Turist i Skåne!

Utöver Kulturen som flera har tipsat om, så rekommenderar jag ett besök på Kulturens Östarp lite längre österut (utanför Veberöd). Gammal bevarad fyrlängad skånegård, på sommaren finns lite djur av gamla lantraser. Finns även en restaurang men den kan jag inte uttala mig om, har inte hunnit äta där än. Sen kan man svänga förbi för en fika hos mig, 5 minuter bort :D

Lund är i övrigt Skånes mysigaste stad, med de gamla kullerstensgatorna och små söta gathus. Inkognito har bästa fikat, mattips har du fått ett gäng riktigt bra redan!
 
Lund är trist. 😉

Ta er mot Ystad och Österlen. Kommer vara ok när ni ska resa.
Kivik med fina gamla hus.
Glimmingehus med historia och eventuella spöken. 😁
Franskans creperi i Rörum.
Ystad är väl värt att besöka.
Spa på Örums Nygård
Haväng och Ravlunda skjutfält.
Ales stenar
Simrishamn och gå i små affärer.
Karlaby kro och äta gott
Hörte brygga och pillehill (andra hållet från Ystad mot Skurup).
Några tips.
 
Jag bor på Österlen och förra året var första året jag var där i slutet på augusti och jag tyckte inte det var så farligt, om du undviker typ Brösarp och Olof Viktors på helgerna. Olof Viktors har numera pizzakvällar också, och är man där typ när de öppnar är det helt ok utan allt för mycket trängsel.

Jag upptäckte den Libanesiska take away-vagnen i kiviks hamn för några veckor sen och gillar Antikhandlaren i Degeberga (bara glas och porslin men inte så mkt skräp som vissa andra ställen är). Min styvmamma gillar Reunion som ligger i Löderup har jag för mig, och ska jag lyxa till det åker jag förbi Smulans i Brösarp och köper lakritsbeskvier. Ett annat tips i min osorterade lista är Vilhelmsdals ostar som de säljer i sin gårdsbutik, eller att time:a in när Reko-ringen har utlämning varannan fredag i Simrishamn, där finns mkt lokalt och fint. Jag tror att du skulle uppskatta att besöka Fabriken, som ligger vid Kivik ungefär, på väg mot Vitaby. Just nu pågår en utställning och Hertha Hillfon.

Förra veckan var jag och fikade med en kompis i Brantevik, på Gamla bageriet. De hade ingen latte eller espresso, och inte heller något bra glutenfritt fika, men bullarna och bröden såg fantastiska ut (vilket jag som glutenfri bara kunde lukta på..).

Är du sugen på glass är det Åhus du ska ta dig till, och den tiden på året är de lite mindre stränderna på vägen "mellan" Kivik och Åhus fantastiska. Jag var i Nyehusen flera gånger förra året och det var supermysigt.
 
Du har ju Flädie vingård utanför Lund med, eftersom du gillar vin tänkte jag ;)
Maten ska vara bra med.
Jag har för mig att de gick i konkurs nu under pandemin? Däremot finns Flyinge Vingård, de har öppet hus var och varannan dag. Gott vin och nära till att promenera runt kungsgården med.

Mina skånetips utöver de som redan finns i tråden är Hörte Brygga, god mat och mysigt. Kronovalls vinslott och pastafabriken i Ingelstorp utöver de Österlenstips ni har fått. Kullaberg, Mölle och Höganäs är vackert, dock kan det vara bra om man uppskattar att vandra/klättra lite i berg. Finns dock möjligheter till återhämntning+ att parkera nära.

I Malmö slår jag ett slag för malmö slott och slottscaféet. Ett icke så energikrävande sätt att ta sig runt är att åka trampbåt runt kanalen (och såklart låta den andra trampa) :D
 
Jag har för mig att de gick i konkurs nu under pandemin? Däremot finns Flyinge Vingård, de har öppet hus var och varannan dag. Gott vin och nära till att promenera runt kungsgården med.

Mina skånetips utöver de som redan finns i tråden är Hörte Brygga, god mat och mysigt. Kronovalls vinslott och pastafabriken i Ingelstorp utöver de Österlenstips ni har fått. Kullaberg, Mölle och Höganäs är vackert, dock kan det vara bra om man uppskattar att vandra/klättra lite i berg. Finns dock möjligheter till återhämntning+ att parkera nära.

I Malmö slår jag ett slag för malmö slott och slottscaféet. Ett icke så energikrävande sätt att ta sig runt är att åka trampbåt runt kanalen (och såklart låta den andra trampa) :D
Jo det konkade, samma ägare som kulturen.
Båda har dock nya ägare nu så vitt jag vet.

Har en vän som arbetade där nämligen när det gick i konkurs.
 
Jag bor på Österlen och förra året var första året jag var där i slutet på augusti och jag tyckte inte det var så farligt, om du undviker typ Brösarp och Olof Viktors på helgerna. Olof Viktors har numera pizzakvällar också, och är man där typ när de öppnar är det helt ok utan allt för mycket trängsel.

Jag upptäckte den Libanesiska take away-vagnen i kiviks hamn för några veckor sen och gillar Antikhandlaren i Degeberga (bara glas och porslin men inte så mkt skräp som vissa andra ställen är). Min styvmamma gillar Reunion som ligger i Löderup har jag för mig, och ska jag lyxa till det åker jag förbi Smulans i Brösarp och köper lakritsbeskvier. Ett annat tips i min osorterade lista är Vilhelmsdals ostar som de säljer i sin gårdsbutik, eller att time:a in när Reko-ringen har utlämning varannan fredag i Simrishamn, där finns mkt lokalt och fint. Jag tror att du skulle uppskatta att besöka Fabriken, som ligger vid Kivik ungefär, på väg mot Vitaby. Just nu pågår en utställning och Hertha Hillfon.

Förra veckan var jag och fikade med en kompis i Brantevik, på Gamla bageriet. De hade ingen latte eller espresso, och inte heller något bra glutenfritt fika, men bullarna och bröden såg fantastiska ut (vilket jag som glutenfri bara kunde lukta på..).

Är du sugen på glass är det Åhus du ska ta dig till, och den tiden på året är de lite mindre stränderna på vägen "mellan" Kivik och Åhus fantastiska. Jag var i Nyehusen flera gånger förra året och det var supermysigt.
Åh vad kul att du tog upp antikaffären i Degeberga. Vi gjorde några riktigt fina fynd där för två år sedan 😍
 
Lund är trist. 😉

Ta er mot Ystad och Österlen. Kommer vara ok när ni ska resa.
Kivik med fina gamla hus.
Glimmingehus med historia och eventuella spöken. 😁
Franskans creperi i Rörum.
Ystad är väl värt att besöka.
Spa på Örums Nygård
Haväng och Ravlunda skjutfält.
Ales stenar
Simrishamn och gå i små affärer.
Karlaby kro och äta gott
Hörte brygga och pillehill (andra hållet från Ystad mot Skurup).
Några tips.
Ja, Glimmigehus är ju superfint!
 
Till Grand i Lund går man för att dricka GT, den menyn är imponerande. Härliga lokaler, stämning och de som arbetar där verkar älska sitt jobb.

Vill man ha vin är det till Lenoteket man ska gå. Rekommenderar deras vintåg (små glas med olika sorters vin. Som en miniprovning). Säger man att man vill ha något skoj så brukar man få det.

Vill man ha öl i trevlig atmosfär fast det regnar är Rauhrakel mysigt. Maten är inte riktigt i min smak dock.

Som utflyktsmål en riktigt varm dag rekommenderar jag Österlenkusten. Sandhammaren är speciell, men av och till hela vägen upp till Åhus är stränderna jättefina. Kallt som fan i vattnet dock.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp