Tvättning av häst

Jag brukar tvätta hela hästen inkl man och svans ca 1 gång om året. Då använder jag hästschampo. Endast svansen och benen tvättar jag oftare. Sedan spolar jag av hästen betydligt oftare med vatten, på sommaren blir det efter varje ridpass. Pannluggen tvättar jag inte, tycker det är svårt att komma åt. Min häst är ganska rädd om huvudet, så jag schamponerar inte där heller, utan torkar med en fuktig trasa så gott det går.
 
Har en skimmel, tvättar svansen ofta med människoprodukter. Skulle bli utfattig om jag använde hästschampo varje tvätt. Till kropen använder jag hästschampo eller människoprodukter utan parfym. Lämnar alltid huvudet.
 
Tvättar hela hästen någon gång per år, men sommartid blir det avspolning titt som tätt. Bakbenen och svansen tvättas minst en gång i veckan... vita ben o lös mage...
 
Brukar tvätta med grönsåpa 2 ggr / år, inför klippning.
Annars bara svans varje/varannan vecka (Vit svans).

Nu finns det bara iskallt vatten i nya stallet, så tvätta häst finns inte på kartan längre.
Tvättar ej på sommaren (bara svabbar av med vatten) då jag inte vill förstöra det naturliga fettlagret då jag har en fryslort.

Tvättar ej huvud eller pannlugg.
 
hela hästen tvättas med vanligtvis grönsåpa inför tävling. Vid lite ordentligare träningar och grisig häst kan de brunare partierna (skimmel...) tvättas med såpa också. annars sköljer jag av henne ofta, benen varje dag vid lerperioder och kroppen om det är ipackning vid sadel. manen om det blir lerklumpar... då finns annars risk att fastna i den vid ridning :)

huvud, pannlugg tvättar jag sällan. Isåfall med svamp. Ganascherna blir det ofta lite förisktigare dusch på vid tävling/träning, då kiss och bajsfläckarna ofta hamnar där....
 
Tack för svaren!
Kanske kan tyckas vara en underlig tråd, men jag var nyfiken :)
Är själv ganska rädd att ha vatten nära öronen, därav frågan om huvudet ;)
Tror min häst skulle behöva sanerade bakben oftare då hon relativt lätt får kiss-stänk där..
Tack för svaren iaf!
 
Mina hästar tvättas ofta. Kanske 4-5ggr i månaden. På sommaren badas exemhästen flera ggr i veckan.
Kroppen inkl huvud med Hexocil
Svans med Coop schampo.
 
1-2 ggr per år tar jag hela hästen med hexocil, men spolar ben ganska ofta när det är lerigt. Tvättar svansen ett par gånger i månaden när han har täcke eftersom latmasken inte lyfter ordentligt på svansen då och följaktligen bajsar på den :meh:
 
Tvättar i för tävling, antingen med hästschampo och då gärna Veredus Schamposheen eller med Lactasydtvål. Brukar ha i vanligt hårbalsam i svansen medan jag skrubbar benen en extra gång för att få dem vita. Huvudet gnider jag rent med en fuktig svamp.
 
Brukar bli heldusch minst två ggr per år på ridhästen. Tvättar man och svans oftare på honom då han har lätt eksem. Använder oftast Head & Shoulder, funker SUPER! Använder även det på hunden :) Kör PROB schampot i man och svans på eksemhästen emellanåt ifall han är lite kliig.
 
Mina hästar tvättas ofta. Kanske 4-5ggr i månaden. På sommaren badas exemhästen flera ggr i veckan.
Kroppen inkl huvud med Hexocil
Svans med Coop schampo.
Jag schamponerar aldrig min s.k eksemhäst. Man kan inte se att han har det då täcket skyddar både mot smuts och knott. Jag vill inte förstöra hans naturliga fett i pälsen.
 
Både på veterinärens inrådan och det jag märkt av själv så minskar klådan när min häst hålls tvättad och sedan ingeggad med rapsolja. Men sen är det så att smuts fastnar i oljan också, så även pga detta så tvättas han.
Tor det beror på vilken typ av hudåkommor man har så kan beh. Kanske se olika ut. Min fick exem förra sommaren då han var 3 och fick diagnosen magsår. När magen läkte ut så blev huden bra. Dock så har han reagerat på knott under sensommaren/hösten i år.
 
Ni som tvättar med såpa; det är ett rengöringsmedel!!
Såpa är inget schampo.
Såpa är heller inte tvål.

Såpa används med fördel på smutsiga golv eller i ugnen.
Läs på förpackningen (flaskan) och tänk igen om du verkligen vill använda såpa till din häst/hund!
Att såpa är skonsamt råder inga tvivel om men man jämför faktiskt med andra RENGÖRINGSMEDEL.

Ibland ser jag hur folk ta koncentrerad såpa direkt ur flaskan och har i karlederna. Helt vansinnigt.

Det finns gott om milda tvålprodukter, använd någon av dem istället!
 
Ni som tvättar med såpa; det är ett rengöringsmedel!!
Såpa är inget schampo.
Såpa är heller inte tvål.

Såpa används med fördel på smutsiga golv eller i ugnen.
Läs på förpackningen (flaskan) och tänk igen om du verkligen vill använda såpa till din häst/hund!
Att såpa är skonsamt råder inga tvivel om men man jämför faktiskt med andra RENGÖRINGSMEDEL.

Ibland ser jag hur folk ta koncentrerad såpa direkt ur flaskan och har i karlederna. Helt vansinnigt.

Det finns gott om milda tvålprodukter, använd någon av dem istället!

Aqua
Potassium Tallate
Potassium Carbonate
Sodium Sulfate
Parfum

Detta är innehållsdeklarationen från såpan jag använder till att tvätta min skimmel. Vad är det som inte är bra? Jag vet alltså inte, jag är en sådan som är inskolad sedan länge att såpa är skonsamt. Den sorten jag använder rekommenderas (visserligen av tillverkaren) även till tvätt av djur och människor.
 
Nu kommer ni säkert få ett utbrott på mig då som ibland använder diskmedel. Oftast efter klippning för att få bort allt äckligt fett och stöv. Annars har jag diskmedel i svansen för det blir ju lätt äcklig. Favoriten är head and shoulders schampo och balsam. Min häst luktar inte ofta häst :nailbiting::o
 
Ni som tvättar med såpa; det är ett rengöringsmedel!!
Såpa är inget schampo.
Såpa är heller inte tvål.

Såpa används med fördel på smutsiga golv eller i ugnen.
Läs på förpackningen (flaskan) och tänk igen om du verkligen vill använda såpa till din häst/hund!
Att såpa är skonsamt råder inga tvivel om men man jämför faktiskt med andra RENGÖRINGSMEDEL.

Ibland ser jag hur folk ta koncentrerad såpa direkt ur flaskan och har i karlederna. Helt vansinnigt.

Det finns gott om milda tvålprodukter, använd någon av dem istället!
Fast det könns som skillnad med rengöingsmedel baserat på diverse starka kemikalier och naturligare såpor baserat på tallolja eller rapsolja...?
Ajax ex har jag gärna inte på händer, men grönsåpa är inte något problen.
 
Jag tvättar runt 1 gång per år, hästen är renlig av sig och efter träning så spolar jag bara av där hon är svett.
inför tävling så tvättar jag ben och svans bara.
använder häst schampo, galopp för fux.
 
Man gör diesel av tallolja. Känns det lite sämre då? Bara för att det finns i naturen behöver det inte vara fritt fram att bada i. Ni är helt enkelt lurade av bra marknadsföring. Tro mig när jag skriver (igen): Såpa är ett rengöringsmedel, ingen tvål.
Ungefär som att det är skillnad på grön och gul såpa. Till er som tror det är skillnad - grön såpa är gul såpa som är färgad.

Och ni som använder diskmedel, titta på baksidan av flaskan, läs varningstexten.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag får gång på gång på facebook upp reklam för en produkt som ska hjälpa hästar med "ömma fötter" aka fång. Är det verkligen lagligt...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: Ponylove
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp