Bukefalos 28 år!

Tvärtomproblem

TheWickedWitch

Trådstartare
Nu har båda hästarna kommit hem från betet, den ena ser ut som en tunna och den andra har fallit ur nåt fruktansvärt...
Vilka foder är bra för att bygga upp hull, och vad är bra när de ska *öhum* bantas lite ??

Hö får de bara en liten tuss på kvällen, eftersom det finns bete ute i hagen...
 
Har de gått på samma bete? Och ingen har fått stödfodring?
Har du ingen översyn på hästen på betet?? :crazy:

Om de gått på samma bete kan du ju dock räkna med att den andra också har proteinbrist.. Hästar kan reagera olika på proteinbrist. En häst faller ur och en annan svullnar upp av obalansen energi/protein.
Dina hästar kan ju vara olika bra på att tillgodogöra sig maten också givetvis, men SÅN skillnad låter lite mysko ändå. Så tja..

Ger du bara en liten tuss hö för att det finns bete i hagen? Vad tror du betet innehåller nu? Till den magra hästen skulle jag t.ex. ge fri tillgång på bra hö(du analyserar väl), 1 kg lusern och 1 kg krafft groov.

Ursäkta om jag låter hård, det är inte min mening.
 
Nej ! De har INTE gått på samma bete, den ena är inte min och honom har varken jag eller hans ägare sett på hela sommaren...
Självklart har jag hållit koll på min häst, honom har det inte gått någon nöd på, men den som fallit ur är som sagt inte min...
Betet i hagen räcker gott åt Gemet, den andra får äta höet och jag har inte frågat hans ägare om det är analyserat, det är hans sak att ordna med det...
 
Du kanske kan förtydliga det då när du skriver? Det lät som om båda var dina hästar.

Om din bara får gräs och det räcker så vad är problemet? Du kan ju inte banta honom så länge han går i en frodig hage dygnet runt? Men sedan när du fått höanalys osv så får du hålla ner energinivån på minimumnivå och försöka rida bort det överflödiga. :smirk:

Den andra hästen borde ju få fri tillgång på bra hö som sagt, samt fodras upp med krafftfoder med ganska hög proteinhalt. Tråkigt att ha en sådan hästägare i stallet, men du kan ju försöka hinta lite om vikten av en höanalys, speciellt när hästen ser ut som den gör. :crazy:
 
Tänkte inte ens på att det framgick så av formuleringen, sen blir det nästan så att man tänker på det så eftersom jag oftast tar hand om både min och den andra :)

Ja nu för tillfället går det ju inte att banta honom, men man måste ju ha lite framförhållning, en bra foderstat fixar man ju inte på en pisskvart ;)

Det är inget fel på den andra hästägaren, jag är snarare glad över att dela stall med honom, det är helt tjafsfritt! han har själv fött upp hästen och har god koll på vad han behöver samt hur bra höet är, men nu är det ju ett specialfall, eftersom hästen ser så pass extrem ut, vilket eg. är konstigt eftersom betet har varit så bra i år :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
878
Senast: Fibusen
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 919
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp