Trotjänaravlivning av två?

Bukefalos 30 år!

Aha, ja, jag har bara hört historier om att spruta ska ta sån tid och så var jag med bara för någon månad sen och blev förvånad över hur snabbt och smidigt det gick!
Okej! Min foderponny låg ju ner och fick rejält av den gamla blå vätskan men då såg det ut som han slocknade hyfsat kvickt, men låg ner som sagt. En nära vän avlivade sin gamla med en annan vet som hade nån röd vätska men den hästen gick runt i cirklar innan han till slut la sig och dog, tycker det inte låter lika "trevligt" för hästen..... :heart

När morfar tog bort sina hästar blev det bultning. Först ledde han ut nordsvensken, jag stod kvar i den lilla, gamla ladugården med shettisen. När de sen ropade ut mig gick hon mest nyfiken fram och såg ut att undra varför ligger du här kompis ?!?! Sen direkt var hon också borta. Ska du vara med själv ? Behöver du vara beredd på avblodningen och att hästarna kan komma att sparka....

Det är ganska dramatisk syn för människan så kom ihåg att du gör rätt oavsett du väljer att vara med själv eller ej! Du har inte möjlighet att ta hjälp av din hovslagare eller så? Annars ska de ju som bultar vanligen åka 2 så de kan ställa upp och hålla.

Styrkekramar till dig! <3

@Mia_R Vill bara skriva som motvikt att det behöver inte vara dramatiskt heller. De tre hästar jag varit med på som bultats har alla tre lagt sig fint ner precis som om de skulle sova. Men det är bra att iaf vara förberedd på att det kan se värre ut än vad det egentligen är för hästen (den är redan bortom medvetande).

Om du bor i närheten av Uppland kanske jag kan åka ut och hjälpa till. Jag har hjälpt kompisar tidigare som inte orkat vara med själva. Det är alltid ett fruktansvärt jobbigt beslut att ta, men sen brukar det kännas lite lättare efteråt. Kram till dig!

@Mia_R Vill bara skriva som motvikt att det behöver inte vara dramatiskt heller. De tre hästar jag varit med på som bultats har alla tre lagt sig fint ner precis som om de skulle sova. Men det är bra att iaf vara förberedd på att det kan se värre ut än vad det egentligen är för hästen (den är redan bortom medvetande).

Om du bor i närheten av Uppland kanske jag kan åka ut och hjälpa till. Jag har hjälpt kompisar tidigare som inte orkat vara med själva. Det är alltid ett fruktansvärt jobbigt beslut att ta, men sen brukar det kännas lite lättare efteråt. Kram till dig!
Menar alltså att det är mer dramatiskt att se jämfört med att ta bort en katt eller hund eftersom det är en stor kropp. För hästen är det absolut inte otäckt, helt enig!
Så jag ber om ursäkt om jag var otydlig <3.

Det kommer inte bli lättare, det är slut med hästar då och jag kommer göra mig av med allt, men tack för erbjudandet. Kanske spara en fölgrimma. 💔

Med somulose ja, det ger hjärtstopp och lika schysst som bultning, jag valde det själv till min gamla häst. Gick absolut lika fort som bultningen av morfars hästar! Det gamla medlet är närmast djurplågeri när hästen står på sina ben. Det går absolut inte fort. Däremot gick jag med på det när foderponnyn var liggande, den veterinären då var inte bekväm med mitt önskemål om somulose (förståeligt!)
Det håller jag inte med om. Min veterinär använder inte somulose pga hen varit med om extrema reaktioner på det. Nu i sommar avlivades en av våra ridskoleponnier och jag var med. Han fick först lugnande och sen tre stora sprutor med det gamla medlet. Ja, det tog månne 30 sekunder innan ponny suckade och föll. Absolut inget obehagligt, panikigt eller liknande utan väldigt fint och värdigt avslut. Kommer välja det alternativet själv när det blir dags för mina.

Det håller jag inte med om. Min veterinär använder inte somulose pga hen varit med om extrema reaktioner på det. Nu i sommar avlivades en av våra ridskoleponnier och jag var med. Han fick först lugnande och sen tre stora sprutor med det gamla medlet. Ja, det tog månne 30 sekunder innan ponny suckade och föll. Absolut inget obehagligt, panikigt eller liknande utan väldigt fint och värdigt avslut. Kommer välja det alternativet själv när det blir dags för mina.

Sedär. Min tog det absolut inte den tiden att slå i backen, men det kan säkert ta lite olika/vara olika, absolut.

Krasst kan det gå fel oavsett vilket man använder sig av. Men i dom flesta fall går det bra oavsett vilket man väljer och utan komplikationer. Jag har gjort båda men landar ändå i bultning på mina. Det för att slippa momentet med kanylsättning.

Ja visst är det ändå så. Shettisen jag växte upp med var medicinsk absolut inget alternativ pga panik ens vid vaccination! ❤️

Sedär. Min tog det absolut inte den tiden att slå i backen, men det kan säkert ta lite olika/vara olika, absolut.
Alla avlivningar är lite luriga. Hur kroppen kommer reagera på medlet-oavsett vilket en använder, är omöjligt att veta. På somulose säger de flesta veterinärervatt det går perfekt 9 av 10 gånger. När det blir knas lider hästen inte öht men det kan bli en fysisk reaktion som är otroligt obehaglig (och farlig) för människorna som är med.

Synd jag gav min fd hovslagare sparken för 2.5 år sedan. Han hjälpte mig avliva en shettis, inte för att jag vet om han hade gjort det med mina stora. Det blir bult troligtvis, känner inte alls för att experimentera med några injektioner så den diskussionen kan ni lägga ner eller starta en egen tråd om och låta mig ha den här ifred från det.

@Mia_R
Synd jag gav min fd hovslagare sparken för 2.5 år sedan. Han hjälpte mig avliva en shettis, inte för att jag vet om han hade gjort det med mina stora. Det blir bult troligtvis, känner inte alls för att experimentera med några injektioner så den diskussionen kan ni lägga ner eller starta en egen tråd om och låta mig ha den här ifred från det.
Jag vet att någon granne här nere fick hjälp för för flera år sedan med att dom bultade båda samtidigt brevid varandra. Du kan kanske ringa och kolla med både veterinär och trotjänaravlivning om dom har dom möjligheterna hos dig till och börja med så kan du sen klura mer på vilka alternativ du har och vad som känns bäst för dig och hästarna.

Jag tänker inte börja ringa runt någonting alls utan hoppas slippa ta det steget. Jag startade tråden för att få lite input och för att vänja mig vid tanken som trots allt är absolut sista utvägen.

Jag tänker inte börja ringa runt någonting alls utan hoppas slippa ta det steget. Jag startade tråden för att få lite input och för att vänja mig vid tanken som trots allt är absolut sista utvägen.
Jag förstår. Det var bara ett förslag i all välmening. Jag hoppas du hittar ett sätt som känns bra om det blir så i alla fall.

Usch så jobbigt, beklagar verkligen 😞

Jag har varit med om att avliva två samtidigt och kan iaf inte rekommendera att avliva dem direkt efter varandra, även om det sker på olika ställen där de inte ser varandra. Den andra hästen som skulle avlivas kände på sig att något var galet och det tog ett bra tag innan killen på Lantbrukstjänsten fick till ett bra läge att bulta. Väldigt stressande för både hästen och den stackars ägaren. Rekommenderar isåfall att man gör det direkt efter varandra på samma ställe innan de hinner fatta vad som sker.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka