Tvinga barn att äta i skolan?

Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag tror att ni i många fall har fel. Det finns massor med barn som inte får en ordentlig frukost av föräldrarna utan kanske bara får i sig ett glas oboy innan de skickas iväg till skolan. När de kommer hem finns det i många fall ingen middag, eftersom föräldrarna ätit varm mat på lunchen och förutsätter att barnen också äter skollunchen. "Middagen" hemma består i många fall av mackor eller fil.

Jag tror att det är måååånga barn som äter under dagens förlopp, men som faktiskt bara äter ett lagat mål mat om dagen. Resten är mackor och annat.


Här kan jag inte annat än hålla med.
I de matvaneundersökningar vi gjort i de klasser jag haft (inför ämnesområde "Mat och hälsa"), så har det framkommit att ungefär 1/3 äter en undermålig eller ingen frukost alls.
Flera barn äter middag på språng mellan träningar och andra kvällsaktiviteter.

Jag vill bara klargöra att jag vägrar var matpolis. Tänker inte tvinga i något barn mat på något sätt. Att grundlägga en vettig matkultur är föräldrarnas sak. Jag kan bara hjälpa till och stödja detta, men inte ersätta deras arbete.
Detta innebär att jag försöker uppmuntra barnen att våga smaka, men får acceptera ett nej. Jag föregår med gott exempel och kan dessutom berätta för barnen att jag inte heller gillar allt, men att jag då tar lite av det jag inte gillar och mer av annat. Vi har minst två maträtter att välja på och ett stort salladsbord så ingen ska behöva gå hungrig från lunchen.

Beträffande hålla kvar barnen, så gör jag det bara när det handlar om raststress. Vare sig man äter eller inte så vill jag att de sitter vid matbordet åtminstone en kvart. Det brukar göra så att de går och tar lite mat ändå om de ändå måste sitta kvar. Annars vet jag flera som trots att de annars skulle äta, hellre rusar vidare ut på rast.


En del undrar varför skolan behöver bry sig om barnen äter.
Inte konstigt: barnen är ju i skolan för att arbeta med sitt lärande.
Skulle ni orka ta till er nytt och samspela med folk om ni kommer till jobbet på tom mage, därefter knappt äter någon lunch?

Det är ett STORT problem, för eleven, för kompisarna och för mig, när trötta, håglösa barn utan energi halvligger över bänken och inte orkar göra något. De får kort stubin och grälar med sina kompisar. Lägger man till att många dessutom sover alldeles för lite så kan ni bara föreställa er hur deras skoldag ser ut...
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag är helt enig i att det är viktigt att barn äter i förskolan/skolan. Det behöver de för att orka med. Även hemma hos mig gäller att man får smaka på maten och sitta med en stund innan man får lämna bordet och just nu lockar och pockar vi (och det blir bättre) men det handlar ju om någonting helt annat än att tvinga två uppenbart "matstörda" barn att äta.

I sonens förskola har de som regel att barnen inte får något extra om de äter dåligt med mat vid lunchen, men den frångår de i vissa fall när de märkt att barnet faktiskt inte kunnat äta maten. Då kan de få lite fil/yoghurt med flingor vid mellanmålet. Det tycker jag är en bra inställning. Barn kan lika lite som vuxna rå för att de tycker att vissa saker faktiskt är ruskigt äckliga, oätliga.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Fel?

I så fall är min åsikt att fel personer har barn om det ligger till så..

Det är inte skolans uppgift att förse eleverna med mat för att överleva :crazy:
Däremot ska de ju inte behöva gå hungriga en hel dag, men det finns alltid alternativ hos oss i alla fall, ingen behöver gå helt utan mat en hel dag.

Det finns alternativ att kunna få frukost i skolan också. Men då är det väl inte "gratismat" längre...Den attityden får vi tampas med ofta, att maten skulle vara gratis? Det är den ju givetvis inte i långa loppet, inget är gratis.

Så för min del att inte hinna eller se till att sitt barn får i sig frukost på morgonen om det behövs är bara en dålig ursäkt. Hinner man inte hemma finns det i skolan.

Är det så vanligt är det ju fruktansvärt som du beskriver det! Men jag tror och hoppas att det inte är så.

Har alla skolor möjlighet att kunna ordna frukost? Tog det som en självklarhet då alla skolor här har det så.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

En del undrar varför skolan behöver bry sig om barnen äter.
Inte konstigt: barnen är ju i skolan för att arbeta med sitt lärande.
Skulle ni orka ta till er nytt och samspela med folk om ni kommer till jobbet på tom mage, därefter knappt äter någon lunch?

Det är ett STORT problem, för eleven, för kompisarna och för mig, när trötta, håglösa barn utan energi halvligger över bänken och inte orkar göra något. De får kort stubin och grälar med sina kompisar. Lägger man till att många dessutom sover alldeles för lite så kan ni bara föreställa er hur deras skoldag ser ut...

Jag håller med om att det är helt rätt och viktigt att de inte ska behöva gå på tom mage en hel dag utan måste få i sig mat. Däremot anser jag och vet med erfarenhet att något kan vara/är fel om man måste tvinga i barnen mat regelbundet.

Och sen tycker jag det är mycket attityd/moral kring maten. Man överlever ju faktiskt att gå utan lunch om det skulle bli så, även om det inte är bra - men att tvinga någon äta gör man bara inte. (Därav att vi inte förstår den där hysterin..) Blir det jobbigt finns det alternativ el lösningar att ta till!

Och det är skillnad på att hålla kvar som du säger pga raststress, spring i benen eller annat än att tex som jag sett tvinga i ett barn en hel portion av mat som man ser barnet inte fixar, men gång på gång tvingas i med gråten i halsen. Det kan faktiskt ligga sjukdomar bakom hos barnet som anses vara stökig, ouppfostrad osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Knapplån

Jag som jobbar som kock inom skolkök är glad att jag sluppit uppleva det som TS pratar om i sina inlägg.
Hos oss ska barnen smaka maten, och ofta är de tveksamma först, men efter en smakbit kommer många tillbaka och vill ha mer. Det finns dock ingen som tvingar något barn att äta.

Idag, som exempel, hade vi köttfärssoppa. En pojke (som i vanliga fall äter väldigt bra, men just nu verkar vara i någon "jag äter ingenting"-period) sa att han inte åt köttfärssoppa. Nu vet vi ju att denna pojke äter detta egentligen och inte har några uppenbara problem med det.
Grejen var att vi serverade tacochips till, och när jag lockade med att man fick såna till soppan -ja då kunde han tänka sig att smaka.
Nu blev det inte någon jättemängd han åt, men han smakade, åt sina tacochips och sin mjuksmörgås med ost på. Och det tycker jag räcker. Han var nöjd och jag som personal var nöjd så det finns inget att bråka om.

Jag har också varit med om barn som haft uppenbara problem med maten (tex att maten satts i halsen och skrämt barnet) Då har vi under en period gett detta barn potatismos istället för potatis tex. Detta för att underlätta "vägen tillbaka" till en "vanlig måltid", och sedan får man långsamt skola barnet tillbaka och hela tiden vara positiv även om barnet är tveksamt.
Detta ska givetvis göras i samråd med föräldrar och lärare.

Jag såg också någon rad om att måltidspersonalen inte förstår att vissa barn skulle behöva sitta längre. Personligen förstår jag inte problemet helt och fullt. Nu har vi förvisso inget sånt barn hos oss, men OM vi hade det så skulle det barnet få sitta kvar och äta och vi skulle ta vår lunch i vilket fall (vi äter i samma matsal som barnen så barnet skulle inte bli utan "service" på något sätt)
Det kanske är arbetstidslagen som blir besvärligt i fallet som det skrev om? Enligt lag ska man ju ha rast efter 5 timmars arbete, och om kökspersonalens chef fått facket på sig för att detta bryts så ja...
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

KL

Jag blev som liten tvingad att äta, nu har jag ännu svårare med maten..
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Min dotter kan äta som en sparv i 1-2 dagar för att sedan vräka i sig som värsta skogshuggaren.

Fast det är där problemet ligger för flera av barnen att de inte äter någon skollunch alls oavsett vad som serveras och vilken dag det är. De äter konstant lite eller helst av allt kanske inte alls.

Går det inte att be föräldrna köpa det till sina barn?

Jo det kanske vore möjligt, jag ska höra med läraren vad hen tror du hen har bättre koll på föräldrarna än jag som just börjat.

Vill föräldrarna altså detta?

Jag tycker det låter skrämmande i alla fall och hade totalvägrat - det är ju kränkande :crazy:

Ja enligt läraren vill föräldern det. Jag överhörde ett annat samtal som rörde ett annat barn, där föräldern frågat om den läraren tvingade i barnet mat (vilket barnet troligtvis hade sagt hemma). Läraren hade då förklarat att ja hon tvingade barnet att äta 3 tuggor för annars åt hen inte alls, vilket är nödvändigt för att barnet ska orka med hela dagen. Föräldern förstod då och höll med om att det verkade rimligt.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Om vi talar Sverige, jag är inte så väl bevandrad i juridiken men nog tusan tror jag att det är olagligt att kränka och psykiskt misshandla barn. Med eller utan föräldrars medgivande.

Är det någon som vet om det här räknas som kränkande behandling och psykisk misshandel?

Om de inte byggt upp nog hunger, av att aldrig få mat hemma, att äta i skolan, så lär inte heller tvångsmetoder göra dem matglada. Då måste lösningen snarare ligga i att locka, uppmuntra, erbjuda, ge alternativ, undersöka smaker (finns roliga program för det nu i många dagis :laugh:) osv.

Det finns inga alternativ, det finns inget salladsbord och inget knäckebröd till maten. All mat cateras. Men jag ska höra mig för angående möjligheten att servera macka till maten. Så de åtminstone får i sig något.

Risken med att börja erbjuda annan mat än den ursprungliga är att det är allt mer som kvalar in bland "det gillar jag inte" hos allt fler, dvs det kan användas som en ursäkt för att få äta något som är godare. Vilket blir jobbigt för personalen den dagen inget barn "gillar" vanlig mat längre.

Det här kan jag känna kan bli risken med att låta föärldrar köpa in extra, och att erbjuda annat. Det kommer också kunna vara ett argument som jag får tillbaka om jag lägger fram förslag om att erbjuda de kräsna en macka istället för maten eller som tillägg till maten.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Inget salladsbord?!?!?! :o

Jag ska försöka kolla upp om det verkligen får vara så!
Nyligen infördes det ju i skollagen att skolmaten ska vara uträknad för barnen (jag har inte helt hundra koll på den lagen kan jag erkänna)
Salladsbordet innehåller ju många saker som både barn och vuxna behöver!
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

En del undrar varför skolan behöver bry sig om barnen äter.Inte konstigt: barnen är ju i skolan för att arbeta med sitt lärande. Skulle ni orka ta till er nytt och samspela med folk om ni kommer till jobbet på tom mage, därefter knappt äter någon lunch?

Det är ett STORT problem, för eleven, för kompisarna och för mig, när trötta, håglösa barn utan energi halvligger över bänken och inte orkar göra något. De får kort stubin och grälar med sina kompisar. Lägger man till att många dessutom sover alldeles för lite så kan ni bara föreställa er hur deras skoldag ser ut...

Det här är förmodligen också en förklaring till varför läraren är så på som hen är, även om vi inte bedriver regelrätt undervisning så vill vi ju gärna se barnen på gott humör vilket givetvis påverkas av brist på mat.

Barn kan lika lite som vuxna rå för att de tycker att vissa saker faktiskt är ruskigt äckliga, oätliga.

Jag håller med till fullo.

Jag har också varit med om barn som haft uppenbara problem med maten (tex att maten satts i halsen och skrämt barnet) Då har vi under en period gett detta barn potatismos istället för potatis tex. Detta för att underlätta "vägen tillbaka" till en "vanlig måltid", och sedan får man långsamt skola barnet tillbaka och hela tiden vara positiv även om barnet är tveksamt.
Detta ska givetvis göras i samråd med föräldrar och lärare.

Det låter verkligen jättebra men jag vet inte om sådan möjlighet kan ges då vi inte har ett skolkök utan maten cateras.

KL

Jag blev som liten tvingad att äta, nu har jag ännu svårare med maten..

Det är ju det jag är rädd för, att barnen ska få ätstörningar, utveckla den de redan har (?) och att mat ska bli olustigt och jobbigt.

Allmänt:

Det är så himla svårt att avgöra hur många av barnen som egentligen som känner sig tvingade att äta upp all sin mat då de flesta äter upp efter en tillsägning att göra så. Är det för att de vet att de måste eller för att det helt enkelt fanns lite mer plats i magen? Likaså med vattnet, dricker de upp allt av samma anledning som ovan? Jag försöker fråga och få ett svar på om magen är full och om de är mätta, men de tycks inte riktigt förstå min fråga (språkbarriär). Men de gånger jag lyckats göra mig förstådd så har de valt att lämna både mat och vatten.

Det är så svårt att uppmuntra barnen till att äta för att jag känner att varje gång det görs så tolkar de det som att de måste äta, vilket gör att jag helst inte vill säga något alls. Vad ska man säga som inte kan tolkas som en uppmaning? Sen krockar det verkligen mellan de signaler jag diskret försöker sända ut till barnen och de huvudläraren säger. Jag vill inte stöte mig med hen heller även om jag tycker att det hen gör är fel, jag måste trots allt kunna sammarbeta med hen i framtiden.

Tips eftersöks fortfarande på hur jag snyggast sköter det här? För jag verkar vara ensam om att tycka att det här är tvång och inte särskilt schysst mot barnen.

Ska jag säga till huvudläraren att jag avser att prata med föreståndaren innan jag gör det för att hen inte ska känna att jag går bakom ryggen? Eller ska jag prata med föreståndaren och känna av läget och hoppas på att hen inte är plump och vräker ut sig det till huvudläraren på ett olämpligt sätt?
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Inget salladsbord?!?!?! :o

Jag ska försöka kolla upp om det verkligen får vara så!
Nyligen infördes det ju i skollagen att skolmaten ska vara uträknad för barnen (jag har inte helt hundra koll på den lagen kan jag erkänna)
Salladsbordet innehåller ju många saker som både barn och vuxna behöver!

Nä, det serveras en liten sallad till maten och ibland lite kokta grönsaker i en bytta. Men salladen är färdigblandad vilket gör att de faktiskt inte kan sitta och gräva ut det de vill ha för då blir det inget kvar till övriga.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Det låter verkligen jättebra men jag vet inte om sådan möjlighet kan ges då vi inte har ett skolkök utan maten cateras.

Jag har visserligen bara jobbat i produktionskök, men vi har även skickat sån mat till våra mottagningskök. Det är inte alls invecklat.
Många av produktionsköken gör även mat till äldreomsorgen vilka äter väldigt liknande konsistens.

TYVÄRR finns det företag som kör med catering, och ser hellre vinsten än att maten blir bra. Inte alls länge sedan jag själv upplevde enbart pulvermos, färdiga biffar och sås gjorda på pulver och vatten... :( (är det sån mat ni äter? I så fall kan man undra över näringsinnehållet också)
Jag är glad att jobba för en kommun som gått ifrån det, tagit hem sin produktion och satsat. Nu blev det kanske inte som det var tänkt hela vägen, men Rom byggdes inte på en enda dag heller.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

TYVÄRR finns det företag som kör med catering, och ser hellre vinsten än att maten blir bra. Inte alls länge sedan jag själv upplevde enbart pulvermos, färdiga biffar och sås gjorda på pulver och vatten... :( (är det sån mat ni äter? I så fall kan man undra över näringsinnehållet också)

Än så länge har det varit helt ok mat, förmodligen lite halvfabrikat också men även mat som är "hemlagad".
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Vi hade centralköksmat i grundskolan och på låg-och mellanstadiet "karottverksamhet" - två personer ur varje klass gick till bamba tio minuter innan lunchrasten startade och dukade borden samt hämtade mat till bordet i skålar eller på uppläggningsfat, mjölkpaket, knäckebröd i en korg och smör, vilket skapade en väldigt trevlig lunchstämning måste jag säga. Grönsaksbord hade vi inget, men det fanns alltid alfalfagroddar och ibland rivna morötter eller så som man fick hämta själv. Det var aldrig någon som kollade hur mycket eller litet någon åt eller stod och vaktade vid papperskorgen när man lämnade disken och skrapade av sin tallrik - lärarna brukade sitta vid olika bord en vecka i taget så de hade väl lite uppsikt men jag har inget minne av att någon någonsin la sig i vem som åt vad eller hur mycket. Jag tror faktiskt att det funkade bra, har inga minnen av några problem.

På högstadiet var det visserligen matkö, men man fick ta själv framme vid "disken" (förutom när det var eftertraktade saker som pizza och piroger då bambatanterna portionerade upp så folk inte skulle ta massor och det tog slut till senare sittningar :D) och det fanns ett litet salladsbord med ett par tre olika valmöjligheter - alltid vitkålssallad och så kanske majs eller ärtor, kinakålssallad eller isbergssallad. Knäckebröd och

Jag är praktiskt taget allätare men har aldrig fixat att äta pulvermos (hade aldrig serverats det hemma men älskar potatismos så jag var lyrisk första dagen i skolan när det var potatismos - som såklart var pulvermos, vilket trauma!) - fine, då var det bara att skippa det, eller kanske byta min andel av pulvermoset mot ett par extra köttbullar med en bordskamrat ;)
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag såg också någon rad om att måltidspersonalen inte förstår att vissa barn skulle behöva sitta längre. Personligen förstår jag inte problemet helt och fullt. Nu har vi förvisso inget sånt barn hos oss, men OM vi hade det så skulle det barnet få sitta kvar och äta och vi skulle ta vår lunch i vilket fall (vi äter i samma matsal som barnen så barnet skulle inte bli utan "service" på något sätt)
Det kanske är arbetstidslagen som blir besvärligt i fallet som det skrev om? Enligt lag ska man ju ha rast efter 5 timmars arbete, och om kökspersonalens chef fått facket på sig för att detta bryts så ja...

Det kanske var något jag skrev, vi har nämligen haft en strid med kökspersonalen om att förlänga mattiden 30 min för att alla klasser ska få en chans att sitta i lugn och ro och från början hävdade personalen i köket att den möjlighet inte fanns pga andra uppgifter de hade. Men efter att ha pratat med personalens chef så visade det sig att så faktiskt inte var fallet utan det enbart skulle innebära att deras rast blev förskjuten med 30 min och chefen har nu lovat att barnen ska få den tiden. Barnen äter i tre matlag så det skulle innebär 10 min extra för varje matlag och det skulle göra mycket för våra barn.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Exakt, har också för mig det. Enligt undersökningar jag läste för något år sedan var ju skolmaten så näringsfattig, fettfattig och energifattig att bara en vuxen skulle kunna få i sig nog med allt som behövs. Barnen äter helt enkelt inte tillräckligt mycket för att energilös och näringsbefriad mat ska kunna räcka. En sjuåring behövde äta typ en vuxenportion.

Bara därför tycker jag folk som anser att ett barn kan få macka hemma till middag efter en skoldag varje dag verkar lite udda. (om inte barnet är en tonåring och man talar om att det inte blir mat hemma). (och såklart skulle jag inte skämmas en sekund över att ge äggmacka o choklad till middag någon gång ibland).

När det gäller frukost vette sjutton om jag håller med däremot. Svenska frukostar ska vara så himla genuina för att duga. Så som det visades i hemkunskapen blev man ju rent skräckslagen över de konstiga minimikraven. Det är vad, en tallrik fil med muesli, ett glas juice, två smörgåsar med ost och paprika och the. Jag skulle än i dag inte klara att äta det, bläh! Två mackor med ost utan paprika måste rimligen duga! Juice är egentligen inte ett dugg nyttigt heller. Så undersökningarna om barnens frukost, handlar det om hemkunskapens föreskrivna gigantiska måltid eller om att helt enkelt äta en macka. (en macka måste rimligen vara nog för en sjuåring)

Överdriven frukost gör en dessutom lika rund som alla andra mål, inte smalare som det brukar antydas. Enligt senaste forskningen ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Man kan aldrig tvinga ett barn att äta. Jag har som många andra blivit tvingade att äta upp ALL mat man tagit till sig, så man mådde dåligt till slut. På ett fritidshem där jag gick tvingade en pedagog i mig en portion havregrynsgröt och jag får kväljningar så fort jag känner doften av den sortens gröt.
Av min egna erfarenhet så tvingar jag inte i mina barn mat. Jag erbjuder viss mat, vill de inte ha, så får det vara. Nästa gång jag erbjuder samma mat så brukar de vara nyfikna på maten och smakar själva. Ena gången kanske de äter bara potatisen, och andra bara köttet och grönsakerna.
Tyvärr har jag sett på nära håll att tvingandet bara ger motsatt effekt, man får en dålig relation till maten och personen som tvingar. :crazy:
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag lånar din knapp då det jag vill ha sagt går lite in i samma ämne. (Men det är inte alls riktat till dig personligen)

Hos oss har vi jobbat stenhårt med att barnen ska ta en liten portion, smaka och sedan, om de tycker om, hämta en ny portion.
Detta kanske faller sig helt naturligt för oss vuxna, men för en del av barnen är det svårt att veta hur mycket som är tillräckligt.
Det slängs fruktansvärt mycket mat och det är i slutänden väldigt mycket pengar som bara rinner rakt igenom produktionen till ingen nytta.

Det som är mest skrämmande är att de dagar det är mat som barnen gillar -då slängs det som mest!:o
Antagligen kommer barnen in i matsalen, hungriga och sugna och ser att det är en maträtt som de gillar (spagetti och köttfärssås, pannkaka tex) och de lägger på jättemycket mat för magen kurrar (och ev också för att de inte "orkar" gå och ta om?) och sedan orkar de inte äta upp.

Detta är något som vi i både kökspersonalen och barnens pedagoger jobbat hårt med, och för en del barn har det inneburit att sitta kvar en stund och försöka få i sig lite till. Dock har det aldrig någonsin varit fråga om att regelrätt tvinga i någon mat, utan det har handlat om att ge lite utrymme till fundering om vad som är en lämplig portion från början. (Observera nu att inget barn har blivit utsatt för något tvingande, har det varit stopp så har det varit stopp, och då har man istället satt sig ner och pratat lite med barnet/barnen under någon minut och sedan har de fått gå och kasta det som de faktiskt inte klarar av att äta)
När vi pratat med barnen om detta med att kasta mat, så var det INGET av barnen som kastade mat hemma. Varför är det då ok att lasta på massor (ja, det finns några barn som gör det) och sedan bara kasta bort det?

Nåja, det jag i alla fall ville komma till var att vi i kökspersonalen gjorde en svinntävling. Den grupp (de äter i två olika omgånger) som först lyckades komma under en gräns på 1,5kg/dag under 5 dagar skulle vinna en dessert.
OMEDELBART blev barnen mer vaksamma på hur stora portioner de tog, funderade på om de faktiskt tycker om maten eller om det kanske är bäst att provsmaka först och hämta mer sedan, och de peppade varandra till tusen!

När jag vägde sopsäcken och trodde att vi lyckats nå barnens minimigräns så gör de åter igen slag i saken och dagen efter har de minskat svinnet ÄNNU mer och är nere i 12g/portion. Det är liksom en köttbulle var som kastats. :)

Nu vet jag att jag kommit på sidospår, och plötsligt pratar svinn istället för tvingande av barn att äta, men jag hoppas att ni ändå förstår hur jag tänker lite grann. Självklart ska man aldrig stoppa mat i munnen på ett barn och rya åt det att tugga och svälja, men det är ett problem med svinn. (Alternativet är att gå tillbaka till att någon portionerar åt barnen, något som många skolor tog bort eftersom det sliter oerhört på personalen om jag förstått rätt)
Ibland behöver barnen få fundera lite och ibland krävs det lugn och ro (en stunds sittande kvar med tallriken framför sig utan att det behöver innebära något tvång eller pinsamt) och någon att samtala med.

Det var något mer jag skulle skriva, men både tangentbordet och min hjärna brinner snart upp så jag har glömt bort det...:o Jag får återkomma om jag kommer på vad det var.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 391
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 907
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 681
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp