Bukefalos 28 år!

Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Nej, ingen fodring i lösdriften!
Fast mina gör i från sig där iaf.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag har betonggolv med vanligt sågspån och det fungerar bra. Någon gång när jag tyckt att de skulle vara inne mer vid extra dåligt väder har jag lagt in mat men då blir det väldigt grisigt där inne.
Jag mockar varje dag och tar ut allt kiss och bajs och mockar även planen utanför. Jag tycker det funkar bra med spån.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

*KL*

Vi har jordgolv med ett tunt lager grus över. På det sedan rejält med halm. Mockar ut gödslet dagligen och låter urinen ligga kvar. De kissar inte så mkt inne. Men gör de det så rinner det mesta igenom. Bädden håller sig riktigt fin.

Funderar dock lite på inför nästa höstsäsong om spån skulle vara ett alternativ? Halmen är ju skön att ligga på och billig, så det är ju fördelar med halmen med.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Fick hästarna välja själva så skulle de med stor säkerhet ta halm. Tyvärr har inte mina hästar den valmöjligheten....
När fölen är små har jag halm till dem men jag tycker det blir för tungt och svårt att hålla rent i längden. Jag har heller inte tillgång till så mycket halm.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag har en nybyggd lösdrift med gjutet golv. Jag strör med halm och mockar inget under hela vinterperioden utan mockar ut allt med traktor till sommaren. Det fungerar jättebra. Mina hästar älskar sin lösdrift och är mycket i den. Det betyder mycket kiss och bajs. Jag halmar en gång i veckan. Tar med en rundbal med traktorn och rullar av så mycket som behövs.
Jag fodrar inte inne men däremot har de sin eluppvärmda vattenkopp där inne.
Betonggolv under är toppen tycker jag. Det är oerhört mycket lättare att mocka då med traktor. Har grus i fårhuset och det är ett elände. Oftast får man med sig underlaget eller så blir det kvar en del av bädden.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Ni vana lösdriftare- vad strör ni med?

Vi har byggt upp vårt underlag och bädd så här:

Först bort med matjorden och på med tjockt lager grus.
Sedan varvade lager torv och sågspån.
Ovanpå detta massor med halm.

Hingstarna älskar sin lösdrift, de är där jättemycket, och det är förstås bra. Problemet är bara att det är så tungmockat! Halmen blir hiskeligt tung (jag mockar ungefär var- varannan dag) och jag har så ont i mina axlar.

Funkar det med bara torv och spån i en lösdrift? Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för svar!

Vi har halm i ligghallen och mockar ur den 1-2 ggr per år med hjälp av traktor. Annars så ströar vi bara på eftersom.

Hur fungerar det för dig om du bara tar skitarna och använder en lättviktsgrep? Och sedan ordnar du traktorhjälp till våren?
Kisset i halmen gör ju att det bildas värme så med det som botten och nyhalmat ovanpå får de ett bra skydd mot markkylan.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag har en halmbädd. Torv längst underst. Fungerar skitbra! :idea:

Om man har hästar på lösdrift så är nog halm det bästa alternativet. Halm ger hästarna värme. Det gör inte spån eller torv.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag har i ett par år haft torvbäddar i det vanliga stallet, och jag tycker nog att det blir mycket liggvänliga bäddar, torra och fina. Kanske värmer de inte som en halmbädd, men det är mycket värt att de är så torra.

Nu har jag helt skippat halmen i lösdriften, efter att ha läst alla bra svar från er. Och det verkar jättebra! Har tjockt med torv blandat med spån, och när jag var där och mockade idag var det torrt och fräscht och bara några högar att ta bort.

Har bestämt mig för att lägga ut halm i halva när det blir riktigt kallt, så att de kan äta på natten för att hålla värmen, men annars blir det fortsättningsvis bara torv och spån.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag har jordgolv i min lösdrift å strör bara med torv där å tycker d funkar jätte bra lätt mockat i med att den bara används av hästarna på sommaren för att undanfly insekterna.... Men annars tar jag bara bort bajsen å fyller på m torv efter hand som det behövs å sen till våren kommer en bonde å tömmer den å så fylls det på ny torv. Å jag tycker inte d luktar så mycket i med jag håller efter den å tar ut bajsen men kisset lämnar jag kvar så att säga i med d rinner ner i backen.

Suger inte torvet upp den fuktighet som finns i marken, och blir kladdig?

Jag har jordgolv, med halm över, men skulle gärna haft torv eller spån i den delen av ligghallen där dom skiter, för att göra det mer lättmockat!
Problemet är bara att marken är så fuktig...:crazy: har fått för mig att torv eller spån bara skulle bli blött.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag kör med bara halm på (av hästarna packat) jordgolv och mockar minst en gång om dagen, men då jag oftast bara tar bort bajset så blir det inte speciellt tungmockat. De gånger jag tycker att det blir lite väl mkt kiss på ett och samma ställe kan jag mocka bort just där, men annars har jag bädd under och en del rinner ju även ner i marken.

En gång om året hjälper sambon :love: till att mocka ur hela härligheten med traktor, men till viss del blir det en hel del manuellt arbete även då och DET däremot blir ju jättetungt! Nästa gång ska vi dock testa med "nyinköpta" traktorgrävaren, förhoppningsvis behöver vi inte göra lika mkt för hand då, eftersom den kommer åt bättre. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Kan svara hur det är i min lösdrift...

Har jord (eller jättefint grus är det nog mer)golv, och har ett tjockt lager spån och sen halm ovan på. Har inte märkt av att spånet sugit upp fukt alls.
Dock är det lite högre inne i ligghallen, utanför är det en mindre sjö/leråker just nu efter allt regnande....

Mina hästar är inte alls så mycket inne i ligghallen, de är där när jag fodrar kraftfoder (har krubbor där) och ibland när det varit ruskväder så har jag lagt hö där inne. Men de går ut så fort de ätit upp så jag har väldigt lättmockat, max ett par högar i veckan... :)
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag strör ligghallen med halmpellets... Inte det billigaste alternativet när man fyller men ljust och lättmockat. Prövade vanlig halm förra året, hästarna gick inte ut på 3dagar! Maten var serverad tyckte dom ;) Alldeles för tungt att mocka så det blev foder av de balarna istället. O vad det stankt om den halm som blivit nerpissad? Luktade så man mådde illa...

Torv har jag haft länge oxå men tröttnade förra året, mörkt o blir kladdigt som geggamojja (markfuktighet plus alla hästar älskar visst o pissa inomhus :mad: ) o när det fryser så fryser det stenhårt...

Halmpellets :love:
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

kl.

Jag har mina ponnyer på lösdrift, jordgolv, o har alltid haft spån, mockar varje dag, funkat jättebra,
men nu i somras kom jag över torvbalar för 20.-/st, så jag var ju bara tvungen att köpa o prova med, visst, funkade utmärkt då det är +grader,
men inte alls nå vidare då det blivit -grader, det fryser ju, o ger ju inte nån torr o varm bädd då inte,
för min del så blir det åter spån.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

hej jag har haft mitt lösdrift i 4 år och . den är 4 meter hög och 40 kvm och har 2 hästar . jag har spån och strör in nytt en dag i veckan så det går bra tar ut bajsen varje dag och strör lite varje dag men riktigt en gång bara och det funkar bra hos mig . luktar inte kiss , som man kan tro. älskar min lösdrift. blir en bädd på 20 cm minst tills det är dags att ta ut den helt i april. alltid torr .:love:
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Ni vana lösdriftare- vad strör ni med?

Vi har byggt upp vårt underlag och bädd så här:

Först bort med matjorden och på med tjockt lager grus.
Sedan varvade lager torv och sågspån.
Ovanpå detta massor med halm.

Hingstarna älskar sin lösdrift, de är där jättemycket, och det är förstås bra. Problemet är bara att det är så tungmockat! Halmen blir hiskeligt tung (jag mockar ungefär var- varannan dag) och jag har så ont i mina axlar.

Funkar det med bara torv och spån i en lösdrift? Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för svar!

För min del är hela vitsen med lösdrift att man INTE mockar, så jag förstår inte riktigt... Man strör på med nytt strö när det behövs och mockar med traktor på våren.... Annars kan man ju lika gärna ha dom på box?
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag håller alls inte med. Lika gärna ha dem på box för att mockningen inte uteblir? Jag kan prata för egen del, och jag har inte mina hästar i lösdrift för att slippa mocka... Jag mockar gödslet dagligen. Varken tungt eller omständigt. Och vill hellre ha dem i denna hästhållning med valfri utevistelse och rörelse som de önskar.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

För min del är hela vitsen med lösdrift att man INTE mockar, så jag förstår inte riktigt... Man strör på med nytt strö när det behövs och mockar med traktor på våren.... Annars kan man ju lika gärna ha dom på box?

Va? Hela vitsen är att slippa mocka? Vitsen med lösdrift är att slippa stänga in sina hästar stillastående 8-12h/dygn, utan att de får röra på sig kontinuerligt så som deras kroppar egentligen är byggda för att göra, vilket i en förlängning ger större förutsättningar för fysiskt och psykiskt friska hästar. Vitsen kan också vara att låta unghästar vara i en flock där de kan vara trygga tillsammans och uppfostra varandra dygnet runt. Det är enligt forskningsrapporter inte alls ovanligt att hästar drabbas av magsår och liknande när de stallas upp, och att stressnivån generellt är lägre hos hästar på lösdrift. De får också en bättre grundmuskulatur och grundkondition om de går i lösdrift som man har tillgodo när unghästen ska köras eller ridas in.

Sen kan man kanske räkna in det som en positiv bieffekt att det kan bli enkelt att traktormocka sin lösdriftbädd ett par gånger om året istället för att göra det för hand, men just 'slippa daglig mockning' kan man ju lika gärna göra i en box genom att anlägga en bädd där. Bäddar är inte exklusivt för lösdrifter.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

För min del är hela vitsen med lösdrift att man INTE mockar, så jag förstår inte riktigt... Man strör på med nytt strö när det behövs och mockar med traktor på våren.... Annars kan man ju lika gärna ha dom på box?

Men det blir så mycket mindre att mocka när de kan gå ut och in som de vill. De trampar inte runt lika mycket heller. Jag har en ligghall med halm, 4 halvblodshästar (tippar deras genomsnittsvikt till 550 kg) fodrar höet ute och mockar knappt en skottkärra om dagen. Tar tio minuter högst. De gånger jag av olika skäl mer eller mindre varit tvungen att stalla upp dom har det i stället blivit en skottkärra per box! OCH tagit mycket längre tid.

Jag har i ett stall jag jobbade tyvärr sett en negativ sida av lösdriftsbädd. Bädden blev både för mjuk och blöt då det dels fodrades inne i hallen vilket gjorde att hästarna då så klart tillbringade mycket mer tid där inne. Det skulle fodras ute i foderhäck men de flesta som hade kvällsfodringen tyckte det var för långt att gå. Dels mockades det alldeles för sällan då det skulle skötas av annan personal än stallpersonal.

Därför vill jag mocka varje dag och har hårdpackad sand i botten. Det har blivit nästan lika fast som ett betonggolv faktiskt men det finns ingen halkrisk även om hästarna skulle få snöklampar. Sen har jag halm över. Jag tycker det funkar utmärkt. Vet inte om mina hästar är extra renliga av sig.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Det blir ju inte mindre att mocka oavsett hur man håller hästen. Frågan är vart, hur och när man behöver mocka. En häst bajsar ju lika många högar oavsett på vilket sätt den hålls. Antingen hamnar högarna i en box, i lösdriften, eller i hagen. Så frågan är vart ifrån man behöver ta bort dem. Och om det är med grep, traktor etc man mockar.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Fast om de övervägande gör ifrån sig ute går det åt mindre strö, mindre skitigt strö=mindre som behöver mockas ut:)

Jag upplever i alla fall att det går åt betydligt mindre strö när hästarna går i lösdriften. Står de på box har de inget val då hamnar allt i stöet och och blir ihoptrampat. Att hästen gör ifrån sig lika mycket oavsett inne eller ute är ju sant men strömängden som går åt tycker jag blir mindre.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag står i funderingar och startgroparna till att bygga upp ett vindskydd /lösdrift. Vill ha tips på hur ni gjort med underlag...
Svar
6
· Visningar
2 910
Senast: Narcissa
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 392
Senast: Elin_B
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 549
Senast: Karma
·
Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 112
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp