Bukefalos 28 år!

Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

jag strör med halm.

Det är gordgolv. nu med allt regn + hästar som älskar att kissa inne så blev det väldigt blött inne i ligghallen, = tungmockat.

Men vi har testat med något nytt nu. Först halm som trampas till, sen har vi lagt pallar (med avslagna "fötter" ) ovanpå, för att sedan lägga ett tjockt lager med halm över.
Än så länge har vi bara så i halva lösdriften, och det fungerar jättebra! Urinen "silas" igenom och det går smidigt att mocka bort bajset.
Så snart jag får tag på mer pall ska resten av ligghallen "pallas" :D
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Jag tycker i så fall att den enda skillnaden är om de kissar mycket inne eller inte. När man mockar ut gödslet så följer ju inte många strån halm med.
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

jag strör med halm.

Det är gordgolv. nu med allt regn + hästar som älskar att kissa inne så blev det väldigt blött inne i ligghallen, = tungmockat.

Men vi har testat med något nytt nu. Först halm som trampas till, sen har vi lagt pallar (med avslagna "fötter" ) ovanpå, för att sedan lägga ett tjockt lager med halm över.
Än så länge har vi bara så i halva lösdriften, och det fungerar jättebra! Urinen "silas" igenom och det går smidigt att mocka bort bajset.
Så snart jag får tag på mer pall ska resten av ligghallen "pallas" :D

Ruttnar inte trämaterialet i pallarna? Är dessa spikfria?
 
Sv: Tungt i lösdriften- tips efterfrågas!

Ruttnar inte trämaterialet i pallarna? Är dessa spikfria?

Jag har tänkt ta bort dem efter hand att de blir dåliga. Men när det blir minusgrader så tror jag inte att de kommer ruttna. Så jag hoppas på att det inte blir förrän i vår (och då har jag tänkt slänga dem oavsett).

De ligger ju nedåt. Spikarna som håller ihop allt ligger nedåt, och är intryckta. Det är väldigt liten chans att hästarna ska lyckas vända på dem och göra illa sig tycker jag :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag står i funderingar och startgroparna till att bygga upp ett vindskydd /lösdrift. Vill ha tips på hur ni gjort med underlag...
Svar
6
· Visningar
2 910
Senast: Narcissa
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 392
Senast: Elin_B
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 549
Senast: Karma
·
Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 112
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp