Trycka fotobok

moiran

Trådstartare
Jag skulle vilja trycka en fotobok i ett enda exemplar som jag ska ge bort i present. Jag vet att det finns en massa företag som erbjuder tjänsten att trycka sina egna fotoböcker, problemet med dessa är att i princip alla vill att man använder deras specialprogram som man laddar ned, alternativt bara skicka upp en rgb-jpg-bild för varje sida.

Men om jag nu vill bygga upp sidorna i mina egna för mig välkända program för att få ut "mesta möjliga" och sen inte vill "förstöra" genom att spara ut som jpg, utan kan spara direkt i pdf-format eller annat tryckvänligt format? Någon som har skrivit ut en bok med bilder/foton och text i enstaka exemplar direkt hos ett tryckeri och vet om man blir ruinerad på kuppen? Jag misstänker också att det kan skilja ganska mycket från tryckeri till tryckeri beroende på hur intresserade de är av att ta sig an liknande uppdrag... ;)

Ja, jag ska höra av mig till ett par tryckerier i min närhet, men det vore kul att höra om någon provat och vill dela med sig av sina erfarenheter - krångligt, dyrt, långsamt?
 
Sv: Trycka fotobok

Du kan inte utgå från fotoböckernas format och själv lägga samman bilder till en jpg-bild som du vill ha det, för att sedan ladda upp den med endast en bild per sida redigerad och klar?

(Och hur mkt det kostar att trycka hos tryckerier är jag också nyfiken på ^^)
 
Sv: Trycka fotobok

Det låter som om du letar ett digitaltryck eller liknande?! Bör gå att få till rimligt eller åtminstone OK pris - men det finns givetvis faktorer att beakta. Dock kommer de att gilla högupplöst pdf med korrekta färglägen osv.

Att tänka på är att A4 osv är standardformat. Om du har utfallande motiv, så kommer det att gå en A3 per sida, som dessutom skall renskäras (mera papper, extra arbetsmoment). Att planera layouten så att du har en vit ram (passande antal mm anges av stället som skall göra det) kan alltså ha en bra effekt på slutpriset.

Eventuell bindning spelar också in; gör du det som en folder eller vill du ha klammer, wire-o (spiral) eller vad?

Papperskvalité är också viktigt; för tunnt papper är INTE fint, och riskerar att "lysa igenom" om du tänker använda baksidan. De flesta ställen har ett eget "huspapper" som också är gynnsamt för priset och värt att beakta. Be att få se pappersprov.

Börjar jag bli tjatig eller ska jag fortsätta?! ;)

Ett ps bara: kolla in www.arkitektkopia.se
som en start.
 
Sv: Trycka fotobok

Men jag vill inte spara i jpg-format över huvud taget, eftersom det är ett lossy format som förstör även om man sparar med högsta möjliga kvalitet. Jag vill spara i exempelvis PDF-format direkt, det är där skon klämmer! :D
 
Sv: Trycka fotobok

Spara som .eps, cmyk eller rgb, och lägg i hop hela klabbet i InDesign för rätt beskärningar och eventuella andra effekter. Därifrån gör du en högupplöst pdf, gärna med settings för den maskin som ska köra fram sidorna.
 
Sv: Trycka fotobok

Du är inte ett dugg tjatig, det är alltid nyttigt med lite tips och tankar från någon som har koll! :)

"Tryckfärdig PDF" kan jag få fram. Att lägga vit kant runt allt på de allra flesta sidor, kanske till och med alla, kan jag utan problem leva med om det håller nere priset. Helst skulle jag inte vilja ha full A4-höjd, men beroende på hur stor skillnad i pris det skulle göra mot att beskära så kanske jag skulle kunna tänka mig att överleva A4-format också.

Angående papperskvaliteten - om man vill ha både text, grafik och foton (övervägande foton, dock), vad vill man ha för ytfinish då för att det ska kännas bra både att läsa kortare textavsnitt och få tydliga detaljrika foton? Halvmatt? Jag slipper ju gärna eländiga reflexer så gott det går.

Inbindningen är också ett svårt val. Jag är inne på bokinbindning eller möjligen liminbindning även om det kostar en liten slant extra. Är det en väldigt stor slant extra kanske jag kan överväga en fin metallspiral. Jag gissar att den kommer vara 20-30 sidor (10-15 blad med tryck) eller möjligen en bit däröver.

Jag ska kika runt bland tryckerierna :)
 
Sv: Trycka fotobok

Spara som .eps, cmyk eller rgb, och lägg i hop hela klabbet i InDesign för rätt beskärningar och eventuella andra effekter. Därifrån gör du en högupplöst pdf, gärna med settings för den maskin som ska köra fram sidorna.

Ja, det är så jag hoppas kunna få göra. Men på de färdiga "skapa din egen (foto-)bok"-tjänsterna jag hittat så har man bara två val - antingen att lämna in jpg-filer eller att skapa boken i deras små (online)program .
 
Sv: Trycka fotobok

Att minska pappersstorleken kostar ju bara arbetet; men där kan du säkert komma överens om att sidorna kapas till t ex 250 i höjd. Det blir ju lätt att göra dokumentet så, och då får du ett mera "eget" format.

Jag skulle välja ett lite tjockare, halvmatt papper så där lite lätt glättat. Helt matt suger färg och gör gärna bilder mörka, medan ett högblankt ger för mycket reflexer vilket inte är kul i vare sig bild eller text.
 
Sv: Trycka fotobok

Tack för det! Jag får höra med några tryckerier så får jag se vad de säger!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en person hem till oss som inte träffat Monster på ett tag, och hälsade på honom med orden "Tjenare Monster, har du gått...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 920
Senast: em-pirre
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 134
Senast: Glimris
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 197
Senast: mumin
·
Dressyr Har blivit mer och mer medveten om mitt problem med min vbl travare. Han har varit ridhäst i några år nu och jag tycker överlag han är...
2
Svar
25
· Visningar
2 058
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp