Bukefalos 28 år!

Gå ner i vikt, hur gör man?

Det var jag också, innan jag provat att ge färskfoder en längre tid. Min Wahidah var alltid sådan som fick äta LITE torrfoder för att inte bli tjock. Henne ville jag inte alls ge färskfoder, för jag var övertygad om att hon skulle bli tjock och aldrig vara mätt. En veterinärvän övertalade mig ändå att byta och jag gav då Bravos färskfoder för tjocka hundar. Hon gick möjligen upp i vikt lite i början, men sedan la det sig. Efter två månader, när kroppen vant sig vid nya maten osv, då plötsligt fick jag öka mängden mat. Första gången någonsin som jag ökade mängden mat till henne och senare bytte jag även foder, för hon behövde äta så stora mängder av tjockisfodret för att hålla vikten. Efter det åt hon vanlig mat i sådan mängd som en hund i hennes storlek beräknades äta, och höll vikten utmärkt.

Min omplacering, Aysu, hon var smällfet när hon kom till mig. Verkligen smällfet. En saluki som det inte gick att känna revbenen på, inte ryggrad eller höftknölar heller för den delen. Där tog jag inte ens med torrfodret hem, gav färskfoder direkt innan jag började barfa. Hon gick ner i vikt snabbt, smidigt och håller vikten hur bra som helst.

Har utöver det flera vänner som upplever samma som med min Wahidah, hundar som de alltid haft svårt att hålla i bra hull, men efter ett tag på råfoder i något slag så är hundarna lättare än någonsin att hålla i bra hull. Men det gäller ju då att man ger det såpass lång tid att kropparna hinner vänja sig vid nya maten.


---

tillägg: läser man lite i olika grupper för färskfoder/barf så dyker det snabbt upp MÅNGA bilder på hundar som förut varit tjocka men som blivit i utmärkt form efter foderbytet.

Tyvärr fungerar det inte för alla. Mina är uppfödda på färskt/färskfoder/olika typer av råfoder sen 8 och 9 veckors ålder men den ena blev lite knubbig som valp och har som vuxen svårt att hålla nere vikten. Jag måste ge magert kött och helst alldeles för lite och med utfyllnad för att hon inte ska rulla fram:meh: Min andra som jag verkligen höll slank under uppväxten, blir aldrig tjock trots mycket rejälare giva. Skulle hon få ett extra hekto eller två, så får jag bort det på en vecka eller två......den rultiga tar det en hel evighet att få bort och jag lyckas aldrig helt om hon inte ska svälta :banghead:
 
Tyvärr fungerar det inte för alla. Mina är uppfödda på färskt/färskfoder/olika typer av råfoder sen 8 och 9 veckors ålder men den ena blev lite knubbig som valp och har som vuxen svårt att hålla nere vikten. Jag måste ge magert kött och helst alldeles för lite och med utfyllnad för att hon inte ska rulla fram:meh: Min andra som jag verkligen höll slank under uppväxten, blir aldrig tjock trots mycket rejälare giva. Skulle hon få ett extra hekto eller två, så får jag bort det på en vecka eller två......den rultiga tar det en hel evighet att få bort och jag lyckas aldrig helt om hon inte ska svälta :banghead:

Självklart fungerar det inte likadant för alla, men det jag ville ha sagt var mest att det är synd om hundägare går och tror att hundarna utan tvekan kommer bli jättetjocka på färskfoder, framförallt om de bara provat en sort eller bara provat en kortare tid :)
 
Det finns även olika sorters känslig mage. Vinthunden jag omplacerade äter nu bara torrfoder, standardt mild och håller äntigen vikten och stabil katarr. Skov får han ändå men det var värre på färsk mat och han höll inte vikten utan behövde äta uppemot 700 g färskfoder till sina 17 kg medans pudeln på 18 kg åt 300. Däremot har jag god erfarenhet av Bichonen jag passar av att ge halva ransonen magert färskfoder och halva ransonen torrfoder när de har känslig mage men går upp i vikt av enbart torr mat.
 
Jag tänker lite som så, om din mamma inte vill ändra på något kommer det inte bli en förändring.

Sen förstår jag att hon kanske inte har möjlighet att ändra allt. Jag står fast vid att simning är en toppenaktivitet för hundar som är lite äldre men behöver röra på sig. Finns det ingen rehabavdelning i närheten?
 
Det var jag också, innan jag provat att ge färskfoder en längre tid. Min Wahidah var alltid sådan som fick äta LITE torrfoder för att inte bli tjock. Henne ville jag inte alls ge färskfoder, för jag var övertygad om att hon skulle bli tjock och aldrig vara mätt. En veterinärvän övertalade mig ändå att byta och jag gav då Bravos färskfoder för tjocka hundar. Hon gick möjligen upp i vikt lite i början, men sedan la det sig. Efter två månader, när kroppen vant sig vid nya maten osv, då plötsligt fick jag öka mängden mat. Första gången någonsin som jag ökade mängden mat till henne och senare bytte jag även foder, för hon behövde äta så stora mängder av tjockisfodret för att hålla vikten. Efter det åt hon vanlig mat i sådan mängd som en hund i hennes storlek beräknades äta, och höll vikten utmärkt.

Min omplacering, Aysu, hon var smällfet när hon kom till mig. Verkligen smällfet. En saluki som det inte gick att känna revbenen på, inte ryggrad eller höftknölar heller för den delen. Där tog jag inte ens med torrfodret hem, gav färskfoder direkt innan jag började barfa. Hon gick ner i vikt snabbt, smidigt och håller vikten hur bra som helst.

Har utöver det flera vänner som upplever samma som med min Wahidah, hundar som de alltid haft svårt att hålla i bra hull, men efter ett tag på råfoder i något slag så är hundarna lättare än någonsin att hålla i bra hull. Men det gäller ju då att man ger det såpass lång tid att kropparna hinner vänja sig vid nya maten.


---

tillägg: läser man lite i olika grupper för färskfoder/barf så dyker det snabbt upp MÅNGA bilder på hundar som förut varit tjocka men som blivit i utmärkt form efter foderbytet.

Sam gick på färskfoder över ett år, men det fungerade ändå inte. För hög smältbarhet och för lättfödd hund helt enkelt. Unga Schäfern, precis likadan.

Corgin skulle troligen fungera utmärkt på foder med hög smältbarhet, men hon vägrar äta färskfoder överhuvudtaget. Synd, för hon skulle behöva lägga på sig.

Jag använder färskfoder mer som gödning för hundar som har svårt att hålla hullet. I bantningssyfte har det dock aldrig fungerat.
 
Det finns våg hos alla veterinärer också. Brukar inte kosta något att gå in och väga hunden lite då o då. Det kan vara rätt lagom att väga varannan vecka.
 
Lite uppdatering - godiset under kontroll och fodergivan minskad med 10% har medfört viktnedgång på strax över ett kg på en månad. Känns som en lagom takt. Nu väger hunden 31,5 kg så minst ett par-tre kg till så är vi klara :)
 
Ta bort godis på promenaderna. Vill hon ha godis med så ge torrfoder som godis och räkna bort det från dagens totala giva.

Tillägg: Såg inte att tråden var några veckor gammal. Skönt att ni är på rätt väg!
 
Ytterligare 1.2 kg borta så snart är vi vid målvikten :) Hunden började löpa och som i vanlig ordning bidrog det till självsvält så det var inga större svårigheter. Nu gäller det bara att bibehålla vikten. Hon travar på mycket finare nu, spänst i stegen och ser inte lika tung ut. Midjan är tillbaka och hon känns riktigt pigg! Sen beror det kanske inte bara på vikten men klart det gör lite skillnad på belastningen, några mjölkpaket är ju borta i alla fall. Tack för all hjälp!
 
Donnan :)
image_zpsygk6kefo.jpeg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Acto
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 646
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62...
2
Svar
31
· Visningar
3 344
Senast: Miljon
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 508
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp