Tvätta hästtäcke utan att det börjar läcka.

Bukefalos 30 år!

Fibusen

Trådstartare
Fyndade ett fint amigotäcke idag, använt lite i höst och lite i våras, så i princip nytt. Jag är supernöjd, MEN! Det STINKER! 🫣 Verkligen stinker. Det är inte jättesmutsigt för ögat, men lukten… Det luktar typ brunstkiss och ladugård. Haft det ute på vädring under dagen men tycker inte det blivit bättre. KAN man tvätta täcken hemma utan att förstöra impregneringen? Det viktigaste är ju att täcket håller tätt. Jag har inget specialtvättmedel och jag vill inte behöva impregnera om det. Kan jag köra typ handtvätt utan tvättmedel för att bara skölja ur det, eller påverkar det ändå?

Det finns impregneringar som man häller i tillsammans med tvättmedlet. Säkert olika bra med olika märken.

Enzymspray på insidan kan ju va värt ett försök oxå, slippa röra yttertyget. Jape har en som jag tycker funkat till det jag provat å hört. Dock ingen erfarenhet av brunstäcken 😅

Jag tvättar mina Amigo täcken i 60 grader med jämna mellanrum då min häst är allergisk. Hitills har dom hållit fint ändå. Men kiss och brunstlukt är svårt om inte omöjligt att få bort.

Jag tvättar mina Amigo täcken i 60 grader med jämna mellanrum då min häst är allergisk. Hitills har dom hållit fint ändå. Men kiss och brunstlukt är svårt om inte omöjligt att få bort.

Har du specialtvättmedel? Impregnerar du efter?

Jag tvättar hemma flera gånger per säsong. Använder nikwax tvättmedel för täcken. Hälla i maskinen. Impregnerar om vid behov, inte varje tvätt. Använder då Nikwax impregneringen för täcken som också hälls i maskinen.
Riktigt skitiga täcken kör jag först utan tvättmedel i en 30 graders, gärna med förtvätt också. Det gör noll för lukt mm men löser upp värsta smutsen på ytan. I ditt fall om täcket inte ser skitigt ut utan bara luktar tror jag inte det kommer göra något utan du måste tvätta med medel.

Jag tvättar hemma flera gånger per säsong. Använder nikwax tvättmedel för täcken. Hälla i maskinen. Impregnerar om vid behov, inte varje tvätt. Använder då Nikwax impregneringen för täcken som också hälls i maskinen.
Riktigt skitiga täcken kör jag först utan tvättmedel i en 30 graders, gärna med förtvätt också. Det gör noll för lukt mm men löser upp värsta smutsen på ytan. I ditt fall om täcket inte ser skitigt ut utan bara luktar tror jag inte det kommer göra något utan du måste tvätta med medel.
gör samma, funkat finfint.

Jag antar att de fortsätter hålla tätt?
Jag har aldrig tvättat utetäcken🙈 men skulle behöva nu om inte annat för att sälja och vill ju inte skicka iväg helkassa täcken.

Jag har aldrig tvättat utetäcken🙈 men skulle behöva nu om inte annat för att sälja och vill ju inte skicka iväg helkassa täcken.
Ah ja självklart! Dock kan det behöva impregneras om beroende på täcke, ålder, antar tvättar, hur mkt hästen rullar mm

Har köpt re claims tvättmedel och impregneringen man häller i facket. Hoppas det funkar. 👍🏻 har massa 130 täcken att sälja för Nova lär inte komma i dem 🤣
Jag använde deras tvättmedel och impregnering på förra chefens täcken som tvättades typ en gång i månaden... funkade fint i de 1,5 åren jag jobbade där iaf!

Jag kan inte tvätta hemma utan lämnar bort mina utetäcken för tvätt varje sommar. Jag har inte upplevt att de börjar läcka men efter några år blir de tyngre när de är blöta. Jag antar att det beror på att impregneringen är sämre och tyget suger åt sig vatten.

Jag kan inte tvätta hemma utan lämnar bort mina utetäcken för tvätt varje sommar. Jag har inte upplevt att de börjar läcka men efter några år blir de tyngre när de är blöta. Jag antar att det beror på att impregneringen är sämre och tyget suger åt sig vatten.
Ja, det märks ju skillnad på gamla och nya täcken. Så länge det inte läcker är jag nöjd!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka