Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?

Sv: Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?

Alltså jag blir helt nästan rörd när jag ser Hubertus Schmidt rida och få ganska oansenliga hästar att fullkomligt dansa, där ser man vad bra ridning faktiskt kan göra med en hyfsat normal häst som inte har så flashig gång och allt det där men tyvärr så rider ju desvärre inte dom flesta på det sättet utan måste kompensera med att köpa dyra hästar som sprätter med frambenen för att lyckas få ihop sina poäng. :crazy:

mimus skrev:
Att åka till Kyra en månad kostar ca 20 000 kr

Och?? Det finns faktiskt andra tränare än Kyra , man behöver inte ta den allra dyraste ;) Finns väldigt många bra tränare i Tyskland som inte är så "kända" som inte ens tar hälften , det gäller ju bara att själv engagera sig och inte förvänta sig att allt skall serveras på silverfat.

mimus skrev:
Jag är inte ute om vem som har rätt eller fel, det främjar inte dressyren frammåt.

Och det främjar absolut inte dressyren framåt med att sitta nöjd med det som vi har och tro att det räcker som dom faktiskt tror

Men hur ofta tror du man får hit utländska tänarepå låt oss säga kanske 40 platser i sverige ett par gånger i veckan , och vemsaka betala,

Som jag sa ryttarna får givetvis själva betala, så svårt är det inte att få hit bra utländska tränare problemet är att folk inte vill betala eller ens ta emot kritiken dom brukar komma med

När man rider för spetskompetensen så måste dras främsta jobb vara att sporra en så pass mycket och lära en så pass mycket att man kan rida bra vid de andra tillfällena, men gärna för mig, fram med förslag on när ,var , hur ofta och vem som bealar och vad målet är?

Sverige har ju inte ens lyckats få hit en "rikstränare" det beror väl mest på att dom som har varit här inte får komma tillbaka eftersom dom totalt har sågat ridningen dom sett och att "vissa" ur truppen vägrar träna för någon annan än den och den, alltså ingen kan komma överens på något plan, lite typiskt dressyrmaner anser jag, en del sitter lite väl högt på sina hästar.

Dressyren säger att dom behöver en Henk Nooren, men hur många Henk Nooren skall behöva komma hit egentligen , dressyren klarar uppenbarligen inte av någon Henk Nooren. Om inte Balkenhol är Henk Nooren material så vet inte jag vem som skulle vara det :confused: Han kunde tänka sig att komma tillbaka men av någon anledning klarade inte folk av kritiken dom fick :angel:

Johnny Hillberath har ju besökt Flyinge (?)regelbundet och hjälpt en del att förbättra sig oerhört mycket, tragiskt är att det inte verkar vara någon som "tar hand om" själva arrangemanget och att intresset för att sitta och titta på läktaren är så svalt. Många ryttare har fått åka ner själva till honom för att kunna träna regelbundet.

Nu kommer ju även Conrad Schumaker hit igen och det till min stad :banana: tanken är att det skall ske varannan månad, ryttarna får betala själva och det skall bli som ett eget knytkalas.

En sak till när jag ändå håller på , Eftersom dressyrsporten är en bedömningssport måste allt vara så politiskt och diplomatiskt och ingen vågar riktigt sticka ut hakan för att säga ifrån eftersom det tyvärr då kan drabba dom personligen på tävlingsbanan, det bästa vore om någon oberoende kunde sätta ner foten någongång men de personer har oftast inget intresse av saken så tyvärr så går allt bara omkring i samma cirklar.

När jag lägger tävlingsstövlarna på hyllan lovar jag att ta tag i saken :D

fio. skrev:
När jag lägger tävlingsstövlarna på hyllan lovar jag att ta tag i saken :D

det tycker jag är synd att du ska vänta, som du sagt så sker ingen förändring om ingen sticker ut hakan.

själv har jag fatiskt funderat på att bli dressyrdomare, dem behöver någon som kommer och rör till lite,

f ö så hänvisar jag till mina tidigare inlägg beträffande spetskompetens, är det inte det du egentligen själv beskriver

*haffar en knapp*
Tyvärr vimlar det av dåliga pedagoger på landets ridskolor, och det har alltid varit så att de yngsta barnen fått de unga stalltjejerna som knappt kan rida korrekt själva som lärare. Så det är svårt att börja där när inte kompetensen finns där heller...

När det gäller domare så tycker jag att många av de som man träffar på lokala tävlingar inte är helt bra. Där handlar det ofta om att den flashiga ponnyn får mer poäng än den ryttare som rider bäst på en kankse inte allför flashig ponny.

Sedan så är det tyvärr så att en hel del dressyrtränare inte gärna vill träna barn under tonåren. Dock finns det undantag, och de jag har träffat på har varit jättebra! Ett stort plus till dem som tycker att det är värt att träna barn även om barnen inte är fullärda.

Själv är jag en tråkig morsa vars barn får sitsträna och öva en korrekt grundridning väldigt mycket...Funkar inte det fungerar inte något annat heller.

Det finns massor av super duktiga ponny ryttare nu.. Som jag tror kommer hålla i sporten många år.. Så om alla ponny ryttare bihåller sitt intresse lär det bli konkurans på Os medaljerna ;)
Självkalrt ere inte alla ryttare som har motivatio och talang att rida GP, men det är många som rider väldigt trevligt och tänker på hästens bästa. Samtidigt som de vinner allt de startar i... Det tycker iaf jag är en bra förutsättning till att bli en bra ryttare även som junior, YR och senior..

break_a_leg skrev:
tycker att det är värt att träna barn även om barnen inte är fullärda.

Själv är jag en tråkig morsa vars barn får sitsträna och öva en korrekt grundridning väldigt mycket...Funkar inte det fungerar inte något annat heller.

Så mkt som jag har tränat sitsträning så SPYR jag av bara ordet :angel: Det var inte förens det började resultera i bättre balans och en MKT bättre ridning so jag kunder erkänna att det var ganska bra..
Grunderna är något som jag repeterar väldigt ofta, under varje träning börjar vi i princip med att checka av allt innan vi kan börja med de svårare sakerna. Eftersom att funkar inte grunderna så komemr det andra inte heller att gå. :eek:

Håller med Fio. Det kommer duktiga tränare hit, men de som kommit längst i hierarkin och ridsportförbundet är inte särskilt intresserade. De tycker att det där kan vi redan.

Men både Balkenhol och Carde säger i stort sett samma sak 50% av tiden - Ge efter på tygeln!!!
De vet att man rider hästen till form, aktivitet, rundhet, genomsläpplighet. De flesta ryttare verkar vara uppfostrade i andan att ge för f-n inte en millimeter för då kan de se fult ut! :devil:

Det viktigaste är att ekipagens ordinarie tränare är på plats när det utländska "proffset" kommer hit. Så att de kan fortsätta bygga på sedan...

Monika

NiraK skrev:
*lånar knapp*

Hur vore det om hela bedömningssystemet utvecklades inom dressyren? Hur vore det om domarna lärde sig följa TR (vars riktlinjer inte är så tokiga). Hur vore det om dressyrtävlingarna handlade mer om bra, korrekt ridning, lydnad och harmoni än om sprättiga framben, flashiga gångarter och liknande??

Jag tror att det skulle behövas en förändring på många plan.

Nirak
Instämmer med NiraK.

Monika

--- Men alla kan inte vinna allt! Det ligger i tävlingens natur.

Jo om det vore så väl....att tränaren lärde sig och sen förde vidare...!

Genom att man på mindre tävlingar har vissa utsända personer som tittar på lovande hästar och välridande ryttare, och inte bara de som har ett namn.. Och sedan sätter man ihop olika träningsgrupper och tränar för olika tränare.. Visst det kommer att kosta pengar men jag tror att om vi väl kommer igång och blir framgångsrika utomlands sedan så kommer sponserna var mer intresserade också..

Jag tror aldrig att vi kommer få en bredd och få fram talanger om de inte sänker priserna på tävlande!!
Det är idag alldeles på tok för dyrt för att tävla. Mängder av duktiga ryttare rider enbart lokala för att de inte har råd med reg-licens. Mängder av talanger kommer inte ens ut på tävling för att de inte har råd att bet. alla avgifter som är förenade med tävling. Och det är där som det brister!

Hade de sänkt priserna på tävlande till en vettig nivå så är jag ganska säker på att det inom några år skulle finnas ett ännu bättre urval att lägga till spetstrupperna.

Dessutom innebär satsningen i spetstrupperna ännu mera kostnader för ryttarna så mga låter bli att komma till uttagningarna för att de vet att de inte har råd med en sådan satsning.

Att tillhöra eliten idag går inte om man inte har sponsor eller idiot-mkt pengar. En vanlig medel-lön räcker inte för en person att både bet. alla kostnader för att köpa/hålla häst samt tävla.
Man måste antingen ha en sambo med hög inkomst, ha en högre lön än genomsnittet, en sponsor eller rika föräldrar. Och så länge det är på det viset så kommer vi inte få fram en bredd.

Du som är insatt i det tyska systemet, vad har de för kategorier av tränare? Är det A, B och C som här i Sverige? Vad är bäst och hur får man i så fall den "bokstaven"...

Curtis skrev:
Det viktigaste är att ekipagens ordinarie tränare är på plats när det utländska "proffset" kommer hit. Så att de kan fortsätta bygga på sedan...

Monika

Absolut, och jag tror det var just det jag skrev tidigare, att med välutbildade lärare/pedagoger på ridskolorna så har man chansen till bredd, inte annars.

Nee de e klart att ALLA kan vinna allt:p men de håller sej på en gämn nivå och hållper sig på placering hela tiden, men sen finns det även ett par stycken som har vunnit allt!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 896
Senast: ildiko
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 329
Senast: skiesabove
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
24 240
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 875
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka