Bukefalos 28 år!

Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Cornelia

Trådstartare
Ni vana lösdriftare- vad strör ni med?

Vi har byggt upp vårt underlag och bädd så här:

Först bort med matjorden och på med tjockt lager grus.
Sedan varvade lager torv och sågspån.
Ovanpå detta massor med halm.

Hingstarna älskar sin lösdrift, de är där jättemycket, och det är förstås bra. Problemet är bara att det är så tungmockat! Halmen blir hiskeligt tung (jag mockar ungefär var- varannan dag) och jag har så ont i mina axlar.

Funkar det med bara torv och spån i en lösdrift? Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för svar!
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag kommer ha något liknande fast utan spånet. Kommer bara ta bort bajsen, sen på sommaren tar jag ut allt. Och har en snäll granne med maskiner som kan hjälpa mig. :) Fyller dock på torv/halm vid behov.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Det absolut smidigaste underlaget till lösdrift som jag har haft och göra med är en lösdrift med jordgolv och sen strö halm på det.
Urinen rinner ju då rakt ner i jorden och sen mockar man bara ut skiten vid behov.

Hur stor är lösdriften och hur många hästar går där? Att mocka ur så ofta som var - varannan dag är mycket, tycker jag.
Vi har å andra sidan bara halm också, jag vet inte huruvida torv och spån kanske drar åt sig kisset och därmed börjar lukta lite om du inte mockar ur ofta?
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Ja, jag tycker nog att det luktar en hel del om jag inte mockar ofta. Känns inte som om det skulle funka så bra att inte ta bort kisset och bara lägga på nytt, fast jag vet att många gör det. Inne i stallet, där jag har torvbäddar, gör jag också så.
Man kanske kan ha en eller två halmhörnor? Och så hoppas att de inte kissar just där ....

Hade hoppats att någon skulle svara ungefär "vi har lösdrift och har strött med bara torv i flera år, det funkar super!" :crazy:
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag kommer ALDRIG mer ha halm i ligghall! USCH så tungmockat det är, precis som du skriver.

Jag har erfarenhet av där de gjorde bädd av halm (helinack så jag mockade ej), där de hade ut en rundbal i veckan ungeäfr på 110 kvm och 10 hästar eller vad det var. Betonggolv underst. Det var superfint på hösten, men på våren var det riktigt snuskigt där inne, den nya halmen som las ut blev blöt på en dag ungefär.

På nästa ställe jag var på började vi med halm, men bytte till torv efter en vecka då ingen av oss orkade mocka.... Torv funkade skitbra och det var enkelt att få ut bajshögarna. Kisset lät vi ligga kvar (om det inte blev en jättekulle) till sommaren då vi mockade ut allt. Där var det en container, så stålgolv kan man väl säga ;) icke penetrerbart åtminstone.

Har även erfarenhet av torv på jordgolv och även det funkade jättebra.

Nu har vi byggt ligghall där vi börjat med att lägga matta, sen på med väggrus och nu har vi lagt bark/spån och halmpellets. Barken/spånet kommer från då en granne till bonden skulle barka av grenar för att bygga gärdesgård och vi tog tillvara på det. Vi får se hur det funkar med den här blandningen, ska bli spännande att se!
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Var och hämtade halmpellets idag och han som hade det sa att torven nog är fördjäklig i år dock. De bryter den nu i det här regnet, vilket gör den rejält vattenfylld = tung och fryser till isklump i vinter.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag mockar inte alls och det funkar skitbra. Jag har halmbädd på grus och stör på nytt tjockt lager med halm cirka 2-3 gånger i veckan.
Då har vi en stor lösdrift med få hästar och cirka 12 meter i tak.
Det är alltid rent och fräscht. Till sommaren kör vi ut med traktor.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

jag tror helt säkert det funkar med bara torv i lösdriften också.
Jag är ju bara van vid halm, så kan egentligen inte ge några erfarenheter av andra underlag. Men jag hoppas det reder ut sig bra för dig!
Om halmen ställer till med besvär för dig så tycker jag absolut att du ska skippa halmen.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag har jordgolv i min lösdrift å strör bara med torv där å tycker d funkar jätte bra lätt mockat i med att den bara används av hästarna på sommaren för att undanfly insekterna.... Men annars tar jag bara bort bajsen å fyller på m torv efter hand som det behövs å sen till våren kommer en bonde å tömmer den å så fylls det på ny torv. Å jag tycker inte d luktar så mycket i med jag håller efter den å tar ut bajsen men kisset lämnar jag kvar så att säga i med d rinner ner i backen.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Kan tänka mig att ett problem med kiss i lösdriften är att det är så mysigt att kissa där. En häst som står inne kissar kanske 1 eller 2 gånger under natten. Men om dina gör som mina så är lösdrift=pissoar så då förstår jag om du tycker det blir ofräscht fort.

Jag undrar också vad jag ska ha i botten på lösdriften för att det ska bli så lättskött som möjligt.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Vi har makadam i botten på lösdriften, och sen ett rejält laget med halm. Vi mockar inte ur den, utan strör bara med ny halm över pluttarna. Kisset rinner bort direkt ned genom makdamet, så det är torrt och fräscht hela säsongen. På våren låter vi det brinna, och mockar inte ut förrän maj/juni- då har det sjunkit ihop rejält, och det är betydligt mindre kvar att mocka ut.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

vi har bara spån i vår lösdrift. funkar hur bra som helst!
visserligen mockar vi varje dag, vet inte hur många andra det är som gör det.
enligt mina erfarenheter lägger de flesta bara på mer halm och byter ut allt ca 2-3 ggr per "säsong"
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Det är jättebra på djupströbäddar att köra med blandning av torv och halm (man börjar med ett lager torv med halm ovanpå och sedan när man fyller på så varvar man torv och halm) som sedan mockas ut med traktor, bobcat eller liknande maskin.

Bädden blir fin-fin gödning till åkrarna sedan när den körs ut på våren/sommaren.

Torven binder kvävet som istället för att avgå som ammoniak då mineraliserar till nitrater (sånt som man vill åt i konstgödning) samtidigt som halmen är mjuk och trevlig att gosa ner sig i för fyrbentingarna.

Att handmocka en ligghall är att be om att få ryggskott, diskbråck och allehanda skador till följd av överansträngning.... med andra ord tänk traktor redan från första tanken på ligghall.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Japp, traktor bör man ha om man ska ha lösdrift.
Vår lösdrift har trampat jord/grusbotten = urin rinner undan.
Mockar en gång i veckan med traktorn, rullar ut en ny rundbal med halm.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Tack för alla era svar! Har bestämt mig nu för att försöka med bara torv, synd att man missar "nergosningseffekten" för hästarna men mina axlar pallar inte mer.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Japp, traktor bör man ha om man ska ha lösdrift.
Vår lösdrift har trampat jord/grusbotten = urin rinner undan.
Mockar en gång i veckan med traktorn, rullar ut en ny rundbal med halm.

En fråga bara, godkänner förprövarna jord/grusbotten i ligghallar?
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Vi har använt bara spån och ett år torv+spån i vår ligghall och det funkar bra. Tar bara bort högarna och strör nytt spån över blöta partier. Mockar ut allt blött inför sommaren. Spånet är ju väldigt lättmockat eftersom det är så ljust.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Alltså man kan bygga bädd av halm också. Du har jordgolv i princip som släpper igenom pisset varför måste du mocka annat än skiten. Rör inte i halmen som är pissad så blir den halmen en bädd. Börjar du röra i halmen så måste du ta ut allt, luktar apa.

Min lösdrift blev faktiskt förvånansvärt bra, de bajsar inte därinne alls, de har en fin bädd, jag har inte ens funderat på om de pissar därinne. Det är rent och är de ute på natten så ligger de och sover där en stundl för de har halmgirlander i manen när man kommer på morgonen, ser ut som julgranar. Jag tar en traktor och gör rent i vår, dvs utrymmet är så stort att en traktor kommer in.

Alltså som du är på gång eftersom du skapade den här tråden, tänk om, kanske finns det en annan lösning.

Jag tror att det är så här att ger man ingen mat i lösdriften så bajsar de inte där.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag står i funderingar och startgroparna till att bygga upp ett vindskydd /lösdrift. Vill ha tips på hur ni gjort med underlag...
Svar
6
· Visningar
2 910
Senast: Narcissa
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 392
Senast: Elin_B
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 549
Senast: Karma
·
Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 112
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vilka banor finns?
  • Prova på trav
  • Att köra travhäst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp