Tycker du att Sverige ska gå med i NATO?

...så är de fortfarande medlemmar av NATO.

17 maj skulle inte vara någon god ide, samtliga trupper som inte har permisjon är ute och paraderar med sina gevär och luftförsvaret är uppe med drygt hälften av sina plan för flyby´s mm, desutom behövs ingen hjälp från Nato utom ett Awac plan för att jaga svenska "invasjonsstyrkan" ut mot östersjöns stränder :p
 
17 maj skulle inte vara någon god ide, samtliga trupper som inte har permisjon är ute och paraderar med sina gevär och luftförsvaret är uppe med drygt hälften av sina plan för flyby´s mm, desutom behövs ingen hjälp från Nato utom ett Awac plan för att jaga svenska "invasjonsstyrkan" ut mot östersjöns stränder :p
Ska man slå till mot Norge är den 18/5 ett bättre datum, alla som var ute den 17/5 ligger däckade. ;) :p
 
Ännu en orsak att önska sig till NATO, medans Gripen framställs som en värdig opponent till MiG 21 och 25, håller Polen nu på med att byta ut sina MiG 29 och SU31 till ........... F16 (samma plan som Norge och Danmatk haft sedan 1968) lol

 
En sån här i var fjärde trädgård i Sverige skulle nog vara lagom avskräckande. Varför bara var fjärde? Jo, en skytt, en laddare och två som beräknar vinklarna är optimalt. Med lite smart planering så sänker man ner den och bygger en uteplats ovanpå som bara är att rulla undan.
http://truedssons.se/wp-content/uploads/2010/10/20101030130-1024x768.jpg
Varför inte något sånt här, när vi ändå är realistiska. O_o

300px-Minuteman_II_in_silo_1980.jpg
 
Ja, och i vanlig hederlig överlevnadsteknik med små medel, samt att få folk att tänka själv och inte lita på att Nån Annan ska komma springande och lösa problemen för Nån Annan är död och begraven sen länge.

Mitt vanliga uttryck när folk står handfallna är "agera för helvete" och antingen börjar hjärncellerna arbeta eller också försvinner dom ut i periferin. :D
 
Inte dumt alls, den måste jag implementera i min nuvarande arsenal där största pjäsen är längre än mig. :up:
 
@Pegasus63

Incidentberedskapen är inte officiella uppgifter och det finns betydligt aggressivare konfigurationer om säkerhetsläget ändras.

Just flygförsvar är nog det enda område vi faktiskt kan ställa upp med relevant motstånd på, för ett land i vår storlek. Men det går snabbt över om flygplanen inte har baser att landa på.

Jag är kluven till Natomedlemsskap. Krasst säger jag nog ja för det skydd det ger, men eftersom ömsesidig nedrustning vore bäst, med stor tveksamhet.
 
@Pegasus63

Incidentberedskapen är inte officiella uppgifter och det finns betydligt aggressivare konfigurationer om säkerhetsläget ändras.

Just flygförsvar är nog det enda område vi faktiskt kan ställa upp med relevant motstånd på, för ett land i vår storlek. Men det går snabbt över om flygplanen inte har baser att landa på.

Jag är kluven till Natomedlemsskap. Krasst säger jag nog ja för det skydd det ger, men eftersom ömsesidig nedrustning vore bäst, med stor tveksamhet.
Jag håller med dig (för en gångs skull ;) )
Och de flesta inser inte, att för att upptas i NATO måste vi gradera upp vårt försvar med 2,3 % av BNP minimum. Vi måste själva ha ett försvar i nivå med ex Finlands + då ett medlemskap i ryggen så att inte storebror i öster kör över oss. Vi måste samtidigt vara beredda att solidariskt ställa upp för det baltiska staterna . För hur jäkligt det än är, strävar man efter fred o stabilitet så måste man rusta för krig,
 
Konventionellt krig kommer vi inte att se så mycket av, händer det någonting så kommer det att ske "över en natt" när mobilnät + internet slocknar-störs ut, strömmen försvinner och i och med detta så är vi hjälplösa. Även om affärerna plundras så kommer livsmedlen att ta slut per omgående och transportsektorn att stanna för allt är ju beroende av el och internet idag för att fungera.

Om nu någon tror att jag bara svamlar och detta är en utopi och ett domedagscenario så kan jag "trösta" denne med att, nää det är en ren realitet i dagens teknikintensiva värld. Bara dricksvattnet kommer att ta slut inom 8-10 timmar när vattenverken stannar och avloppen kommer att korka igen i snabbare takt för pumparna och reningsverken står ju också still. Sverige kommer att först stanna och sen lukta skit och bostäderna blir obeboeliga inom ett dygn om det inte är sommar och varmt, nästan alla har ju fjärrvärme eller värmepumpar-pellets-olja,,,,,,,,,som fordrar el för att fungera.

Vi är sårbarare än någonsin.
 
Konventionellt krig kommer vi inte att se så mycket av, händer det någonting så kommer det att ske "över en natt" när mobilnät + internet slocknar-störs ut, strömmen försvinner och i och med detta så är vi hjälplösa. Även om affärerna plundras så kommer livsmedlen att ta slut per omgående och transportsektorn att stanna för allt är ju beroende av el och internet idag för att fungera.

Om nu någon tror att jag bara svamlar och detta är en utopi och ett domedagscenario så kan jag "trösta" denne med att, nää det är en ren realitet i dagens teknikintensiva värld. Bara dricksvattnet kommer att ta slut inom 8-10 timmar när vattenverken stannar och avloppen kommer att korka igen i snabbare takt för pumparna och reningsverken står ju också still. Sverige kommer att först stanna och sen lukta skit och bostäderna blir obeboeliga inom ett dygn om det inte är sommar och varmt, nästan alla har ju fjärrvärme eller värmepumpar-pellets-olja,,,,,,,,,som fordrar el för att fungera.

Vi är sårbarare än någonsin.

Äsch, vi lantisar vet att elen kan försvinna en vecka även i fredstid. Jobbigt som satan, men här i bushen finns gott om möjligheter att överleva en längre period så länge man får vara ifred.
 

Liknande trådar

Samhälle http://katerinamagasin.se/ny-sexbrottsstudie-90-av-gruppvaldtakter-i-sverige-begas-av-man-med-utomeuropeisk-harkomst/ Så denna artikel...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
18 707
Senast: durachiny
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 062
Senast: lbb
·
Äldre Jag har funderat lite kring det här med svenskars reaktioner på det amerikanska valresultatet. Både här på Buke och i mitt flöde på...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
8 294
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp