Tryckskador av Veredus skydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Showjumping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 364
S

Showjumping

Är det möjligt att hästen kan få tryckskador av Veredus skydd? :crazy: När jag borstade min häst igår upptäckte jag att han hade små vita fält på benen, som var precis där Veredusskyddens remmar sitter. Jag spänner dom lagom hårt och min andra häst har inte fått tryckskador av samma skydd?

När jag tänker efter kan jag minnas att han har mera framåtbjudning när jag rider med lindor. Men kan det vara så att skydden ger honom tryckskador? Kan han vara så känslig? Eller är det bara inbillning..:crazy:

Sv: Tryckskador av Veredus skydd?

Prova att rida utan ett tag och om de försvinner då så är det nog veredusskydden. Vore ju inte helt otroligt att de skulle ge skavsår/tryckskador.

Hej vi har råkat ut för samma sak på 3 olika hästar, löste det med fårskinn på remmarna

Min pålle får tryckskador av alla skydd om jag inte har fårskinn under:(

Tror ni att det kan hjälpa att ha t.ex. Eskadron skydd istället för Veredus? Eskadronskyddens remmar är ju bredare och borde väl vara mer tryckfördelande?:confused:

En del hästar är väldigt känsliga mot att ha skydden kvar tex mellan klasserna på tävling. -inte alla.
De kan då tappa pälsen och sedan växer det ut vit istället...

Jag hade använt lindor tills det ser bra ut igen.
Carbonskydden har ju inte så hård rem...

Ohh där fick jag ett bra argument till varför jag ska få såna :angel:

(carbon)

Min gamla Lippa fick också skavsår av den sydda kanten runt om... Så nu är det till att leta efter begagnade av den gamla modellen som EJ har sydda kanter...

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 307
Senast: Ray
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 311
Senast: Constance
·
Hästvård Red hästen tidigare idag. När jag kom in i stallet och skulle ta bort benskydden så följde huden med, eller tänk en sårskorpa med päls...
Svar
4
· Visningar
2 313
Senast: Smuldaisy
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 796
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka