vallhund

Trådstartare
En vän till mig postade detta på ett annat forum, men eftersom det finns så många duktiga här så slänger jag ut frågan.

Ann-Sofie skrev:
En vän tog precis en omplacering på prövotid. Upptäcker att han har lite konstiga nysningar för sig... Till sist nyser den ut en mask(!), och efter att den skickats på analys får de reda på att det är en tungmask; extremt ovanlig hos hund i Sverige. Tydligen så nyser hunden upp ägg - och bland annat människa fungerar som mellanvärd... Veterinären skulle försöka höra runt och få reda på mer information hur hunden ska behandlas, och förstås hur stor risk är att vän med sambo, samt andra hunden träffat, ska vara smittade.

Någon som vet något om tungmasken?

Sv: Tungmask?

Nu kan jag vara ute ock cykla HELT...
Men det som ramlade ner i mitt minne var att det är en parasit som främst finns i typ Afrika. Att det drabbar boskap - getter/kor - men även hos tex hundar då de tillåts äta rått kött/inälvor där parasiterna finns.

Eventuellt så sprids den med fästingar/myggor.

Tag dock denna info med fyra nypor salt, då det är något jag studerade för snart 10 år sedan!

Jag kan för mitt liv inte heller komma ihåg om människan var en mellanvärd eller ej...

/Swat

Hittade detta iofs på renar, men..:

Linguatula arctica (Tungmask)

E: Eg. ingen mask utan en artropod, släkt med kvalster. Mkt vanlig, sällan problem Predil.ställen: huvudets håligheter. Direkt smitta, ingen mellanvärd.

S: Vid massiv inf. ev. sinusiter.

Hundar som kraxar upp maskar är ju oftast väldigt invaderade av vanliga spolmaskar.

Är det säkert att det var tungmask och inte lungmask??

Med lite latin så...

Hittar detta:

"Linguatula Serrata Infection / Tongue Worm Infection
The so-called tongue worm, Linguatula serrata, an aberrant arthropod of the class Pentastomida. It is up to 2 cm long, shaped like an elongated tongue and has a small mouth and minute claws.

Occurrence
Worldwide. It is an infrequent parasite of the nasal passages and sinuses of dogs, cats and foxes.

Life Cycle
Eggs are expelled during coughing and sneezing and in nasal discharge. They are also swallowed and passed in the feces. Eggs are ingested by herbivores, e.g., cattle, sheep, rabbits and some rodents in which they hatch. Larvae locate in mesenteric lymph nodes where they produce small cysts, ~1 cm in diameter in which nymphs develop. Dogs become infected by consuming uncooked offal containing cysts. Without reinfection this parasitism expires in about a year.

Clinical Features
Most infections are subclinical. In heavy infections the irritation to the nasal mucous membranes may result in a mucous nasal discharge, sneezing, epistaxis and dyspnea.

Diagnosis
Demonstration of eggs in feces by flotation and in nasal discharge.

Treatment and Control
•As yet no specific treatment has been recommended, however Ivermectin may be effective.
•Surgical removal from nasal passages may not be feasible.
•Do not allow access to uncooked offal.
Public Health Significance
Human infections similar to the canine disease occur in the Near East, Africa, South East Asia and the East Indies. These infections, which are due to ingestion of larvae and nymphs, are usually asymptomatic but deaths have been reported as a result of asphyxiation"

urk.

Superurk!
Tack för info, skall vidarebefodra den o återkommer så snart jag vet mer.

Ann-Sofie skrev:
Kan tillägga att hunden är importerad från Rumänien, och att det troliga är att den har fått med sig det därifrån. Parasitologen på SVA kan inte säga om det går att behandla bort eller ej, just nu får hunden Stronghold vilket tycks ha hjälpt i några fall.
Det är inte en gatuhund, utan en reggad hund från en kennel.

Haha, detta var något man inte skulle läsa när man har en relativt nyimporterad Rumänsk hund bredvid sig i soffan :rofl:

http://www.sva.se/sv/undersida/Nyheter-fran-SVA/Tungmask-pavisad-pa-rumansk-hund/
Can-Ling-serr-webb%20(kopia).jpg

KL

Snuskigt värre... *känner efter så jag inte är lite svullen om domnad i halsen...*

Nope :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 341
Senast: squarepants
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 708
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka