Trudeau är inte den enda politikern i NA som media grävt upp bilder på 'blackface' på. Skillnaden är väl delvis att hans profil som politiker har varit inkluderande, hans regering har haft en betydligt större andel etniska grupper och kvinnor än tidigare regeringar och har också haft en tydlig politik visavi tex upprättelse av rasismen och diskriminering av First Nation. Om Stephen Harper gjort samma sak skulle det varit mindre överraskande om än att det borde mötas med samma fördömande. Trudeau kommer dessutom från en politisk familj vilket gör det imo ännu mer osannolikt att han inte visste om stigmatiseringen av blackface. Som även om den varit okänd i Sverige länge varit extremt välkänt i Nordamerika, Kanada inkluderat. Att han som en vuxen man, tillika lärare, uppträder så gör att man baxnar.
Funderingar går till parallellen Edward Kennedy som slogs för kvinnors rättigheter och orättvisor i samhället, var feminist som politiker, och var den drivande kraften bakom många viktiga resolutioner och lagstiftning. Samtidigt var han en sexistisk skitstövel privat som var ständigt otrogen, körde rattfull och som lämnade en ung kvinna att dö efter en bilolycka av rädsla att förstöra sin politiska karriär. Vad var viktigast, hans politiska eller privata handlande?
Ursäkten ignorans är inte ett försvar. Här i Sverige visar bara händelsen med tårtan i form av en afrikansk (sub-saharan) kvinna det totala oförståndet av vad rasism och fördomar innebär. Vad som hände med studenterna i Lund från Hallands Nation som målade vissa medlemmar svarta och sedan sålde dem på auktion slavar visar hur lång väg det är kvar. Men det var bara ett roligt studentspex och studenterna insåg inte att några kunde ta illa upp, eller? Det här hände 2011 så att studenterna var omedvetna om problematiseringen håller jag för tämligen otrolig, eller så är undervisningen på Lunds universitet undermålig till max.
https://expo.se/2011/09/nu-utreds-hatbrott-efter-slavauktion.
Finns det någon ursäkt för vad Trudeau gjorde, nej! Han förtjänar all kritik och fördömande han fått. Ska det vägas mot den progressiva politik han fört och ändå tillåta honom att fortsätta som politiker och rösta på honom i det snart stundande valet. Jag är tveksam men på det hela anser jag nog att det är politiken som överväger.