Tvist kring uppsagd stallplats

Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

H*n hävdar att man inte hyr en specifik box utan en boxplats, och det kan jag lugnt gå med på. Men eftersom vi är 4 med uppsägningtid månaden ut och det bara finns 3 boxar så har inte alla tillgång.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Nej lagen måste ju vara lika för alla oavsett om man hamnar i bråk. Man får inte låta det grummla vad som är rätt och riktigt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Ja, är det minus en box så är ju ett fel begånget. Det är ju helt ok att det bara är boxplats ej specifik box, men då måste det vara lika många boxar lediga som utflyttade.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

H*n hävdar att man inte hyr en specifik box utan en boxplats, och det kan jag lugnt gå med på. Men eftersom vi är 4 med uppsägningtid månaden ut och det bara finns 3 boxar så har inte alla tillgång.

Då borde inte h*ns resonemang hålla, dessutom har h*n ju sagt upp någon/några med omedelbar verkan vad jag förstår och helt utan uppsägningstid, då kan man rimligen inte kräva något betalt heller.
Förutom det sätter man ju hästägaren i en svår sits att på stört hitta nytt hem åt sin häst, (från en dag till en annan?) vilket säkerligen inte är jättelätt så här mitt i terminen när många redan är uppstallade.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Skönt att höra att vi inte är helt ute och cyklar!
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Ja det är onekligen en svår sits. Nu har allt löst sig för den som blev uppsagd, h*n hittade ny plats. Dock fick h*n mindre än en vecka att lösa detta på, så det hade kunnat bli ett stort problem. Särskilt kan det nog vara lite klurigt att få plats med så kort varsel om man vill vara ärlig och berätta varför man är i så akut behov av ny plats.. Men stallägaren i fråga är inte helt okänd i kommunens hästkretsar, så ingen av de nya stallägare h*n var i kontakt med var varesig förvånade eller trodde att h*n skulle vara en "dålig" hyresgäst.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Nej det tycker jag inte att ni är. ;) Och iom. att uppsägningen är på stående fot från hyresvärd så gäller ju inte uppsägningstiden från något håll. Men ett rejält kontrakt som täcker en hel del juridiska aspekter är mer än viktigt, för båda parter. I ert kontrakt så verkar det ju inte heller vara inskrivet något om uppsägningstid från hyresvärd eller vad som ses som skäl för uppsägning med omedelbar verkan? Har försökt själv att täcka upp så mycket som det bara går samt att vara tydlig i vad som är skrivet, både för min egen skull men även för hyresgästens, så att denne vet med säkerhet vad den skriver på och vilken trygghet man har.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

I kontraktet listas några punkter som hyresgästen skall leva upp till, vilket sammanfattat är hålla rent och snyggt inne och ute, se till att hagarna är ok och att elen är detsamma. Och datum när hyran ska vara betald.

Slutligen står där att hyresvärden har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om ovantående inte följs. Eftersom den utsparkade hyresgästen inte bröt mot någon av kontraktets punkter, så ansåg iallfall juristen h*n pratade med att stallägaren inte kunde kasta ut henne av de skäl denne angav. Men som sagt, h*n vill bara lägga det där bakom sig så gott det går, och orkar inte strida..

Om inte annat så lär man sig läxan om att alltid ha ett detaljerat och utförligt avtal!!
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Ja det är synd att vissa saker blir så dyrköpta! :( Är det de skäl som angavs för att på stubben ge någon foten och inget av detta är brutet från hyresgästens sida så är det ju lite på hal is helt klart. Det som kan vara undantaget sådana här gånger är ju saker som man kanske inte räknar med som hyresvärd, stöld och liknande. Men det är ju knappast fallet här! :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Nej, det var inte stöld heller.. Så som sagt, den där uppsägningen med omedelbar verkan fann inget stöd i avtalet. Sådana här gånger vore det trevligt att ha onödigt mycket pengar så att man kunde anlita en advokat som kunde sätta sig in i situationen och reda ut begreppen!
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Ja det är ju både dyrt, tidskrävande och framför allt energikrävande.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Eftersom du tidigare undrade angående möjligheten till dialog.. Fick som enda svar nu när jag la fram mina synpunkter om att eftersom en stallplats är uthyrd så bör det vara min när jag sa upp min plats först och därför borde jag vara befriad från vidare betalning: - "också ett sätt att resonera".
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Ja, det verkar ju som om det är låst läge i att närma sig en lösning mellen er. Att ta ut dubbla hyror liknar jag med stöld, skulle inte kännas bra att göra på det viset.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Sammanfattning: Kontrollera avtalet, vad det är för typ av avtal och vad det omfattar.

Läs det så som djävulen skulle läsa bibeln - dvs bokstavligt!

Det är vanligt att man har en massa antaganden, typ "så måste det ju vara" men det måste det inte alls!

Eller missuppfattade jag, vad ville du ha sammanfattat?
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Enligt 12 kap 1 § jordabalken (=Hyreslagen) gäller lagen avtal genom vilka hus eller delar av hus upplåts till nyttjande mot ersättning (första stycket).

Innefattar avtalet även upplåtelse av jord att nyttjas tillsammans med lägenheten gäller lagen om jorden ska användas för trädgårdsodling i mindre omfattning eller för annat ändamål än jordbruk (andra stycket första meningen).

Om ett tjänsteavtal som inte är av ringa betydelse förenas med upplåtelse av såväl en lägenhet för bostadsändamål (med lägenhet menas hyresobjekt, inte det som vi menar i dagligt tal) och jord gäller lagen om upplåtelsen av lägenheten är mera betydelsefull än upplåtelsen av jorden (andra stycket sista meningen).

Så långt lagen - i verkligheten kan det vara väldigt trixiga bedömningar!

Först; är det fråga om upplåtelse av hus eller del av hus? Ja, det är det ju, men här har det betydelse om det är en specifik del av huset eller inte. Har stallägaren rätt att byta box vid behov? Det har också betydelse om hästägaren har exklusiv tillgång till boxen. Kan hästägaren stänga sin box så att inte andra kan gå in och t.ex. mocka eller fodra?

Att det är fråga om ersättning är väl nästan garanterat :cool:

Men sedan; upplåts även jord? Oftast sägs väl inget om jorden (hagar) i avtalen, men om det gör det kan man väl knappast säga att det är för trädgårdsodling? Hur som helst bör det ju räknas som jordbruk, så i så fall så gäller inte hyreslagen, då är man inne på arrende, möjligtvis, om även andra rekvisit för detta är uppfyllda eller ett rent nyttjanderättsavtal.

För det tredje; finns det ett tjänsteavtal som inte är av ringa betydelse? I så fall gäller ju lagen bara i vissa fall då avtalet förenas med upplåtelse av lägenhet för bostadsändamål - och det är det ju självklart inte fråga om.

Det finns ju en uppsjö av uppstallningsavtal, allt ifrån egenhändigt hopknåpade, med obegripliga formuleringar till köpeavtal. Men vad jag förstått så vill inte stallägarna riskera att drabbas av riktiga hyreskontrakt (då har hyresgästen besittningsskydd och stallägaren kan bli tvungen att betala ersättning om det inte finns ett giltigt skäl för uppsägningen, hyresgästen kan begära prövning av hyran m.m.) och skriver därför in tjänster som ska ingå så att hyreslagen sätts ut spel.

Så vitt jag vet finns det inte knäckt på frågan vad som är "ringa betydelse" i detta sammanhang, men det finns flera avgöranden från hyresnämnd där uppstallningsavtal inte har ansetts som hyresavtal då "hyresvärden" har velat få till ett avstående från besittningsskydd, men som sagt, allt beror på vad som står i avtalet...

Sedan är jag väl medveten om att man kan få olika besked beroende på vilken hyresnämnd man frågar och även beroende på vem man frågar på nämnden (det är inte alla som svarar som har utbildning för det), mycket beror också på hur man frågar!

Jag har själv varit i TS situation; jag hade tre månaders uppsägningstid och betalade enligt avtalet i förskott utan anmodan varje månad. När jag kom för att skura boxarna (hade tömt dem när vi åkte) stod där andra hästar. Visst blev jag arg, mest för att de inte sagt till mig så jag kunde sluppit resa dit i onödan, men också för att det i mitt kontrakt faktiskt stod att avgiften skulle reduceras om stallägaren kunde få andra inackorderingar. Eftersom de inte sagt till mig och jag redan betalat så svalde jag det hela hellre än att gå in i en domsstolsprocess där JAG skulle vara sökande (det är en oerhörd fördel att vara den som stäms), men arg var jag!

(Jo, jag är jurist och jag har arbetat som domare på hyresnämnd.)
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Fy, det låter som mitt förra stall! Helt sjukt att det inte finns reglerat bättre vad som gäller vid inhysning av djur!

Personen som drev stället där jag var uppstallad tyckte att det var helt okej att kräva kallhyra på boxen under sommaren, medan hästen gick på bete. Sen hyrde denne ut boxen till fullpris till andra under sommaren, alternativt utnyttjade boxen till sina egna hästar.

Nej, vi var INTE sams när jag sade upp min plats.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Personen som drev stället där jag var uppstallad tyckte att det var helt okej att kräva kallhyra på boxen under sommaren, medan hästen gick på bete. Sen hyrde denne ut boxen till fullpris till andra under sommaren, alternativt utnyttjade boxen till sina egna hästar.

Att ta kallhyra året runt är ju helt ok, det gör jag själv då kallhyran är baserad på årsbasis och inte månadsvis, är betydligt lättare så och mindre plottrigt. Men att då även hyra ut till andra är ju allt annat än ok. Boxen är iom. att du betalar din och får under inga som helst omständigheter upplåtas till någon annan utan ditt medgivande och då mot avdrag på hyreskostnaden.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Fast det gör dom i vårt stall också. Jag har alltid min på bete dygnet runt men betalar ändå för boxen. Helt plötsligt kan det stå någon annan där utan jag blivit tillfrågad. Jag blir ju inte utan box för det finns tillgång till andra men det flyttas runt hejvilt på sommaren. Och ska man då ställa in tillfälligt blir det ett himla ringande om vilken box man ska ta och alla är ju inte strö i heller...:devil: Och har man lagt in nytt strö så ska man inte inbilla sig att det är lika fräscht när man stallar upp igen som det var innan.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Jag är ingen jurist.
¤ Men en uppsägnings tid på 2 månader är helt okej, normalt brukar det vara 3 månader.
¤ Ni som har sagt upp er, måste ju givetvis betala kallhyran, i 2 månaders tid.
¤ Hade ni som sagt upp er, anordnat en ny hyresgäst, för er box, hade ni inte behövt betala, uppsägnings tiden.
¤ Eftersom hyresvärden själv har anordnat nya hyresgäster, för några utav boxarna, har det inte med att göra, kallhyran ni skall betala.
¤ Uppsägnings tiden, i det här fallet kallhyran, är ju en form av ersättning av brutet kontrakt.
¤ Normalt säger man upp sig skriftligt..och flyttar när uppsägnings tiden har löpt ut.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

¤ Eftersom hyresvärden själv har anordnat nya hyresgäster, för några utav boxarna, har det inte med att göra, kallhyran ni skall betala.
¤ Uppsägnings tiden, i det här fallet kallhyran, är ju en form av ersättning av brutet kontrakt.
¤ Normalt säger man upp sig skriftligt..och flyttar när uppsägnings tiden har löpt ut.

Uppsägningstid med kallhyra är ju för att hyresvärden ska ha betalt för den box som lämnas och inte stå utan inkomst på denna. Och för att under x antal lång tid, beroende på uppsägnngstidens längd, kunna hitta en "värdig" hyresgäst utan att behöva rafsa in första bästa. Samt att den nya hyresgästen kanske inte kan flytta in förrän efter ett par månader och då har jag ju som hyresvärd ändå pengar in.

Iom. att ny hyresgäst tillträder så har man ju pengar in på den boxen. Det som kan vara är ju om man i kontraktet vikt en summa som stannar i hyresvärdens plånbok för kostader för annonsering eller liknande. Men annars så tar man inte betalt för en vara 2 gånger.

Kicki :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp