Bukefalos 28 år!

Gå ner i vikt, hur gör man?

cherie

Trådstartare
Vår (mammas) gammelhund behöver gå ner i vikt då hon lagt på sig lite för mycket senaste åren. Det är inget överdrivet men nu när hon är gammal med atros i knäna är det ännu viktigare att hon håller nere vikten. Hunden har i hela sitt liv varit åt det magra hållet men nu är hon istället åt det rundare hållet. Mamma har förnekat det ett tag men brukar lyssna och lita på mitt omdöme, även om det skär i hennes hjärta att behöva dra ner godis, minska fodergivan osv.

Vi har ingen koll på vad hunden väger i dagsläget men ska försöka hitta någonstans att väga henne imorgon för att utröna exakt startvikt. Hur går vi tillväga sen?

Hon har vägt omkring 28-30 kg när hon ser fin ut, skulle tro att hon väger omkring 33 kg nu kanske. Men det är en ren gissning. I dagsläget äter hon Robur lamb & rice, dosen ungefär den för en 25-30 kg tung hund (ibland äter hon inte på flera dagar dock). Utöver det får hon två ostskivor per dag med sin medicin, samt en liten klick blötfoder för glukosamin. Mamma ger henne lite godis vid promenader, men menar att det inte är mycket. Hon harbytt ut de feta frolic-godisarna (som hon ger hela men som jag tycker man gott kan dela i minst sex bitar!) mot kexliknande saker.

Hunden är 11 år gammal med låg aktivitetsnivå.

Det vi tänkt förändra:
- Minska fodergivan, ev dryga ut med rivna morötter om hunden blir hungrig
- Ta bort ostskivorna och ge medicinen med lite blötfoder istället
- Minska godiset

Jag undrar dock med hur många procent det är OK att minska fodergivan? Och om det är något annat som vi bör tänka på när vi bantar hunden?
 
Varför har hunden låg aktivitetsnivå? Jag hade ökat aktiviteten i första hand, förslagsvis med simning eller liknande.
 
Ja såklart, glömde såklart skriva det. Aktivitetsnivån ska utökas i form av fler promenader i skog och mark där terrängen blir lite tuffare. Detta har redan gjorts i viss utaträckning utan resultat. Simning finns det ingen möjlighet till tyvärr. Andra bra tips välkomnas såklart, men det är lite problematiskt dels på grund av lederna och dels på grund av begränsningar hos mamma.
 
Om ni har möjlighet:
Promenader i rejält kuperad terräng. Skippa torrfoder och ge färskfoder istället, ge då max 2% av målvikten per dag. Ger ni godis vid träning osv, undvik sådant med spannmål i.
 
Om ni har möjlighet:
Promenader i rejält kuperad terräng. Skippa torrfoder och ge färskfoder istället, ge då max 2% av målvikten per dag. Ger ni godis vid träning osv, undvik sådant med spannmål i.

Skulle varit drömmen men mamma är mycket skeptisk till att byta/experimentera med foder pga problem med känslig mage. Har argumenterat för färskfoder tidigare men det känns lönlöst.

Det är trist att vilja så mycket men behöva inse att hunden faktiskt inte är min. Jag försöker skapa de bästa förutsättningarna som går genom att jobba med det som faktiskt är inom räckhåll. Det finns mycket jag skulle gjort annorlunda om det varit min hund, även om hon absolut lever ett fullgott hundliv nu med.
 
Skulle varit drömmen men mamma är mycket skeptisk till att byta/experimentera med foder pga problem med känslig mage. Har argumenterat för färskfoder tidigare men det känns lönlöst.

Det är trist att vilja så mycket men behöva inse att hunden faktiskt inte är min. Jag försöker skapa de bästa förutsättningarna som går genom att jobba med det som faktiskt är inom räckhåll. Det finns mycket jag skulle gjort annorlunda om det varit min hund, även om hon absolut lever ett fullgott hundliv nu med.

Fy så trist. Just känslig mage är ju även det något som i princip alla hundar blir av med när de slipper torrfoder :/ Min första tik, hon kunde inte äta NÅGOT utom sitt foder ett tag. Visade sig att det var just det fodret som gjorde henne känslig, för när jag efter mycket om och men lyckades byta foder så fick hon plötsligt stålmage och klarade vad som helst. Skrev ett blogginlägg om det också. Om du tror att din mamma vill läsa det så kan jag skicka länk till dig.
 
Fy så trist. Just känslig mage är ju även det något som i princip alla hundar blir av med när de slipper torrfoder :/ Min första tik, hon kunde inte äta NÅGOT utom sitt foder ett tag. Visade sig att det var just det fodret som gjorde henne känslig, för när jag efter mycket om och men lyckades byta foder så fick hon plötsligt stålmage och klarade vad som helst. Skrev ett blogginlägg om det också. Om du tror att din mamma vill läsa det så kan jag skicka länk till dig.

Jag tror inte det är någon ide men jag läser det gärna ändå :-) Magen är ju helt bra nu och inte alls känslig så jag tror mamma inte orkar mecka i alla fall, men jag vet liksom du säger att färskfoder ofta är bra för annars känsliga magar. Tror hunden hade gillat färskfoder också, hon har aldrig tyckt särskilt mkt om torrfoder. Mamma har superliten frys också så även om jag skulle kunna övertala henne skulle det bli svårt på det sättet, det skulle göra att det tog emot ännu mer.

Jag har läst dina tidigare trådar om din mammas katt som du försökt förbättra situationen för, jag tror våra föräldrar är lite liknande varandra kanske :)
 
Jag skulle utan problem halverat fodergivan och sen gett grönsaker för mättnad.

Med människor brukar man väl säga att mat är 80 % och träning 20 % av viktnedgången. Vet inte hur det är med hundar? Så beroende på hur hon har rört sig tidigare samt hur mycket ni ökar är det inte säkert det hjälper vikten jättemycket. Så hur mycket motion har hon fått innan? Och vad kommer hon få?
Däremot är det ju alltid nyttigt med motion ändå!
 
Om hon har artros kan ökad träning skada innan hon minskat i vikt. Det måste ökas försiktigt. Jag skulle helst välja ett kombinerat led- och bantningsfoder från veterinären.
 
Jag hade minskat fodret lite, men ersatt med grönsaker. Hade inte brytt mig om att byta foder eller liknande, och inte heller satt hunden på ren svältkost. Hunden är stor och har artros. Den kommer nog leva max 2 år till. Jag har mycket svårt att tro att något kilo övervikt hit eller dit kommer påverka livslängden mer än ett par månader! Så satsa på att ge hunden god livskvalitet istället. Det inkluderar någon gotte då och då, men har ni möjlighet och hunden gillar det så tycker jag att simning är en väldigt bra aktivitet!
 
Om ni har möjlighet:
Promenader i rejält kuperad terräng. Skippa torrfoder och ge färskfoder istället, ge då max 2% av målvikten per dag. Ger ni godis vid träning osv, undvik sådant med spannmål i.

Jag är skeptisk till färskfoder som bantarmat. Schäfrarna jag har kan inte äta något färskfoder utan att svälla till spärrballonger alternativt får de så liten mängd att hanen börjar äta jord i ren desperation.
 
Hunden är gammal så en viktminskning ska vara långsam. Jag hade minskat det vanliga fodret med 10% och fyllt upp med rivna morötter/vitkål. Råa morötter/vitkål smälts inte i hundmagen, så inget tas upp från det utan det är ren bukfylla. Sen hade jag minskat 2 ostskivor till 1 ostskiva, ost med låg fetthalt. Godis på vanlig promenad? Det hade jag slutat med helt. Så hade jag ökat mängden motion också, men väldigt långsamt. Öka med t ex 5 min / promenad per vecka tills det blir dubbelt mot nu. Under tiden har tiken förmodligen gått ner lite i vikt och få då inte lika stor belastning på sina gamla ben.

Det finns speciellt bantarfoder hos veterinären. Det är mycket mer fiber än i ett normalt foder, men jag är tveksam till att använda det på en gammal hund. Att byta till lightfoder gör i regel ingen nytta.
 
Tack för input allihopa. Många av er har lyft bra reflektioner som jag tar till mig av.

Vi gör så att vi minskar fodret men inte för mycket, och fyller ut resten med grönsaker. Ni har rätt i att hunden är gammal, men tanken är egentligen inte att öka livslängden, utan att öka livskvaliteten under de sista åren. Hon är ändå ovanligt fräsch för sin ålder, men jag tycker hon ser lite för tung ut och att ett par kilo mindre skulle kunna göra att hon blir piggare och mindre stel. Jag vill även förhindra att hon går upp ytterligare i vikt.

Steg 1 är att hitta en våg, så tar vi det därifrån.
 
Jag är skeptisk till färskfoder som bantarmat. Schäfrarna jag har kan inte äta något färskfoder utan att svälla till spärrballonger alternativt får de så liten mängd att hanen börjar äta jord i ren desperation.

Det var jag också, innan jag provat att ge färskfoder en längre tid. Min Wahidah var alltid sådan som fick äta LITE torrfoder för att inte bli tjock. Henne ville jag inte alls ge färskfoder, för jag var övertygad om att hon skulle bli tjock och aldrig vara mätt. En veterinärvän övertalade mig ändå att byta och jag gav då Bravos färskfoder för tjocka hundar. Hon gick möjligen upp i vikt lite i början, men sedan la det sig. Efter två månader, när kroppen vant sig vid nya maten osv, då plötsligt fick jag öka mängden mat. Första gången någonsin som jag ökade mängden mat till henne och senare bytte jag även foder, för hon behövde äta så stora mängder av tjockisfodret för att hålla vikten. Efter det åt hon vanlig mat i sådan mängd som en hund i hennes storlek beräknades äta, och höll vikten utmärkt.

Min omplacering, Aysu, hon var smällfet när hon kom till mig. Verkligen smällfet. En saluki som det inte gick att känna revbenen på, inte ryggrad eller höftknölar heller för den delen. Där tog jag inte ens med torrfodret hem, gav färskfoder direkt innan jag började barfa. Hon gick ner i vikt snabbt, smidigt och håller vikten hur bra som helst.

Har utöver det flera vänner som upplever samma som med min Wahidah, hundar som de alltid haft svårt att hålla i bra hull, men efter ett tag på råfoder i något slag så är hundarna lättare än någonsin att hålla i bra hull. Men det gäller ju då att man ger det såpass lång tid att kropparna hinner vänja sig vid nya maten.


---

tillägg: läser man lite i olika grupper för färskfoder/barf så dyker det snabbt upp MÅNGA bilder på hundar som förut varit tjocka men som blivit i utmärkt form efter foderbytet.
 
Om din mamma gärna vill ge godis på promenaderna, tipsa henne om att ge PYTTEbitar. Jag har hundar i ungefär samma storlek, och en frolicbit skulle förmodligen räcka i stort sett hela promenaden för oss ;) Godiset är ju bara en bonus, inget hunden ska bli mätt av. Om hon arbetar lite med hunden på promenaderna och därför ger godis, är det ju dessutom bättre att ge små, små bitar som hunden inte behöver lägga tid på att stå och tugga.
Som liten jämförelse kan jag säga att om mina ska bli alldeles extra bortskämda och få "riktigt godis" köper jag några små mjuka bitar som är typ 5*10 mm i storlek och delar på två eller tre bitar till mina hundar som ligger på mellan 30 och 40 kg :)

Och beroende på hur nogräknad hunden är, kanske den kan få lite av sin matranson som godis istället? Alltså helt enkelt ta med några torrfoderbitar i fickan stället för godis. Om den inte tycker att vanliga maten duger som godis, finns det oftast pyttesmå provpåsar med olika sorters torrfoder. En sån liten påse bör räcka en evighet och kostar nästan ingenting. Och är förhoppningsvis (det får man ju kolla upp först) ett lite energisnålare alternativ än stora bitar av "riktigt godis".

Jag tycker inte man ska göra några jätteförändringar på en så gammal hund. Den är 11 år och ganska stor, så boot camp nu känns bara taskigt. Se över maten och öka motionen lite försiktigt (även jag vill slå ett slag för simning men såg att det inte var en möjlighet?).
 
Vår (mammas) gammelhund behöver gå ner i vikt då hon lagt på sig lite för mycket senaste åren. Det är inget överdrivet men nu när hon är gammal med atros i knäna är det ännu viktigare att hon håller nere vikten. Hunden har i hela sitt liv varit åt det magra hållet men nu är hon istället åt det rundare hållet. Mamma har förnekat det ett tag men brukar lyssna och lita på mitt omdöme, även om det skär i hennes hjärta att behöva dra ner godis, minska fodergivan osv.

Vi har ingen koll på vad hunden väger i dagsläget men ska försöka hitta någonstans att väga henne imorgon för att utröna exakt startvikt. Hur går vi tillväga sen?

Hon har vägt omkring 28-30 kg när hon ser fin ut, skulle tro att hon väger omkring 33 kg nu kanske. Men det är en ren gissning. I dagsläget äter hon Robur lamb & rice, dosen ungefär den för en 25-30 kg tung hund (ibland äter hon inte på flera dagar dock). Utöver det får hon två ostskivor per dag med sin medicin, samt en liten klick blötfoder för glukosamin. Mamma ger henne lite godis vid promenader, men menar att det inte är mycket. Hon harbytt ut de feta frolic-godisarna (som hon ger hela men som jag tycker man gott kan dela i minst sex bitar!) mot kexliknande saker.

Hunden är 11 år gammal med låg aktivitetsnivå.

Det vi tänkt förändra:
- Minska fodergivan, ev dryga ut med rivna morötter om hunden blir hungrig
- Ta bort ostskivorna och ge medicinen med lite blötfoder istället
- Minska godiset

Jag undrar dock med hur många procent det är OK att minska fodergivan? Och om det är något annat som vi bör tänka på när vi bantar hunden?


Nuvarande gamling är så fysiskt fräsch och pigg att jag fortfarande kör rätt tufft med henne. 9års jaktlabbetant som far runt som en furie när det passar. Det är ju det enklaste, att hålla igång dem så de inte bara tappar muskler när man drar ner på maten.

Hade en artroshund för några år sedan som var mycket svårare att hålla efter. Det blev en så himla låg giva, trots att hon åt kortison och var någorlunda pigg. Gav som flera skrev grönsaker, popcorn, etc som utfyllnad och för furageringsbehov. Men finns det ingen bantarfoder ni kan testa istället för att minska givan för mycket, något som vet kan rekommendera er hund?

I övrigt givetvis bort med godis och ost. Har den fina tänder behöver ni inte rivna morötterna, det är bara bra om den får ligga och tugga sönder dem själv.
 
Blir så glad av enegemanget och alla tips! :) Tack!

Godis i pyttebitar o.s.v. o.s.v. har jag kört med i evigheter men som sagt är det så att jag måste övertala ägaren till hunden, och det är inte lika enkelt. Det är svårt att lägga fram det så hon inte hamnar i försvarsställning! Hunden är hennes älskling och de lever ensamma tillsamans, att ens prata om något som skulle kunna tolkas om att hon "gör illa hunden" är jobbigt.

Hunden är egentligen varken glad i mat eller godis (om det inte är något särskilt gott som lever eller revben och dylikt) så mycket ligger hos mamma som slentrianmässigt stoppar i hunden godis lite här och var. Tror även hon inte har någon jättekoll på fodergivan egentligen, hunden lämnar ju ofta från dagen innan osv (vi har prövat att ge mat på fasta tider åtskilliga gånger, då äter hon inte på hur länge sen helst). Som sagt påstår hon sig ha koll och inte ge hunden mer en max 6-8 pyttegodisar per dag men jag vet inte, det är inte min uppfattning.

Det ska inte bli något boot camp så ni behöver inte vara oroliga. Mat är dessutom långt ifrån hundens glädje i livet och har aldrig varit. Livskvalite för henne nu på äldre dagar är att få springa onkring i skog och mark, göra lite upptäcktsfärder, ligga och spana/vakta tomten och få ett gott ben att tugga på ibland.

Simning är inte ett alternativ av flera anledningar, men en av dem är för att hunden avskyr vatten över allt annat på jorden och blir oerhört olycklig när vi tvingar i henne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Acto
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 649
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62...
2
Svar
31
· Visningar
3 344
Senast: Miljon
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 529
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp