Tungfrihet?!!

M

musse

Jag undrar över detta med tungfrihet...har provat ett jaktkandar med detsamma och jag förstår inte riktigt hur tungfriheten ska uppnås. När bettet ligger i munnen så lutar det ju snett bakåt (någon som förstår?) och i mitt fall, i alla fall, så innebär det att den så kallade tungfriheten ligger platt mot tungan och trycker. Det ser oerhört otäckt ut eftersom tungan blir helt klämd av både de raka "bitarna" av bettet och sedan "tungfriheten" längre bak på tungan. :cry:
Någon som vet hur det är tänkt att fungera kanske kan förklara?
Det vore snällt!
 
hmppphhh... tycker inte tungfrihet ska finnas överhuvudtaget, ska hästen behöva ta allt tryck på lanerna och tänderna? det är ju tungan som ska ta trycket från bettet eller är jag helt fel ute..?
 
Det är ju just det...att det blir ett sådant tryck på tungan. Att "tungfrihetsbågen" lägger sig på tungan och trycker ned den längre bak i munnen. Jag skulle vilja ha bettet upprätt i munnen om det ska bli någon tungfrihet, men så är ju inte ett hästhuvud konstruerat. :confused:
 
En hästtandläkare som höll en föreläsning om tänder och bett anser inte ens att det ska få kallas tungfrihet då det ger felaktiga signaler om bettet. Han kallar det port. Ett bett med tungfrihet är enligt honom inte snällt mot hästen utan det ger som tidigare nämnts snarare ökat tryck i munnen på hästen..
 
Tror dessutom att han ansåg att risken för tand/bettskador kunde öka med sådana bett men det är jag osäker på.
Däremot vet jag att man minska risken för sådana skador genom att växla bett.
 
Lite fakta om bett med tungfrihet/port.

Ett bett med port (tungfrihet), är ett bett som ur skadesynvinkel är ett väldigt skarpt bett mot hästens mun, det ger onödigt mycket skador.

Detta är inte som jag hört eller själv tycker utan detta är saker jag både sett och känt på, på ett stort antal hästar vid munhåleundersökning. Lanerna i underkäken blir väldigt hårt belastade av detta bett, vilket beror på att tungan inte kan "bära" bettet. De smala benåsarna kan få så stora skador att det börjar lossna benbitar och man får skador som kan ta flera år att läka.

Jag föredrar att man hellre rider på en rak stång utan port, men att man ändå behåller hävstångseffekten. Som tex en pelhamstång? Kan vara ett alldeles ypperligt alternativ om man vill ha ett lite "skarpare" bett men som inte alls skadar munnen på samma sätt!

Man ska veta att porten reser sig upp och trycker hästen i gommen då man tar i tyglarna och eftersom det sitter känsliga nervutgångar precis där tycker jag att man ska ta av nosgrimman helt om man rider på ett bett med port. Hästen måste få gapa om den vill. För tryck på dessa nerver gör att hästen på reflex gapar.

Tycker man ska veta hur hästen ser ut därinne i munnen innan man stoppar in massa saker som inte har där att göra...
 
Globus har tagit fram ett jaktkandar med mullen mouth istället för vanlig tungfrihet. Det har jag och fungerar jättebra. Kanske kan vara ett tips om du vill komma undan tungfriheten.

mvh :bump:
 
Sv: Re: Tungfrihet?!!

Då min häst inte tycker om bett så frågade jag experterna här om vilket bett jag borde försöka rida på då hackamore inte är mitt önskebett... Helena föreslog ett bett med tungfrihet. Min veterinär föreslog ett så rakt o tjockt bett som möjligt. GAAAAAAAH!!! Vad /&¤%/&==? väljer man??
 
Sv: Re: Tungfrihet?!!

Veterinären vet förhoppningsvis hur hästen ser ut i munnen. Det det är vad som bestämmer vilket bett som passar.

Har hästen låg gom är ett bett med tungfrihet rena tortyrredskapet. Har hästen pullvalkar väljer man bett utifrån det. Sedan tillkommer dessutom läget på bettet. Vissa hästar behöver ha det långt ner, andra högre upp. Allt beror på hur munnen ser ut.

Att tillpassa ett bett kräver samma kunskaper som att tillpassa en sadel, men det är svårare att se in i munnen på en häst och få arbetsro, än att kolla en rygg och prova en sadel.
 
Sv: Tungfrihet?!!

Tyvärr finns det mycket fördomar om tungfrihet, vilket är synd eftersom det är något som många hästar tycker mycket om. Hästtandläkarna verkar ofta se tungan som en bit stoppning som man kan lägga trycket på, när den i själva verket är en väldigt känslig del av munnen som behöver avlastning.

Ett skäl till missförståndet är säkert att det är jättesvårt att få tag på bett med vettigt konstruerade tungfriheter. De flesta har för breda och klumpiga tungfriheter. Ett annat är trenden att spänna nosgrimmorna hårt, vilket är djurplågeri i kombination med alla bett men i synnerhet när man rider på stång.

En bra tungfrihet ska vara så smal att dess undre båge är helt innanför lanerna. Munstycket ska alltså vila på lanerna (fast med tunga emellan, förstås). Allra helst ska munstycket närmast tungfriheten vara lite avfasat så att det ligger lite snett mot lanen, så att det inte trycker så mycket på den känsliga ovansidan utan lite mer mot den köttigare utsidan. Tungfriheten ska vara tunnare mot mitten, vilket gör att den ger mer frihet för tungan utan att det blir för mycket gods på ovansidan som kan gå upp mot gommen. Då slår den inte upp i gommen om kinnkedjan är korrekt spänd. Har man dessutom nosgrimman korrekt spänd så har hästen möjlighet att öppna sin mun om den mot förmodan skulle bli petad i gommen. Men en lagom tungfrihet ska inte behöva sticka upp särskilt många mm ovanför det övriga munstycket.

Vad gäller att tungfriheten skulle ligga platt emot tungan så gör den bara det så länge man inte tar i tygeln. Och tar du inte i tygeln så är det inget som klämmer över huvud taget. När du tar i tygeln så ställer sig tungfriheten i ungefär 45 graders vinkel mot lanen, och ger tungan en liten tunnel att expanera upp i, det blir helt enkelt lite mer yta för trycket att fördelas på.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 654
Senast: Efwa
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 008
Senast: AW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter återbesök, undersökning och besked så måste jag bara få fortsätta min kärleksbombning av Södersjukhuset! Jag är så oerhört nöjd...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har ett tag funderat på om jag borde prova ett baucherbett på min häst. Hon rids ofta på ett anatomiskt tredelat med fasta ringar vilket...
Svar
1
· Visningar
855
Senast: BRAGO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp