Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

Sundbro

Trådstartare
Dags att tvätta men täckena går ju inte in i maskinen. Behöver tips angående tvättmaskiner som är tillräckligt stora för att få in ett vanligt sängtäcke eller ett vintertäcke för häst. Lite svårt att få in i vanlig maskin på7 kg, luckan är liten och sedan är de tunga också när de är blöta så maskinen håller inte. Är grovtvättmaskiner det enda som gäller? Har sett 10-12 kg vanlig maskiner, kan det fungera?
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

Ingen som har en vanlig tvättmaskin med stor trumma?
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

Ska det bli ett bra resultat så krävs det en grovtvättmaskin som tex Wascator på minst 12kg men gärna 15.
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

Känns lyxigt då jag även ska ha den för tvätt av vanliga sängtäcken. Ingen som gör det hemma i maskinen?
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

Det sliter enormt på maskinen så jag skulle satsa på en riktig grovmaskin.
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

Det du måste tänka på är att ett hästtäcke håller oerhört mycket vatten, vilket sliter på maskinen vid centrifugering. En vanlig hushållsmaskin klarar inte det några längre tider, det blir helt enkelt oekonomiskt att byta ut de mindre, billiga maskinerna så ofta som krävs.

Satsa på en begagnad och renoverad grovtvättmaskin istället. Med för liten trumma får du heller inte rent, utan smutsen vaskas bara runt.
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

ok, men om man ser till marknaden så är det oftast Wascator 7,5 kg som är ute. Får man verkligen in täcken i en sådan, luckan ser så liten ut.
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

nej 7,5kg wascator funkar inte för mer än pyttesmå täcken.
12-15kg wascator tvättmaskin så kommer du bli nöjd å glad.
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

Jag har en LG 7 kg med stor frontlucka, som jag har haft i ganska många år. Den känner av och centrifugerar inte, om det blir obalans i trumman som skadar maskinen. Det fungerar bra, att tvätta enstaka hästtäcken i den. Jag sätter centrifugeringen på 400 varv till att börja med. Sedan kör jag en centrifugering till på 800 varv och ev. en tredje på 1000 varv. Sängtäcken är det inga som helst problem med. Inte optimalt kanske, men jag har inte råd med en Wascator just nu.
 
Sv: Tvättmaskiner som håller för vintertäcken/ sängtäcken etc

kl

Vi har en Wascator på 7,5 kg och det funkar utmärkt till även vintertäcken stl 135. Funkade även i vår Husqvarna som vi hade i 13 år innan vi köpte Wascatorn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 071
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 503
Senast: Amha
·
Hemmet Någon som har en nyare sådan? Vad är det då för något märke och modell? Låset till luckan på vår maskin har gått sönder och jag har...
2
Svar
23
· Visningar
4 023
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp