Tungan är utanför

Lady_D

Trådstartare
Min häst slänger ut tngan utanför. Vi ska ha ut en tandläkare den 27/12. Jag har testat ett vanligt bridongbett, tredelat, rakt med tungfrihet, rakt appelmouth, hackemore, meilerbett. Är det någon som har ett förslag på ett bett jag kan prova med som du tror kan fungera?
 
Då trivs han antagligen inte med tryck på tungan. Har du provat ett bett med stor tungfrihet?

mvh Jessica
 
förutsatt att du rider ordentligt-strunta i att ha nåt i munnen på honom då tills tandläkaren varit där
 
Rid bettlöst eller med kapson. Löslongera, arbeta i grimma eller låt hästen vila. :)
Min ena häst gjorde likadant. Han hade elaka vargtänder som skapade ett fruntansvärt obehag.
 
Passa på att be tandläkaren att kolla så att bettet passar. Hästars mun är individuella och en del har mer eller mindre utrymme. Man kan förutom tandläkare även fundera över sin ridning, som min instruktör uttrycker det; det viktigaste är inte bettet utan att att handen är snäll...

Jag vet hästar som slänger ut tungan som ovana, ett sätt att undkomma bettets verkan. Men innan man funderar vidare kan det vara skönt att veta att hästen är ok i munnen. Vad hände när du red på hackamore?
 
Under förutsättning att det satt rätt, vilket jag tyckte att det gjorde, så blev han helt vansinig när man tog i det, minsta lilla. Jag var tvungen att ta exakt lika mycket i båda tyglarna annars visade han ögonvitorna och sprang iväg.
Jag är inte heller den som har en hård hand. Jag köpte honom för ca 2 månader sedan och han har tungan ute lite mindre nu än när jag köpte honom. Min tränare tror att det är någon som i prin cip dragit ut tungan på honom, så att han lagt ut tungan för att skydda sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 887
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 098
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp