Tvinga barn att äta i skolan?

Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Man ska inte göra mat och ätande till straff eller tvång. Punkt. Aldrig ska ett barn tvingas att äta.

:bow::bow:
Tvång är väl det mest effektiva sättet att framkalla ätstörningar, redan i tidig ålder...
Mat och måltider ska vara givande och en trevlig upplevelse för alla, inte minst för barnen!
Har man problem hemma med att de inte äter kan man ju se till att alltid ha något i beredskap/framme som barnen äter.
Och detta med kollektiv bestraffning (om en inte äter blir alla drabbade...) är väl inte ens tillåtet?
I vilket fall som helst är det helt galet.
Läng lunchrasterna/avsätt längre tid för måltider i hemmet så att barnet kan äta utan tvång, men kanske med lite "lock och pock" så att det får i sig något, utan att behöva utsättas för stressad skolpersonal/förälder.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

*kl*
Jag var det där "kräsna barnet" i skolan. Jag har fortfarande mycket obehagliga minnen av att tvingas äta vedervärdig, varmhållen centralköksmat. I ettan gick jag i en liten skola med eget kök och maten serverades i karotter på bordet, då har jag inga minnen av några som helst problem. Men sen flyttade vi och i 3:an hade jag en lärare som skulle lära mig veta hut och äta det som serverades eftersom jag var ett kräset och bortskämt barn tydligen. 2 gånger resulterade detta i att jag kräktes över tallriken! Det tog 10 år innan jag klarade av att känna lukten av kanel utan att bli illamående (det hände med risgrynsgröt och pulvermos) och jag äter än i dag (38 år gammal) inte något av de rätterna. Från fyran fick jag tack och lov gå hem och äta på lunchen istället.
Tvinga aldrig ett barn att äta. När det är viktigt att de får i sig något så låt dem ta själva och få ta de sakerna de äter. Jag blir arg när jag läser hur huvudläraren beter sig, det är verkligen inte acceptabelt!! Din magkänsla är helt rätt!
Och klart de kan äta ris och sås, kanske finns det något veg alternativ de kan prova. ERbjuda men inte tvinga och låt dem äta det som passar, är det inget tvång inblandat så kommer de nog ta till sig att prova nya saker snabbare. Jag äter fortfarande inte skolmatslikande mat (modell sämre lunchrestaurang) men det ser jag inte som någon förlust! Finns så mycket bra mat att äta i stället.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Nej, aldrig tvinga!
Jag jobbar själv i ett lite större skolkök och blir lika äcklad varje gång någon lärare försöker påtvinga barn (ofta förskoleklass) att äta något som man uppenbarligen ser att barnet inte fixar. Det är fruktansvärt att se när barnet knappt fixar situationen men blir ändå bestraffad och får "sitta kvar tills du ätit upp maten"..Bara för att de ska äta!? Däremot är det ju en annan sak att man åtminstonne smakar, men att tvinga i någon portioner bara för att man promt ska äta det som serveras tycker jag inte är okej.
(Vi har dessutom en hel salladsbar m 6 olika sorters sallader varje dag samt fri tillgång till mackor, så ingen behöver någonsin gå helt tommagad från matsalen..)

Det kan ju finnas sjukdomar, ätstörningar/problem etc bakom som gör att barnet tex totalvägrar äta vad det än är för maträtt och då är det ännu värre att försöka påtvinga någon maten! - Bättre att kontakta hemmet/föräldrar och/eller prata med psykolog, specpedagog och försöka utreda vad som är tokigt.

Vi "mattanter"i vårt kök är också rätt fundersamma över varför det är sån hysteri över vad man äter och inte just på skoltid? Är det enda målet under dygnet? Det hoppas vi då inte. Hittills har vi då inte sett någon som svälter och om någon inte äter lunch en dag är det inte livshotande.

Och sen är det alltid bättre att de i så fall, får ta det de tycker om så att de får något i magen i alla fall, men de ska bestämma själva!
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Absolut inte tvinga....... Vår son äter väldigt dåligt (6 år) och har alltid gjort. Eftersom han har haft mycket problem med magen och gick ner en del i vikt sökte vi läkare. De hittade ingenting men de sa flera gånger, tvinga inte och låt honom äta vad han vill. Nu får han ju så klart inte äta vad han vill, men ibland kan han få en smörgås och lite fil istället för att äta middag. Hans magproblem är nästan borta och han får ett extra mellanmål när han kommer hem från skolan eftersom vi vet att han äter så dåligt i skolan. Vi pratade med hans lärare i skolan om detta problem och det har funkat väldigt bra. Han äter alltid lite i skolan och de ser till att han tar små portioner så att han klarar av att äta upp.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Kl.

Pratade med huvudläraren idag och uttryckte mitt obehag över att behöva tvinga i barnen mat. Hen håller inte med mig om, att situationer som innebär att barnen får sitta kvar efter att alla har gått, är tvång utan hen såg tvång mer som att man verkligen tvingade i barnet maten för hand. Pressen att få barn 1 och 2 att äta kommer från föräldrarna framför allt gällande barn 2. Där har föräldern uttryckt till läraren att hen ska tvinga i barnet mat. Jag slipper iaf att i framtiden sitta som "matövervakare" till barn 1 och 2, det sköter läraren själv.

Situationen känns fortfarande lite olustig då det generellt råder lite av vad jag kan tycka en mathets som gäller alla barnen. Barnen "måste" äta och dricka ordentligt. Jag tror att läraren bara menar väl i sitt handlande, hen vill att barnen ska må bra och vara friska och starka. Jag vet just nu inte riktigt vad jag ska göra för att försöka påverka hen till en mer avslappnad attityd. Jag är i min tjänst också underställd hen vilket gör att det känns jobbigt att "kritisera" lägg till att jag inte är utbildad inom området vilket hen är. Jag får väl erkänna att jag inte anser situationen vara så pass illa så att jag skulle vägra mig ta mig an jobbet, hade jag bara haft ekonomisk möjlighet att säga nej så hade jag gjort det. Men jag får en klump i magen vid lunchen...och det känns allt annat än kul.

Har ni några tips på hur jag ska hantera huvudläraren när hen pushar barnen vid ex. lunch?
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag tycker du ska vända dig till rektorn och prata om den "osunda" inställningen till mat denna lärare verkar ha och självklart då understryka att du är rädd att dessa två barn som äter klent ska ta skada av behandlingen.

Om rektorn inte gör något skulle jag faktiskt vända mig till de sociala myndigheterna tror jag.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Går det inte att erbjuda ett alternativ när man inte gillar maten, typ ost smörgås, yoghurt, fil, frukt eller något annat?:idea:
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jag tycker du ska vända dig till rektorn och prata om den "osunda" inställningen till mat denna lärare verkar ha och självklart då understryka att du är rädd att dessa två barn som äter klent ska ta skada av behandlingen.

Om rektorn inte gör något skulle jag faktiskt vända mig till de sociala myndigheterna tror jag.

Jo jag har funderat på om jag ska prata med föreståndaren, men är det på något sätt olagligt att tvinga barnen att äta när det sker med föräldrars medgivande?

För att vända mig till sociala myndigheterna kommer jag inte göra såvida det inte finns ordentliga belägg för det jag uttrycker.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Går det inte att erbjuda ett alternativ när man inte gillar maten, typ ost smörgås, yoghurt, fil, frukt eller något annat?:idea:

Jo det finns det säkert om det skulle vara så att vi bad om att det köptes in, men hur ska jag få igenom det till läraren?
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Nej, tvinga inte i barnen mat! Jag var ett av dessa 'kräsna' och 'bortskämda' barn som skulle läras att äta minsann. I mitt fall var det fisk. Jag minns än i dag fasan då jag kräktes rakt ut över hela bordet. Den gången fick jag stanna inne själv på rasterna för jag hade minsann kräkts med flit. Övriga gånger jag kräktes så hann jag till toaletten, efteråt tvingades jag tillbaka till bordet för att äta upp resten av portionen. Idag är jag 32 år och har inte ätit fisk sen dess. Jag kan inte gå förbi en fiskavdelning/fiskbil utan att få panikkänslor och kväljningar. Jag har vänt i dörren till restauranger för att det har luktat för mycket fisk. Bara doften av fisk tvingar fram riktig ångest hos mig.

Jag har tyvärr inga lösningar på ditt problem. Mest förbryllad blir jag över att föräldrarna lägger det ansvaret på dig, det är väl något som de borde ta tag i hemma? Att äta mindre en lunch kan väl inte vara hela världen om de äter för övrigt?
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Helt sjukt! Skulle någon tvinga mitt barn att äta skulle jag bli skitarg. Att äta skall vara roligt, avslappnat och lustfyllt. Det är inte förskolans/skolans jobb att se till att barnet äter, nu är min dotter bara 3, men jag tar gärna emot information av personalen om ocg hur mycket hon ätit och sedan är det väl upp till mig att hålla koll? Min dotter kan äta som en sparv i 1-2 dagar för att sedan vräka i sig som värsta skogshuggaren. Och hon kan älska en maträtt ena dagen, och andra får man inte i henne en smula av samma sak. Jag gör ingen grej av det, vill hon inte äta så slipper hon. Jag ger dock inte massa fil och mackor etc. istället, har hon inte ätit av middagen och blir hungrig på kvällen åker samma mat fram igen. Funkar jättebra hemma hos oss.

Nej, jag tycker inte du skall acceptera det - speciellt inte som det inte känns rätt för dig!
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Går det inte att be föräldrna köpa det till sina barn?
Det måste ju vara bättre att de äter något "nytigt" än går hungriga eller..
Behövs ju inget dyrt, knäcke med ost, lite fil osv kostar ju inte mycket
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Jo jag har funderat på om jag ska prata med föreståndaren, men är det på något sätt olagligt att tvinga barnen att äta när det sker med föräldrars medgivande?

Om vi talar Sverige, jag är inte så väl bevandrad i juridiken men nog tusan tror jag att det är olagligt att kränka och psykiskt misshandla barn. Med eller utan föräldrars medgivande.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Vill föräldrarna altså detta?

Vanligt hyffs är väl en sak att lära, men går det inte lite för långt?
I alla fall om man regelbundet måste tvinga i barnen mat - något är väldigt fel.

Men här tycker jag det snarare börjar låta som ett problem som är för jobbigt att ta tag i hemma? Typ som att skolan ska agera uppfostran och barnen hållas mätta av den anledningen att de kanske inte är så jobbiga när de kommer hem och att föräldrarna kanske inte orkar känna vid eller ta tag i problemet?

Jag tycker det låter skrämmande i alla fall och hade totalvägrat - det är ju kränkande :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Situationen känns fortfarande lite olustig då det generellt råder lite av vad jag kan tycka en mathets som gäller alla barnen. Barnen "måste" äta och dricka ordentligt.

Exakt den uppfattningen har jag i vår matsal!
Vi förstår inte hysterin som råder kring lunchen - är det somsagt enda målet på dygnet det ska ligga fokus på?? Hemma då, äter de inget där?

Det kan omöjligt bara vara skolans mat som är avgörande för hur ett barn mår, växer och får i sig näringsmässigt..I såna fall torde ju alla barnen svälta ihjäl under helgen, men vad jag vet är våra barn tillbaka allihopa på måndagen igen?

Jag hade satt barnen på utredning pronto. Du kan inte ta upp detta med kökspersonal? Vi i alla fall blir mycket oroliga när vi ser sånt här och faktiskt i ett fall uppmärksammades detta till föräldrarna som inte hade en aning om barnets matvägran på skoltid..som visade sig bero på en sjukdom och det barnet fick speckost! Det kan vara allvarliga grejer som beror på något som inte syns.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Vi förstår inte hysterin som råder kring lunchen - är det somsagt enda målet på dygnet det ska ligga fokus på?? Hemma då, äter de inget där?

Det kan omöjligt bara vara skolans mat som är avgörande för hur ett barn mår, växer och får i sig näringsmässigt..I såna fall torde ju alla barnen svälta ihjäl under helgen, men vad jag vet är våra barn tillbaka allihopa på måndagen igen?
Jag tror att ni i många fall har fel. Det finns massor med barn som inte får en ordentlig frukost av föräldrarna utan kanske bara får i sig ett glas oboy innan de skickas iväg till skolan. När de kommer hem finns det i många fall ingen middag, eftersom föräldrarna ätit varm mat på lunchen och förutsätter att barnen också äter skollunchen. "Middagen" hemma består i många fall av mackor eller fil.

Jag tror att det är måååånga barn som äter under dagens förlopp, men som faktiskt bara äter ett lagat mål mat om dagen. Resten är mackor och annat.

Sen finns det givetvis de som äter bra också, men tyvärr tror jag att alltför många äter dåligt.

Jag vet tyvärr flera barn mellan 1-3 år som bara äter välling på helgen, då föräldrarna tycker att det är smidigt. :crazy: Jag vet tyvärr också föräldrar som jobbar så mycket att de inte orkar laga mat till barnen hemma, så barnen äter alla måltider på dagis och sen får de en macka innan de lägger sig. Tyvärr!
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Är det verkligen ett vanligt scenario? Att det finns föräldrar som inte borde ha barn, ja det vet jag men är det här verkligen vanligt?

De föräldrar jag pratar med räknar för det mesta helt kallt med att barnen har ätit dåligt i skolan och behöver äta ordentligt när de kommer hem, men å andra sidan så idrottar nästan alla mer eller mindre oxå med engagerade föräldrar som är insatta i vad barn behöver.

Hos oss och de flesta jag känner så ser en vanlig vardag ut följande:
Frukost hemma
fruktstund i skolan
lunch i skolan, med två alternativ att välja på i matsalen plus ett rejält salladsbord att välja från
Mellanmål på fritids eller när de kommer hem. På fritids är det macka, youghrt/fil och mjölk. Eftersom fritidspersonalen även jobbar i skolan så brukar de stärka upp mellanmålet om det har varit lunch som få har tyckt om och gör hamburgare/korv med bröd eller något annat mer matigt mellanmål.
Kvällsmat

Hos oss är det största bekymret att jag måste ta upp mina barn så tidigt på morgonen för att hinna med skolbussen att de ibland har svårt att äta frukost. Då brukar jag se till att skicka med dem frukt/smörgås/risifrutti för att äta på plats i skolan. Jag lobbar även för att skolan borde kunna erbjuda ialla fall de tidiga bussbarnen frukost i skolan eftersom jag vet att det är fler föräldrar som har problem med att få barnen att äta på morgonen.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Men att vissa missköter sina barn, är det verkligen en orsak till att tvinga i barn mat de inte kan äta? Vad blir bättre av det?
Om du vet människor som missköter sina barn så är det väl bättre att anmäla dem så att de kan få lära sig hur man ska ta hand om sina barn.
Att ha så dålig kunskap att man ger en ett-treåring enbart välling är så illa att det kan väl ingen bara titta på utan att göra något?
Att föräldrar jobbar så mycket att de inte orkar laga mat är ju också så illa att man inte bara kan titta på. Dessa föräldrar behöver ju hjälp så att de kan bli bra föräldrar åt sina barn.

Jag har växt upp med enbart skollunch som enda varma målet. Jag är dessutom vegetarian och på den tiden bestod den vegetariska maten av några gurkbitar eller en tomat så det var ju inte ens varm mat men trots allt så överlevde jag och jag har väl inte fått några större men av det. Däremot fick jag ätstörningar av tvånget kring maten.

Givetvis är idealet att lunchen liksom alla andra mål ska ge tillräckligt med energi och protein men att för den sakens skull blanda in tvång tror jag inte en sekund på. Bättre då att utbilda föräldrarna så att de som faktiskt har ansvaret för barnet kan bli bättre på att ge barnet vad det behöver.
 
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Lösningen på det eventuella problemet kan ju knappast vara att tvinga i alla barn mat ;)

Om de inte byggt upp nog hunger, av att aldrig få mat hemma, att äta i skolan, så lär inte heller tvångsmetoder göra dem matglada. Då måste lösningen snarare ligga i att locka, uppmuntra, erbjuda, ge alternativ, undersöka smaker (finns roliga program för det nu i många dagis :laugh:) osv.

Folk har olika smaklökar, vissa känner bittert lättare andra fet smak. Man kan inte anta tex att broccoli är en mild smak, för vissa är det rejält bittert. Sedan tror jag vissa barn naturligt är tveksamma till nya smaker som en genetisk skyddsmekanism.

kn:Jag har då aldrig haft problem med ätande överhuvudtaget. Det hindrar inte mig från att minnas en tallrik ärtsoppa och en sur mattant som jag sällskapade med en hel lunchrast. Då var jag dessutom snarare knubbig än mager. Det är bara något slags moraltjafs. Om mattanten var orolig kunde hon sagt, snälla barn kan du inte äta en knäckemacka i alla fall. Ärtsoppan blev då inte aptitligare för att någon försökte tvinga mig. Jag minns också fortfarande glädjen när jag ett år senare slapp äta en tallrik hemsk lasange (mattanten och fröken diskuterade och kom fram till att jag inte tagit all denna lasange själv och därför fick rätten att slänga den).

Dessutom fick jag lära mig att övermätt är rätt hemma pga föräldrar som ibland välmenande och kärleksfullt tjatade i en de där sista tuggorna när man mådde illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvinga barn att äta i skolan?

Går det inte att erbjuda ett alternativ när man inte gillar maten, typ ost smörgås, yoghurt, fil, frukt eller något annat?:idea:

Risken med att börja erbjuda annan mat än den ursprungliga är att det är allt mer som kvalar in bland "det gillar jag inte" hos allt fler, dvs det kan användas som en ursäkt för att få äta något som är godare. Vilket blir jobbigt för personalen den dagen inget barn "gillar" vanlig mat längre.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 412
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 907
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 707
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp