WBanna

Trådstartare
Vi tänkte åka till Turkiet omkring den 6 september och stanna i 2 veckor. Det är jag, min man och vår son som då är 19 månader gammal. Vi vill ha nära till stranden, men även ett bra poolområde vid hotellet. All inclusive är ett plus, men inget måste. Helst ska det vara finkornig ljus sandstrand. Det får inte vara alltför långt från flygplatsen, vill inte åka buss i flera timmar. Så; vart i Turkiet ska man åka? Har ni tips på något specifikt hotell?
 
Om ni reser från en mindre ort kan det lönas att kolla vilka charterbolag som har avgångar från er hemort till Turkiet och så titta på just deras utbud av hotell och få fara direkt "hemifrån" istället för att få en resa även inom landet.

De flesta landar på flygplatsen i Antalaya. Därifrån kan man då bussas vidare till det hotell på den ort man valt. Om man landar i Antalaya kan man ju antingen tillbringa semestern där och då är det ju ingen lång transfer, eller till exempel till Alanya dit det blir ca 2h transfer eller Side med ca 1h transfer. Men orterna (finns många olika), transfertiderna och avståndena brukar framgå från bolagets beskrivning av hotellena. Likaså om det ingår mat/all-inclusive eller om man kan köpa det till.
 
Om ni reser från en mindre ort kan det lönas att kolla vilka charterbolag som har avgångar från er hemort till Turkiet och så titta på just deras utbud av hotell och få fara direkt "hemifrån" istället för att få en resa även inom landet.

De flesta landar på flygplatsen i Antalaya. Därifrån kan man då bussas vidare till det hotell på den ort man valt. Om man landar i Antalaya kan man ju antingen tillbringa semestern där och då är det ju ingen lång transfer, eller till exempel till Alanya dit det blir ca 2h transfer eller Side med ca 1h transfer. Men orterna (finns många olika), transfertiderna och avståndena brukar framgå från bolagets beskrivning av hotellena. Likaså om det ingår mat/all-inclusive eller om man kan köpa det till.

Tack för svar! Tyvärr går det inga flyg härifrån Västerås i september, dom slutar i augusti. Hade varit jätteskönt att slippa Arlanda.
 
Jag och en väninna var i den lilla orten Kemer i augusti, en trevlig och lugn badort med fin natur. Vi bodde på hotellet Melissa Garden, ett ganska litet lägenhetshotell med väldigt trevlig personal och helt okej restaurang. Hotellet ligger lite avsides så var väldigt lugnt där omkring, det tog ca en kvart att gå till centrum och stranden. Från hotellet till stranden kunde man åka minibuss om man inte ville gå, var väldigt smidigt att be receptionen/strandbaren att ringa efter den. Kemer har två stränder en sandstrand och en med klappersten, vi var dock bara på sandstranden eftersom den ligger närmast.
Vi flög från arlanda till Antalya och sen var det ca en timme busstransfer, helt okej tycker jag.

En nackdel med Kemer var att det var mycket ryssar där och en del av dem rökte och levde om på stranden, en annan att det var lite ont om solstolar på stranden så kan tänka mig att man kan bli utan om man kommer sent på dagen.
 
Fördelen med Arlanda är väl istället då att "alla" bolag flyger därifrån :)

Jag och mitt barn far i sommar med Nazar till Side, Sueno Side heter anläggningen vi ska bo vid. Det ser väldigt lockande ut och verkar ha "allt". Mitt barn är tonåring så han kommer att ha fullt upp att göra där hoppas jag. Det ligger vid stranden och har sju pooler.

Jag har också med mitt barn varit till Fritidsresors stora familjeanläggning i Turkiet. Det heter Blue Village Pascha Bay och ligger lite utanför Alanya. Vi hade all inclusive där. Och var mycket nöjda, hade en fantastisk vistelse. Ligger också vid stranden. Det ligger "utanför" så det är behov av buss/taxi/dolmus när man vill fara iväg. Eftersom jag reste själv med barnet passade det mig perfekt att barnet hölls inne på området och jag inte behövde hänga efter honom hela tiden (han pratar flytande engelska och är tonåring nu så inget litet barn).

I somras var vi till ett litet familjdrivet lägenhetshotell där kvinnan i paret är svenska. Också med Fritidsresor. Sunway heter det. Några hundra meter till stranden och i utkanten av stan. Vi hade halv pension. Enkel mat, men kostade inte mycket heller.
 
Tack för jättebra tips! Vi hade all inclusive när vi var på Gran Canaria och det var helt värdelöst, men alla jag har hört som har haft "all in" i Turkiet har varit jättenöjda. Så är det värt det eller är det bättre och mer prisvärt att köpa sina måltider på restaurangerna osv?
 
Har varit flera gånger i Side med barn. Perfekt barnstrand. Har även provat Alanya, med all inclusive men aldrig mer!!!!
I side har vi inte bott all inclusive utan hade lägenhetsrum på hotell där man kunde köpa till alla måltider . Köpte till frukostbiljett för hela veckan så vi åt frukostbuffén och vi åt ofta på hotellet på kvällarna med. Andra kvällar har vi tagit Dolmusbuss in till gamla Side stad och gått runt där och ätit. Där finns ingen biltrafik...jätteskönt!!!
Bott mest på Side Village som är ett enklare hotell men mycket prisvärt. Fräscht med bra mat och jättetrevlig personal.
 
Jag är väldigt skeptisk till all-inclusive, främst för att jag hört berättas att maten ofta står framme länge osv. Så jag fördrar att bo med möjlighet att fixa enklare saker på egen hand och sen äta ute. I Kemer var priserna väldigt bra, flera gånger blev vi förvånade över att middagarna inte blev dyrare trots att vi käkade flera rätter och drack både vin och drinkar.
 
Så är det värt det eller är det bättre och mer prisvärt att köpa sina måltider på restaurangerna osv?

Generellt om all inclusive tycker jag att det hänger ihop med antalet stjärnor på hotellet. Tre stjärnigt, enkel mat och inte så många rätter. Fyra-fem stjärnigt, överdådiga buffer med god mat.

Eftersom jag rest själv med barn har det varit oerhört smidigt med all inclusive. Dels för att barnet själv då kunnat plocka ihop det han kan tänka sig äta och dels att det inte blivit någon stress att få upp barnet ur vattnet och iväg för att börja söka och vänta på mat. Hungriga barn är inte alltid så där jätteroliga att handskas med. Och med all inclusive får man även äta på andra restauranger utanför hotellet precis när man själv vill :)
 
Generellt om all inclusive tycker jag att det hänger ihop med antalet stjärnor på hotellet. Tre stjärnigt, enkel mat och inte så många rätter. Fyra-fem stjärnigt, överdådiga buffer med god mat.

Eftersom jag rest själv med barn har det varit oerhört smidigt med all inclusive. Dels för att barnet själv då kunnat plocka ihop det han kan tänka sig äta och dels att det inte blivit någon stress att få upp barnet ur vattnet och iväg för att börja söka och vänta på mat. Hungriga barn är inte alltid så där jätteroliga att handskas med. Och med all inclusive får man även äta på andra restauranger utanför hotellet precis när man själv vill :)

Ja, det är precis så jag också tänkte, att det är smidigt när man har barn med sig och som du säger så kan man ju ändå gå till andra restauranger, man vill ju ha lite omväxling. :) Det kommer att bli antingen all inclusive eller ett lägenhetshotell så man kan fixa mat själv.

Vilka bra tips jag har fått, det uppskattas verkligen, så ett stort tack till alla er som har svarat!
 
Vi var på Fritidsresors hotell Pascha bay förra året och var kanonnöjda! Jag är en sådan som inte brukar vilja åka till samma ställe flera gånger men dit kan jag faktiskt tänka mig att åka igen!
Fräsch anläggning, fräsch god mat, fint poolområde, precis vid stranden och det bästa av allt - inga tyskar eller ryssar utan bara skandinaver!

Landar man i antalya så är det tyvärr ganska lång transfer men numera flyger ju fritidsresor också till den andra flygplatsen (glömt namnet) som ligger närmare och då är det bara 30 min transfer.

Rekommenderar verkligen Pascha bay om man reser med barn.
 
Vi var på Fritidsresors hotell Pascha bay förra året och var kanonnöjda! Jag är en sådan som inte brukar vilja åka till samma ställe flera gånger men dit kan jag faktiskt tänka mig att åka igen!
Fräsch anläggning, fräsch god mat, fint poolområde, precis vid stranden och det bästa av allt - inga tyskar eller ryssar utan bara skandinaver!

Landar man i antalya så är det tyvärr ganska lång transfer men numera flyger ju fritidsresor också till den andra flygplatsen (glömt namnet) som ligger närmare och då är det bara 30 min transfer.

Rekommenderar verkligen Pascha bay om man reser med barn.

Det låter perfekt, ska genast kolla upp det hotellet! Skönt att slippa tyskarna, dom hade invaderat hela hotellet när vi var på Gran Canaria och dom har verkligen ingen hyfs... :rage:
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 234
Senast: ptr
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 475
Senast: Gunnar
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 935
Senast: ameo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 394
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp