Tycker ni om att vara själva?

Åka hemifrån gör inget för mig, jag vill vara hemma och vara hemma själv nån gång. Vi har bott i den här lägenheten i typ sex år och jag har ALDRIG varit själv här. Vill jag dessutom fokusera på tex lite projekt och så så är det bara en miljon gånger mer stressande att åka bort för då får jag släpa med mig skiten jag behöver för att fixa och greja och dessutom i ett antagligen pyttelitet rum.

Men jag förstår vad du menar och håller också med på ett sätt. Kan dock känna att det hade faktiskt varit skönt att få vara hemma sjuk och då vara ensam. Är min man sjuk så får ju han vara hemma ifred eftersom jag är på jobb och dottern i skolan.

Ja, jag önskar samma, men ser liksom ingen riktigt bra lösning på det hela.
 
Ja, jag önskar samma, men ser liksom ingen riktigt bra lösning på det hela.

Nä samma med vabb, då kan jag nästan bli irriterad för jag känner mig dömd. Han får ju vabba ifred eftersom jag inte är hemma. Medan jag känner att när jag är hemma och vabbar så kan han lägga sig i. Det är inte så nu längre men var så ett tag och den irritationskänslan sitter kvar.

Jag har ju dock åkt bort med dottern så ser faktiskt inte varför inte han kan göra samma.
 
@BernT och @nejlica jag ser verkligen inte hur det skulle vara ett problem eller otrevligt att fråga om ens partner kan tänka sig att åka hemifrån en helg. Om det får en att må bättre och känna sig utvilad eller så så borde ju partner absolut vilja göra det. Man vill ju att ens partner ska må bra. Det handlar inte om att köra ut nån från sitt hem.
 
@BernT och @nejlica jag ser verkligen inte hur det skulle vara ett problem eller otrevligt att fråga om ens partner kan tänka sig att åka hemifrån en helg. Om det får en att må bättre och känna sig utvilad eller så så borde ju partner absolut vilja göra det. Man vill ju att ens partner ska må bra. Det handlar inte om att köra ut nån från sitt hem.
Tror inte min man förstår hur viktigt det är för mig eftersom det är helt oviktigt för honom att vara själv. Så det får jag ta på mig att jag inte varit tydligare. Sen kan jag tycka det är lite ovärt att lägga pengar på typ en hotellhelg eftersom vi håller på och sparar massor nu för boende och sånt tråkigt. Jag får tänka att inom ett år har vi ett stort hus och då blir det inte lika trångt och på varandra som det blir i en jäkla trea 😅
 
Frågan kanske kan tyckas lite oförskämd men absolut kan jag svara. (Tänk om jag inte haft några vänner och varit ledsen över det?)

Jag har många vänner men jag har inget behov av att umgås särskilt ofta irl.
En av mina bästa vänner åker jag alltid med till Göteborg horse show. Det är en tradition sen många år. Vi bor på hotell tillsammans, äter tillsammans och tittar på hoppning tillsammans.
Jag har vänner genom jobbet och vi brukar gå på fotboll tillsammans. Det har av logiska skäl varit svårt de två senaste säsongerna. Vi brukar också åka iväg på "min" myndighets fotbolls-, innebandy- och futsal-SM, en till tre helger per år.
I stallet träffar jag dessutom folk i stort sett varje dag.

Utöver detta har jag ett jobb där det konstant är folk runtomkring. Det är aldrig någonsin tyst och är det inte kollegor som pratar så är det intagna, det bankas och skriks och dessutom är Rakeln i stort sett aldrig tyst.
Det är en välsignelse att komma hem till tystnad eller åtminstone till ljud jag väljer själv.
Du skrev att du inte hade något behov av att umgås med folk på din fritid. Jag tyckte det var svårt att tolka det på något annat sätt än att du var helt och hållet nöjd med detta och övervägde därför inte möjligheten att du skulle vara ledsen över att du inte hade några vänner. Hade jag trott att det fanns en möjlighet att det förhöll sig så så hade jag inte ställt frågan.
 
Sitter och dricker te och klappar på hunden. Mannen är iväg och spelar golf, och varje år när golfsäsongen startar är det någon som skämtar om att jag inte kommer få se mycket av honom närmsta halvåret. ”Åh nej!” skämtar jag tillbaks men ärligt talat, att få dagarna själv på helgerna är extremt skönt. Jag tränar, pysslar hemma, myser med hunden, plöjer någon serie som han inte gillar. Ibland åker jag även till stugan på helgerna ensam.

Men jag vet att det är oerhört många som inte tycker om att vara själva någon längre tid. Ensamhet förstår jag, det är en sak, men att liksom vara i sitt eget sällskap en halv dag, en dag eller flera. En av mina närmsta vänner är så. Har vi bestämt att vi ska ses så ses hon gärna flera timmar tidigare, för hon blir så rastlös hemma.

Hur är ni?
Rätt skönt med egen tid. Både jag och gubben brukar säga varför ska vi hänga varandra i röven alltid. Han har sin mc, skytte och jagar . Jag har mitt med ridningen och åker mc när tillfälle ges .

Eller som idag jag stack till jobbet och polerade bilen ett par timmar utan att gubben följde med .
 
Den kändes väldigt kort och hårt ställd. Lite "Vadå, har du inga vänner eller?!" bara för att man inte har som fritidsintresse att umgås. Det går utmärkt att ha vänner ändå.
Jag känner inga Behov av att träffa mina och vi ses oftast bara några gånger per år, om ens det. 🤷‍♀️
Nu var det kanske inte så du menade och i så fall missuppfattade jag, men det kändes verkligen som en ganska okänslig fråga helt ur det blå.

Ja såhär med facit i hand skulle jag ha formulerat mig på ett annat sätt eftersom mitt sätt kom ivägen för diskussionen. Och återigen, jag fick intrycket att @LadyCovergirl var helt nöjd med situationen, annars hade jag inte ställt frågan.
 
Tror inte min man förstår hur viktigt det är för mig eftersom det är helt oviktigt för honom att vara själv. Så det får jag ta på mig att jag inte varit tydligare. Sen kan jag tycka det är lite ovärt att lägga pengar på typ en hotellhelg eftersom vi håller på och sparar massor nu för boende och sånt tråkigt. Jag får tänka att inom ett år har vi ett stort hus och då blir det inte lika trångt och på varandra som det blir i en jäkla trea 😅

Har man olika behov är det ju viktigt att kommunicera kring dem, inte alltid så lätt dock. Jag hade blivit tokig om jag aldrig fått vara själv hemma.
 
Du skrev att du inte hade något behov av att umgås med folk på din fritid. Jag tyckte det var svårt att tolka det på något annat sätt än att du var helt och hållet nöjd med detta och övervägde därför inte möjligheten att du skulle vara ledsen över att du inte hade några vänner. Hade jag trott att det fanns en möjlighet att det förhöll sig så så hade jag inte ställt frågan.

Som jag skrev så är frågan för min del inget problem. Det kan ju dock finnas andra som, trots barn och partner, drömmer om att ha vänner att umgås med flera gånger varje vecka.
 
Tror inte min man förstår hur viktigt det är för mig eftersom det är helt oviktigt för honom att vara själv. Så det får jag ta på mig att jag inte varit tydligare. Sen kan jag tycka det är lite ovärt att lägga pengar på typ en hotellhelg eftersom vi håller på och sparar massor nu för boende och sånt tråkigt. Jag får tänka att inom ett år har vi ett stort hus och då blir det inte lika trångt och på varandra som det blir i en jäkla trea 😅
Men de kan väl åka på badhus, hälsa på en kompis, gå oå museum eller storhandla ett par timmar utan dig? Det känns ju jättemärkligt att en pappa aldrig tar med sig sitt barn någonstans utan att mamman är med?
 
Samtidigt blir det ju du som blir "utkörd" om du måste lämna ditt hem för att få lov att vara ensam?

Nu bor vi visserligen i hus med stor tomt och tre våningar, men ja. Det faller sig ganska naturligt med häst dock.

Men att det skulle vara tvärtom känner jag vore som att be mina kollegor lämna lunchrummet för att jag vill äta lunch ifred eller stallkompisarna att åka hem för att jag vill putsa träns i lugn och ro, alltså det är ju helt rimliga saker att vilja, men jag kan inte köra ut dem för det
 
Men de kan väl åka på badhus, hälsa på en kompis, gå oå museum eller storhandla ett par timmar utan dig? Det känns ju jättemärkligt att en pappa aldrig tar med sig sitt barn någonstans utan att mamman är med?
Men det är väl klart han gör sånt? Jag menar att jag vill va själv minst ett dygn helst en hel helg iaf nån gång om året.

Herregud snacka om att hitta på något som inte står.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 495
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 330
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 972
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp