Tvätta dunjackor

svea

Trådstartare
Jag har en dunväst och en dunjacka som jag använder i stallet. Om de inte rymt, vill säga, de börjar bli rejält smutsiga.

Nu är frågan, hur tvättar och tumlar jag dem på bästa sätt för att de ska bli rena, fräscha och fluffiga? Jag har såna där bollar man ska lägga i tumlaren. Men hur lång tid tar det att torka (ganska tjocka plagg)? Vilken inställning ska jag ha på tumlaren? Speciellt tvättmedel?
 
Sv: Tvätta dunjackor

Jag brukar tvätta som vanligt, antingen 30 eller 40 grader beroende vad som står på tvättrådet. Sen torktumling på låg värme med bollar ganska länge, finns ett speciellt program på min torktumlare, iaf en timme. Det är ju bara att känna på plagget efter en viss tid, blöta dunplagg luktar pecka så jag kör lite extra länge.
 
Sv: Tvätta dunjackor

Ah, 1-2 timmar låter ju överkomligt. Då behöver jag inte boka dubbla tvättider.
 
Sv: Tvätta dunjackor

KL

Vad är det för typ av bollar och var hittar man dem. Ska också tvätta dun för första gången...
 
Sv: Tvätta dunjackor

Det ser ut som helt vanliga tennisbollar och jag tror att det funkar också, men det är mindre stuns i dessa. Finns att köpa på typ Jysk.
 
Sv: Tvätta dunjackor

Förr körde jag med uttjänta små barnskor som jag la i en ihopknuten plastpåse. Tyckte det funkade bättre då de var lite tyngre än bollarna...
 
Sv: Tvätta dunjackor

Jag tycker att det funkar utmärkt utan bollar. Min tanke har varit att bollarna borde göra så att en del av dunen och fjädrarna bryts, att det slits för mycket. Jag får väldigt fluffiga jackor och västar när jag kör utan bollar. Jag kör alltid på lägsta möjliga temperaturen och lääänge.
 
Sv: Tvätta dunjackor

Tack för tipsen hittills! Nu ligger plaggen och fluffar i tumlaren med sina tennisbollar. Kanske dumt att ta båda på en gång men maskinen är stor och jag är desperat efter fluffiga, väldoftande ytterplagg.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Zacci
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: Amk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp