Truckförare se hit!

OutOfService

Trådstartare
Jag har ingen som helst erfarenhet whats so ever av att köra truck, men om 1 1/2 vecka så ska jag helt spontant gå en utbildning!

Så hit med tips på vad man kan läsa in sig på innan, teorien är min stora skräck :p
 
Sv: Truckförare se hit!

Teorin behöver du inte oroa dig för! :)
Tog truckkort för 8 år sen och det var inga svårigheter.

Själva körningen känns svår i början, men man vänjer sig snabbt! :)
 
Sv: Truckförare se hit!

Det är inte mycket teori. Lite om olika delar på trucken, vad den får lyfta och lite sånt. Inte en hel körkortsteori.

Sen är det mycket körning. Du övar på allt. Lyfta pallar som du ska kunna stapla på varandra, lasta en lastbil, ställa pallställ, köra långgods på en hinderbana, backa..

Så var det för några år sedan. Finns säkerligen mer man ska kunna idag eller andra övningar :)
 
Sv: Truckförare se hit!

Vält inte med skiten bara så fixar det sig. När jag tog truckkort ingick även att köra gods + truck i hiss men det var bara för att det fanns hiss i huset. Du fixar det lätt.
 
Sv: Truckförare se hit!

hihi, jag är väl nästan unik, för jag lyckades en gång i tiden genomgå en truckförarutbildning och få behörighet för typ alla motviktstruckar och "lättare varianter" (minns inte vad det heter, det var typ 1990...) utan att ha suttit en enda minut bakom ratten i en truck... :rofl:
Jag körde lastbil då och det förutsattes att vi chaufförer ändå körde truck hela tiden, så "vi kunde nog den biten". Utbildningen hölls via ASG-terminalen där jag jobbade, vi var några chaufförer som var uthyrda som terminalarbetare 2 timmar/dag.
Turligt nog var övriga gubbar på anläggningen bra (jag var ensam tjej utanför kontoret...) så de tvingade in mig i trucken och lärde mig att köra - EFTER att jag fått mitt truckförarbevis.

Det är knappast rocketscience med truckteori, det behöver du inte oroa dig för. Det som kan vara lite meckigt först är att trycken styr med bakhjulen, men när man väl kommit underfund med det är det inga större problem.
Lycka till!!
 
Sv: Truckförare se hit!

Jag fixade det utan att ens rört en truck innan, så ska nog gå bra :)
Teorin är inte komplicerad och allt är rätt logiskt. Sen ser nog "uppkörningen" lite olika ut för olika truckar men jag fick lyfta upp och sen ner en pall från högsta hyllan och svänga runt ett hörn = klart! ;)
 
Sv: Truckförare se hit!

Teorin är super enkel om du har lätt för att lära dig genom att läsa. När det sen gäller själva körningen är det bara att ta det lugnt i början och lära känna trucken hur den beter sig och vilka spakar som gör vissa saker osv. Tror du kommer klara det galant! :up:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 319
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
707
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 176
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp