nu har vi kommit på att vi tjänar på att ha en enklare, billigare bil och istället hyra b-kortbil när det ska köras hästar.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Alla hyrbilar jag har haft har haft en milkostnad (utöver de som ingår i dyngspriset). Och det framgår också av de stora biluthyrningsfirmorna att det innebär en milkostnad över viss gräns.
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Ok, är på jakt efter en b-korts bil i skåne, hittade EN, i andra änden av länet. De tar en startkostnad på 1200, och sedan 45 kr milen, inga mil ingår i startkostnaden. Kör man över 100 mil, ingen startkostnad och ett par kronor billigare milkostnad.
Tycker dock det är lite konstigt, för på det viset blir det billigare att köra över 100 mil, än 70-100 mil.
Kör man då en 70 mil, så landar det på 4350 kr plus bränsle, för ett dygn.
Kör man ca 100 mil, så kostar det 4300 kr plus bränsle.



Nu har jag både dragbil och släp, är mest med tanke på vintervägarna som jag försöker få tag på en b-korts bil.
Har sett andra B-korts bilar som inte har någon milkostnad (dessvärre inte i skåne). Tycker bara det är konstigt att priserna kan variera så enormt.



Lovisaleonora_ - jag har visserligen bara hyrt bil en gång, men i alla fall, det var statoil, och de tog ingen milkostnad. Bara en fast summa per dygn (som varierade beroende på vilken sorts bil man hyrde).
 
Senast ändrad:
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Vi hyr regelbundet både privat och i tjänsten, det är bara att kika runt på hemsidorna - alla jag hittar tar km-kostnad (runt 20 kr för de minsta bilarna) utöver de som ingår i dygnspriset.

Hur man pyttebilarna på Statoil brukar väl fria mil ingår?
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Vi betalade några hundralappar per dygn, ingen milkostnad utöver det (vi körde ca 150-200 mil)

Gick in på statoils hemsida nu och det stod såhär:

"Vår unika prismodell, där fria mil, skadekostnadsreducering och trängselskatt alltid ingår*"

så verkar som det är så fortfarande, och att det gäller alla deras bilmodeller. Deras lastbilar verkar ha en viss milkostnad, men ändå inte särskilt dyrt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

Kolla på andra uthyrare, det är mer regel än undantag att det är milkostnad, vilket ju Statoil också vet efter som det är en "unik prismodell".
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

*KL*

Här tar Statoil 1000kr/dygn, man kan täckna nån form av skadeskydd för knappa 200kr, då ingår 10mil, kör man mer tillkommer 4,50kr/km. Sen tillkommer givetvis diseln
 
Sv: Tror ni att de finns en marknad för att hyra ut en bkortslastbil?

I mitt fall så hade jag gärna hyrt en för 500:-/dygn!
Se bara till att ha den försäkrad, även invändigt ifall hästar sparkar sönder den.

Men givetvis skall det vara en sådan som kan köras på B-kort!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp