Två katter - ja/Nej?

MallanLi

Trådstartare
Hej :) är ny här på forumet så ber om ursäkt fall det blir något vajsing i mitt inlägg.

Det är iallafall såhär att jag har en katthane hemma, 14v. Jag insåg snabbt att han nog skulle trivas med en kompis så jag tingade en hane till igår som kommer till oss i slutet av augusti.

Nu börjar jag få lite kalla fötter. Jag vill tillägga att jag varit stödhem/jourhem åt ofantligt med katter men nu är det ju mina egna och det ska förhoppningsvis fungera i flera år framåt.

Därför vill jag mest ha någon form av bekräftelse att jag gjort rätt och gärna lite egna erfarenheter om hur mycket det underlättar att ha två katter istället för en. :angel:

(obs jag vet innerst inne att jag gör rätt beslut. Och både jag och min dotter älskar katter samt har ekonomin och tiden för två. Jag vill bara höra lite fina historier från andra i samma sits så jag inte har denna "oj, vad har jag gjort-känslan).
 
Båda mina har/är från en ras som kräver kattsällskap och är otroligt sociala och kan mobba ut mindre sociala katter. De är dessutom från ett katteri. Båda hatar katter ;) men ja allmänt behöver katter sällskap särskilt när de är innekatter och yngre.

Däremot säg att en äldre katt förlorat sin vän ska man inte alltid rusa ut och köpa en kattunge.
 
Vi tog hem 2 bröder, jätte nöjda. De har alltid sällskap(om de vill ha) när vi inte är hemma, vi jobbar båda heltid.

Båda katterna blir alltid glada när vi kommer hem:heart(gör ingen skillnad på 30 min eller 10 timmar)

Så ja, kommer nog inte ha ensam katt igen så länge vi har innekatter:)
 
Jag hämtade två syskon. Våra är inne och utekatter men vi kände att artfränder ska ju hellst ha sällskap av en likadan. Det är iaf mitt argument till sambon när det ska inhandlas djur 😂😂 vi skaffade precis valp och jag jobbar redan på att vi ska ha en till när lillan har kommit ur slyngelåldern 😅😂
 
Dina två kommer ju vara unga samtidigt och då är det sällan några problem men se till att kastrera så snart det går för att förhindra hormonrelaterat tjafs.

Katter är ju solitärer i grunden men många trivs ändå med sällskap av artfränder. Jag utgår ifrån individen, resonerar inte som så som flera ovan gör "aldrig mer ensamkatt" då jag vet att många trivs bättre ensamma. Nuvarande katt var mycket tydlig redan på katthemmet att hon avskydde andra katter och hon får därför förmånen att leva utan artfränder. Hundar däremot gillar hon. Särskilt sin kompis.
 
Hej :)är ny här på forumet så ber om ursäkt fall det blir något vajsing i mitt inlägg.

Det är iallafall såhär att jag har en katthane hemma, 14v. Jag insåg snabbt att han nog skulle trivas med en kompis så jag tingade en hane till igår som kommer till oss i slutet av augusti.

Nu börjar jag få lite kalla fötter. Jag vill tillägga att jag varit stödhem/jourhem åt ofantligt med katter men nu är det ju mina egna och det ska förhoppningsvis fungera i flera år framåt.

Därför vill jag mest ha någon form av bekräftelse att jag gjort rätt och gärna lite egna erfarenheter om hur mycket det underlättar att ha två katter istället för en. :angel:

(obs jag vet innerst inne att jag gör rätt beslut. Och både jag och min dotter älskar katter samt har ekonomin och tiden för två. Jag vill bara höra lite fina historier från andra i samma sits så jag inte har denna "oj, vad har jag gjort-känslan).


Det blir jättebra att de kan växa upp ihop och leva tillsammans. Jag gjorde likadant med mina damer, den ena är någon månad äldre än den andra och de hade mycket bus ihop som ungkatter. Nu har de tantat till sig och röjer inte runt på samma sätt, men de tvättar varandras öron och har ändå ett utbyte.

Särskilt om du jobbar heltid och är borta 9-10 timmar per dygn så tror jag det gör enorm skillnad för dem att ha varandra.
 
Det blir jättebra att de kan växa upp ihop och leva tillsammans. Jag gjorde likadant med mina damer, den ena är någon månad äldre än den andra och de hade mycket bus ihop som ungkatter. Nu har de tantat till sig och röjer inte runt på samma sätt, men de tvättar varandras öron och har ändå ett utbyte.

Särskilt om du jobbar heltid och är borta 9-10 timmar per dygn så tror jag det gör enorm skillnad för dem att ha varandra.

Vad skönt! Det gläder mig 😊 nu studerar jag och är nästintill alltid hemma, är max borta 3h ung. Men de kan ju ha varandra ändå 😉😃
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 639
Senast: flera_00
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 481
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Denna frågan har jag ställt mig själv i fyra år. Och jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara synd om ensamstående föräldrar...
Svar
9
· Visningar
2 031
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
3 871
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp