Tunnt stalltäcke

Maran

Trådstartare
skulle jag vilja ha tips om. Finns det termotäcken med bara 100 g fyllning? Var? Tjock fleece eller ylle skulle egentligen räcka, men det vill jag inte ha för då sitter det mera spån i täcket än vad det är kvar i boxen, typ.

Hästen är inte klippt utan har en tunn (om någon alls) vinterpäls och förra vintern blev det inte kallare i stallet på natten än någon minusgrad när det var som kallast ute. Nu har han ett stall/transporttäcke med bara bomullsfoder inne och regntäcke ovanpå det ute. Jag har skickat efter ett 200 g stalltäcke som han ska ha inne när det blir nedåt -10 ute. Letar alltså något att ha mittemellan. Tips från täckesnördarna?;)

Sv: Tunnt stalltäcke

Vi har Horzes ekonomimodell och den är tunnare än andra. Skulle tippa på max 150 gram men jag är inte säker. Funkar bra i kallstall på våra islänningar.

Å andra sidan; behöver du ha olika med tanke på hästens komfortzon som är lite större än människornas? Bra artikel om täckande finns på www.hippson.se under artikelarkivet.

Tack för tipsen!

Ja, jag har också funderat över det där med komfortzonen. Tack för att du kommenterade det. Tidigare vintrar har han ju överlevt och sett välmående ut med endast det tunna stalltäcket inne. Då åkte det inte på förrän det var minus ute. Å andra sidan hade han mera vinterpäls då. Det är i år jag blivit pjoskigare pga det verkar som om kusen var borta den dagen vinterpälsarna delades ut ur förrådet.;)

Fast grovfoder är ju också en bra ersättning, eller ger värmekapacitet ... ;)

jag har amigo 150gram på min oklippta men tunnhårig pålle nu, tycker det är helt perfekt:)

Fast grovfoder är ju också en bra ersättning, eller ger värmekapacitet ... ;)
Jag vet. Han får ganska mycket grovfoder, hösilage + halm. Tyvärr är det för bra värden på hösilaget för att jag ska kunna ge så mycket som jag skulle vilja av det. Kusen är lättfödd. Dessutom vill inte ägarna till de ännu mera lättfödda hagkompisarna ge särskilt mycket hösilage ute, inte än i alla fall. Ifjol delade min häst hage med ett fullblod. Det i kombination med lägre värden på hösilaget gjorde att vi kunde ge mycket grovfoder ute.

Idealet ur hästsynpunkt vore ju annars fri tillgång på grovfoder och inget täcke. Tyvärr är inte det möjligt i det stallet. Och ja, vi skulle kunna byta stall, men vi trivs bra i övrigt. I vanliga ordning får man försöka kompromissa och hitta acceptabla lösningar. Vad som sedan är acceptabelt är relativt och beror på vem man frågar.;)

Förstår dilemmat. Våra gör inte heller av med allt jag skulle vilja att de åt i grovfoderväg ...

Ta en tit tpå de sk travtäckena. De finns i tunnare varianter ochmed ett ytskikt osm inte skiten fastnar på.

bidermans kanske?

Eller annars finns det hos Börjes som är helt ok.

Vilket täcke hos Börjes menar du? Jag missade nog det.

Bidermans - vet du vilken av deras leverantörer det är som har täckena du tänker på? Jag blir inte klok på det på deras hemsida, www.bidermans.se.

Surfade vidare och hamnade hos www.ryttargarden.com. Där hittade jag Svea Indoor = fleecefodrat stalltäcke med som det ser ut, blank utsida, och blankt foder vid bogarna. Det kanske är vad jag söker? Någon som har ett sådant täcke?

Börjes=hittar int epå hemsidan, men ser det i katalogen:smirk:
Kolla bland travprylarna om du har katalogen

bidermans vet inte leverantöd utan brukar bara kliva in i någon av butikerna.

Men du kanske har svårt att koma till någon Bideran. Tänkte inte på det dum som jag är..

Börjes - har inte katalogen, men den går ju att beställa.

Bidermans - tror att de har en shop på Åby. Huvva! Då måste jag beblanda mig med travfolk. Hjälp!;)

Bidermanns finn spå Åby, så har du vägarna förbi kan du kanske kika in.

Travfolk bits inte på vardagar. endast på söndagar..:rofl:

jag har 2 st 150 g termotäcken från Horseware Rambo. De har jag köpt på henrikssons ridsport o kostar ca 7-800. Mkt bra, tunna så de är perfekta för vår/höst/milda vinternätter.
Föredrar ett tunt termo framför ylle/fleecetäcken just att ha i boxen, så det inte fastnar en massa spån på täcket.

Jag har ett Svea Indoor från www.ryttargarden.com då de är min sponsor. Jag hade det på min dressyrvalack innan jag klippte kan och var mkt nöjd med det då det ej fastnar spån på utsidan. Lite fastnar på insidan med det är bara att borsta bort innan man lägger på det. Ett mkt bra täcke!!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: Shixle
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 172
Senast: Harbor
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
2 047
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 237
Senast: Camigween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?