Trudeaus blackface-skandal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men nu förstår jag inte alls vad du far efter? Vad är det du ska googla? Vad vill du ha utbildning i, white privileges? Och hur kan det inte vara relevant i en trådstart som börjar med frågan om det "är okej att döma en person som gjort saker i en annan tid"? Om du inte kan se det problematiska i det vet jag faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig bättre för att förklara.

Jag förstår inte överhuvudtaget varför du tog illa upp över mitt inlägg som var riktat till de i tråden som tyckte att "det är okej att vara ung och dum" där jag inte höll med. Jag hade gärna velat se reaktionerna om det hade varit en man som vid 29-års ålder hade uttryckt sig djupt sexistiskt, om det också hade ursäktats med att "han inte visste bättre". Jag tycker att trådstarten är problematisk, ingenstans har jag väl citerat specifikt ditt inlägg? Därför får jag lite #inteallavitafeminister-vibbar av dina svar till mig.
Och som sagt: du kan släppa det där med #inteallavitafeminister, jag är inte ute efter att höja mig över den mängden.

Jag är vit feminist, därför reagerade jag. Jag kan lätt tänka mig vita ickefeminister såväl som feminister gå på ungochdum-spåret, detta är helt enkelt inte en feministisk fråga för mig.

Hur menar du att jag frågar förutsättningslöst?
Det här tyder inte på att du har nån sorts mark av genomfört tänkande att stå på och utgå från. Det ser för mig mer ut som stundens reaktion. Tycker jag, alltså.
Ibland undrar jag vilken värld jag levt i. I vårt fall var det som sagt 2006 och inte en kotte, inte ens historielärare eller samhällslärare stoppade oss. Därav också min naiva tro att kunskapen om detta skulle vara relativt "ny". Det är ju så man baxnar.

Nej, jag tycker att blackface för så länge sen kan tyda på tveksamt omdöme men inte att det är totalt oförlåtligt eftersom begreppet inte fanns då. Det är i dagsläget extremt dåligt beteende och idiotiskt att förolämpa grupper av väljare som politiker men jag tycker fortfarande det hade varit värre om man som lärare trakasserade en student i utsatt situation eftersom det säger mer om ens person.
Begreppet är från 1800-talet.

När fanns inte begreppet?
Ok, dålig formulering. Det jag menade var med den typen av laddning det har idag. Blackface som fenomen har funnits länge, däremot inte internationell rörelse mot fenomenet (och all form av diskriminering av minorieter) på det sätt det är idag.

Jag kan lätt tänka mig vita ickefeminister såväl som feminister gå på ungochdum-spåret, detta är helt enkelt inte en feministisk fråga för mig.
Jag kan absolut se massa människor köra på ungochdum-spåret och är övertygad om att den största gruppen som försvarar den här typen av beteenden är icke-feminister.

Men om man bortser från ickefeminister en stund så tycker jag absolut att det finns en vit feminist-aspekt i det här. Jag tror att långt fler (vita) feminister ursäktar någon som Trudeau med blackface med att han var ung än de skulle ursäkta en politiker som uttryckt sig sexistiskt. Där tror jag att många vita feminister sympatiserar mer med kvinnor än de gör med svarta - även om de råkar vara kvinnor. Rasism är helt enkelt lättare för många vita (feminister) att bortse ifrån än sexism.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig samma trådstart skriven av en feminist men på temat sexism istället. Jag kan inte se det hända på Buke.

Ok, dålig formulering. Det jag menade var med den typen av laddning det har idag. Blackface som fenomen har funnits länge, däremot inte internationell rörelse mot fenomenet (och all form av diskriminering av minorieter) på det sätt det är idag.
Ja, det var en jättedålig formulering. Enligt Merriam-Webster användes uttrycket blackface första gången 1847.

Du får det att låta som att det är 1901 vi pratar om och inte 2001.

Och som sagt: du kan släppa det där med #inteallavitafeminister, jag är inte ute efter att höja mig över den mängden.

Jag är vit feminist, därför reagerade jag. Jag kan lätt tänka mig vita ickefeminister såväl som feminister gå på ungochdum-spåret, detta är helt enkelt inte en feministisk fråga för mig.
Fast när det gäller Trudeau är feminism väldigt relevant i det mesta som gäller honom. Det vore lite cherrypicking att diskutera hans fäbless för att utöva "cultural appropriation" och censurera bort hans väldigt starka moralpredikande engagemang i "feminismen".

Jag kan absolut se massa människor köra på ungochdum-spåret och är övertygad om att den största gruppen som försvarar den här typen av beteenden är icke-feminister.

Men om man bortser från ickefeminister en stund så tycker jag absolut att det finns en vit feminist-aspekt i det här. Jag tror att långt fler (vita) feminister ursäktar någon som Trudeau med blackface med att han var ung än de skulle ursäkta en politiker som uttryckt sig sexistiskt. Där tror jag att många vita feminister sympatiserar mer med kvinnor än de gör med svarta - även om de råkar vara kvinnor. Rasism är helt enkelt lättare för många vita (feminister) att bortse ifrån än sexism.
Tack, en förklaring! Då fattar jag.

Jag förstår inte alls vad det är du försöker säga, ärligt talat.
Det förvånar mig inte, jag vet inte om jag kan göra mig begriplig för dig.

Men det är väldigt konstigt ytligt för mig att omtala rasistiska yttringar i den livshistoria som "en annan tid" och att din uppväxtmiljö var obildad på området. Och inget märkbart därutöver. I en tråd du har startat, på ett tema som alltså bör intressera dig.

Men jag kan vara helt fel ute.

Nej, jag tycker att blackface för så länge sen kan tyda på tveksamt omdöme men inte att det är totalt oförlåtligt eftersom begreppet inte fanns då. Det är i dagsläget extremt dåligt beteende och idiotiskt att förolämpa grupper av väljare som politiker men jag tycker fortfarande det hade varit värre om man som lärare trakasserade en student i utsatt situation eftersom det säger mer om ens person.

Men du måste ju skämta? Du tycker alltså att det år 2001 inte var oförlåtligt beteende av en lärare att klä ut sig så för att det inte var meningen att kränka en enskild student? Det är enligt dig en helt okej ursäkt för beteendet? Du har inte tänkt på att det kan ha funnits flera elever som tog extremt illa upp av det men som inte vågade säga något pga extremt skeva maktförhållanden och för att dessa studenter redan pga sin hudfärg ÄR i en extremt utsatt situation? Alltså om en lärare på min skola år 2001 hade klätt ut sig i blackface på en fest hade jag tagit så extremt illa upp att jag aldrig hade vågat gå tillbaka till den skolan igen. Men det är väl sånt vi poc bara ska stå ut med enligt dig? För han menade ju inget illa och då är det ju självklart okej, nåde den som begär att white people ska ta lite ansvar för sina handlingar.

Alltså ditt andra påstående om att det är idiotiskt att förolämpa grupper av väljare som politiker tänker jag inte ens kommentera - du ser på riktigt inte hur sjukt problematiskt det uttalandet är?

Ja, det var en jättedålig formulering. Enligt Merriam-Webster användes uttrycket blackface första gången 1847.

Du får det att låta som att det är 1901 vi pratar om och inte 2001.
Alltså rent politiskt är jämlikhet någonting relativt nytt. Att folk vetat om vad det var innebar inte att gemene man tyckte det var någonting dåligt. Bara kolla på hur tex svensk sterilisering av ”oönskade”sett ut. Enligt Wikipedia upphörde det helt först 2013. Även om väl lagen ändrades i mitten på sjuttiotalet.

Jag har nog aldrig sett någon måla sig svart, däremot att klä ut sig till olika etniciteter. (Nu tänker jag små barn som klär ut sig.) Är det lika illa?

Blackface förstår jag verkligen. Ordet negerboll har varit kontroversiellt länge, sedan jag var liten. Förstår inte alls hur man kan ha missat det, från det att man hamnat i skolåldern.

Naturligtvis inte. Men vem har lastat någon för hens föräldrar eller hens skola?

Däremot kan man ju förvånas över hur någon sedan i efterhand, förstår och tolkar sin bakgrund.

Ingen behöver göra sådana tolkningar här, men som jag läser @Voeux i den här tråden, verkar det finnas utrymme för en hel del sådan tokning.

Ingen har lastat någon för vare sig föräldrar eller skola, det är väl återigen tvärtom? När man förtår och tolkar någons bakgrund tycker åtminstone jag att man bör ha i åtanke den kontext i vilken saker skedde.

Att Astrid Lindgren använde rasistiska ord i sitt författande, något hon senare ångrade, har ju att göra med just kontexten i vilken hon skrev böckerna. Hon visste inte bättre och när hon blev mer upplyst ändrade hon sitt synsätt. Det är ju först när ens åsikter och ordbruk utmanas genom ny information som man får chansen att ifrågasätta sig själv och förändras(läs: förbättras).

Nu tror jag att Trudeau hade helt andra möjligheter att vara kritisk till blackface än Astrid L till rådande ordbruk när hon författade. Men jag tycker inte att kontext är oviktigt när man tittar på fel folk gjort. Beteendet i sig går inte att ursäkta men i vilken mån personen insåg att beteendet var oacceptabelt är en annan femma.

Trudeau är inte den enda politikern i NA som media grävt upp bilder på 'blackface' på. Skillnaden är väl delvis att hans profil som politiker har varit inkluderande, hans regering har haft en betydligt större andel etniska grupper och kvinnor än tidigare regeringar och har också haft en tydlig politik visavi tex upprättelse av rasismen och diskriminering av First Nation. Om Stephen Harper gjort samma sak skulle det varit mindre överraskande om än att det borde mötas med samma fördömande. Trudeau kommer dessutom från en politisk familj vilket gör det imo ännu mer osannolikt att han inte visste om stigmatiseringen av blackface. Som även om den varit okänd i Sverige länge varit extremt välkänt i Nordamerika, Kanada inkluderat. Att han som en vuxen man, tillika lärare, uppträder så gör att man baxnar.

Funderingar går till parallellen Edward Kennedy som slogs för kvinnors rättigheter och orättvisor i samhället, var feminist som politiker, och var den drivande kraften bakom många viktiga resolutioner och lagstiftning. Samtidigt var han en sexistisk skitstövel privat som var ständigt otrogen, körde rattfull och som lämnade en ung kvinna att dö efter en bilolycka av rädsla att förstöra sin politiska karriär. Vad var viktigast, hans politiska eller privata handlande?

Ursäkten ignorans är inte ett försvar. Här i Sverige visar bara händelsen med tårtan i form av en afrikansk (sub-saharan) kvinna det totala oförståndet av vad rasism och fördomar innebär. Vad som hände med studenterna i Lund från Hallands Nation som målade vissa medlemmar svarta och sedan sålde dem på auktion slavar visar hur lång väg det är kvar. Men det var bara ett roligt studentspex och studenterna insåg inte att några kunde ta illa upp, eller? Det här hände 2011 så att studenterna var omedvetna om problematiseringen håller jag för tämligen otrolig, eller så är undervisningen på Lunds universitet undermålig till max. https://expo.se/2011/09/nu-utreds-hatbrott-efter-slavauktion.

Finns det någon ursäkt för vad Trudeau gjorde, nej! Han förtjänar all kritik och fördömande han fått. Ska det vägas mot den progressiva politik han fört och ändå tillåta honom att fortsätta som politiker och rösta på honom i det snart stundande valet. Jag är tveksam men på det hela anser jag nog att det är politiken som överväger.

Det förvånar mig inte, jag vet inte om jag kan göra mig begriplig för dig.

Men det är väldigt konstigt ytligt för mig att omtala rasistiska yttringar i den livshistoria som "en annan tid" och att din uppväxtmiljö var obildad på området. Och inget märkbart därutöver. I en tråd du har startat, på ett tema som alltså bör intressera dig.

Men jag kan vara helt fel ute.

Du behöver ju inte nedvärdera mig, när jag frågar efter vad du menar. Jag förstår faktiskt fortfarande inte vad det är du menar. Vi kanske får lämna det där. Jag är ganska less på att bli nedvärderad av dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka