Tycker du att Sverige ska gå med i NATO?

Äsch, vi lantisar vet att elen kan försvinna en vecka även i fredstid. Jobbigt som satan, men här i bushen finns gott om möjligheter att överleva en längre period så länge man får vara ifred.
Du som är en solidaritetens man, beskriv hur det solidariska samhället vi alla vill ha ska hjälpa de stackare som inte har bosatt sig i bushen.

Och om det inte finns nåt bra svar på det, beskriv hur du ska få vara ifred när stadsborna härovan börjat ta sig ut på landsbygden för att få tag på mat och värme?
 
Du som är en solidaritetens man, beskriv hur det solidariska samhället vi alla vill ha ska hjälpa de stackare som inte har bosatt sig i bushen.

Och om det inte finns nåt bra svar på det, beskriv hur du ska få vara ifred när stadsborna härovan börjat ta sig ut på landsbygden för att få tag på mat och värme?
Ja då passar man väl på att ta ett skäligt marknadsanpassat pris för de resurserna + att man garderar sig med mått o steg för de fall där kunden inte vill betala...
 
Äsch, vi lantisar vet att elen kan försvinna en vecka även i fredstid. Jobbigt som satan, men här i bushen finns gott om möjligheter att överleva en längre period så länge man får vara ifred.
Ja jag har iallafall inga som helst problem med att överleva och leva gott. Jag klarar c:a ett år utan att besöka en affär för här finns precis allting som kan behövas och ransonerar jag klarar jag garanterat 1,5 år, hur många gör det i stan? Grannen har amkor som går att mjölka, mark har jag själv som går att odla upp och sätter jag igång med det så kan jag vara självförsörjande till största delen (och nåt vilt kan man alltid fälla om det är kris).
 
Nu får du kalibrera din gamla Bettan, för där sköt du ungefär 30 mil bredvid målet.
Inte riktigt, ty jag jagar ihop med jordägare i Tyskland vars föräldrar hamnade i just den situationen 1945 till 1947. Städernas folk kom ut för att köpa och/eller stjäla potatis, brännved och andra för dem livsnödvändiga varor. Och bönderna sålde eller bytte bort överskott samt med vapen i hand bevakade sina resurser....Försörjningsapparaten bröt ihop i o m krigsslutet och städernas folk var tvungna att ge sig ut på landet för att få ngt ätbart Detta var en av grundorsakerna till att man i hela Europa senare kontrollerade livsmedelsproduktionen så noga. Med subventioner och regelverk.
 
Du som är en solidaritetens man, beskriv hur det solidariska samhället vi alla vill ha ska hjälpa de stackare som inte har bosatt sig i bushen.

Och om det inte finns nåt bra svar på det, beskriv hur du ska få vara ifred när stadsborna härovan börjat ta sig ut på landsbygden för att få tag på mat och värme?

Jag tänker mer ifred för invaderande som inte riktigt respekterar svensk lag. Svenskar är för curlade i städerna för att förstå att man kan klara sig i bushen. Det dröjer säkert ett par veckor innan vi får sällskap.

Min kommentar gällde ffa att allt bryter ihop för alla på runt 1 dygn.
 
Inte riktigt, ty jag jagar ihop med jordägare i Tyskland vars föräldrar hamnade i just den situationen 1945 till 1947. Städernas folk kom ut för att köpa och/eller stjäla potatis, brännved och andra för dem livsnödvändiga varor. Och bönderna sålde eller bytte bort överskott samt med vapen i hand bevakade sina resurser....Försörjningsapparaten bröt ihop i o m krigsslutet och städernas folk var tvungna att ge sig ut på landet för att få ngt ätbart Detta var en av grundorsakerna till att man i hela Europa senare kontrollerade livsmedelsproduktionen så noga. Med subventioner och regelverk.
Jag ändrar till 40 mil bredvid.
 
Jag ändrar till 40 mil bredvid.
Njae det är nog du som får ändra riktpunkt. För vid ett samhällsammanbrott är ju förmågan att behålla resurser, skapa resurser och ha tillgång till resurser som är a och o. Njae det är nog du som får ändra riktpunkt. För vid ett samhällsammanbrott är ju förmågan att behålla resurser, skapa resurser och ha tillgång till resurser som är a och o.

Utan bränsle, utan offentliga färdmedel så blir aktionsradien för en individs resurssök ngn mil.
Du måste exempelvis från Stockholm ta dig ut på landsbygden, en nätt liten promenad på 3, 4 mil.
Sedan ska du bära med dig det du köpt, bytt till eller stulit, med tillbaka. Och detta genom en landsbygd som blivit fientligt inställd till okända besökare pga tidigare stöldraider. Tja kan bara säga , lycka till. Har själv idag ngr hundra kilo lagringstorr majs. (avsett för vildsvin men duger till människor om det kniper, Samma mängd vete, av samma anledning Har en väl fungerande rök så jag kan konservera det kött jag lyckas få tag i. Den ena flygeln har en gammal fastbränslepanna med ett självcirkulerande vattenburet system. Så jag kan ha det varmt och gott även utan ström. Har ett fat med tvåtaktsbensin (köpte billigt på en auktion i höstas) så motorsågen har bränsle ett par år + 5000 l diesel i villatanken i källaren, vinterblandad diesel för maskinerna. så skulle det värsta hända så klarar jag mig till sommaren i alla fall. ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle http://katerinamagasin.se/ny-sexbrottsstudie-90-av-gruppvaldtakter-i-sverige-begas-av-man-med-utomeuropeisk-harkomst/ Så denna artikel...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
18 707
Senast: durachiny
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 061
Senast: lbb
·
Äldre Jag har funderat lite kring det här med svenskars reaktioner på det amerikanska valresultatet. Både här på Buke och i mitt flöde på...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
8 294
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp