Bukefalos 28 år!

Två hästar på lösdrift, hur mycket mark?

HannaZ

Trådstartare
Undrar hur mycket utrymme som behövs för två hästar om de ska gå på lösdrift året runt.

Hur mycket räknar man med per häst?
 
Ingen som vet?

Har läst 1 ha per häst nånstans tror jag men jag vet inte om det då menas ett ha per häst och hage.
Om de ska gå ute året runt behövs då två hagar a1 ha per häst = 4 ha :confused:
 
Arealen før att førsørja en hæst med mat ær ca 1 hektar per hæst. Vår gård på 30 ha bete var sjælvførsørjande på foder på 40 islænningar året runt.

Men nær du har få hæstar kommer deras rørelsebehov in också. En hage måste vara tillræckligt stor och "spænnande" før att ge en bra miljø åt hæsten, sedan om det ær två eller tio hæstar i den gør inte så stor skillnad.

Beræknar du før att køpa mark så rækna med dubbelt av det du tror du behøver så du kan væxelbeta och hålla en OK parasitbekæmpning.
 
Tack!

Men hur mycket menar du är dubbelt så mycket?
4 eller 8 ha?

Tanken är att ha en häst + ponny men man vet ju aldrig vad som händer :p
 
Det beror på hur marken ser ut :)

Och om du vill kunna ta eget hø.

Du behøver tillræckligt med mark før att bygga en stor lite "omvæxlande" hage med kanske både skog och vældrænerad fast mark næra løsdriften och lite kuperat om det ær møjligt. Detta som året-runthage. Ær marken "spænnande" (kuperad, gømstællen, utsiktspunkter, slingriga stigar etc) behøvs mindre yta før motion æn om den ær platt och trist. Sedan behøver du kunna koppla till två betesfållor med græs att væxla mellan på sommaren. Dær ræcker det med 1,5 hektar græs før hæst+ponny om du inte vill ta eget foder.

Men ju mer YTA du kan ge dina hæstar, ju bættre mår de :)
 
Det hade ju inte varit dumt att ha tio ha men verklighetan är ju inte alltid som man vill.

Hö måste vi inte ta själv, det blir överkurs. Undrar mest för att jag ska veta vilka objekt som går bort med en gång.
Sen så är det ju möjligt att jag säljer hästen nån gång och då vill jag inte stå med alltför mycket mark i onödan samtidigt som jag ju inte vill upptäcka att det inte räcker till.


Tack för dina svar!

/Hanna
 
OK, letar du hæstgård før två hæstar så tycker jag 4 hektar varav 2 bete ær absolut minimum. Annars blir du beroende av att arrendera eller vara "trångbodd".

Lycka till :)

...och tænk på att hæstarna gærna vill bli fler nær man får egen gård :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 342
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 949
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 402
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp