- Svar: 36
- Visningar: 2 744
En kvinna i Vetlanda kommun åtalas för grovt djurplågeri sedan två hästar dött av svält i början av året. När en veterinär besökte gården i januari fann hon de kraftigt avmagrade hästarna döda i hagen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såklart du ska fortsätta anmäla! Hästen kanske redan redan stod under behandling? Eller var anmäld till slakt? Det finns mycket som kanske inte framgår i efterhand.Jag anmälde för några år sedan en häst som var - bokstavligen - bara skinn och ben. Då hade jag kört förbi hagen ett antal gånger och mått illa varje gång jag såg den. Till slut tog jag alltså mod till mig och anmälde. När jag sedan följde upp ärendet visade det sig att inspektörerna hade varit ute och inte hittat något att anmärka på. Jag kommer aldrig att göra en anmälan om något liknande igen efter det bemötandet. Det är ju inte lönt...
![]()
Jag får väl anta att de åkte ut eftersom de sa att de hade varit där?Ibland krävs det tyvärr att fler anmäler, frågan är väl om de öht åkte ut?
Det är ändå ingen lösning att inte anmäla när djur far illa, jag skulle inte kunna leva med mig själv och vända ett nödställt djur ryggen och fortsätta sova lugnt på natten.
Den gick kvar i hagen länge efter och jag mådde illa varje gång jag åkte förbi....Såklart du ska fortsätta anmäla! Hästen kanske redan redan stod under behandling? Eller var anmäld till slakt? Det finns mycket som kanske inte framgår i efterhand.
Det är ALLTID lönt att anmäla. Det kanske inte händer så mycket man vill vid första eller andra anmälan.. men kanske vid tredje. Ge inte upp, inte om du tror att djur far illa. Länsstyrelserna har inte de resurser de behöver, vilket innebär att de måste prioritera hårt. Men kommer de in bra och återkommande anmälningar är sannolikheten att ärendet så småningom blir prioriterat.
En ny anmälan hade kanske kunnat göra skillnad? Svårt att veta, men det är alltid jobbigt att se djur som far illa...Den gick kvar i hagen länge efter och jag mådde illa varje gång jag åkte förbi....![]()
Eller så kanske de inte gjorde något för att den står under vård? Kände en som hade en rejält mager, SJUK häst. Hon blev anmäld pga "gömde mager häst under täcken", den kontrollanten som åkte ut kontaterade att allt var i sin ordning då hob hade hästen på fri tillgång grovfoder, hinkvis med kraftfoder och tät veterinärkontakt (kostnad i sexsiffrigt belopp). Den var oxå kvar i hage ett tag efteråt och såg säkert för djävligt ut för förbipasserande men det var ju inte ett fall av vanvård.Den gick kvar i hagen länge efter och jag mådde illa varje gång jag åkte förbi....![]()
Ja, du. Inte vet jag. Det gick att räkna varje individuell ryggkota på den här hästen och det var för mig rätt tydligt att det var en gammal häst.Eller så kanske de inte gjorde något för att den står under vård? Kände en som hade en rejält mager, SJUK häst. Hon blev anmäld pga "gömde mager häst under täcken", den kontrollanten som åkte ut kontaterade att allt var i sin ordning då hob hade hästen på fri tillgång grovfoder, hinkvis med kraftfoder och tät veterinärkontakt (kostnad i sexsiffrigt belopp). Den var oxå kvar i hage ett tag efteråt och såg säkert för djävligt ut för förbipasserande men det var ju inte ett fall av vanvård.
Eller så kanske just den från ls som gjorde kontrollen inte alls skulle ha jobbat som kontrollant och gjorde en grav felbedömmning.Ett dåligt bemötande en gång är ju inte anledning att hädan efter hålla tyst om man ser djur som far illa?
Det kanske var så att det var en äldre häst och ägaren försökte fodra upp den på olika sätt och det var därför som LST inte hade något att anmärka? Allts att hästen var under behandling eller tyckte de inte att den var i underhull?Ja, du. Inte vet jag. Det gick att räkna varje individuell ryggkota på den här hästen och det var för mig rätt tydligt att det var en gammal häst.
Så en äldre häst kan inte vara sjuk? Eller vad menar du?Ja, du. Inte vet jag. Det gick att räkna varje individuell ryggkota på den här hästen och det var för mig rätt tydligt att det var en gammal häst.
Jag tänker inte berätta precis allt kring vad jag såg, hur länge jag såg det, osv.Så en äldre häst kan inte vara sjuk? Eller vad menar du?
Jag säger för övrigt inget om just ditt individuella fall, jag gav bara ett exempel på hur ett fall där det kan se ut som ganska rejäl vanvård men där det faktiskt står en matte bakom en sjuk häst som älskar hen och gör sitt yttersta, med vet involverad, för att ta hand om hästen. Allt är inte svart eller vitt.
Men vill/kan man inte prata med dä är fortfarande det bästa att anmäla misstänkt vanvård. Hur skulle annars hästen kunna få hjälp?
Det är exakt därför vi inte kan ha en åsikt, vi har aldeles för lite informationJag tänker inte berätta precis allt kring vad jag såg, hur länge jag såg det, osv.
Då får man ju bara tro på vad man säger, tänker jag. Jag har inte bett om en åsikt, men fått många. Jag berättade bara hur jag kände efter att jag hade gjort en anmälan.Det är exakt därför vi inte kan ha en åsikt, vi har aldeles för lite information![]()
Absolut, det är dock svårt att respondera på bara en känsla, det finns säkert mycket mer information som vi (och du) inte har kännedom om.Då får man ju bara tro på vad man säger, tänker jag. Jag har inte bett om en åsikt, men fått många. Jag berättade bara hur jag kände efter att jag hade gjort en anmälan.
Tråkigt att du kände så.Då får man ju bara tro på vad man säger, tänker jag. Jag har inte bett om en åsikt, men fått många. Jag berättade bara hur jag kände efter att jag hade gjort en anmälan.
Det behöver man inte begära ut , utan det går man in o kollar själv.Tråkigt att du kände så.
Tänk på att du alltid kan begära ut kontrollrapporter efter en kontroll om du vill veta vad som sagts eller vad som gjorts.
Hur då? Nu är det några år sedan, så jag minns faktiskt inte riktigt vad jag gjorde, förutom att jag ringde och bara fick veta att det inte fanns något att anmärka på. Vilket är jättemärkligt med tanke på att det också fanns en, sedan flera år tillbaka, olaglig stakettyp som användes till hästarna.Det behöver man inte begära ut , utan det går man in o kollar själv.
Inte har resurser? Jag tycker många faktiskt är inkompetenta, jag menar, resurser finns ju när de åker ut, när sen svaret blir- när de tittat på djuren som bara är skelett med lite päls- ”att anmälan saknar fog”, då saknar jag all respekt för dem. Eller när jag gjorde en anmälan på nötdjur som såg ut som ovan - ungdjur- plus fotade, plus gav SE numret på alla individer , och ”han” åkte ut och de va borta ur hagen och ”han” åkte hem till bonden och bonden pekade på en hage och sa där går de, och inspektören sa till mig när jag ringde att de ” hade börjat hämta sig” och jag frågade om han kollade SE- numren och han sa nej och jag sa han blivit lurad för djuren va flyttade till en skogshage 2 km bort och jag bad honom åka dit men nej då va jag tvungen att göra en nya anmälan.Länsstyrelserna har inte de resurser de behöver, vilket innebär att de måste prioritera hårt. Men kommer de in bra och återkommande anmälningar är sannolikheten att ärendet så småningom blir prioriterat.
Har var ut med om nåt liknande fast då var det kommunen som hade hand om djurtillsyn. Jag anmälde att en häst hade eftersatt hovvård, senare pratade jag med inspektören och frågade om han kollat på hovarna. Nej det hade han inte för han ville inte gå in i boxen och det fanns ingen där som kunde visa honom, men han sa att det var en hovslagare i stallet vid tillfället, som inspektören tyckte verkade vara en ”ordentlig” person.Inte har resurser? Jag tycker många faktiskt är inkompetenta, jag menar, resurser finns ju när de åker ut, när sen svaret blir- när de tittat på djuren som bara är skelett med lite päls- ”att anmälan saknar fog”, då saknar jag all respekt för dem. Eller när jag gjorde en anmälan på nötdjur som såg ut som ovan - ungdjur- plus fotade, plus gav SE numret på alla individer , och ”han” åkte ut och de va borta ur hagen och ”han” åkte hem till bonden och bonden pekade på en hage och sa där går de, och inspektören sa till mig när jag ringde att de ” hade börjat hämta sig” och jag frågade om han kollade SE- numren och han sa nej och jag sa han blivit lurad för djuren va flyttade till en skogshage 2 km bort och jag bad honom åka dit men nej då va jag tvungen att göra en nya anmälan.