Tvättning av häst

Man gör diesel av tallolja. Känns det lite sämre då? Bara för att det finns i naturen behöver det inte vara fritt fram att bada i. Ni är helt enkelt lurade av bra marknadsföring. Tro mig när jag skriver (igen): Såpa är ett rengöringsmedel, ingen tvål.
Ungefär som att det är skillnad på grön och gul såpa. Till er som tror det är skillnad - grön såpa är gul såpa som är färgad.

Och ni som använder diskmedel, titta på baksidan av flaskan, läs varningstexten.

Jag är visserligen varken kemist eller jurist men att ämnen får olika (farliga som ofarliga) egenskaper i olika kemiska processer säger inte så mycket här. Jämför till exempel fisk som är giftig tills den tillagas på ett visst sätt och då blir fullt ätlig. Vad gäller marknadsföringen, kan det ens vara lagligt att uttryckligen rekommendera produkten till kroppsvård om den är hälsofarlig?

Jag skriver det inte mer dåres envishet utan för att förstå. Återkommer igen efter samtal med kemiingenjör.
 
Vad gäller marknadsföringen, kan det ens vara lagligt att uttryckligen rekommendera produkten till kroppsvård om den är hälsofarlig?

Jag tror faktiskt inte att NÅGON rekommenderar SÅPA till kroppsrengöring, i alla fall ingen tillverkare. Men alla (eller nåja, många) TROR att såpa är så snällt mot allt och alla just för att det marknadsförs som så naturligt. Naturligt jämställs ofta med milt och skonsamt.
 
Jag tror faktiskt inte att NÅGON rekommenderar SÅPA till kroppsrengöring, i alla fall ingen tillverkare. Men alla (eller nåja, många) TROR att såpa är så snällt mot allt och alla just för att det marknadsförs som så naturligt. Naturligt jämställs ofta med milt och skonsamt.

Såpan vars innehåll jag skrivit tidigare i tråden rekommenderas av tillverkaren (som jag är ganska övertygad att jag också skrev) till exempelvis handtvätt, fotad och tvättning av djur.
 
Jag har en skapligt renlig skimmel. Tvättar honom innan tävling, en till tre gånger per månad brukar det bli.
Använder NAF skimmelschampo. Tvättar inte huvudet.
 
Jag tror faktiskt inte att NÅGON rekommenderar SÅPA till kroppsrengöring, i alla fall ingen tillverkare. Men alla (eller nåja, många) TROR att såpa är så snällt mot allt och alla just för att det marknadsförs som så naturligt. Naturligt jämställs ofta med milt och skonsamt.

Man kan använda såpa till bra mycket mer än bara rengöring.Nedanstående är taget från vår lokala byggnadsvårdsbutik:

Tips på användningsområden för hälsingesåpan!
(gäller även för linoljesåpan.)
* Behandling och skurning av trägolv
* Rengöring av hemmets alla ytor,målade omålade ytor, toalett ,ugn mm.mm.
* Badning av hund och katt, återfettar trampdynor och ger ett visst skydd mot fästingar.
* Tvätta sår i såplösning, ger ökad blodgenomströmning,påskyndar läkning.
* Doppa kittkniven i såpa för att få en jämn och fin yta på kittet.
* Tvätta bilen,båten och husvagnen, rengör effektivt och återfettar tex gummilster osv.
* Bekämpa skadeinsekter på växter 5% lösning
* Tovning av ull
* Smörj gångjärn som gnisslar.
* Några droppar i spolarvätskan,gör att vindrutetorkarna inte gnisslar,smörj även bladen.
* utmärkt fotbad,rengör och återfettar.
* 1 kapsyl i blomvattnet 1ggr/veckan, ger fina gröna växter (till ca 2 l vatten)
* Gör rent penslar.
* Skura gravstenen.
* Blanda såpan i rödfärgen , så blir den mer lättstruken och tränger in lättare i träet.
mm.mm.

/Lizzie
 
Jag kan inte påverka ert val mer än att jag i alla fall försökt få er att förstå att såpa inte är tvål och inte är till för tvätt av hud/hår/häst/hund. Det kommer alltid finnas okunnighet och sådana som tvättar sina djur i diskmedel och andra rengöringsmedel (som såpa). Ni tvättar med vad ni vill och använder medel efter eget omdöme.
 
Jag kan inte påverka ert val mer än att jag i alla fall försökt få er att förstå att såpa inte är tvål och inte är till för tvätt av hud/hår/häst/hund. Det kommer alltid finnas okunnighet och sådana som tvättar sina djur i diskmedel och andra rengöringsmedel (som såpa). Ni tvättar med vad ni vill och använder medel efter eget omdöme.

Jag försöker förstå, men du förklarar inte så jag gör det. De ingredienserna som jag listade tidigare, hur påverkar de? Att någon skriver "det är dåligt" säger inte så mycket om denne inte förklarar varför. Jag har inga problem att revidera åsikter om det finns argument för det.
 
Jag kan inte påverka ert val mer än att jag i alla fall försökt få er att förstå att såpa inte är tvål och inte är till för tvätt av hud/hår/häst/hund. Det kommer alltid finnas okunnighet och sådana som tvättar sina djur i diskmedel och andra rengöringsmedel (som såpa). Ni tvättar med vad ni vill och använder medel efter eget omdöme.

Inom travet vet jag både proffs och amatörfolk som använder grönsåpa för att tvätta hästarnas karleder för att minska risken för småsår och mugg. Har med egna ögon sett det läka ut bra mycket snabbare än med diverse smörjor som finns i hästsportaffärer. Har inte sett någon häst som fått irritation eller besvär av detta. Så jag undrar också varför det är så dåligt och i så fall på vilket sätt?
 
Jag har en ljusbrunblack fjordvalack och spolspilta med varmt vatten i stallet.
Min häst schamponeras när det behövs, vilket hittills bara varit under sommarhalvåret (varmt ute - svettig och skitig häst som inte blivit ren av borstning). Jag drar mig för att blöta ner hela hästen under vintern, men har emellanåt fått tvätta både svans och bakben ändå pga lös mage ( = bajs i svansen..).
Jag använder hästschampo (Cowboy magic), och pälsglans i man och svans efteråt. I ansiktet använder jag inget schampo, men kan (om hästen är på humör) skölja med duschmunstycket och mjukt vattentryck. Är hästen inte på humör för det, använder jag en svamp.
 
Ja, hur gör ni?
Vilka produkter? Tvättar ni pannluggen? Huvudet?
Hur ofta?

Jag tvättar när jag tycker det behövs. Det är ganska sällan jag schamponerar. Men spolar av efter mycket svett eller om jag vill ha bort lera från ben etc.

Schamponerar jag gör jag det överallt. Tillför dock schampo och tvättar huvudet lite försiktigt med svamp för att akta att hästen får schampo i ögonen. Spolar dock efter med slang även i skallen.

Jag använder vad jag nu har för schampo. Nu har jag väldans många olika(fuxschampo, aloe vera etc). Ironiskt iom att jag så sällan tvättar. :P
 
Tvättar aldrig hela hästen, däremot svansen ofta (eller i alla fall inför varje gång hon ska åka iväg någonstans - så jag slipper skämmas ;) ). Brukar använda en liten klick YES diskmedel i svansen, dock tvättar jag inte svansroten.
 
Ni som tvättar med såpa; det är ett rengöringsmedel!!
Såpa är inget schampo.
Såpa är heller inte tvål.

Fast, konstigt. På Grummes sida kan man läsa:

"Hårt smutsade händer blir skonsamt rena när du rengör dem i såpa. Dessutom torkar inte såpan ut händerna.
Låt trötta fötter vila sig i ljummet såpavatten en stund – både vårdande och rengörande."

och

"Använd ljummet vatten och lite såpa om katten eller hunden behöver bada. Huden blir inte uttorkad och katten får inte i sig något skadligt när den slickar sig torr.
Hästens seldon blir rena och snygga med såpa. Dessutom torkar inte såpan ut lädret, vilket andra rengöringsmedel kan göra. Det går givetvis bra att såpaskura hela stallet också.
Gör rent hos de minsta husdjuren med såpa och vatten. Skonsamt och effektivt, utan risk för att djuren får i sig skadliga kemikalier."

Så de ljuger alltså om sin produkt, menar du??
http://www.grumme.se/grumme-sapatips/
 
Grönsåpan är mjukgörande, klådstillande och repellerande mot insekter
Innehåller:
-Potassium Tallate som finns i kosmetika och hårschampo
-Potassium carbonateInom som används inom livsmedelsindustrin som surhetsreglerande medel
-Natriumsulfat, salt som bl.a. finns i mineralvatten
-Parfym
-Färgämne

Vad är det som är farligt att använda utvärtes i de igridienserna? Vill gärna veta med källhänvisning ;)
Har använt G Grönsåpa i många år och det har alltid fungerat om ovan.

Rolle
IpL
 
Kan vi inte bara vara överens om att såpan är ett väldigt bra rengöringsmedel?
Vill man verkligen ha en så "bra" produkt på huden? Väl utspädd är förstås såpans kraft försvagad, det fattar väl de flesta. Neden är några klipp från Internet. Notera gärna att såpan beskrivs som rengöringsmedel. Det är, som jag redan skrivit, er fritt fram att använda vad ni vill. Jag håller med om att såpa är bättre än många andra rengöringsmedel men som en mild tvål blir den aldrig. Ett milt rengöringsmedel, absolut. Tvål, aldrig.

Klippt från några platser Internet:
Såpa är en kemisk produkt som vanligtvis framställs av tallfettsyror och kaliumlut. Fett från lin och kokos kan också användas. Såpa är nära släkt med tvål, skillnaden är att tvål har natrium istället för såpans kaliumdel. Såpa från kokosfett är bättre från miljösynpunkt än såpa från tallfettsyra.

Såpa (även kalitvål, kaliumsalt av fettsyror, fettsyrat kalium eller kristallsåpa) är ett rengöringsmedel av antingen seg geléaktig eller flytande tvål, som framställs genom att vegetabiliskt eller animaliskt fett kokas tillsammans med kaliumhydroxid (vanlig hård tvål framställs däremot med hjälp av fett och natriumhydroxid.)

Såpa används vid rengöring. Den är skonsam mot t.ex. lackat trä och trägolv. Såpan är skonsam mot händer till skillnad från moderna, kemikaliska skurmedel. Man kan använda såpa vid handtvätt av textilier. Bl.a. kan man tvätta trasmattor med såpa och lägga ut dem i solen för att torka. Vidbrända kastruller är lätt att få rena igen genom att koka upp vatten tillsammans med såpa och låta det stå i en timme och sedan diskas av.



Och igen, den gröna såpan är grön för att den färgad. Utan färg är den gul.
 
Var inte svar på min fråga gällande Grumme grönsåpa. Av de ingredienser som finns i denna såpa är farligt att använda till hästen och varför? Det är ämnen som vi människor använder både utvärtes och invärtes.

Rolle
IpL
 
Du väljer själv. Jag tror inte att din häst blir sjuk av att tvättas med ett rengöringsmedel. Du får väl skölja ordentligt.

Ingenstans i Grummes säkerhetsdatablad hittar jag att det är avsett att användas på hud vilket man kan läsa i SDB för tvål tex. Inte heller att det är avsett för invärtes bruk, det tror jag du har missuppfattat faktiskt. Användningsområdet för såpan är just rengöringsmedel.
 
Jag tvättar inte min häst med något jag inte skulle tvätta mig själv med.

Jag använder milda syntetparfymfria människo-schampon och balsam (billigare också), eventuellt klorhexidinschampoo om han kliat sig mycket.

Prova tvätta ditt eget hår med såpa och se hur bra det känns. Det är givetvis inte hälsofarligt men det är dåligt för håret. Inte alls bra att tvätta bort huden och håret/pälsens skyddande fettlager på det viset. Såpa är FÖR bra.
 
@Prick Du säger att såpa räknas som rengöringsmedel och bara det säger att det inte är bra... Tvål räknas också som rengöringsmedel? Det som skiljer är kalium-natriumdelen. Kalium och natrium har liknande egenskaper, kalium dock mer reaktiv. Men välutspädd såpa borde väl då vara mildare än koncentrerad tvål? förutsatt att andelen "kalium" och "natrium" är densamma.
 
Jag tvättar inte min häst med något jag inte skulle tvätta mig själv med.

Jag använder milda syntetparfymfria människo-schampon och balsam (billigare också), eventuellt klorhexidinschampoo om han kliat sig mycket.

Prova tvätta ditt eget hår med såpa och se hur bra det känns. Det är givetvis inte hälsofarligt men det är dåligt för håret. Inte alls bra att tvätta bort huden och håret/pälsens skyddande fettlager på det viset. Såpa är FÖR bra.

Många schampoon är inte heller så milda för håret ^^. att det känns väldigt olika i håret efter tvätt, kan det itne bero på att man tillsätter mer "mjukgörande" ämnen i schampo som gör att det ger en bättre känsla efteråt? En fundering :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag får gång på gång på facebook upp reklam för en produkt som ska hjälpa hästar med "ömma fötter" aka fång. Är det verkligen lagligt...
Svar
7
· Visningar
529
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: Ponylove
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp