Tvinga barn att äta i skolan?

emmet

Trådstartare
Hej,

jag har hamnat i en situation som jag inte riktigt vet hur jag ska tycka och tänka inför och söker därför lite input.

Jag arbetar just nu med en grupp barn i 5-6 års ålder. Jag är hela tiden närvarande som vuxen och sitter således också med och äter pedagogisk måltid. Problemet som har uppdagats är att det är elever som inte äter ordentligt och att jag då förväntas sitta brevid och mer eller mindre tvinga i dem lite av maten. Barn 1 äter väldigt lite och är kräsen, sitter gärna och äter små små tuggor av maten. Barn 2 äter, vad jag har förstått det som, också väldigt lite och har även problem hemma, där hen tydligen börjat spy upp maten och föräldrarna var oroliga och vill att hen ska få i sig ordentligt med mat i skolan. Det står i skolans "stadgar" att barnen inte skall tvingas äta, men den ansvariga läraren för gruppen vill att de äter något till lunch. "Regeln" är också att man ska äta allt och inte peta bort det man inte vill ha, vilket barn 2 tydligen gärna gör. Hen ska enligt uppgift testa var gränserna går (hur mycket som hen kan slippa äta) och manipulerar tydligen lite. Barn 2 började nämligen gråta över att tvingas äta det som låg på tallriken, gråten gick förvisso snabbt över och hen åt upp det som var sagt.

Barnen (även i andra grupper) får sitta kvar efter att de övriga är klara om de inte äter upp lite av maten som serveras. Även där gäller det barn som är kända för sina problem med att de äter väldigt lite.

Jag förstår att vissa föräldrar vill att deras barn ska äta i skolan, men kan man verkligen lägga det på mig att tvinga dem (med föräldrars uppmuntran)?
Alla de matvägrande/kräsna barnen verkar vara i helt ok hull, så det är ingen som ser ut att vara sjuk. Så någon gång äter de ju uppenbarligen...? De äter vad jag vet mellanmålet som serveras senare under eftermiddagen.

För att klargöra det hela så handlar det här om barn som varje dag äter lite och är mycket kräsna.

Givetvis ska jag höra mig för mer om situationen och prata med huvudläraren om vad jag känner och tycker för att reda ut det här.

Men vad anser ni? Är det rimligt att tvinga barn, som äter dåligt både hemma och skolan, att äta? Är det något som kan läggas på läraren som uppgift att se till? Ska barnen alltid få bestämma vad som äts eller inte äts upp?Är det ok att bara äta ris och sås med god aptit men jämt rata fisken/kycklingen/mm?
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Nej, nej, nej. Inte tvinga barn att äta!:( Det kan skapa riktigt besvärliga relationer till mat. Föräldrarna ska absolut inte lägga på dig ansvaret att barnen ska tvingas äta heller. Om de är oroliga, alltså medicinskt oroliga, för att deras barn far illa av att de äter "dåligt" får de söka hjälp.

Jag har en 3-åring som tidigare har ätit allt. Gärna och mycket. Nu har han blivit väldigt svår. Han bestämmer sig för att maten inte är god redan innan han smakat, men med lock och pock brukar det gå att gå honom att äta hyfsat. Han får alltid bara lite att dricka till maten och så kan vi locka med att om han smakar lite av maten får han mer saft/mjölk eller vad det kan handla om (vi serverar normalt sett inte saft till maten, men just nu får det vara så). Han gillar även gurka och paprika så vi serverar gärna det och gör på samma sätt, han får lite i början och får mer om han äter av den andra maten.

Nu är det ju svårare med maten i förskolan för den styr man ju inte över på samma sätt, men om man hittar något barnet äter kan man ju försöka med "lock-metoden".

Men som sagt, är föräldrarna väldigt oroliga ska de ju söka hjälp så att de och ni får verktyg att arbeta med... utan att barnen ska tycka att varje måltid är en plåga.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Min spontana tanke är förståss att inte tvinga i mat, men jag är absolut ingen expert på området. Vissa saker tycker man helt enkelt inte om, och vem vill tvingas äta mat man tycker är äcklig? Jag har exempelvis aldrig tyckt om fiskbullar, men lik förbenat var man varenda gång det serverades fiskbullar i skolan tvungen att äta några stycken. Jag tycker fortfarande att fiskbullar är vidrigt, och har aldrig mer ätit en enda fiskbulle sen jag slutade skolan.

Om jag vore förälder skulle jag nog gärna ta den fighten på hemmaplan, dessutom, om man nu tycker att barnet är för kräset. Inte att folk i skolan som inte känner barnet så bra ska tvinga, det blir så lätt fel. Ofta växer ju kräsenhet bort av sig själv, dessutom, och i vårt samhälle är det väl snarare troligt att barnen som vuxna får problem med att hålla vikten uppåt än nedåt? Jag tycker denna press på att barn ska äta så mycket hela tiden (under förutsättning att de inte har ätstörningar och är undernärda, såklart) är rätt märkligt, med tanke på att de flesta vuxna snarare har problem med att de äter för mycket. Det är väl i princip förmodligen bra om man lär sig att inte tvinga i sig mer än man vill ha redan som liten?
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Man ska aldrig tvinga barn att äta. Locka, javisst men aldrig tvinga. Det leder bara till problem med maten senare i livet om man tvingas äta.
Jag tycker att det är riktigt dåligt av föräldrarna att lägga på er (dej) att barnen ska äta. Om de är oroliga så får de söka hjälp men min erfarenhet är att man inte gör något om barnet är normalviktigt.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Håller med ovanstående och har väl egentligen inget att tillägga..
Usch jag kan fortfarande komma att tänka på hur lärare på lågstadiet satt och pushade mig till att äta pulvermos som ja fick upp i munnen om och om igen. Blir fortfarande illamående bara av lukten :crazy:
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

KL.

Tack för svaren. Det ger mig kött på benen (känslomässigt) då jag kommer behöva säga nej till den här uppgiften i fortsättningen. Föräldrarna får ta det där själva alternativt komma upp med en handlingsplan som arbetats fram med läkare/dietist/expert.

Jag kommer fortfarande ihåg de få gånger jag själv var tvungen att äta "tre tuggor till" av den kalla, i mitt tycke, osmakliga maten. :crazy:
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Helt vansinnigt!
Dåligt av föräldrarna att lägga över ansvaret på skolan, börjar ens barn dessutom spy upp maten skulle man ju söka hjälp. Läkarhjälp alltså, inte lägga det på skolans personal. Jag skulle bli väldigt orolig om mitt barn gjorde så.

Minns också låg och mellanstadietiden när lärarna ville tvinga i en vidrig mat. Den där gräsliga broccolisoppan! Uäck! Det slemmiga gröna helvetet. Hatar broccoli än idag.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag har inga egna erfarenheter så kring just mat då mina förskolebarn inte haft dessa problem (när jag jobbade med barn alltså), inte heller min son och inte jag som barn.
Dock min syster. En fröken tvingade henne som 4-åring att äta upp hönssoppan på tallriken. Min syster åt inte mer på dagis efter det och sina första år i skolan åt hon ingen lunch och vägrade gå till skolan om torsdagar då det serverades soppa. Hon äter fortfarande under inga omständigheter soppa och är 21 år.
Det är beklagligt tycker jag att personal och föräldrar tror sig kunna tvinga ett barn att äta och jag personligen tycker inte att man gör det.
Tycker du är inne på helt rätt spår som ifrågasätter det lite.
Vi hade en flicka på en förskola som hatade klä på sig ytterkläderna och det försöktes med alla medel. Det som faktiskt fungerade var att ignorera henne och problemet och istället uppmuntra övriga barn; duktiga som klär på sig, vad kul vi ska ha där ute, vad vill ni göra ute idag etc. kanske fungerar det kring maten också?
Lycka till!!
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag skulle aldrig tvinga ett barn att äta. Jag var kräsen som barn, är fortfarande ska jag väl säga, och i lågstadiet tvingade min lärare mig att äta i matsalen. Och det var inte bara jag som straffades om jag inte åt upp, utan då straffades kompisarna också, så att ingen fick lämna bordet förrän jag hade ätit. I hela mitt liv har jag levt med ett stört ätbeteende efter det. Jag har aldrig utvecklat en regelrätt ätstörning, men jag har ett extremt sjukt synsätt på mat och än idag handlar det om att jag får tvinga mig själv att äta, varje mål. Och det grundades i skolan, för att de tvingade mig.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

* knapp lån*
Jag skulle aldrig tvinga ett barn att äta, kanske försöka övertala att åtminstone dricka mjölk och äta en macka.
Sås och ris är väl bättre än inget alls?
Min son hade en fröken som tvingade honom att äta palt, den spydde han upp över fröken... Sen har han avskytt både tanten och palt.

* Jenny *
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag kan säga hur det var när jag var liten och väldigt kräsen och mådde dåligt i skolan. Mina föräldrar pratade med skolan (eller om det var tvärtom eftersom jag inte åt). Hur som helst så kom de överrens om att om jag inte tyckte om maten så fick jag äta hårt bröd och sallad (som alltid serverades) istället, bara för att jag skulle äta nåt.

Numera äter jag det mesta (okej, lite kräsen är jag), så det har inte förstört mig. Istället fick jag i mig energi och hann med mer än bara äta på lunchrasterna.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Aldrig tvinga barn att äta!

Jag vet att sonens fröken (fsk) lockar med dem lite och utmanar dem att smaka nya saker, men då handlar det om att smaka, ta en tugga och känn efter om du tycker om det. Sen hjälper det absolut att de har två rätter i skolan att välja på och ett rejält grönsaksbord som det även finns kall pasta på, så duger inte någon av maträtterna så kan man ändå äta grönsaker, grönsakerna är inte ihopblandade utan vill man så kan man blanda ihop sin egen tallrik, eller oxå tar man bara de grönsaker man tycker om. Den enda regeln de har är att man måste ha en grönsak på tallriken och ialla fall smaka på den.

Hos oss är istället tidspressen det största problemet och det jobbar de hårt med att övertyga kökspersonal om att de kan vänta ytterligare 30 min innan de får rast... Det är helt klart ett problem när kökspersonalen inte ligger under rektorn utan har en egen chef som inte vill se hur det fungera i praktiken...
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Men vad anser ni? Är det rimligt att tvinga barn, som äter dåligt både hemma och skolan, att äta? Är det något som kan läggas på läraren som uppgift att se till? Ska barnen alltid få bestämma vad som äts eller inte äts upp?Är det ok att bara äta ris och sås med god aptit men jämt rata fisken/kycklingen/mm?

Jag anser att man aldrig ska tvinga ett barn att äta.
Hellre att de bara får i sig ris och sås än inget alls.

Jag har fortfarande minnen från när jag gick i första klass och min lärare tvingade mig att äta blodkorv.
Vi fick dessutom inte lov att ta mat själva, utan fick maten upplagd på en tallrik.
Vi fick således inte själva bestämma hur mycket man ville äta. Och blodkorv är en väldigt speciell maträtt!
Hon Tyckte att blodkorv var inte så farligt, om jag bara tog en massa lingonsylt så skulle jag inte känna smaken bla bla bla
Det slutade med att jag sprang till toa och spydde. Har inte ätit blodkorv sedan dess, och har fortfarande svårt för lingonsylt.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag är av den devisen att man ska äta det som serveras, annars får man vara utan.

Var också tvungen att göra dessa val när jag gick i skolan, ät maten även om den är äcklig eller gå hungrig tills jag kom hem. Äter inte blodpudding och ravioli nu för tiden, heller inte potatis som är kokt med skal på (den vi fick i skolan var grön, slemmig och hade stått uppvärmd i minst 3 timmar innan servering).
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag kan bara svara utifrån mig själv men jag var det där barnet som väldigt sällan åt upp i skolan och som enligt vissa lärare "testade", "manipulerade" och "bara tramsade". Sanningen var att jag, redan då, hade en svår relation till mat och var helt enkelt "rädd" för att äta viss mat. Att tvinga i mig maten gjorde bara det hela värre. Viss mat som jag tvingades äta då kan jag fortfarande inte äta, inte för att jag inte tycker det smakar gott utan för att jag har ångestfyllda minnen sammankopplade med den maten. Däremot försvann mycket av min "kräsenhet" på högstadiet när jag slapp att bli vaktad och i lugn och ro kunde prova mig fram. Idag är jag inte särskilt kräsen alls.
(Dessutom hade jag problem med "kompisarna" i skolan och att tvinga mig att sitta kvar typ hela matrasten för att jag skulle äta upp var inte direkt något som hjälpte mig på det området heller...)

I mellanstadiett hade jag en vettig lärare som tyckte att smaka skulle jag göra men tycker jag inte om maten så slapp jag och fick äta sallad, potatis och sås eller vad jag nu tyckte om. De tycker jag är vettigt. Man ska inte rata mat innan man har smakat men tycker man inte om en maträtt så gör man inte. Och då tycke jag huvudsaken är att man får i sig NÅGONTING ö h t.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag håller med de andra, absolut inte försöka tvinga i barn mat! Det kan sätta men för livet, och jag tycker synd om dig som känner dig "pressad" från föräldrar och/eller jobbledningen att tvinga barnen :(. Locka och äta själv för att vara gott exempel är ju en helt annan femma :)!

Kan ju berätta en kort anekdot som sitter inpräntat i mitt minne av en "trevlig" förskolefröken. Detta var runt 88-89 (alltså INTE någon vidare stenålder), jag var 5-6 år gammal.

Vi hade påskfirande och fick äta kokta ägg. Jag gillar inte kokt äggula, så jag ville inte äta den. Fröken försökte tvinga i mig den, och jag vägrade resolut. Det slutade med att kärringjävlen ger mig en örfil (:eek::cry:) och får mig på så sätt att äta upp den.

Än idag äter jag inte kokt äggula....
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Du hann iaf till toan!
Mina barns klasskamrat spydde rätt ut över tallrik och fröken medan resten av eleverna traskade förbi på led ut :cry:
Skamligt
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Vad är det med en del vuxna som får dem att lägga så otroligt mycket vikt vid att barn ska äta allt till varje pris, frågar jag mig när jag läser den här tråden. Det är ju egentligen helt absurt, vem skulle gå till såna ytterligheter (fysiskt våld, skämma ut inför hela klassen, etc) för att exempelvis få barn att räkna matte eller nånting annat? Vad är det med just mat som uppenbart provocerar så mycket, som att det vore världens undergång om något barn nu inte råkar äta äggula, fiskbullar eller blodkorv? Jag förstår inte, det är ju inte som att blodkorvsätande är en nödvändighet för överlevnad i sverige, så det måste ju handla om något annat. Varför är det så viktigt?
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag tycker som så att man får äta det som serveras, sen lägger jag mig inte i hur lite de petar i sig. Det blir snart mat igen. Mina ungar har medvetet hoppat över mat ibland för att det är något annat som lockar mer att göra, eller något de inte vill ha (vad det är växlar ju från dag till dag nästan :D), och det är ok för mig. Skulle aldrig tvinga ungarna att äta upp något de inte vill ha MEN....

Jag får lite kli på våra barn när det ska tävlas om att slänga på mat på tallriken, och vill att de tänker på att inte ta mer än de orkar äta upp. Där är jag lite kluven, självklart vill jag inte att de ska tvingas äta upp om de är mätta/inte tycker om, samtidigt som jag vill att de ska åtminstone betänka hur mycket de tar för sig. Är det något de är osäkra på, ta hellre lite först och backa om. Där försöker jag köra på samma rutiner som dagis gjorde, det man tar åt sig själv, eller själv har bestämt mängden för, där får man själv försöka ta sitt ansvar att det är lagom. Brukar fungera rätt så bra.

När det gäller typen av mat vill jag gärna att man åtminstone provar, i alla fall om det är något okänt, tycker man sen inte om, ja då får man hoppa över det. Men det är svårt att uttala sig innan man provat.

Mat ska vara lustfyllt, trevligt, gott och lagom :-)

Tycker absolut inte att det åligger vare sig lärare eller skola att tvinga i barnen mat. Jag skulle tvärtom bli förbannad om mitt barn blev utsatt för mattvång i skolan. Barn äter så pass tätt oftast, så de dör knappast av att äta små portioner om de är friska i övrigt och verkar hålla hullet. Intresset för mat ordnar nog till sig med åren resonerar jag.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Man ska inte göra mat och ätande till straff eller tvång. Punkt. Aldrig ska ett barn tvingas att äta.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 401
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 907
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 688
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp