Tvist kring uppsagd stallplats

Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Ja, att man skall betala kallhyra för att "hålla" sin box när man inte använder den är det väl inget snack om att man ska göra.

Men att som hyresvärd ta ut kallhyra på en box och sen hyra ut den "i andrahand" utan den andre hyresgästens vetskap, det är bara grisigt!
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Ja, att man skall betala kallhyra för att "hålla" sin box när man inte använder den är det väl inget snack om att man ska göra.

Men att som hyresvärd ta ut kallhyra på en box och sen hyra ut den "i andrahand" utan den andre hyresgästens vetskap, det är bara grisigt!

Ja, det är mycket dålig stil! Skulle aldrig ha samvete att göra en sådan sak.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Dialogen är så låst som det bara kan bli, är jag rädd. Men det är skönt med lite stöd här i tråden iallfall!
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Mycket bra sammanfattning! Det längre inlägget däremot måste jag nog läsa igen imorgon när jag är lite piggare. Visserligen tycker jag att det intressant med juridik, men ojojoj vilket ordbajsande det kan vara i alla lagar och paragrafer (ursäkta språket)!

En fråga som kom upp direkt, på vilket sätt är det bättre att vara stämd än sökande? Har lyckats hålla mig helt borta från lagens salar och har väl på sin höjd en amerikaniserad schablonbild av hur rättegångar går till.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Jag lider med dig! Hoppas att du har det bättre nu med uppstallningen. Självklart ska hyresvärden ta kallhyra över sommaren, men känns girigt att hyra ut platsen dessutom.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Jag är ingen jurist.
¤ Men en uppsägnings tid på 2 månader är helt okej, normalt brukar det vara 3 månader.
¤ Ni som har sagt upp er, måste ju givetvis betala kallhyran, i 2 månaders tid.
¤ Hade ni som sagt upp er, anordnat en ny hyresgäst, för er box, hade ni inte behövt betala, uppsägnings tiden.
¤ Eftersom hyresvärden själv har anordnat nya hyresgäster, för några utav boxarna, har det inte med att göra, kallhyran ni skall betala.
¤ Uppsägnings tiden, i det här fallet kallhyran, är ju en form av ersättning av brutet kontrakt.
¤ Normalt säger man upp sig skriftligt..och flyttar när uppsägnings tiden har löpt ut.

Jag kan inte riktigt hålla med dig. JA, 2 månaders uppsägningstid är helt i sin ordning, det har jag aldrig protesterat mot. Inte heller mot att kallhyra ska erläggas under denna tid. Att hyra ut i andra hand hade inte varit tillåtet, så att ta in någon som ville stå där under uppsägningstiden (om vi nu ponerar att någon vill ha en plats så kort stund) hade inte varit ett alternativ. Jag skulle inte kalla det "normalt", som du skriver, att säga upp en plats och flytta när uppsägningstiden löpt ut. Normalt för vem? Vem har satt den normen? Man kan behöva flytta av olika skäl, olika snabbt.

Och viktigast av allt - varför ska stallägaren få hyra ut en plats jag betalar för?
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

KL

Frågan är om det är en specifik box eller en boxplats i stallet som hyrs ut.

Om det bara är en boxplats i stallet så kan man hävda att det är ett kontraktsbrott så länge platsen inte kan erbjudas er om ni skulle vilja utnyttja den under uppsägningstiden. Stallägaren kan ju tex hävda att han skulle leasa en utebox om det blev dubbelbokat.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Hittade en länk som kanske förklarar skillnaden mellan olika avtalsformer bättre än jag;

http://www.lrf.se/data/internal/data/10/22/1183470671188/Info_hastversamhet.pdf

Den som stämmer någon är den som har bevisbördan, dvs den som ska visa att det är som han säger.

Med andra ord, vill stallägaren stämma dig för att du inte betalat en hyra så ska han visa att du är skyldig att göra det, vill du stämma stallägaren för att få tillbaka en hyra så ska du visa att du har rätt till det. Som motpart kan man alltid säga att nej, det stämmer inte. Som sökande måste du ha något som stöder din talan, något bevis (typ ett avtal...) :cool:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Det är "bara en boxplats", inte specifik box.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Vilken bra länk! Bra förklarat i övrigt också, tack för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp