Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får ursäkta men för någon som inte får sålt sin lägenhet för att kunna flytta närmre sin sjuka mamma så är detta lite provocerande att klaga på - i en tråd som handlar om just trögheten på bostadsmarknaden.Hjälp 72 st!
Ingen kommer se någonting
Du får ursäkta men för någon som inte får sålt sin lägenhet för att kunna flytta närmre sin sjuka mamma så är detta lite provocerande att klaga på - i en tråd som handlar om just trögheten på bostadsmarknaden.
Den kommer säljas om det kommer 70+ på visningen.Det var därför jag skrev att det var malplacerat i den här tråden. Men jag har panik att det är så många att ingen kommer se någonting och ingen kommer fortsätta vara intresserade. Vi behöver verkligen sälja släktings lägenhet så fort som möjligt till så bra pris som möjligt. Och det är allt jag tänker säga om det. Förutom att det handlar om liknande skäl.
Visningar jag varit på när har man fått köa istället för att alla släpps in samtidigt, tror mäklaren ordnar det så bra som möjligt. Alternativt fått olika klockslag att komma.Hjälp 72 st!
Ingen kommer se någonting
Den kommer säljas om det kommer 70+ på visningen.
…..dvs som dom flesta som säljer.Men kommer också att behöva få så mycket som möjligt.
Släpp sidospåret, vad du skriver om är långt ifrån trådämnet och även om jag förstår att du känner oro så är det lite tondövt i en tråd som denna.Det var därför jag skrev att det var malplacerat i den här tråden. Men jag har panik att det är så många att ingen kommer se någonting och ingen kommer fortsätta vara intresserade. Vi behöver verkligen sälja släktings lägenhet så fort som möjligt till så bra pris som möjligt. Och det är allt jag tänker säga om det. Förutom att det handlar om liknande skäl.
Fast hantverkar- och materialkostnader har rusat ända sedan invasionen av Ukraina. Det ÄR redan orimligt dyrt att renovera. Värre kanske det kan bli, men inte mycket för då har snart ingen råd med att renovera alls.För att återvända till ämnet. Jag undrar om de nya reglerna from 1 april med belåningstak som höjts till 90%, kontantinsatsen sänkts till 10% och det skärpta amorteringskravet (för lån över 4.5 x inkomst) tas bort kommer få snurr på bomarknaden.
Samtidigt blir det ju betydligt dyrare att renovera pga att ränteavdraget för allt utom bolån har tagits bort. Plus då att priserna för hantverkare rusar mtp världsläget.
Jag tror inte det blir någon ändring före valet, den kommande regeringen kommer få försöka lösa problemen istället med alla som hamnar hos kronfogden.För att återvända till ämnet. Jag undrar om de nya reglerna from 1 april med belåningstak som höjts till 90%, kontantinsatsen sänkts till 10% och det skärpta amorteringskravet (för lån över 4.5 x inkomst) tas bort kommer få snurr på bomarknaden.
Samtidigt blir det ju betydligt dyrare att renovera pga att ränteavdraget för allt utom bolån har tagits bort. Plus då att priserna för hantverkare rusar mtp världsläget.
Finns det inte utrymme att höja bolånet kommer väldigt få att ha råd att ta några blancolån för renoveringarna. På befintliga bostäder får man bara höja lånet till 80 % och höja värderingen var femte år.Fast hantverkar- och materialkostnader har rusat ända sedan invasionen av Ukraina. Det ÄR redan orimligt dyrt att renovera. Värre kanske det kan bli, men inte mycket för då har snart ingen råd med att renovera alls.
Det var det som gjorde att sambons lägenhet till slut såldes efter två år på Hemnet. Ung förstagångsköpare som inte hade kunnat köpa med högre handpenningskrav eller högre pris på lägenheten.För att återvända till ämnet. Jag undrar om de nya reglerna from 1 april med belåningstak som höjts till 90%, kontantinsatsen sänkts till 10% och det skärpta amorteringskravet (för lån över 4.5 x inkomst) tas bort kommer få snurr på bomarknaden.
Jag tror det kommer få snurr på en viss del av marknaden. Men inte all. En normal-höginkomsttagare utan en jätteklump med pengar kommer troligen fortsatt ha ett maxtak, och i många år (fram till nu) har ju realiteten för många varit en reallönesänkning sett till inflationen. Nu börjar det ju ändras i takt med att inflationen och lönehöjningarna möter varandra igen. Men det kommer bli snurr, någon gång igen. Kanske inte med så korta cykler som varit under de senaste 30-åren..För att återvända till ämnet. Jag undrar om de nya reglerna from 1 april med belåningstak som höjts till 90%, kontantinsatsen sänkts till 10% och det skärpta amorteringskravet (för lån över 4.5 x inkomst) tas bort kommer få snurr på bomarknaden.
Fast hantverkar- och materialkostnader har rusat ända sedan invasionen av Ukraina. Det ÄR redan orimligt dyrt att renovera. Värre kanske det kan bli, men inte mycket för då har snart ingen råd med att renovera alls.
Köpte ni era lägenheter under pandemin?Det var det som gjorde att sambons lägenhet till slut såldes efter två år på Hemnet. Ung förstagångsköpare som inte hade kunnat köpa med högre handpenningskrav eller högre pris på lägenheten.
(Sambon valde att sälja med 275k i förlust och att precis lösa lånet, vi lyckades båda två köpa våra resp lägenheter när det var som absolut dyrast och har accepterat att ingen av oss kommer sälja med vinst, utan den långsiktiga vinsten för oss ligger i att inte bo i en lägenhet och betala för två)
Köpte ni era lägenheter under pandemin?
Huddinge i början på 90-talet är ju inte riktigt vad Huddinge är idag dock. Precis som de flesta förorter en bit ut.
Jag kan rekommendera en dokumentär av Tom Alandh om bygget av en villa i Stockholm.Så en kan ju sucka lite åt att ett hus i ett attraktivt område var så billigt förr och så dyrt nu men då ska man ju också komma ihåg att dessa områden sällan var särskilt poppis tillbaks i tiden.