Trotjänaravlivning av två?

Bukefalos 30 år!

Mia_R

Trådstartare
Hur gör man när man har två hästar som ska avlivas, för att stressa dem så lite som möjligt? Jag vill ju helst inte att någon behöver se den andra som ligger och oroar mig att de blir oroliga när de separeras då det inte finns några andra hästar som de kan få sällskap av när man leder iväg den första. De har gått i flock tidigare de senaste 20 åren så att de bara är två nu kan skapa oro om kompisen inte är inom synhåll.

Nej, jag vill inte få några råd om andra alternativ eller någon diskussion, det är jävligt så det räcker och blir över iaf och jag måste titta på alternativet och vänja mig vid tanken.

Men visst kan dom separeras "utom synhåll - inom hörhåll"?
Om du har någon som kan hålla X medans Y tas bort och så får djurtjänst-personen gå tillbaka till X och ta bort direkt, så att det bara blir någon minut mellan varje?
Om du vill hålla hästarna själv alltså, annars så tar djurtjänst-personen hand om det helt själv, du behöver inte hålla om du inte vill. :heart

Dom två sista avlivningarna jag hade hemma så kom djurtjänst-killen utrustad med massor av morötter och en otroligt lugn och fin inställning till både häst och mig.

Kram :heart 💔

Hur gör man när man har två hästar som ska avlivas, för att stressa dem så lite som möjligt? Jag vill ju helst inte att någon behöver se den andra som ligger och oroar mig att de blir oroliga när de separeras då det inte finns några andra hästar som de kan få sällskap av när man leder iväg den första. De har gått i flock tidigare de senaste 20 åren så att de bara är två nu kan skapa oro om kompisen inte är inom synhåll.

Nej, jag vill inte få några råd om andra alternativ eller någon diskussion, det är jävligt så det räcker och blir över iaf och jag måste titta på alternativet och vänja mig vid tanken.
När vi avlivade två efter varandra så gav vi dem lite lugnande i munnen först. Sedan togs en ut till avlivningsplatsen, jag lämnade hästen där och gick och hämtade nästa. Då hade de redan fått på häst 1 på släpet och press över så det syndes inte överhuvudtaget att de hade avlivat en häst där.

Men att de inte ska se när den andra blir avlivad och samtidigt helatiden är inom synhåll blir nog knepigt att få till rent fysiskt.

Det här sättet gick i varje fall jättebra för oss.

Jag hade nog försökt göra som någon av alternativen ovan, beroende på hur det såg ut på platsen osv.

Mina hade en kunnat stå i boxen och äta utan större stress.

Jag har inte tillgång till några boxar utan bara en hage. Att ta in en och lämna den andre ute skapar stress hos den som står inne ensam, jag har testat det tidigare.

Jag har tagit två tillsammans två gånger. Ena gången togs dom samtidig. Den ena med bult och den andra med spruta. Föll samtidigt.
Andra gången togs båda med spruta. Den som fick vänta fick lugnande före. Han brydde sig inte om att det redan låg en häst ute på marken.

Ska man ta båda med bult och ingen kan vara ensam så är det lite svårare men går det att ta hjälp av någon och kanske ge lugnande till dom?

Jag har tagit två tillsammans två gånger. Ena gången togs dom samtidig. Den ena med bult och den andra med spruta. Föll samtidigt.
Andra gången togs båda med spruta. Den som fick vänta fick lugnande före. Han brydde sig inte om att det redan låg en häst ute på marken.

Ska man ta båda med bult och ingen kan vara ensam så är det lite svårare men går det att ta hjälp av någon och kanske ge lugnande till dom?
Jag har ingen som kan hålla.

Jag har tagit bort två ponnies vid ett och samma tillfälle. Gjorde först upp en plan med han som kom. Vi valde två lämpliga platser bakom ladan. Hämtade den första och gav den som fick stanna i hagen en stor hög med slaget färskt gräs. Samma sekund som första hästen fallit så gick jag och hämtade nummer två. Det tog bara några minuter emellan. Nummer två tog vi på en plats närmare ladan så att hon inte såg eller kände av den första hästen.

Det är bra att gå igenom i detalj med den som kommer så att den personen vet hur hästarna är, om man vill behålla grimman, om man inte vill vara med vid avblodningen etc.

Min häst ville inte låta sin kompis gå iväg så jag förstod det som att han såg henne avlivas. Det gick jättebra så kanske du inte måste dela dem så den andra inte ser? Jag var dock inte med så kan inte återge mer detaljerat.

Jag tror att en dos lugnande till båda gör att det kommer bli lugnt att ta antingen en i taget eller ta ut båda och låta avlivaren gå iväg med en och bulta innan du kommer med nästa om inte ska Annica på två ställen?

Eller om du har någon som kan hjälpa till att hålla så ni tar varsin ut hagen?

Jag tror faktiskt inte hästarna blir rädda (modell "Åh Herregud, hen är död!) av att se sin kompis ramla ihop, och jag tror inte de "mår dåligt" av att se sin kompis ligga på marken.

Jag har fortfarande ingen annan som kan hålla och tänker att de får dö i hagen om det är aktuellt.
Usch! Det låter vidrigt. Jag har tagit bort några stycken med något års mellanrum nu men har åtminstone inte behövt ta två samtidigt😭.

I det läget hade jag nog valt spruta.
Borde kunna ge lugnande till ena innan den andra sprutas då.

Tyvärr praktiska saker att tänka på med. Lösning av att få bort kropparna. Är hagen lättillgänglig för lastning (alt transport till eventuell plats du kan ha få tillstånd att begrava)?

Kram ❤️

Jag har fortfarande ingen annan som kan hålla och tänker att de får dö i hagen om det är aktuellt.
Beklagar verkligen, det är vidrigt att behöva planera för sådant... 💞
Har tack och lov ingen egen erfarenhet av din situation, men jag blev ombedd att låta min häst vara kvar i rasthagen bredvid när boxgrannen brutit kotan och behövde avlivas på plats. 💔
Min häst stod lugnt kvar och blev inte upprörd när kompisen föll, dock avlivad med spruta.

Spruta går jättefort, de får lugnande innan så det kan vara ett alternativ att vara kvar i hagen? Båda lugnande och sen spruta, låta den hästen falla och sen spruta nästa?

Eventuellt att den som bultar har med en kollega som kan hjälpa till att hålla? Det går att fråga veterinären/lantbrukstjänst.

Jag har bara tagit bort en häst åt gången, men anlitat en gammal slaktare/jägare. Han har tagit hästarna själv och gått iväg. Dock är han hästvan och inga "bråkiga" hästar. Så han behövde ingen som höll åt honom.

Min erfarenhet gäller visserligen avlivning med spruta så det kan såklart vara annorlunda med bult och avblodning.

Men som veterinär har jag avlivat en hel del hästar i hagen/precis vid sidan av hage med hästar. Hästarna reagerar otroligt lite på det, de är ju vana vid att kompisarna ligger, rullar osv i hagen så det är väldigt sällan de gör mer än att kort lyfta på huvudet.
Min egen blev avlivad tillsammans med sin bästa vän i maj, de hade visserligen fått lite lugnande båda två men hon stod och betade 3 m från kompisen som föll och lyfte inte ens huvudet. Det var heller inga problem att leda henne helt fram till kompisen när det var hennes tur.

Jag hade gjort det i hagen, låt evt personen som kommer ta första hästen mens du håller nr 2, eller så håller du första hästen och nr 2 får något extra gott i en spann vid sidan av.

Stor kram, det är ett jobbigt beslut.

När morfar tog bort sina hästar blev det bultning. Först ledde han ut nordsvensken, jag stod kvar i den lilla, gamla ladugården med shettisen. När de sen ropade ut mig gick hon mest nyfiken fram och såg ut att undra varför ligger du här kompis ?!?! Sen direkt var hon också borta. Ska du vara med själv ? Behöver du vara beredd på avblodningen och att hästarna kan komma att sparka....

Det är ganska dramatisk syn för människan så kom ihåg att du gör rätt oavsett du väljer att vara med själv eller ej! Du har inte möjlighet att ta hjälp av din hovslagare eller så? Annars ska de ju som bultar vanligen åka 2 så de kan ställa upp och hålla.

Styrkekramar till dig! <3

Senast ändrad:
Spruta går jättefort, de får lugnande innan så det kan vara ett alternativ att vara kvar i hagen? Båda lugnande och sen spruta, låta den hästen falla och sen spruta nästa?

Eventuellt att den som bultar har med en kollega som kan hjälpa till att hålla? Det går att fråga veterinären/lantbrukstjänst.

Jag har bara tagit bort en häst åt gången, men anlitat en gammal slaktare/jägare. Han har tagit hästarna själv och gått iväg. Dock är han hästvan och inga "bråkiga" hästar. Så han behövde ingen som höll åt honom.
Med somulose ja, det ger hjärtstopp och lika schysst som bultning, jag valde det själv till min gamla häst. Gick absolut lika fort som bultningen av morfars hästar! Det gamla medlet är närmast djurplågeri när hästen står på sina ben. Det går absolut inte fort. Däremot gick jag med på det när foderponnyn var liggande, den veterinären då var inte bekväm med mitt önskemål om somulose (förståeligt!)

Med somulose ja, det ger hjärtstopp och lika schysst som bultning, jag valde det själv till min gamla häst. Gick absolut lika fort som bultningen av morfars hästar! Det gamla medlet är närmast djurplågeri när hästen står på sina ben. Det går absolut inte fort. Däremot gick jag med på det när foderponnyn var liggande, den veterinären då var inte bekväm med mitt önskemål om somulose (förståeligt!)
Aha, ja, jag har bara hört historier om att spruta ska ta sån tid och så var jag med bara för någon månad sen och blev förvånad över hur snabbt och smidigt det gick!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka