Bukefalos 28 år!

Tvättmedel

Constance

Trådstartare
Min häst har sedan tidiga våren börjat få mer skav. Jag funderar om det kan bero på tvätt- och sköljmedlen jag använder. Det är nåt billigt skit. Om jag säger såhär, jag har inte fått några mer svampinfektioner i underlivet sen jag bytte medel...

Så nu min fråga. Om jag tvättar hästens utrustning med ett annat tvättmedel, har det "dåliga" tvättmedlet försvunnit från tyget då? Eller behöver jag tvätta fler gånger?
 
Sv: Tvättmedel

Det kan inte vara sadeln som ligger fel? Eller är det täcken hon får skav av? Det borde räcka med en tvätt för att det andra medlet ska vara borta.
 
Sv: Tvättmedel

det borde inte vara sadeln då det är skav på sidorna "bakom" kåpan.

Annars är det nog benskydd, täcken, schabrak, nos- och nackludd, grimmor etc..

Okej då vet jag.
 
Sv: Tvättmedel

Jag tvättar mina schabrak/täcken osv med en klick hästshampo i maskinen istället för vanligt tvättmedel. Funkar superbra! Jag var alltid lite osäker på om det vanliga medlet sköljdes ur ordentligt eller ej...
 
Sv: Tvättmedel

Skav får man av illa anpassad utrustning. Inte av tvättmedel. Tvättmede ger exsem mmm..knappast skav. Skaffa bättre täcke är mitt råd.
 
Sv: Tvättmedel

Tror på samma sak som Mynta , Tvättmedel kan skav inte ju bero på det måste ju vara själva täcket eller nåt
 
Sv: Tvättmedel

tror det är väldigt konstigt att hästen ska få skav beroende på vilket tvättmedel man använder, som någon annan skrivit så borde det heller bli exem isf. Många hästar är känsligare i huden och pälsen på våren pga pälsfällningen, det kan sitta i länge.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 247
Senast: Bee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp