Turridning med en total nybörjare

Reville

Trådstartare
Pappa fyller jämnt i år och han är en sån person som antingen redan har allt eller så köper han det han vill ha, alltså sliter jag mitt hår varje gång han fyller år MEN nu så kom jag på den briljanta idén att lura upp honom på en hästrygg genom att åka på turridning! Han har aldrig suttit på en häst förut men han tycker att de är jättefina och har själv pratat om att vi borde åka på turridning någon dag. Han har klappat min häst några gånger men det är ungefär all häst-erfarenhet han har ;)

Min tanke är väl att han ska få prova på en ridbana först så att gas, broms och styrning introduceras och sen ut på en skrittrunda tillsammans i skogen eller något.

Jag har googlat lite och tänkte ringa runt när det närmar sig, men först tänkte jag kolla om någon här har egna erfarenheter av turridningar och om någon har haft med en total nybörjare på turridningen? Är det värt pengarna eller borde jag fråga runt bland hästvännerna hemmakring istället? Tyvärr är min egna häst lite för ung för denna sortens aktiviteter och dessutom känns det lite mer speciellt att åka iväg på ett arrangemang istället för att bara vara hemma hos nån granne som har en snäll häst och skritta ett par varv på en ridbana...

Så jag tar gärna emot alla typer av tankar och åsikter :)
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Har haft turridning med nybörjare i alla åldrar och det har inte varit några problem! Alla utom en väldigt hästrädd kvinna tyckte det var skitkul och galopperade :)
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

jag har varit påturridning på islandshästar med totala nybörjare, gick hur bra som helst och var uppskattat :)
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Vi had med oss 2 nybörjare på en långtur, de var med de 3 första dagarna, inga problem, en ridvan tjej fungerade dock dåligt, hon vågade bara rida ett par av hästarna.

Annars är det vanligt med nybörjare på turridning, bara att boka ;)
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Turridning på islandshäst kan jag varmt rekomendera, har varit med på många först som deltagare sen som turledare när jag skaffat egen häst (från den turridningsfirman). Det var väldigt vanligt att det var flera nybörjare med på varje tur och med flera turledare så blev tempot anpassat till alla. Turerna vi hade där innehöll också fika efter ridturen eller mitt i skogen, vilket brukade vara uppskattat. Tycker det är en jättebra sätt att fira din pappa
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Också både varit på turridning på Islandshäst där det närmaste vissa varit en häst innan är att de spelat på travet. Isländshästar är hemskt tacksamma på det sättet, som att sitta i en soffa. :)
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

min pappa som inte ridit sen han var typ 2år gammal var med på western turridning, hade gått hur bra som helst tydligen. han var en natur begåvning enligt han själv :p.
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Svarar alla:

Vad kul att ni har positiva erfarenheter allihop och att det har varit så uppskattat bland nybörjarna! Jag blev så nöjd när jag kom på idén, det kommer bli en kanonbra present :)
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Min första kontakt med hästar var en islandshästtur med jobbet. Hade då ingen som helst erfarenhet ("Hästar är farliga i bägge ändar och obekväma i mitten...") men det hela gav rejäl mersmak. Nästan så jag tycker att det skulle sitta små varningsetiketter på dem:

VARNING

Detta djur kan leda Dig in i ett allvarligt beroende,
ändra ditt liv samt påverka Din ekonomi.

Socialstyrelsen


:D
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Turridning är ju en supertrevlig aktivitet, men tänk på en sak - en total nybörjare kan bli väldigt, väldigt trött.
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Haha! Pappa har den åsikten också - de bits fram, sparkas bak osv :D Men han tycker de är fina djur, och jag vill gärna få in honom på hästspåret genom att börja med en positiv upplevelse som råkar vara en oskyldig födelsedagspresent (inga dolda planer alls...) ;)
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Tack för tipset :) Jag har faktiskt redan ägnat det en tanke och kommit fram till att det inte blir någon långritt på flera timmar, utan snarare en kortare lunktur i skogen. Får checka av med honom under ridturen så får vi se hur mycket han orkar med.
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

De flesta nybörjare som jag har träffat på, har tyckt att en timmes ridning är för kort och 2 timmar är för länge...
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Jag tog med min stackars kusin på en turridning på islandshäst, hon var totalt nybörjare, förutom några lugna ridturer som barn. Det var jättekul, vi red själva efter en karta. Dock red vi fel väg så vi var ute 3,5 timme innan vi hittade hem igen, alla gångarter, (även om det förstås mest var skritt, delvis därför det tog så lång tid... Hon var så mör att hon knappt kunde sitta av, men trots det var det väldigt uppskattat!! Träningsvärken varade länge..

Min sambo släpade jag med på westernridning, det gick bra men han blev inte ridfrälst precis, tyckte det skumpade för mycket och förstod inte det roliga liksom. Men är glad att han fått pröva på!
Hans pappa (som var närmare 70 då) fick prova att rida en snäll häst jag lånade och blev väldigt imponerad och tyckte det var riktigt kul, önskade att han kunde få hoppa lite - mest på skoj men jag tror det fanns lite allvar bakom. Tyvärr har han ryggproblem, annars vore det en bra present till honom. :)
Så är din pappa det minsta intresserad är det ju perfekt! :D
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Min pappa och jag var på turridning på islandshästar för några år sedan, han har varit på turridningar innan men han klarade det jättebra även om han inte är häst älskare, men han är väldigt orädd.
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Haha, stackars din kusin! Trots att det bara var skritt så märks det nog rätt bra i deras oanvända ridmuskler :D

Ja, vi får ju se hur det kommer gå, det kanske inte alls väcks något större hästintresse men han kommer förhoppningsvis tycka att det var en rolig upplevelse. Jag lär åtminstone vara ensam om min idé då resten av familjen är väldigt häst-reserverade ;)
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Finns det ingen stark rädsla med i bilden brukar det fungera hur bra som helst.

Det man ska tänka på om man har nybörjare med i gruppen är snarare att de som är mer ridvana inte får ut så mycket av ritten. Men gör man det för "nybörjarnas" skull och inser att det är de som måste få styra tempo och gångarter, är det inga problem. Därför är vi noga med att inte blanda grupper av nybörjare med riktigt erfarna. Det har hänt vid något tillfälle att gruppen SJÄLV har bokat så blandat (bland annat en förening) och då tyckte de mer erfarna att det inte var tillräcklig fart på turen, vilket helt berodde på att de två nybörjarna var osäkra och fullt nöjda med att vara ute i skogen på en häst. Av säkerhetsskäl finns det helt enkelt ingen annan lösning än att anpassa turen till de minst erfarna.

Så jag rekommenderar att du tydligt informerar arrangören om att din pappa är "total nybörjare" och att ni inte vill rida i en blandad grupp tillsammans med erfarna ryttare.

Rekommenderat är också inte att rida på långtur allra första gången.

Vi har haft släktgrupper där den totala nybörjaren varit både 73 och 79 år gamla, tillsammans med sina barn och tonåriga barnbarn, med mycket lyckade resultat.

Lycka till!
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Det gjorde det för mig för mer än 20 år sen... :)
Och det var just islandshästar, finns det nadra sorter?
 
Sv: Turridning med en total nybörjare

Det gjorde det för mig för mer än 20 år sen...
Och det var just islandshästar, finns det nadra sorter?
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: dpmatte
·
Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 025
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp