Två feta hästar!

G

guldmane

Den ena vägrar gå ner i vikt, den andra ser normal ut nu. Under sommaren gick mina två hästar upp i vikt och blev jättefeta. Efter att ha gått på uträknad foderstat har nu den ena gått ner i vikt men ändå musklat på sig och ser fin ut. Men den andra är precis lika fet som i somras.

Han är en stor islandshäst som istort sett inte rids något. Förra vintern åt han minst 41MJ (+ några kg oanalyserat hösilage) och blev nästan lite för smal. Nu får han bara 41MJ det ger 5kg hö (han står på halm som han äter ordentligt av så där räknar jag ca 1kg) + 1kg morötter. Jag tycker han får så lite mat redan men måste väl minska på höet, hur mycket tycker ni?

Och efter hur lång tid bör man kunna se effekten av att minska energin?

(Hö: 6,9MJ 51Smrp 2,4ca 1,5p 0,9mg)
 
Hur tjock hästen än är så får du aldrig minska på höet mer än ner till minimi givan 1,5kg/100 kg häst och dygn. OBS om man räknar på ts så är det 1,2 kg/100kg häst och dygn. du kan dra bort allt annat men höet får man aldrig röra. Det har jag lärt mig av Christina Planck. Jag var på foder kurs för henne och frågade då vad man kan göra för att banta en häst och fick då dessa råd. Plus att motionera den mer utan att öka på foder mängden.
 
Men ABSOLUTA minigivan är ju 1 kg ts/100 kg häst, dvs 1,2 kg hö. Däremot REKOMMENDERAS 1,2-1,5 kg TS/100 kg häst, men det är ju en helt annan sak.
 
du måste rida den ordentligt,det är mycke av problemet som ligger der att den inte morsjoneras regelbunden.
en fet häst är lika illa som en för smal häst,men du skall vara nog med fodret och morsjon.det finns att köpa ett särligt hö som det är mindre fett rersrursjer i eller hur man skriver det......
 
Ja, jag tycker också han får lite mat men vad ska jag göra? Byta hö med sämre värden? Förstår ju också att om han rids är det lättare att hitta en fin form men som läget är nu så rids han inte. Det måste gå att få en häst i normalhull fast den inte rids.

Tycker ni att det är helt fel att sänka höet något??? Finns det andra vägar än att byta till sämre hö?
 
Jag tycker du redan har ett BRA bantarhö, låg energi men ordentligt med protein. Du har inte möjlighet att ställa honom på spån och bara ge 1 kg halm? Det kan göra susen.

Hur fort det går att han går ner i vikt beror ju på hur mycket mindre än behovet (för att hålla övervikten) han får.
 
Dom går på lösdrift så då vill jag gärna ha halm åt dom inne + att det blir billigare men jag ska ta och överväga saken!

Men du tycker inte jag ska minska höet något, han äter ju halm så stråfoder får han väl tillräckligt (även om det är vid minimigräns).

En annan sak är ju att de går på lösdrift och äter gemensamt tre mål hö-mat per dag och man kan ju inte vara säker på att de får i sig lika mycket. Övriga två mål får de för sig och där kan man anpassa mer individuellt. Men jag kanske ska börja stänga in dom på natten så endast två mål blir gemensamma (kommer ändå göra det i vinter). Kan ju vara så att han äter fortare än den andra. Jag har spanat på dem och jag får inte det intrycket snarare tvärtom men han är den defenetiva ledaren så det är möjligt att han lätt kan knipa åt sig mer mat.
 
Dra inte ner på höet! Ta isf bort halmen som, om jag förstår det hela rätt, bara innehåller energi = fett. Kan det inte vara så att han är bukig för att han får för lite? Att han äter halm kanske är för att han behöver mer hö att tugga på och ur bantarsynpunkt måste det väl vara bättre att ge hö än halm? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 298
Senast: Tiffany
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 193
Hundhälsa Vår (mammas) gammelhund behöver gå ner i vikt då hon lagt på sig lite för mycket senaste åren. Det är inget överdrivet men nu när hon är...
2
Svar
30
· Visningar
3 956
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp