Tvättning av häst

Jag tvättar inte min häst med något jag inte skulle tvätta mig själv med.

Jag använder milda syntetparfymfria människo-schampon och balsam (billigare också), eventuellt klorhexidinschampoo om han kliat sig mycket.

Prova tvätta ditt eget hår med såpa och se hur bra det känns. Det är givetvis inte hälsofarligt men det är dåligt för håret. Inte alls bra att tvätta bort huden och håret/pälsens skyddande fettlager på det viset. Såpa är FÖR bra.

Nu använder jag såpa till mitt hår och jag har ett par stycken bekanta som gör samma sak (de tål inte hårschampo). Vi använder såpan som är på burk, alltså den som är i geléform. Mitt hår har inte tagit skada och jag tycker det blir bättre av såpa än vissa hårschampon...

Framför allt så tycker min hårfrisör att såpa fungerar utmärkt till håret... det är nog MER kemikalier i hårschampo än vad det är i såpa.

/Lizzie
 
@fridaxi Absolut, utspädd såpa kan ju bli hur "svag" som helst! Men jag tycker inte man ska jämföra den ena produkten utspädd med den andra outspädd. Det blir inte riktigt jämförbart då. Jag har aldrig sett en tvål marknadsföras som rengöringsmedel, det brukar kallas tvål ;) Gjorde bara en snabbsökning på sdb och hittade heller ingenstans att såpa är avsett för huden (eller att dricka/äta *hahaha*).

En annan jämförelse - schampo vs tvål - schampo är effektivare ("starkare") då man oftast är smutsigare i håret än på huden. Schampo ska alltså inte användas som tvål liksom att tvålen fungerar dåligt att tvätta håret med. Sedan finns det duschcreme, ett varken-eller-medel, lite för starkt som tvål och lite för svagt som schampo. Grovt förenklat.
 
Många schampoon är inte heller så milda för håret ^^. att det känns väldigt olika i håret efter tvätt, kan det itne bero på att man tillsätter mer "mjukgörande" ämnen i schampo som gör att det ger en bättre känsla efteråt? En fundering :)

Eller så kan det hända att jag är en sån som läser ingredienslistor. Kan hända. Parfymfria schampoo (Neutral, Såklart mfl) har ofta en mycket kort ingredienslista. Dyrare produkter innehåller mer skit av nån anledning. "Frisörsschampoo" rör jag inte med tång

Men visst, tvätta du ditt hår med såpa och återkom med en recension sen.
 
@Prick Nej absolut är det egentligen inte så man ska jämföra tvål och såpa, men jag tänkte mer på att det inte är så illa att använda såpa om man använder den utspädd. Så man behöver inte vara en dålig människa ;) när man använder såpa. Men absolut - kalium är mer reaktiv och därmed starkare!

@skiesabove Ditt svar lät inte direkt trevligt? Ursäkta mig att jag la fram en tänkbar anledning mer som en tanke än ett påstående. Och att schampo inte är så milt för håret tänkte jag på alla de "vanliga" shcampoona. Så ursäkta igen för jag inte var tillräckligt tydlig eller inte uppfattade att ud använde parfymfritt schampoo som har en mycket kort ingredienslista (som för övrigt såpan också har, men bara "kort" säger ju inte mycket egentligen...) och var väldigt insatt i vad som är vad och vilken effekt de har...
 
Ja, hur gör ni?
Vilka produkter? Tvättar ni pannluggen? Huvudet?
Hur ofta?

Blöter hästen, blandar schampoo och vatten och tvättar med svamp, sköljer sedan noggrant och drar med skrapa. Tar med svamp och torkar i huvudet. Använder helst inte produkter i huvudet men kan tvätta pannlugga om den behövs tvättas (väldigt sällan). Använder oftast K9 eller Cowboy Magic. Tvättar inför tävling om det behövs, tvättar svansen 1-2 gr i månaden då den kan bli lite äcklig annars.
 
Hej Katija använder mild tvål för tvätt av häst men grönsåpa på vissa ställen exempelvis när kär häst haft mugg
 
Jag schamponerar min häst några ggr per år. Åtminstone på höst/vår så sent/tidigt som möjligt när det fortfarande är okej att använda kallvatten (schamponerar inte rygg då!).

Aldrig under vintern och sommartid blir det oftast bara vatten vid avspolning vid varje ridpass.
 
Jag kör grönsåpa på smutsiga ben och svansen på skimmeln (är toxikolog och vet en hel del om kemikalier). Billigt och bra och i mina ögon inget giftigare än vilket shampo som helst. Inte så milt kanske men löser smuts bra, och det är just därför jag använder det! Helschamponering av pållarna drar jag mig för eftersom mina damer är lite som katter.........
 
Jag kör grönsåpa på smutsiga ben och svansen på skimmeln (är toxikolog och vet en hel del om kemikalier). Billigt och bra och i mina ögon inget giftigare än vilket shampo som helst. Inte så milt kanske men löser smuts bra, och det är just därför jag använder det! Helschamponering av pållarna drar jag mig för eftersom mina damer är lite som katter.........

Ååh, toxikolog låter ju relevant i diskussionen! Jag har inte fått tillfälle att diskutera med min kemiingenjör.

Kan du utveckla lite mer om grönsåpan?
 
Det är rätt få beståndsdelar i såpa - enkla salter och fettsyror (i talloljan). De olika beståndsdelarna är ganska välundersökta när det gäller hälsoeffekter och anses ok, tallolja är t.ex. godkänt för användning i kosmetika. Jag har inte heller hört om några allergiska reaktioner - de finns säkert men om de var vanliga hade de nog uppmärksammats eftersom såpa används av så många. Så jag har svårt att se att det skulle innebära några risker att använda det på hästen emellanåt.
 
Jag har torra händer och måste smörja in dem med fet handkräm varje gång efter att jag har tvättat händerna med vanlig handtvål. För närvarande tvättar jag medryttarhästens ben med rapssåpa och behöver aldrig använda handkräm efteråt trots att jag har stått hur länge som helst och grävt i hans tjocka hovskägg med såpa över hela händerna. Om mina händer mår såpass bra av rapssåpa så duger det nog åt hästen också.
 
Jag tvättar hästen med Hexocil relativt ofta under vintern då han lätt får värmeplitor (är helklippt och har tunnt täcke).
Annars Lactasyd.
Grönsåpa i karlederna om han har mugg (veterinär rekomenderat som även är läkare). Funkar super!
Tvättar aldrig huvudet på han men använder "Baby våtservetter" en gång i veckan. Används även i pannluggen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag får gång på gång på facebook upp reklam för en produkt som ska hjälpa hästar med "ömma fötter" aka fång. Är det verkligen lagligt...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: Ponylove
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp