Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Du får ursäkta men för någon som inte får sålt sin lägenhet för att kunna flytta närmre sin sjuka mamma så är detta lite provocerande att klaga på - i en tråd som handlar om just trögheten på bostadsmarknaden.

Det var därför jag skrev att det var malplacerat i den här tråden. Men jag har panik att det är så många att ingen kommer se någonting och ingen kommer fortsätta vara intresserade. Vi behöver verkligen sälja släktings lägenhet så fort som möjligt till så bra pris som möjligt. Och det är allt jag tänker säga om det. Förutom att det handlar om liknande skäl.

Det var därför jag skrev att det var malplacerat i den här tråden. Men jag har panik att det är så många att ingen kommer se någonting och ingen kommer fortsätta vara intresserade. Vi behöver verkligen sälja släktings lägenhet så fort som möjligt till så bra pris som möjligt. Och det är allt jag tänker säga om det. Förutom att det handlar om liknande skäl.
Den kommer säljas om det kommer 70+ på visningen.

Släpp sidospåret, vad du skriver om är långt ifrån trådämnet och även om jag förstår att du känner oro så är det lite tondövt i en tråd som denna. :)

/mod

För att återvända till ämnet. Jag undrar om de nya reglerna from 1 april med belåningstak som höjts till 90%, kontantinsatsen sänkts till 10% och det skärpta amorteringskravet (för lån över 4.5 x inkomst) tas bort kommer få snurr på bomarknaden.

Samtidigt blir det ju betydligt dyrare att renovera pga att ränteavdraget för allt utom bolån har tagits bort. Plus då att priserna för hantverkare rusar mtp världsläget.

För att återvända till ämnet. Jag undrar om de nya reglerna from 1 april med belåningstak som höjts till 90%, kontantinsatsen sänkts till 10% och det skärpta amorteringskravet (för lån över 4.5 x inkomst) tas bort kommer få snurr på bomarknaden.

Samtidigt blir det ju betydligt dyrare att renovera pga att ränteavdraget för allt utom bolån har tagits bort. Plus då att priserna för hantverkare rusar mtp världsläget.
Fast hantverkar- och materialkostnader har rusat ända sedan invasionen av Ukraina. Det ÄR redan orimligt dyrt att renovera. Värre kanske det kan bli, men inte mycket för då har snart ingen råd med att renovera alls.

Jag tror inte det blir någon ändring före valet, den kommande regeringen kommer få försöka lösa problemen istället med alla som hamnar hos kronfogden.
Fast hantverkar- och materialkostnader har rusat ända sedan invasionen av Ukraina. Det ÄR redan orimligt dyrt att renovera. Värre kanske det kan bli, men inte mycket för då har snart ingen råd med att renovera alls.
Finns det inte utrymme att höja bolånet kommer väldigt få att ha råd att ta några blancolån för renoveringarna. På befintliga bostäder får man bara höja lånet till 80 % och höja värderingen var femte år.

Det var det som gjorde att sambons lägenhet till slut såldes efter två år på Hemnet. Ung förstagångsköpare som inte hade kunnat köpa med högre handpenningskrav eller högre pris på lägenheten.

(Sambon valde att sälja med 275k i förlust och att precis lösa lånet, vi lyckades båda två köpa våra resp lägenheter när det var som absolut dyrast och har accepterat att ingen av oss kommer sälja med vinst, utan den långsiktiga vinsten för oss ligger i att inte bo i en lägenhet och betala för två 🙃)

Jag tror det kommer få snurr på en viss del av marknaden. Men inte all. En normal-höginkomsttagare utan en jätteklump med pengar kommer troligen fortsatt ha ett maxtak, och i många år (fram till nu) har ju realiteten för många varit en reallönesänkning sett till inflationen. Nu börjar det ju ändras i takt med att inflationen och lönehöjningarna möter varandra igen. Men det kommer bli snurr, någon gång igen. Kanske inte med så korta cykler som varit under de senaste 30-åren..

Nu vill jag ju helst ha hus men finns en lägenhet till salu i ett område jag verkligen gillar. Den har legat ute i ett halvår iaf. Hade det inte funnits ett krux hade jag prutat rejält. Kruxet? Det är en vän som säljer. Visst man kan pruta ändå men de köpte dyrt och nu ligger den ute för under vad de köpte och har liksom inte lust att ev sätta hen i skiten.

Många hantverkare sitter i klistret när materialkostnaderna skenar

Det var det som gjorde att sambons lägenhet till slut såldes efter två år på Hemnet. Ung förstagångsköpare som inte hade kunnat köpa med högre handpenningskrav eller högre pris på lägenheten.

(Sambon valde att sälja med 275k i förlust och att precis lösa lånet, vi lyckades båda två köpa våra resp lägenheter när det var som absolut dyrast och har accepterat att ingen av oss kommer sälja med vinst, utan den långsiktiga vinsten för oss ligger i att inte bo i en lägenhet och betala för två 🙃)
Köpte ni era lägenheter under pandemin?

November 2019 för min del, tror däromkring för sambon också. Jag gav 1,120 för en tvåa med allmänt renoveringsbehov och kök från 1960(vilket jag älskar, men det är ju inte värdehöjande direkt). Såldes en likvärdig lägenhet för 690k i höstas så det känns superlovande för framtiden 👍🥲 Skämt åsido, nu när jag glott en stund på Hemnet ser det faktiskt generellt bättre ut än det gjort på väldigt länge, men nån vinst lär jag knappast göra.

Det som var sjukast med att sälja sambons lägenhet är inte ens förlusten, snarare att det varit så totalt stendött, alltså noll intresse, på så lång tid. När den ganska precis kommit ut fick vi ett skambud innan visning som vi avböjde, sen hände INGENTING på två år tills ungdomen köpte(för samma summa som det upplevda skambudet lol). Vi fick en ny mäklare i höstas för den första gav upp hela branschen och sadlade om. Det var ingen idé att sänka priset eller trycka på att tillträde var ytterst flexibelt osv, för det fanns bokstavligen ingen att förhandla med.
(kanske blev lite KL här på slutet :p)

Huddinge i början på 90-talet är ju inte riktigt vad Huddinge är idag dock. Precis som de flesta förorter en bit ut.

Så en kan ju sucka lite åt att ett hus i ett attraktivt område var så billigt förr och så dyrt nu men då ska man ju också komma ihåg att dessa områden sällan var särskilt poppis tillbaks i tiden.
Jag kan rekommendera en dokumentär av Tom Alandh om bygget av en villa i Stockholm.

https://www.svt.se/kultur/ny-dokumentar-tom-alandh-om-sin-egen-uppvaxt

https://www.svtplay.se/video/jJBPzwj/oscar-och-greta-och-huset-de-byggde

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka